اخیرا سایت GamingBolt مصاحبه ای با طراح عنوان موفق Guild Wars 2، آقای Colin Johanson داشته است که وی در طی آن اذعان داشت که ژانر MMORPG قبل از عرضه Guild Wars 2 به یک ژانر راکد تبدیل شده بود و همه سعی داشتند تا یک کلون از World of Warcraft باشند. چرا که WoW کاری کرده بود که از هر لحاظ موفق بوده است.
وی اظهار داشت: " من فکر میکنم ژانر MMO به یک ژانر راکد تبدیل شده بود و در طی 7 – 10 سال قبل از عرضه Guild Wars 2، خلاقیت بسیار کمی در این ژانر انجام پذیرفته است. این فقط به عنوان 'بیایید یک بازی بسازیم. World of Warcraft به راه خود ادامه میدهد، پس ما باید دقیقا چیزی را بسازیم که آن ها میسازند' صورت میگرفت. و اول و مهم تر از همه، بازیکنان این سبک، و بیشتر ما که اینجا مشغول به کار هستیم، از این یکنواختی خسته شده بودیم به دلیل این که اگر میخواستیم آن بازی را انجام دهیم، به سادگی میرفتیم و آن را بازی میکردیم."
وی افزود: " و ما هیچ دلیلی برای ساخت دوباره آن بازی نمیدیدیم. به دلیل این که در حال حاضر تعداد زیادی از این قبیل بازی ها وجود دارند که میتوانیم بریم و آن ها را بازی کنیم."
قطعا وی از این سخنان منظوری داشته است. حتی عناوین اخیری هم چون Star Wars: The Old Republic از استودیو Bioware، به عنوان یک کلون WoW حساب میشوند.
وقتی که از وی پرسیده شد که آیا ArenaNet با عرضه Guild Wars 2 قصد رقابت با WoW را داشته است یا خیر، وی پاسخ داد: " ما قطعا به دنبال مخاطب دیگری هستیم و مردمی که بازی کردن WoW میپردازند نیز به این عنوان علاقه مند هستند."
وی گفت: " یقینا ما قصد رقابت با World of Warcraft را داشتیم. ما خواستیم که با هر عنوان دیگری در این زمینه رقابت کنیم که در نهایت با پیروزی در این سبک، از پایه، تعریف جدیدی برای این سبک و جهتی که اکنون در پیش خواهد گرفت، معرفی کنیم."