بيش از 5 سال از اخرين زماني كه ماها از بازي زيباي Red Faction لذت برديم مي ميگذره و اين زمان زياد در حال اتمام هست چون Volition به سختي در حال كار بر روي شماره جديد (3) اين مجموعه يعني Red Faction: Guerrilla هست . اتفاقات بازي 50 سال بعد از شماره 2 هست . Guerrilla برعكس 2 شماره قبلي خودش ديگر يك بازي FPS نيست و حالا به يك بازي TPS تبديل شده . يك بازي زيبا با تخريب پذيري فوق العاده . گفتگو زير با James Hague كه كه Design Director بازي هست انجام شده است .
IGN: ميشه به مردم ياد اوري كنيد شماره قبلي Red Faction در كجا به اتمام رسيد و بازي جديد از كجا شروع ميشه ؟
James Hague: در شماره قبلي بازي Red Faction شما سعي ميكرديد با پيوستن به نيروي دفاعي زمين ( Earth Defense Force ) به مريخ برويد تا Ultor Corporation شكست دهيد . حالا 50 سال از ان زمان گذشته و حالا در مريخ مستعمره تشكيل شده و نيروي دفاعي زمين هم تغيير شكل داده و به يك نظام ديكتاتوري تبديل شده . و حالا معدن چيان در حال به راه انداختن انقلابي ديگر هستند .
IGN: يكي از بزرگترين تغييرات كه بسيار اشكارا ( تابلو ) هست انتقال بازي از سبك اول شخص به سوم شخص هست . چرا چنين تصميمي رو گرفتيد ؟
Hague: ما هر دو مدل اول شخص و سوم شخص رو امتحان كرديم و به اين نتيجه رسيديم كه نماي سوم شخص براي بازيكنان بهتر است . زماني كه تمام خرابي ها در اطراف بازيكن اتفاق مي افتد نماي سوم شخص از لحاظ قابليت رويت بهتره ميتونه نشان بده كه در كدام وسيله در حال سقوط است و اينكه شما چه قدر به خرابي ها نزديك هستيد . اما قطعا ما پايه و اساس بازي رو از FPS برداشت كرديم . و مبارزات بازي كاملا سفت و محكم هست و به طور بسيار فوق العاده اي تنظيم شده همانند چيزي كه شما از يك بازي FPS انتظار داريد .
IGN : مزيت شما نسبت مدل هاي قبلي در تخريب پذيري محيط چي هست ؟
Hague: خرابي ها در بازي هاي كامپيوتري يكي از حد فاصل هاي بزرگ براي نواوري هست . 15-20 سال پيش يادتونه قبل از گسترش دنياي 3 بعدي . بازي هاي 3 بعدي بدون مقياس ساخته شدندبه وسيله اشياي 2 بعدي و تكسچر ها ؟ در زمان حال تخريب پذيري در بازي ها حكم بازي هاي 3d در زمان گذشته ميدهند .يك سري حقه هاي جاوديي مثل Swapping model وparticle effects كه احساس تخريب و پذيري و خرابي رو به وجود مياورند. در Red Faction: Guerrilla تمام تخريب پذيري ها بر مبني فيزيك ساخته شدند و به صورتي هستند كه شما در دنياي واقعي انتظار داريد . ما ويژگي هاي ماده: نظير ويژگي هاي فيزيكي- توده ماده و انرژي حركتي رو در در اين تخريب ها مدل سازي ميكنيم . هيچ وقت چيزي رو دو بار تجربه نميكنيد و اين چيزي هست كه در بازي متوجه ميشويد .
IGN: ايا چيزي كه تخريب شده در كل بازي به همان صورت باقي ميماند يا در جاهايي دوباره به حالت اوليه بر ميگرده ؟
Hague: خرابي ها در Red Faction: Guerrilla ماندگار هست . اگه شما يك ساختمان خراب و متلاشي كنيد . بعد به سمت ديگر مريخ رويد و مثلا 10 ساعت بعد برگرديد ساختمان دقيقا به همان صورتي كه شما ان را جا ترك كرديد خواهد بود . اما براي بازي كردن زماني بعضي چيز ها بعد از يك مدت زماني تعمير ميشوند مثل پل ها به خاطر اينكه انها ( پل ) باعث راننندگي بسيار راحت تر ميشوند . اما اين مثل يك محدوديت تكنيكي نيست .ما ميتونيم اين خرابي ها رو مثلا همون پل مثال من رو همانطور كه هست باقي بذاريم اما بعضي از ساختار ها هستند كه نقااط حساسي هستند و EDF بعد ها به اون احتياج داره .
IGN : شما چي كار ميكنيد تا سيستم كاور بازيتون با ديگر بازيهاي قابل توجه مثل Gears of War فرق داشته باشه ؟
Hague: ما ميخواهيم كه سيستم كاور گيري در بازيمان راحت باشه و به راحتي قابل استفاده باشه . به خاطر اينكه كليد بخشي از مبارزات در Red Faction: Guerrilla همينه . بزرگترين تفاوت در Red Faction: Guerrilla اينه كه سيستم كاور ارتباط مستقيم با خرابي و تخريب پذيري هاي مبني بر فيزيك دارد. اگر موشك فقط قسمت پايني ديوار رو باقي بذاره اون قسمت به طور اتوماتيك به عنوان يك كاور و سرپناه كوچيك استفاده كرد . پس بقيه رو هم خراب كنيد تا هيچ پوششي باقي نماند . از بين بردن سر پناه هاي دشمن در حالي كه سر پناه هايي براي خودت درست ميكني و از ان ها محافظت ميكني كليد بقا در برابر دشمنان سر سخت است .
IGN : اين دنياي چه قدر بزرگ هست ؟
Hague: يك دنياي بسيار بزرگ هست . و طبق مرجع از دنياي Saints Row هم بزرگ تر هست (هر دو اين بازي ها توسط Volition ساخته ميشود ) خواهشا به تيم سازنده Saints Row نگيد كه من يه همچين چيزي گفتم !!!!!
IGN: چگونه بازيكنان را بر روي داستان متمركز نگه ميداريد ؟
Hague: دنبال كردن داستان اصلي باعث ازاد شدن ماموريت هاي جديد و باز شدن محيط هاي جديد براي اكتشاف ميشه اما لحظه به لحظه بازي و ماموريت هاي جانبي هدفشون قسمتي از مبارز ها در guerrilla هست . شما داستان Red Faction مينوسيد طبق ان شكلي كه بازي ميكنيد . براي مثال يك Power Plant در يك واحه وجود داره . اين يكي از بخش هاي بازي هست كه به طور شديدي ازش توسط ماموران EDF ( نيروي دفاعي زمين ) محافظت ميشه . اين قسمت ماموريت شما يا يك قسمت منحصر به فرد Game Play نيست اما يك قسمت از دنياي بازي هست . هيج چيزي نميتونه جلوي شما رو بگيره كه همان اول اين همه راه را برويد به ان حمله كنيد . اگه شما موفق به انجام اين كار شديد civilian morale شما در اين منطقه اضافه ميشود . ما احترام زيادي به بازيكنان خودمان ميدهيم و ما ميخواهيم اين ازادي به اون ها بدهيم تا كاري كه ميخواهند رو انجام دهند . حالا شما ميخواهيد به اون Power Plant حمله كنيد در اول زماني كه civilian morale شما خيلي پايينه و اسلحه بزرگ وقوي نداريد ممكنه يك خونريزي شديد و قتل عام به وجود بياد اما ممكنه شما خوش شانس باشيد و در بريد. و ممكنه شما تصميم بگيريد بعدا حمله كنيد اما از يك راه بهتر مثلا استفاده از يك كاميون كه حاوي تانكر هيدروژن هست . بعد از اين شما با تمام سرعت به سمت دروازه حركت ميكنيد و در اخرين لحظات خودتو به بيرون پرتاب كنيد . هيچ راه حل از پيش طراحي شده اي وجود ندارد . اين به عهده بازيكنان هست كه چه طور بازي كنند و از چه تاكتيكي استفاده كنند .
IGN:ايا مناطق به صورت پويا تغيير ميكنند وقتي كه شما به شورشيان كمك ميكنيد يا يك عمليات رو تكميل ميكنيد ؟
Hague: هر وقت شما يه منطقه رو ازاد كنيد نيرو هاي EDF از اونجا خارج ميشند . اما ممكنه انها بعدا تصميم بگيرند كه كه حمله رو به سمت انجا شروع كنند . هر وقت civilian morale در يك منطقه بالاتر بره مردم بيشتري براي مبارزه با تو خواهند بود . و اين كار اثر سديدي بر روي ازدي عمل و مبارزات شما داره .
IGN: بذاريد اين طوري بگم كه اصلا داستان براي من اهميت نداره توي اين بازي Open – World انجام بدم ؟
Hague: متونيد به كاروان ها حمله كنيد . به حمله هاي پارتيزاني ( غير نظامي ) بپونديد . به دنبال سنگ معدن باشيد . زائدات رو جمع كنيد تا براي سلاح هاي پيشرفته تر از اون استفاده كنيد . براي شروع مقداري تخريب كنيد اما يك جهان بسيار بزرگي هم هست كه بخواهيد انجا تخريب انجام دهيد . يك سري مخزن حاوي هيدروژن به رنگ ابي هست كه وقتي به انها شليك كنيد انها منفجر ميشنود . شما ميتوانيد اين مخزن ها رو برداريد و به مكان هاي مختلف ببريد . انها رو در كاميون ها بذاريد . و يا يك ساختمان با ان احطاطه كنيد و اين طوري ميتونيد بدون استفاده از هيچ مواد منفجره ديگه ايد كل يك سيستم رو متلاشي كنيد .
IGN: ايا مولتي پلير اين بازي هم همانند خودش به صورت Open-World هست ؟ مثل بازي GTA ه ؟
Hague: مولتي پلير بازي به صورت يك سري مود و حالت خاص هست . كه از سيستم تخريب بازي RFG استفاده ميكنند . ما يك سري مد كلاسيك داريم كه خيلي متفاوت بازيشون متفاوت هست وقتي همه چيز قابل از بين رفتن هست . اما يك سري مدهاي جديد هم هست . همراه ما باشيد . ما در اينده اي نزديك بيشتر درباره اين موارد توضيح ميدهيم .!!