نگاهی به هامبل باندل پلتفرم عرضه دیجیتال بازیهای ویدئویی
بازیهای ویدئویی اغلب داستانهای عجیبوغریبی را روایت میکنند که گیمر را جذب خود میکند. این ایدههای عجیبوغریب سر از دنیای پلتفرمهای عرضه دیجیتال بازیها نیز سر درآوردهاند. جایی که هامبل باندل با شعار هر چه میخواهی بپرداز (pay-what-you-want) وارد صنعت بازیسازی دنیا شد و بازار بازیهای مستقل را وارد فاز جدیدی کرده است.
هامبل باندل پلتفرم توزیع بازیهای ویدئویی، کتابهای الکترونیکی، نرمافزار و سایر محتواهای دیجیتالی است. این پلتفرم در سال ۲۰۱۰ فعالیت خود را آغاز کرد. ماموریت این پلتفرم حمایت از خیریه (هامبل) است درحالی که میکوشد برای مشتریانش محتوای باکیفیت و مقرون بهصرفه (باندل) فراهم کند. هامبل باندل ابتدا بهعنوان پلتفرمی برای عرضه بازیهای ویدئویی آغاز به کار کرد اما پس از مدتی دامنه فعالیت خود را گسترش داد و تبدیل به فروشگاه آنلاینی شد که سرویسهای بیشتری به کاربرانش عرضه میکند.
همیشه پای استیم در میان است
جف روزن، یکی از بنیانگذاران ولفایر، ایده اصلی باندل را مطرح کرد. او با مشاهده باندلهای عرضه شده در استیم به این ایده رسید که اگر فروشگاهی برای عرضه بازیهای مستقل به صورت باندل شده وجود داشته باشد میتواند موفقیت را در پی داشته باشد. جذابیت این سبک فروش، تبلیغلات کلامی آنهاست چرا که کاربران از خرید بازیهای ارزانقیمت و باکیفیت لذت میبرند و آن را به دیگر گیمرها نیز توصیه میکنند.
از طرف دیگر در آن زمان بازی جذاب و مستقلی مانند « دنیایِ گو» (World of Goo) شگرد جدیدی برای فروش محصول خود به کار گرفته بود و آن هم شیوه پرداخت «خرید بازی با مبلغ دلخواه» بود که باعث شد این بازی طی یک سال ۵۷هزار نسخه بفروشد.
این عوامل و آشنایی موسسان هامبل باندل با بازیسازان مستقل باعث شد تا هامبل باندل ساخته شود و این وبسایت فعالیتش را رسما آغاز کند.
قیمتگذاری منعطف
هامبل باندل براساس فلسفهای تحت عنوان قیمتگذاری منعطف فعالیت میکند. کاربر هنگام خرید باندل حق انتخاب قیمت دارد. یعنی میتواند انتخاب کند دوست دارد چه مقداری برای خرید باندل هزینه کند و این هزینه چگونه و صرف چه مواردی شود. در هنگام خرید باندل کاربر میتواند پول را بین سازندگان بازی، خیریه، شرکای هامبل و هامبل باندل طبق میلش تقسیم کند.
هامبل باندلها بستههای زمانداری هستند که در مدت زمان محدودی عرضه میشود و شامل محتواهایی نظیر بازی، کتاب، نرمافزار و سایر محصولات است. در کنار این باندلها، هامبل باندل محصول دیگری به نام هامبلماهانه دارد که همانطور که از نامش پیداست در دورههای ماهانه برای مشتریان باندلهایی ارسال میشود.
همه محصولاتی که در هامبل باندل عرضه میشوند در نیکوکاری سهمی دارند. همواره سهمی از قیمت باندل فروختهشده به خیریه تخصیص مییابد و حتی در بعضی محصولات کاربر میتواند همه هزینهاش را صرف امور خیریه کند.
هنگامی که کاربر محصولی را از هامبل باندل تهیه میکند، کلیدی دریافت میکند که میتواند در پلتفرمهای دیگری نظیر استیم و جیاوجی فعالشان کند. همچنین هامبل باندل بسیاری از محصولاتش را بدون سیستم مدیریت حق مولف (DRM-free) عرضه میکند.
طبق آمار منتشرشده، هامبل باندل تاکنون توانسته است بیش از ۱۲میلیون کاربر را به سمت پلتفرم خود جذب کند. این تعداد کاربر تاکنون بیش از ۱۲۷میلیون دلار به خیریهها کمک کردهاند. هامبل باندل تاکنون توانسته است بیش از ۴۷ میلیون باندل از ابتدای فعالیتش به فروش برساند.
سخاوتمندان و دزدان
حتی با وجود اینکه در هامبل باندل میتوان بازیها را با رقمی نزدیک به صفر خریداری کرد اما بازهم سرکله دزدان بازیهای ویدئویی در این پلتفرم نیز پیدا شد. طبق آمار منتشر شده، ۲۵درصد از دانلودهای قابل ردیابی اولین باند ولفایر از سمت دزدان نرمافزای بوده است. هرچند این دزدان اقدام به دانلود غیرقانونی بازیها از هامبل باندل میکردند اما این سایت اعلام کرد که هیچ برنامهای برای مبارزه با آنها ندارد. چرا که معتقدند که سختکردن فرآیند دانلود از این فروشگاه در نهایت به ضرر افراد سخاوتمندی تمام میشود که قصد دارند با خرید بازی به خیریهها کمک کنند و دنیا را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنند.
آیجیان (IGN) یکی از بزرگان صنعت سرگرمی دنیا این فروشگاه متفاوت بازیهای ویدئویی را خریداری کرد اما تغییر در فرآیند و استراتژی این محصول ایجاد نشد. بهنظر میرسد روش منحصر بهفرد هامبل باندل مورد علاقه این شرکت بوده است چرا که در نهایت این فروشگاه باعث پیشرفت هرچهبیشتر بازیهای مستقل میشود و این افزایش و بهبود کیفیت درنهایت منجر به بالارفتن کیفیت کل اکوسیستم بازی میشود.
در ایران هم در تناسب با بومزیست بازیسازی و گیمرهای ایران فروشگاههایی مانند هیولا میکوشند که نه تنها بستههایی با قیمتهای بسیار مقرون به صرفه را برای خریدارانشان عرضه کنند بلکه در تلاشند که زمینه فرهنگی و اجتماعی لازم را نیز برای هدایت نرم خریداران به استفاده از بسترهای قانونی و مهمتر از آن بازیهای ایرانی فراهم کنند. تجربههای جهانی موفق بسیاری با همین خط مشی وجود دارند.
بیشتر بخوانید:
نگاهی به GOG دومین پلتفرم عرضه دیجیتال بازیهای ویدئویی در دنیا
نگاهی به نقش معروفترین پلتفرم عرضه دیجیتال بازیهای ویدئویی