امیرحسین فصیحی (مدیرعامل شرکت فنافزار شریف)
امروزه با توجه به اینکه در حوزه موبایل و بازیهای موبایلی پیشرفتهای خوبی بهوجود آمده است و این حوزه، شکل و شمایل صنعت به خود گرفته است، بازیسازان علاوه بر ساخت بازیهای باکیفیت در سطح جهانی میتوانند به بازار داخلی نیز توجه ویژهای داشته باشند.
اهمیت دادن به نوآوری و طراحی بازی در تیمهای داخلی اهمیت بسزایی دارد، چرا که همه تیمها در ایران مستقل بهحساب میآیند. در صنعت جهانی، تیم مستقل، تیمی است که کار خلاق و جدید انجام دهد نه آنکه بازیهای بسیار بزرگ بسازد.
در حال حاضر بخشی از بازیسازان ما به کپی کردن ایدهها و بازیهای خارجی روی آوردهاند که تاحدی هم جواب میدهد، اما این رویکرد موقتی است و نمیتوان در طولانی مدت روی آن حساب کرد. آنچه اهمیت دارد اینست که بازیسازان ما باید به خلاقیت اهمیت دهند، مثلا اگر میتوانند این خلاقیت را در بخش هنری نشان دهند یا بخشهای دیگر. اما در نهایت، طراحی و گیمپلی بازی حرف اول را در بازیهای خلاق میزند.
این نگاه نه تنها در بازیسازان، بلکه باید در بدنه مدیریتی و حاکمیتی نیز وجود داشته باشد. صنعت بازی کشور ما پیشرفت نمیکند، مگر آنکه مدیرانی داشته باشد که تسلط به بازی و بازیسازی داشته باشند.
صنعت بازی در جهان از ابتدا تاکنون، صنعتی است که در آن عشق به بازی و بازیسازی حرف اول را میزند. چرا که این صنعت، صنعت سختی است. ریسک بالایی دارد و بازیسازی هم بسیار تخصصی و هزینهبر است. در نتیجه بدون عشق و علاقه به بازیسازی مطمئنا پیشرفتی صورت نخواهد گرفت.
جای خوشحالی است که مدیران فعلی در صنعت بازیسازی خودشان عاشق بازی هستند و تسلط کافی به موضوع دارند. ازجمله اتفاقهای بسیار خوبی که در بخش تولید بنیاد ملی بازیهای رایانهای میافتد این است که بازیسازان مطرحی به بررسی پروژهها میپردازند و دغدغه دیگر بازیسازان را درک میکنند.
با این اوصاف، شاید مشکل اصلی ما، بازیسازان هستند که خودشان را دستکم گرفتهاند. بعضی از آنها بیش از آنکه درگیر کار شوند به دنبال مسائل حاشیهای هستند و بعضی از مواقع تنها منتظر این هستند که دستی از بالا آمده و همه مسائل را برای آنها حل و فصل کند.
اما حقیقت این است که تیمها باید روی کار و بازیسازی خود تمرکز کنند. ما تاکنون با افراد زیادی کار کردهایم و همیشه از این میان، افرادی موفق شدهاند که بدون حاشیه به دنبال کار کردن بوده و خواستهاند در کار خودشان بهترین باشند. این روحیه هم باعث پیشرفت افراد شده و هم کیفیت کار تیم را بهبود میبخشد.
خیلی مهم است که بدانیم میتوانیم در بازیسازی کارهای عالی حتی در سطح جهانی انجام دهیم. نیاز خاص و عجیبی هم برای این کار وجود ندارد. مهمترین نیازش تمرکز بر کار و دوری از حاشیههاست. اما متاسفانه گاهی بعضی بازیسازان ترجیح میدهند به جای کار کردن به نقدهای غیرمنطقی و بعضا تخریبهایی که هیچ فایدهای ندارد بپردازند و حاشیه ایجاد کنند.
حمایت و کارهای زیرساختی حتما مفید و لازم است. از طرفی تداخلی با تولید محصول باکیفیت ندارد. همانطور که تاکنون تیمهای موفق بازیسازی در ایران شاید از هیچ نهاد یا سازمانی کمکی نگرفته باشند و خودشان با اتکا به تواناییشان محصولات باکیفیتی تولید کردهاند.
فکر میکنم در حال حاضر با توجه به سن کم این هنر-صنعت، در اغلب نیازهای صنعت بازیسازی از جمله آموزش، نیروی انسانی، بازار و غیره پیشرفت خوبی داشتهایم و البته در این بین جای سرمایهگذاری خصوصی در بازیسازی کشورمان کمرنگ است.
حالا در مرحله دوم و در مقطعی که زیر ساختها تا اندازهای مهیا شدهاند، یکی از اولین گامها، برای پیشرفت بازیسازی این است که حاشیهها را کنار گذاشته و روی تولید محصول باکیفیت تمرکز کنیم.