نامزدهای هشتمین جشنواره بازیهای ویدیویی ایران معرفی شدند
نامزدهای بخش دستاوردها، ژانرها و جوایز مردمی هشتمین جشنواره بازیهای ویدیویی ایران صبح امروز و در نشستی خبری با حضور محمد حاجی میرزایی دبیر جشنواره معرفی شدند.
جوایز دستاوردها:
روایت داستان (رسانه): حکایت فراهان، انعکاس تاریکی، قارقاری نامه را باز کن
طراحی بازی: Splashtoon، درگ، O، آنسوی باران، اسکاپ، سرگذشت
هنری: آخرین داستان: فره ایزدی، سرگذشت، آریو، آن سوی باران
موسیقی: آخرین داستان: فره ایزدی، سرگذشت، رستاخیز، آن سوی باران
فنی: سرگذشت، ارباب جنگ، سپهسالار، رستاخیز
فرهنگی: سرگذشت، افسانه پر
بخش ژانرها:
اکشن: شازده در برابر بیگانگان، آخرین داستان: فره ایزدی، ارباب جنگ، انتقام کرگردن
ماجرایی: جان دانا در جزیره، نور، قارقاری نامه را باز کن، سرنخ: قسمت اول
استراتژی: دفاع برای آزادی، رستاخیز، تختهباز، یاران بهلول
ماجرایی اکشن: به سوی پایان: خاموشی، حکایت فراهان، شاه دزد
سکوبازی: آریو، ریتبون، آن سوی باران، NewProject9
تفننی: بازم بازی، O، سفره چی، کالیموس
مسابقهای: ایران دریفت 2، گشت پلیس 2، نیترو، تیاچاس: هیجان رانندگی
معمایی: اسکاپ، Moogy Puzzle، دونامینولا، کوییزشو
کلمهای و اطلاعات عمومی: ترمه، هزار داستان: شهزاد، سلطون، سرنخ
جوایز مردمی:
بهترین بازی از نگاه مردمی: سفرهچی، هزار داستان: شهزاد
بهترین به روزرسانی: پسرخوانده، کوییز آو کینگز
بازی مورد انتظار: تلیسمان، عملیات انهدام 3، The Tale of Bistun
محمد حاجیمیرزایی دبیر هشتمین جشنواره بازیهای ویدیویی ایران:
«همای زرین» بیستم اسفند به بهترین بازیهای ایران اهدا میشود
نشست خبری اعلام نامزدهای هشتمین جشنواره بازیهای ویدیویی ایران برگزار شد.
محمد حاجیمیرزایی دبیر هشتمین جشنواره بازیهای ویدیویی ایران در این نشست خبری گفت: 146 اثر به جشنواره امسال از سوی 115 شرکت کننده و در 9 ژانر ارسال شد.
وی درباره تنوع جغرافیایی آثار نیز گفت: از 30 شهر و 21 استان برای جشنواره بازی ارسال شده که بیشترین سهم متعلق به شهر تهران با 74 اثر است. همچنین استانهای آذربایحان شرقی و اصفهان با 9 و فارس با 8 اثر در جایگاههای بعدی قرار دارند.
حاجیمیرزایی ادامه داد: از میان 146 اثر ارسالی 111 بازی در بخش ژانرهای جشنواره، 8 بازی در بخش بهترین بهروزرسانی و 27 اثر در بخش بازی موردانتظار شرکت کردند.
دبیر جشنواره هشتم با بیان این که 85 درصد بازیهای ارسال شده در پلتفرم اندرویید، 2 درصد در پلتفرم iOS و 13 درصد در پلتفرم PC است گفت: به تفکیک ژانر 33 بازی تفننی، 24 بازی اکشن، 19 بازی ماجرایی، 14 بازی مسابقهای، 13 بازی کلمهای و اطلاعات عمومی، 11 بازی پازل، 9 بازی ماجرایی اکشن، 8 بازی سکوبازی و 7 بازی استراتژی و شبیهسازی به جشنواره ارسال شد.
حاجیمیرزایی با بیان این که بیشتر شرکتکنندگان در جشنواره در قالب تیم، اثر خود را ارسال کردند گفت: 57 تیم، 23 شرکت و 35 نفر به صورت فردی آثار خود را در جشنواره امسال ثبتنام کردند.
وی درباره بخش دستاوردهای جشنواره توضیح داد: در این بخش بهترین دستاوردهای فنی، طراحی بازی، هنری از منظر فنی و زیباشناسی، صداگذاری و موسیقی، داستان و روایت در بازی و فرهنگی به انتخاب هیات داوران به بازیسازان برتر در قالب تندیس دستاورد تقدیم خواهد شد. همچنین از میان بازیهای انتخاب شده در بخش دستاوردها، با توجه به مجموع امتیازات داوران مختلف در بخشهای هنری، فنی، طراحی بازی و فرهنگی، بازی برتر که در مجموع حائز بیشترین امتیاز شده باشد به عنوان بهترین بازی سال انتخاب خواهد شد و تندیس بازی سال را از آن خود خواهد کرد.
دبیر جشنواره درباره بخش ژانرها نیز توضیح داد: بر اساس رای فعالان صنعت بازیسازی در کشور و اصحاب رسانه، بهترین بازیها در هر ژانر اعلام خواهد شد و بازیهای برتر دیپلم افتخار بهترین بازی ژانر را از آن خود میکنند. برای دستهبندی صحیح بازیهای ارسالی، سعی شده است از تعاریف مرجع و شناخته شده برای ژانرها استفاده شود.
حاجی میرزایی گفت: سه جایزه برای بهترین بازی از نگاه مردم، بهترین بهروزرسانی و بازی مورد انتظار در نظر گرفته شده است. رایگیری در این بخش به پایان رسیده و شاهد ارسال بیش از 48 هزار پیامک بودهایم که مشارکت قابل توجهی محسوب میشود.
وی با بیان این که جوایز دستاوردها را 13 داور منتخب شورای سیاستگذاری انتخاب کردند گفت: جوایز بخش ژانرها را نیز آکادمی داوان متشکل از بیش از 40 نفر از اصحاب رسانه و برندگان دورههای پیشین جشنواره انتخاب کردند. لازم است از هیات داوران و اعضای آکادمی که در مدتی کوتاه 111 اثر را بررسی کردند تشکر کنم.
حاجی میرزایی با بیان این که در جشنواره امسال جوایز رشد قابل توجهی دارد گفت: جایزه بهترین بازی سال از 10 میلیون تومان به 100 میلیون تومان افزایش یافته و این رشد را در سایر بخشها نیز شاهد هستیم. در مقابل هزینههای اجرایی از جمله برگزاری اختتامیه را کاهش دادیم و در نتیجه اختتامیه کوچکی صرفا با حضور کاندیداها و اصحاب رسانه خواهیم داشت. با این حال این مراسم روز دوشنبه 20 اسفندماه از سوی آپارات و زومجی به صورت زنده پخش خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا بازی «سرگذشت» که در چند بخش نامزد بهترین دستاورد شده اما در بخش ژانرها از سوی آکادمی مورد توجه فرار نگرفته است توضیح داد: این بازی به صورت محدود منتشر شده است و حتی این بحث در شورای سیاستگذاری وجود داشت که آیا طبق قوانین جشنواره اجازه حضور این بازی باید داده شود یا نه.
حاجی میرزایی گفت: در نهایت با توجه به این که بازی سرگذشت ناشر خارجی داشت و کد دسترسی به بازی محدود بود، تنها این دسترسی به داوران اصلی داده شد و به این ترتیب این بازی از بخش ژانرها کنار گذاشته شد.
دبیر جشنواره هشتم گفت: شخصا علاقهمندم کل پروسه داوری برعهده آکادمی قرار بگیرد. با این حال چون سال اول بود تصمیم گرفتیم بخشی از پروسه داوری را در آکادمی و بخشی را با همراهی هیات داوران انجام دهیم.
وی تاکید کرد: در داوریها تلاش شده جزییات مختلف کار مدنظر قرار گرفته و 10ها شاخص در هر بخش مورد توجه هیات داوران بوده است.
حاجی میرزایی در پاسخ به ملاک انتخاب بهترین دستاورد فرهنگی نیز گفت: با توجه به اسناد بالادستی به ویژه اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورایی عالی فضای مجازی، 25 شاخص در این خصوص استخراج شد که در امتیازبندی سامانه همگرا نیز این شاخصها منتشر و از همانها استفاده میشود. ما علاقهمند بودیم در این بخش 10 نامزد داشته باشیم ولی فقط دو بازی موفق شدند امتیازات لازم را برای کاندیداتوری کسب کنند.
دبیر جشنواره هشتم با بیان این که شاهد افزایش سطح کیفی بازیها هستیم گفت: دو تا از بازیهای امسال ناشر بینالمللی دارند و این موضوع اثر مثبتی روی کل صنعت بازی ایران خواهد داشت.
حاجیمیرزایی با بیان این که کاراکتر جشنواره نیز امسال تغییر کرد گفت: تا سال گذشته تندیس جشنواره غزال و کاراکتر جشنواره گربه بود که ارتباطی به هم نداشتند و در شورای سیاستگذاری تصمیم گرفته شد یک شخصیت واحد برای جشنواره در نظر گرفته شد. برهمین اساس فراخوان طراحی شخصیت منتشر شد و در نهایت طرح آقای سعید غنیزاده رتبه برتر را کسب کرد و از این پس تندیس «همای زرین» به برندگان جشنواره اعطا میشود.