نشست خبری سومین دوره «جشنواره بازیسازان مستقل ایران» صبح امروز سهشنبه برگزار شد و فعالیت این جشنواره از امروز 16 شهریور 95 به صورت رسمی آغاز شد.
جشنواره بازیسازان مستقل ایران از بهمن ماه 92 توسط بخش خصوصی و با هدف شناسایی و کمک به رشد بازیسازان مستقل در سراسر ایران، آغاز به کار نمود و اختتامیه دوره نخست آن مهرماه 93 و دوره دوم اسفند ماه 94 در تهران با حضور بهترینهای این حوزه و حمایت تمامی سازمانهای مرتبط با صنعت بازی ایران برگزار شد و مجموعا بیش از 600 اثر در دو دوره سال گذشته ارسال شده است.
حمزه آزاد، دبیر این جشنواره در مورد بخشهای در نظر گرفته شده گفت: این جشنواره علاوه بر بخش اصلی که بازیهای رایانهای است، پنج بخش دیگر نیز دارد که طراحی کاراکتر، بازینامه، مقالات، نقد بازی و فنآوری هستند. بدین ترتیب جشنواره شامل شش بخش مختلف میشود و میتوان گفت با یکی از جامعترین جشنوارههای بازی روبهرو هستیم.
دبیر جشنواره بازیسازان مستقل ایران درباره روند اجرایی تشریح کرد: صاحبان آثار صفحهای برای اثر خود ایجاد مینمایند و آثار را بارگذاری میکنند. پس از آن داوری اولیه آثار انجام میپذیرد و نظر داوران و کارشناسان بر روی آثار قرار داده میشود و طبق آن صاحبان آثار میتوانند اثر خود را ارتقا دهند و در این مدت کسانی که آثار نفرستادند هم میتوانند به سایت مراجعه کرده و اثر خود را بارگذاری نمایند و پس از آن داوری نهایی انجام میشود.
وی افزود: همه آثار صفحهای جداگانه در سایت جشنواره دارند که توضیحات مختلف در آن درج شده است و بازدیدکنندگان و داوران میتوانند امتیازات و نظرات خود را در صفحه مذکور وارد نمایند و اختتامیه با معرفی برگزیدگان به صورت حضوری برگزار میشود.
حمزه آزاد زمان اختتامیه جشنواره را آذر 95 عنوان کرد و گفت: دو سال پیش بنیاد ملی بازیهای رایانهای جشنوارهای برای بازیسازان مستقل در چند روز و بیشتر با اهداف آموزشی برگزار کرد. با توجه به عدم برگزاری این جشنواره و طی رایزنیهای صورت گرفته با بنیاد بازی، قرار شد تا اختتامیه سومین دوره جشنواره بازیسازان مستقل ایران نیز در سه روز برگزار شود و دو روز نخست به کارگاهها و نشستها اختصاص خواهد داشت.
دکتر حسین جلیلوند، نماینده زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در ادامه نشست گفت: بخش زیست فناوری یکی از زیربخشهای ویژه این جشنواره است. جشنواره بازیسازان مستقل را به عنوان مرجع مناسبی برای گردهمایی بازیسازان خلاق شناختیم و پیشنهاد دادیم که در این دوره از جشنواره بخش ویژه زیست فناوری تشکیل شود و خوشبختانه این اتفاق افتاد.
وی خاطرنشان کرد: این بخش با سه موضوع ساخت بازی، بازینامه و ساخت کاراکتر با داوریهای تخصصی در هر موضوع فعالیت میکند. از تیمها و بازیسازانی که آثارشان برگزیده شود نیز از سوی معاونت حمایتهای مادی و معنوی خواهیم کرد. وظیفه خود میدانیم که مفاهیم مرتبط با فناوری زیستی را برای بازیسازان شرکت کننده در جشنواره بازیسازان مستقل تفهیم کنیم که این مسئله از طریق سایت به آنها اطلاعرسانی خواهد شد.
یک میلیارد ریال جوایز نقدی و غیرنقدی
حمزه آزاد به حضور حامیان تخصصی در جشنواره اشاره کرد و تشریح کرد: به طور کلی تاکنون یک میلیارد ریال جوایز نقدی و غیرنقدی برای آثار برتر در نظر گرفته شده است که 30-40 درصد آن نقدی بوده و توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای تامین میشود و مابقی جوایز غیرنقدی هستند.
وی در رابطه با جوایز غیر نقدی توضیح داد: بهعنوان مثال با دو شرکت تبلیغاتی هماهنگی صورت گرفته تا عناوین برگزیده را از لحاظ تبلیغات و دیده شدن در بازار نهایی کمک کنند. در زمینه اعطای خدمات سرور و اینترنت رایگان به تیمهای بازیسازی نیز اسپانسر گرفتهایم تا به بازیسازان از نظر زیرساختی کمک شود.
آزاد حضور شتابدهندهها و سرمایهگذاران به چرخه جشنواره را نیز از دیگر نکتههای حائز اهمیت دانست و افزود: طی تفاهمهای صورت گرفته 20 اثر از جشنواره وارد بحث شتابدهی خواهند شد و از آنها حمایت میشود تا محصول خود را تکمیل کنند.
وی خاطرنشان کرد: تیمهای بازیسازان که مستعد حضور در جشنواره هستند میتوانند به سایت جشنواره به نشانی http://igdf.ir مراجعه کرده و نسبت به ارسال آثار خود اقدام نمایند.