اخبار بازی

استودیو سی دی پراجکت رد قربانی حمله سایبری شده است

استودیو سی دی پراجکت رد، سازنده سری The Witcher و Cyberpunk 2077، با انتشار بیانیه‌ای در توییتر اعلام کرده است که قربانی حمله سایبری شده‌اند.

سی دی پراجکت رد به صورت عمومی اذعان کرده است که سرورهای داخلی آن‌ها مورد حمله قرار گرفته است و هکرها تهدید به افشای اسناد محرمانه کرده‌اند. همچنین این استودیو گفته است که هیچ شواهدی مبنی بر لو رفتن اطلاعات مشتریان وجود ندارد ولی ممکن است اطلاعات همکاران و شریک‌هایشان در خطر باشد.

سی دی پراجکت رد در اقدامی دیگر نامه هکرها را هم منتشر کرد که در آن تهدید به انتشار کد منبع بازی‌های سایبرپانک 2077، The Witcher 3 ،Gwent و نسخه‌ی منتشرنشده‌ای از The Witcher 3 شده‌اند. این هکرها در قسمت دیگری از نامه خود گفته‌اند که در صورت عدم پذیرش درخواست‌هایشان اسناد مرتبط با حسابداری، مدیریت، قضایی و روابط سهام‌داران را به فروش میرسانند یا در دسترس عموم قرار خواهند داد.

استودیو سی دی پراجکت رد هم تایید کرده است که با هکرها مذاکره نخواهد کرد و در حال کار با مقامات مختلف است تا این وضعیت را حل کنند.

تا قبل از حمله سایبری، استودیو سی دی پراجکت رد به دلیل وضعیت کاری زننده و عرضه ناموفق بازی سایبرپانک 2077 بر روی کنسول‌های نسل هشتمی روزهای خوبی را سپری نمیکرد و حالا باید با یک مشکل بزرگ دیگر هم دست و پنجه نرم کند.

نوشته های مشابه

‫34 دیدگاه ها

  1. [QUOTE=”Mohammad@li, post: 4937008, member: 112336″]
    پی‌سی من چند سال پیش توسط Downloadha.com به رنسام‌ویر آلوده شد. درست یادم نیست ولی فکر کنم نرم‌افزاری رو گذشته بودن به نام کرک ویندوز و من دانلودش کردم آنتی‌ویروس ویندوز درجا قرنظینش کرد. منم از قرنطینه دراوردمش و آنتی‌ویروس رو هم خاموش کردم و دستی‌دستی فایلامو به F دادم. البته تونستم اواسط کارش متوقفش کنم و با تول‌کیت‌های کسپراسکای پاکش کنم (چون کلا آنتی‌ویروس ویندوز رو تخریب کرده بود و غیرقابل استفاده شده بود) ولی خیلی دیر شده بود و نصف فایلام از دست رفته بود. ویندوز رو هم مجبور شدم کلین اینستال کنم چون تماما آنتی‌ویروس و سیستم آپدیتش تخریب شده بود و از کار افتاده بود. خلاصه خیلی مواظب باشید.
    [/QUOTE]
    نمیخوام آف تاپیک بحث کنم ولی همین سرویس کاهش پینگ گیم اسیست کلاینتش تروجان داره که در نوع خودش جالبه !!!!
    دی ال فاکس هم یه همچین حرکتی زده بود البته نمیدونستن بنده خدا ها، یکی ریپک کرده بود بازیو بعد یه لانچر ماینر روش زده بود هر موقع بازی ران میشد اینم ماین میکرد با پیسی ! :))

  2. [QUOTE=”z2s sas, post: 4937000, member: 23002″]
    همچنین وارد سایت های پایرت ناشناخته (مثل تورنت و…) نشید،
    [/QUOTE]
    پی‌سی من چند سال پیش توسط Downloadha.com به رنسام‌ویر آلوده شد. درست یادم نیست ولی فکر کنم نرم‌افزاری رو گذشته بودن به نام کرک ویندوز و من دانلودش کردم آنتی‌ویروس ویندوز درجا قرنظینش کرد. منم از قرنطینه دراوردمش و آنتی‌ویروس رو هم خاموش کردم و دستی‌دستی فایلامو به F دادم. البته تونستم اواسط کارش متوقفش کنم و با تول‌کیت‌های کسپراسکای پاکش کنم (چون کلا آنتی‌ویروس ویندوز رو تخریب کرده بود و غیرقابل استفاده شده بود) ولی خیلی دیر شده بود و نصف فایلام از دست رفته بود. ویندوز رو هم مجبور شدم کلین اینستال کنم چون تماما آنتی‌ویروس و سیستم آپدیتش تخریب شده بود و از کار افتاده بود. خلاصه خیلی مواظب باشید.

  3. [QUOTE=”Dinosaur, post: 4936972, member: 101″]
    دلم سوخت براشون. 🙁 اینکه یه استودیو به قول‌هاش اون طور که باید و شاید عمل نکرده و حتی از جهاتی میشه گفت با مخفی‌کاری و دروغ، بازی رو به مشتری رسونده باز به نظرم دلیل نمیشه از همچین اتفاقی خوشحال بشیم.

    عجب بی‌شرفایی هستن. 😐
    حالا واقعاً تضمینی هست که اگه پول رو بگیرن، همه چیز درست بشه؟ طرف توی متن گفته که برای امتحان می‌تونی یه فایل رو بفرستی و برات باز کنیم ولی باز امکانش هست که اگه کل پول رو بگیرن، فایل‌ها رو ردیف نکنن و کلاً دیگه خبری ازشون نشه؟
    [/QUOTE]
    نه خب نمیشه بهشون اعتماد کرد و تضمینی هم وجود نداره. ولی من اون موقع تونستم یک نفر رو پیدا کنم که همچین بلایی سرش اومده بود. آتلیه عکاسی داشت و به گفته خودش هر مبلغی رو میداد تا بتونه فایلهاشو برگردونه. در نهایت پول رو داده بود و باجگیر ها هم کلید رو بهش داده بودن. ولی شنیدم در مواردی حتی با کلید صحیح هم نمیشه فایلهارو برگردوند.
    من کسایی که به باجگیرها پول میدن رو سرزنش نمیکنم. تصمیم خودشونه. ولی هچ جوره نتونستم خودمو قانع کنم که بخشی از این دزدی باشم. به این نتیجه رسیدم که اگر پول رو بدم، باجگیرها به هدفی که داشتن میرسن و تشویق میشن به کارشون ادامه بدن. اینطوری من هم در آینده به نوعی به این جریان کمک کردم.:-< مشکلی که باج افزار ها دارن اینه که با هیچ آنتی ویروسی قابل شناسایی نیستن. بهترین کار برای جلوگیری از آلوده شدن توسط باج افزار : 1. نرفتن به سایتهای متفرقه دانلود کرک ( سیستم خودم همینطوری آلوده شد. میخاستم کرک فتوشاپ رو پیدا کنم و از یک سایت که اون موقع رتبه اول گوگل در کی ورد photoshop crack download بود رفتم و رنسومویر رو دانلود کردم! :|) 2. باز نکردن ایمیلهای مشکوک و فایلهای پیوستشون. ( بیشترین درصد آلوده شدن توسط باج افزارها). ایمیل هاتون رو خیلی جدی بگیرید. درصد بسیار بالایی از فیشینگ ها، ویروس ها و باج افزارها توسط ایمیل انجام میشن. 3. ransomware protection خود ویندوز قویترین ابزار برای جلوگیری از انکریپت شدن فایلها توسط باج افزارهاست. البته اگر دو مورد بالا رو رعایت کنید و همچنین وارد سایت های پایرت ناشناخته (مثل تورنت و...) نشید، نیازی نیست روشنش کنید. چون با روشن کردنش برای هر فعالیتی روی هارد دیسک ازتون اجازه خاهد گرفت. که میتونه آزار دهنده بشه. ممنون از همدردی همتون . امیدورام این بلا سر هیچکدومتون نیاد. واقعن هیچکس سزاوارش نیست.

  4. دزدی و کلاهبرداری حق هیچکس نیست سعی کن درکش کنی، به مغزت اونقدر فشار بیاری تا جونت دربیاد و این موضوع رو بفهمی.
    توجیه کردن اینکه چون بازیشون خوب درنیومده پس حقشون هست قربانی سرقت و اخاذی قرار بگیرند فقط نشون دهنده دریای حماقت هست. این افراد سارق، مجرم هستند که باید دستگیر و شناسایی بشند نه CDPR.

  5. دلم سوخت براشون. 🙁 اینکه یه استودیو به قول‌هاش اون طور که باید و شاید عمل نکرده و حتی از جهاتی میشه گفت با مخفی‌کاری و دروغ، بازی رو به مشتری رسونده باز به نظرم دلیل نمیشه از همچین اتفاقی خوشحال بشیم.

    [QUOTE=”z2s sas, post: 4936767, member: 23002″]
    این سورس کدها به درد هیچکسی نمیخوره. هرکسی بخاد ازش استفاده کنه نه تنها سو میشه بلکه باید ثابت کنه که در دزدی هم نقش داشته یا خیر
    معلوم نیست امنیت cdpr چقدر داغون بوده که همچین احمق هایی تونستن هکش کنن.
    امیدورام هرچه سریعتر با همین حماقت هاشون گیر بیوفتن و سالها در زندان بمونن. هرچقدر هم از cdpr بدتون بیاد، باجگیری یکی از کثیف ترین کارهای ممکنه.
    من پیارسال pc به یک رنسوم ویر آلوده شد و بیش از 4 ترابایت از اطلاعاتی که سالها براش زحمت کشیده بودم انکریپت شد.
    تو اون دو سه روز بارها با خودم کلنجار رفتم که پول باج رو بهشون بدم و دیتاهام رو برگردونم.
    در نهایت تصمیم گرفتم که اینکار رو نکنم. چون اینطوری تشویق میشدن که به اینکارشون ادامه بدن.
    تنها کاری که کردم این بود که طی یک ایمیل هرچی فحش در کره خاکی وجود داره بهشون دادم و بعد هم هاردهام رو فرمت کردم….
    الان یادش افتادم دوباره حالم گرفته شد.
    لعنت بهشون.:-<متن باجگیر[ATTACH]194862[/ATTACH] [/QUOTE] عجب بی‌شرفایی هستن. 😐 حالا واقعاً تضمینی هست که اگه پول رو بگیرن، همه چیز درست بشه؟ طرف توی متن گفته که برای امتحان می‌تونی یه فایل رو بفرستی و برات باز کنیم ولی باز امکانش هست که اگه کل پول رو بگیرن، فایل‌ها رو ردیف نکنن و کلاً دیگه خبری ازشون نشه؟

  6. هیچ پیشرفتی تو تاریخ بشریت بدون [SIZE=6]ریسک [/SIZE]بدست نیومده. من اتفاقا خواهان اینم هر چه بیشتر استودیوهایی مثل CDPR رو در این صنعت شاهد باشیم. که حاضر به ریسک کردن باشن.

    اینکه همش بازیهای نسل قبلیتو ریمستر و ریمیک کنی و الباقی رو با شماره های 4 و 5 و 6 و 7 و 8 تکرار مکررات کنی فایده ای به کسی نرسوندی. هرچند در ظاهر همه چی رو درست انجام دادی!…

  7. [QUOTE=”Persia Tech, post: 4936895, member: 156101″]
    نظرتون محترمه
    کلاهبرداری نیست هر کسی نخواد نمی خره یا پس می ده
    اما اینقدری که من توی ac valhala باگ می بینیم توی سایبر نمی بینم تازه هوش مصنوعی اونجا هم تعطیله انیمیشن با فیزیکشم برای زمان ناصر الدین شاهه رسما تازه نسبت به گرافیکش رسما هم پرفورمنس داغونی داره
    مشکل سایبر روی کنسول هاست قبول دارم خیلی بد کار کرده و اصلا بهتر بود نسخه ی کنسولی رو یا کنسل می کرد یا کلا 1 سالی می نداخت عقب اما روی pc جز کلی باگ ریز و درشت مشکل اساسی نداره و کلیم هم لذت می شه برد برای همینم متاش خوب شده اما نسخه کنسولی افتضاح
    برعکس اساسین روی کنسول ها خوب اجرا می شه
    اما در کل جفتشون گیم پلی خیلی خوبی دارن و باید حتما بازی بشن
    [/QUOTE]
    بازی اونقدر جذاب بوده برام که بخوام حداقل دوبار دیگه برم نمیدونم ولی این تفکر که بازی هوش مصنوعی نداره از کجا آمده هوش مصنوعی بازی مشکل داره و دچار باگ میشه ولی اینجورم نیست خیلی بزرگش می کنند البته این عرضه بازی باید یکسالی عقب میفتاد درسته ولی این هیت حداقل برای شرکتی که عملا داره برای اولین بار روی آی پی جدیدش کارکرده برام قابل درک نیست حتی اگه بازی آشغال بدونیم که حداقل از نظر من اینطور نبوده بازی خیلی خوبی بوده ولی اون شاهکاری انتظار داشتیم خیلی فاصله داره و ایراد زیاد داره و با همه اینها لذت بخشه این نه فقط گفته من بلکه تا اونجاییکه نقد های کسانی که بازی تمام کردن چه در تاپیک پیسی چه کنسول این سایت هستش ولی توی تاپیک کنسول و امتیازات دوستان اونقدر از یوتوب ویدئو در مورد بزرگترین کلاهبرداری گذاشتن باید چند صفحه به عقب برید تانقد ها پیدا کنید ظاهرا خیلی ها دوست دارن این شرکت نابود بشه امیدوارم اگه این اتفاق افتاد خوشحال بشوند و پشیمون نشوند

  8. [QUOTE=”Persia Tech, post: 4936888, member: 156101″]این شرکت اینقدر شرکت خوبی هست که بازی هاش روی گاگ برای پی سی می ده بدون هیچ قفلی و اینقدر پی سی بازا دوسشون دارن که رکورد پر فروش ترین بازی رو براش زدن با اینکه می تونستن به راحتی پایرتش کنن

    این استدیو لهستانی رو نباید با غول ها مقایسه کرد واقعا تکنیکشون در اون نیست بودجشون هم در اون حد نیست اما بازی هاشون خیلی گل کاشته و خوب این حقشون نبود[/QUOTE]رسماً بزرگترین کلاهبرداری دنیای ویدیو گیمینگ کرده
    توی نمایش ها همه چی گل و بلبل بوده ولی وقتی بازی خودت میگرفتی یچیز دیگه ای بوده
    اینکه برای یک پلتفرم عزیزه دلیل نیست هر غلطی بخواد بکنه
    بازی عملا هوش مصنوعی نداره
    فیزیک نداره
    معلوم نیست چندسال این بازی رو برای چه پلتفرمی میساختن که حتی رو خود PC هم این بازی آدم وار نیست
    روی کنسول هم بازی پر جزییات تر از این اومده و ۳۰ فریم داده
    این شرکت فعلا باید تقاص پس بده که کاملاً هم حقشه
    تازه بعد از اون برای بازی بعدیشون دیگه کسی حرفشونو گوش نمیده
    لقمه خیلی گنده ای بود براشون

    Sent from my moto g(9) plus using Tapatalk

  9. اگر witcher باشه که دیگه فروشش رو کرده، اکثریت هم تمومش کردن پرونده ش هم بسته شد.

    احتمالا یه new folder زیپ شده ی خالی یا محتوی فایل txt از سایبرپانک لیک شده نهایتش. سایبرپانکی که ما دیدیم سورس کدهاش رو مفت بدن هم کسی نمیخره. تعداد خطوطی که بچه های انجمن از روی عشق و علاقه واسه بازی تایپ کردن از تعداد کدهای نوشته شده بازی بیشتره. کافیه سری به تاپیک های کامیونیتی و کنسولی بازی بزنید. چقدر با عشق و‌علاقه دنبال اخبارش بودیم، چقدر بخاطرش وقت گذاشتیم و حرف زدیم.

    دلسوزی هم نداره این هک. استودیویی که هفت سال به مخاطبش دروغ گفت، لیاقتش همینه. دست اون تیم هکر هارو هم باید بوسید. میتونید به جرم تحجر و عقب افتادگی بنده رو بن کنید ولی واقعیت امر اینه که خودتون رو بابت توهینی که CDPR بهمون کرد گول‌نزنید.

  10. این سورس کدها به درد هیچکسی نمیخوره. هرکسی بخاد ازش استفاده کنه نه تنها سو میشه بلکه باید ثابت کنه که در دزدی هم نقش داشته یا خیر
    معلوم نیست امنیت cdpr چقدر داغون بوده که همچین احمق هایی تونستن هکش کنن.
    امیدورام هرچه سریعتر با همین حماقت هاشون گیر بیوفتن و سالها در زندان بمونن. هرچقدر هم از cdpr بدتون بیاد، باجگیری یکی از کثیف ترین کارهای ممکنه.
    من پیارسال pc به یک رنسوم ویر آلوده شد و بیش از 4 ترابایت از اطلاعاتی که سالها براش زحمت کشیده بودم انکریپت شد.
    تو اون دو سه روز بارها با خودم کلنجار رفتم که پول باج رو بهشون بدم و دیتاهام رو برگردونم.
    در نهایت تصمیم گرفتم که اینکار رو نکنم. چون اینطوری تشویق میشدن که به اینکارشون ادامه بدن.
    تنها کاری که کردم این بود که طی یک ایمیل هرچی فحش در کره خاکی وجود داره بهشون دادم و بعد هم هاردهام رو فرمت کردم….
    الان یادش افتادم دوباره حالم گرفته شد.
    لعنت بهشون.:-<متن باجگیر[ATTACH]194862[/ATTACH]

  11. در جدید ترین اخبار ، کل سورس کدها و فایلهای دزدیده شده در دارک وب فروخته شد و تایید شده که این فروش انجام گرفته
    قیمت فروخته شده مشخص نیست اما قبلتر عنوان شده بود که کل فایلها به قیمت ٧میلیون دلار برای فروش قرار داده شده
    [URL=’https://uk.ign.com/articles/stolen-cd-projekt-red-files-reportedly-sold-on-dark-web-auction’]Stolen CD Projekt Red Files Reportedly Now Sold After Dark Web Auction – IGN[/URL]

  12. مثل این میمونه که فرمول کوکاکلا لو بره.
    مثلا سیستم بینظیر spawn پلیس رو الان راکستار میتونه تو gta استفاده کنه یا بجای اون پتنت هوش مصنوعیش بیاد هوش مصنوعی npc های cyberpunk رو بکار ببره.
    اما لو رفتن سورس کد تو بازیهای آنلاین که خیلی چیزها سرور ساید هستند خیلی از سینگل پلیر ها فاجعه تره چون علنا راه برا تقلب یا شبیه سازی سرور باز میشه.
    فکر کن یه بازی ممو مثل wow شاید چند صد برابر کدهاش بیارزه. چه آشوبی میشه با اکسپلویت هایی که رو گلد و گیر و … میزنن یا راحت پرایوت سرور wowlike میسازن

  13. مثل این میمونه که فرمول کوکاکلا لو بره.
    مثلا سیستم بینظیر spawn پلیس رو الان راکستار میتونه تو gta استفاده کنه یا بجای اون پتنت هوش مصنوعیش بیاد هوش مصنوعی npc های cyberpunk رو بکار ببره.
    اما لو رفتن سورس کد تو بازیهای آنلاین که خیلی چیزها سرور ساید هستند خیلی از سینگل پلیر ها فاجعه تره چون علنا راه برا تقلب یا شبیه سازی سرور باز میشه.
    فکر کن یه بازی ممو مثل wow شاید چند صد برابر کدهاش بیارزه. چه آشوبی میشه با اکسپلویت هایی که رو گلد و گیر و … میزنن یا راحت پرایوت سرور wowlike میسازن

  14. مثل این میمونه که فرمول کوکاکلا لو بره.
    مثلا سیستم بینظیر spawn پلیس رو الان راکستار میتونه تو gta استفاده کنه یا بجای اون پتنت هوش مصنوعیش بیاد هوش مصنوعی npc های cyberpunk رو بکار ببره.
    اما لو رفتن سورس کد تو بازیهای آنلاین که خیلی چیزها سرور ساید هستند خیلی از سینگل پلیر ها فاجعه تره چون علنا راه برا تقلب یا شبیه سازی سرور باز میشه.
    فکر کن یه بازی ممو مثل wow شاید چند صد برابر کدهاش بیارزه. چه آشوبی میشه با اکسپلویت هایی که رو گلد و گیر و … میزنن یا راحت پرایوت سرور wowlike میسازن

  15. [QUOTE=”Xboxg4m3r, post: 4936635, member: 156139″]
    متوجه نمیشم این سورس کد چه مزیتی میتونه داشتن باش ک کسی بخره؟؟!
    [/QUOTE]
    مزیتش برای خریدار دسترسی و یادگیری و مهندسی معکوس کدهاست. کاری میکنه که مثلا سازنده ایکس یا وای شدیدا قدرت بگیره و بتونه چیزهایی در همون سطح اینا از نظر برنامه نویسی خلق کنه.

  16. [QUOTE=”stanley, post: 4936634, member: 103247″]
    اولش باج خواستن بعد که ccdpr رد کرد هرگونه مراوده باهاشون حالا سورس کدها رو گذاشتن برای مزایده ، الانم که هر روز قسمتی از اطلاعات رو دارن لیک میکنن و از طرفی سورس کدهای هر بازی رو به قیمت گزاف ١میلیون گذاشتن برای فروش. درکل خیلی نامردیه. Cdpr هم با تمام مشکلاتی که داره واقعا حقش نیست این به روزش بیاد!
    [/QUOTE]
    متوجه نمیشم این سورس کد چه مزیتی میتونه داشتن باش ک کسی بخره؟؟!

  17. [QUOTE=”Xboxg4m3r, post: 4936621, member: 156139″]
    چه منافع مالی و درامدزایی میتونه داشته باش که گذاشتن برا فروش
    یا یه میلیون دلار باج میخان؟
    [/QUOTE]
    اولش باج خواستن بعد که ccdpr رد کرد هرگونه مراوده باهاشون حالا سورس کدها رو گذاشتن برای مزایده ، الانم که هر روز قسمتی از اطلاعات رو دارن لیک میکنن و از طرفی سورس کدهای هر بازی رو به قیمت گزاف ١میلیون گذاشتن برای فروش. درکل خیلی نامردیه. Cdpr هم با تمام مشکلاتی که داره واقعا حقش نیست این به روزش بیاد!
    [QUOTE=”Xboxg4m3r, post: 4936635, member: 156139″]
    متوجه نمیشم این سورس کد چه مزیتی میتونه داشتن باش ک کسی بخره؟؟!
    [/QUOTE]
    اینو دیگه نمیدونم 😀 ولی حتما ارزشش بالاست وگرنه این سورس کدها و کل اطلاعاتی که استخراج کردن رو به قیمت ٧ میلیون دلار نمیذاشتن برای فروش 😀

  18. [QUOTE=”stanley, post: 4936609, member: 103247″]
    هکر ها سورس کدهای بازی های cdpr رو هر کدوم به قیمت یک میلیون دلار دارن میفروشن
    [URL=’https://www.google.com/amp/s/www.gamespot.com/amp-articles/cyberpunk-2077-code-allegedly-up-for-auction-after-cd-projekt-red-hack/1100-6487379/’]Cyberpunk 2077 Code Allegedly Up For Auction After CD Projekt Red Hack[/URL]

    کی فکرشو میکرد این بیچاره ها اینجوری به زمین بخورن. واقعا دلم داره براشون میسوزه
    [/QUOTE]
    چه منافع مالی و درامدزایی میتونه داشته باش که گذاشتن برا فروش
    یا یه میلیون دلار باج میخان؟

  19. هکر ها سورس کدهای بازی های cdpr رو هر کدوم به قیمت یک میلیون دلار دارن میفروشن
    [URL=”https://www.google.com/amp/s/www.gamespot.com/amp-articles/cyberpunk-2077-code-allegedly-up-for-auction-after-cd-projekt-red-hack/1100-6487379/”]Cyberpunk 2077 Code Allegedly Up For Auction After CD Projekt Red Hack[/URL]

    کی فکرشو میکرد این بیچاره ها اینجوری به زمین بخورن. واقعا دلم داره براشون میسوزه

  20. [QUOTE=”stanley, post: 4936450, member: 103247″]
    لیک ها شروع شد
    [URL=’https://cybernews.com/news/cyberpunk-2077-maker-cd-projekt-red-gwent-source-code-leaked-after-ransomware-attack/’]CDProject Leak #1: Cyberpunk 2077 maker has GWENT source code leaked | CyberNews[/URL]
    [/QUOTE]
    سورس کد رو دارم دانلود میکنم. دقیقا معادل 21.8 دهم گیگه! ظاهرا حتی تا سورس کد های موتور بازی سازی شون پیش رفتن! چه برسد سایبرپانک و بقیه!

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا