رونمایی بازی ایرانی مبارک

همزمان با نزدیک شدن به مراحل پایانی ساخت بازی مستقل (Indie Game) «مبارک» گروه سازنده این عنوان، «آسمان آبی» اقدام به انتشار و رونمایی از بازی «مبارک» و نخستین پوستر رسمی این عنوان جدید کرده‌است. در این پوستر چندین شخصیت داستان مبارک از جمله مبارک، سلطان و آوروره حضور دارند که درون بازی نقش پررنگی ایفا می کنند.

گروه مستقل بازی‌سازی «آسمان آبی» با رویکرد استفاده از ظرفیت‌های بومی و فرهنگی کشورمان سعی بر تولید و عرضه بازی دارد به همین دلیل پس از اتمام بازی «آب‌های آبی» عنوان بعدی خود به نام «مبارک» را کلید زد. حال پس از گذشت بیش از یک سال از شروع ساخت این عنوان نتایج کار گروه به ثمر رسیده است و به زودی شاهد عرضه این عنوان خواهیم بود.
 

معرفی کوتاه:
بازی «مبارک» به صورت دنباله دار (Episodic) و به جهت انتشار بر روی سیستم عامل اندروید عرضه خواهد شد. نخستین قسمت از بازی «مبارک» مراحل پایانی تولید خود را سپری کرده و به زودی منتشر خواهد شد.

توضیح بازی:
مبارک با لباس قرمز، چهره‌ای سیاه، و ادای کلمه‌های بریده و گاهی اشتباه، برای سالیان دراز یکی از شخصیت‌های دوست داشتنی و محبوب در نزد مردمان ایران زمین بوده‌است. حضور او در نمایش خیمه‌شب‌بازی‌ و روحوضی، باعث رونق این نمایش‌های سنتی ایرانی می‌شده است. شهرت مبارک برگرفته از شوخ طبعی و جسارت او در بیان مشکل‌ها و معضل‌های اجتماعی و اقتصادی مردم است. مبارک در نمایش‌های روحوضی و سیاه‌بازی که به حق میراثی گران‌بها از فرهنگ و تمدن کهن ایرانیان محسوب می شود، نقشی کلیدی را ایفا می کرده است.
متأسفانه امروزه با همه گیر شدن رسانه‌های نوین و غفلت همه جانبه، این هنرهای سنتی رو به ضعف و زوال نهاده و نسل جدید از شناخت چنین هنرهای جذابی محروم مانده است. ایده اولیه این بازی با در نظر گرفتن چنین شرایطی مطرح شد. می‌بایست نسلی که میزان مطالعه آن کمتر شده و بیشتر وقت خود را با رایانه شخصی و یا گوشی‌های همراه می‌گذراند به طریقی از چنین هنر محبوبی مطلع شود.
بازی «مبارک» در مرحله نخست، بر روی تبلت ها و گوشی‌های هوشمند اندرویدی عرضه می‌شود. گرچه می‌توان انتظار انتشار این بازی برای رایانه های شخصی (PC) را نیز داشت. ولی با توجه به سبک بازی که یک داستان تعاملی است، تبلت و گوشی‌های همراه به جهت اینکه همیشه در دسترس مخاطب قرار دارند، تناسب بیشتری دارد.
بازی «مبارک» در سبک داستان تصویری (Visual Novel) یا داستان تعاملی (Interactive Story) است. سبک «داستان تعاملی» به نوعی از بازی ها اطلاق می شود که بازی‌باز در یک چارچوب مشخص، با انجام یک رفتار یا صدور یک دستور بر روایت داستان اثر می‌گذارد. گاهی بازی‌باز در جایگاه قهرمان داستان قرار می‌گیرد و گاهی در جایگاه دانای کل! در چنین سبکی، مخاطب جذب فضایی می‌شود که به وسیله صدا، موسیقی، ظاهر بصری، داستان و گفتگوها به وجود آمده است. داستان های تعاملی هموراه دربرگیرنده داستان‌های فرعی متعدد، و البته پایان‌های مختلفی هستند که بر اساس تصمیم‌های بازی‌باز شکل می‌گیرد.
بازی «مبارک» نه تنها همه ویژگی های سبکی را در خود جای داده، بلکه از آن نیز فراتر رفته و با اقتباس از نمایش خیمه‌شب‌بازی، قدرت انتخاب بازی‌باز برای پیشبرد داستان را بین شخصیت‌های مختلف داستان تعمیم داده و حس یک استاد خیمه‌شب‌باز را به مخاطب القا می‌کند، تا بتواند به جای همه شخصیت‌های داستان تصمیم بگیرد. همچنین در میان پرده‌های بازی تعدادی بازی‌ جانبی (Mini Game) و معما (Puzzle) نیز وجود دارد که بازی‌باز با حل‌کردن آن‌ها امتیاز و جایزه می‌گیرد.
شایان ذکر است سبک داستان تعاملی، از محبوب ترین و پرطرفدارترین نوع بازی ها در جهان، اخص در بین نوجوانان شناخته می شود. کشور ژاپن از پیشگامان این سبک بوده، و اروپا و آمریکا نیز بازار مخصوص به خود را برای ارائه این دست بازی های دارند. طبیعی به نظر می‌رسد که بین کودکان و نوجوانان ایرانی، این سبک بیشتر در محصولات ژاپنی یا غربی طرفدار داشته باشد.
از آنجا که صنعت بازی سازی در ایران بسیار جوان و نوپا است، هنوز به این سبک جذاب و پرطرفدار به شکل جدی پرداخته نشده؛ لیکن با توجه به تقاضای مخاطب کودک و نوجوان نسبت به چنین آثاری، «داستان تعاملی مبارک» که هم متناسب با فرهنگ ایرانی است و هم در سبک جذابی ارائه شده، تعداد قابل توجهی از مخاطبان را با خود همراه خواهد کرد.

خروج از نسخه موبایل