دیروز، 14 آگست (24 مرداد) با آغاز نمایشگاه گیمزکام کنفرانس خبری یکی از ناشران سرآمد حال حاضر صنعت گیمینگ یعنی Electronic Arts برگزار شد. شما را در جریان فعل و انفعالاتی میگذاریم که دیروز طی مراسم انجام شد.
آغازگر کنفرانس EA نسخهی جدید عنوان کو-آپ تاکتیکی ساختهی Visceral Games یعنی Army of Two: The Devil’s Cartel بود. جولین بلیک (Julian Bleak) تهیهکننده بر روی صحنه آمد تا به معرفی بازی بپردازد؛ توضیح داد که تیم سازنده چگونه از قدرت موتور Frostbite 2 استفاده کرده تا تخریبپذیری محیط را بهینهتر کند.
ویژگی جدیدی به نام Overkill اضافه شده که بازیکننده و رفیقش در مدت زمان محدودی قادرند به دشمنان "آسیب عظیم" وارد کنند. بازیکنها با از بین بردن دشمنان Overkill کسب میکنند و این به قدرت انفجاری گلولهها میافزاید. نمایش Army of Two بصورت Split-Screen (تصویر دو تکه) صورت گرفت. بطور نمونه در یکی از تصاویر، شخصیت Alpha مستقل از یارش سوار هلیکوپتری شد و با استفاده از رگبار دشمنانی که روی زمین قرار داشتند را به تکههای چندسانتیمتر مربعی تبدیل کرد.
تاریخ عرضهی Army of Two: The Devil’s Cartel، ماه مارچ 2013 میلادی (اسفند 91 یا فروردین 92) برنامهریزی شده است.
پس از AoT مدیر کل انتشارات اروپایی (European Publishing)، ینس یوو اینتت (Jens Uwe Intat) و مدیر عامل EA، پیتر مور (Peter Moore) به صحنه آمدند تا روند کنفرانس را توضیح دهند. در این اثنا دین ریچاردز (Dean Richards)، مدیر مسئول NHL 13 درحالیکه لباس هاکی به تن داشت به داخل صحنه سُر خورد و سپس در مورد سری NHL شروع به گفتگو کرد! سری NHL پس از FIFA بیشترین گسترهی تیمهای اروپایی را پوشش میدهد و از قرار معلوم NHL 13 بزرگترین لیگ با قابلیت اتصال به شبکه را خواهد داشت که اجازه میدهد 750 نفر متصل به شبکه باشند و 30 نفر همزمان در حال بازی کردن با یکدیگر.
ریچاردز با اشاره به این که به سیستم اسکیتینگ بازی 1000 انیمیشن جدید (از جمله انیمیشن اسکیتینگ عقبگرد) اضافه شده، گفت: "حرکات انفجاری، سرعت بسیار بالا، شتاب و خلاقیت بهترین بازیکنان هاکی جهان در گرو اسکیتینگ درست است. سرعت واقعی و فیزیک حرکات بر روی یخ حکمفرما هستند."
نسخهی دموی NHL 13 برای Xbox 360 و PS3 در تاریخ 21 آگست (31 مرداد) در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. تاریخ عرضهی بازی 13 سپتامبر (23 شهریور) تعیین شده است.
پس از NHL 13 نوبت به Need for Speed: Most Wanted رسید. تریلری از بازی پخش شد که در مورد قسمتهای Challenge مثل Drift Challenge جزییاتی ارایه داد.
با اتمام تریلر، تهیهکنندهی عنوان، مت وبستر (Matt Webster) وارد صحنه شد و توضیح داد که بازیکنندگان دیگر لزومی ندارد برای بدست آوردن تمام ماشینها خود را به زحمت بیندازند. او گفت: "اگر ماشینی را پیدا کنید، میتوانید سوارش شوید."
طبق سنت نسخهی قبلی Most Wanted، اتومبیلها در طول گیمپلی قابل آپگرید کردن هستند.
نمایشی هم از قسمت Autolog/CloudCompete که اطلاعات و رکوردهای دوستان را هر لحظه نمایش میدهد انجام گرفت. تقریباً برای هر عملی در بازی به بازیکننده Speed Point داده میشود و با آن میتوان اقدام به آپگرید کردن و غیره کرد.
نسخهی جدید سری Need for Speed در 30 اکتبر (9 آبان) روانهی بازار خواهد شد.
گرگ گوردریچ (Greg Goodrich)، تهیهکنندهی Medal of Honor: Warfighter روی سن آمد و اعلام کرد که بازی اجازه میدهد که در بخش مالتیپلیر هرکسی برای کشور خودش بجنگد. این موضوع امکان انتخاب از بین بیش از 70 نوع جنگجو را در بخش مالتیپلیر فراهم میکند. علاوه بر اینها در بخش مالتیپلیر تریلری که قسمت کو-آپ "Fire Team" را نمایش میداد در معرض دید حضار قرار گرفت.
پیتر مور به صحنه بازگشت و گفت که The Simpsons: Tapped Out برای iPhone و iPad در فروشگاه شعبهی آلمان اپل -بطور رایگان- قابل دسترسی است. انتشار این نسخه طی هفتهای در امریکا و در عرض یک ماه برای اروپا صورت خواهد گرفت.
همچنین مور در مورد سرویس Origin مسائلی مطرح کرد؛ مثلا اینکه فروشگاه بیش از 500 بازی از 50 سازنده آمادهی فروش دارد، برای سیستم مکینتاش راهاندازی خواهد شد، بیشتر با اچیومنتها و مسابقات در تعامل خواهد بود و رابط کاربری هم ارتقا داده خواهد شد.
استودیوی EA Maxis هم در راستای SimCity بحث کرد؛ اینکه بازیکنندگان میتوانند جهانی آنطور که باب میلشان است بسازند: دورنمای کازینویی، مراکز دانشگاهی، تجهیزات صنعتی و تمام جزئیات هر شهر به دست سازندهی آن رقم میخورد. با استفاده از ویژگی Glass Box، بازی را میتوان با دوستان انجام داد یا بطور جهانی از طریق بخش SimCity World بازی کرد.
تریلری که در همایش امسال به نمایش در آمد بخش مالتیپلیر و همکاری بین بازیکنان را بهعلاوهی جدول پیشرفت شهرها نشان داد. انتظار میرود فوریهی 2013 (بهمن یا اسفند 91) بازی بر روی کامپیوترهای شخصی و سیستمعامل مکینتاش منتشر شود.
طبق آماری که تهیهکنندهی Bf3، پتریک باخ (Patrick Bach) ارایه کرد، از زمان عرضهی Bf Premium به تعداد 1.4 میلیون بازیکننده جذب این نسخه شدهاند.
بار دیگر باخ تصریح کرد که تیم بازی در تلاش است محتواهای الحاقی دیگر را برای Bf3 آماده کند. انتشار Armored Kill در سپتامبر (البته برای دارندگان نسخهی PS3 Premium، چهارم سپتامبر) و Aftermath در دسامبر سال جاری میلادی صورت میگیرد. محتوای دیگری که End Game نام دارد، سال بعد پای موتورسیکلت را به میدان نبرد باز میکند.
نسخهی دیگری از Bf3 Premium Edition نیز معرفی شد که علاوه بر هستهی بازی، نسخهی پرمیوم و یک بستهی مالتیپلیر حاوی آپگریدهای داخل بازی را شامل میشود؛ در ماه سپتامبر منتشر میشود.
برای اولین بار هم تریلری از Aftermath به تصویر کشیده شد.
تریلری از گیمپلی Crysis 3 نمایش داده شد و بعد آقای Rasmsus Hojengaard، کارگردان هنری Crytek به همراه 9 نفر به روی صحنه آمد تا از Hunter Mode رونمایی به عمل آورد. مُد Hunter تا 16 نفر را پشتیبانی میکند که به دو تیم تقسیم میشوند: گروه کوچکی از Hunterهای مخفی و تیمی بزرگتر متشکل از نظامیهای CELL. نیروهای Hunter باید پیش از اتمام زمانی معین تمام جنگندههای CELL را از پای در آورند؛ هر نفر از گروه CELL که شکست بخورد به یک Hunter تبدیل میشود و کار ادامه مییابد.
سهم Crysis 3 از نمایشگاه گیمزکام 2012 با اجرای یک تریلر که شهر نیویورک را با قالب Urban Jungle نشان میداد به پایان رسید. فوریهی 2013 (بهمن یا اسفند 91) بازی در اختیار علاقهمندان قرار میگیرد.
سپس مدیر کل BioWare Austin، مت برامبرگ (Matt Bromberg) بحث در مورد Star Wars: The Old Republic را شروع کرد. برامبرگ تکرار کرد که گزینهی Free-to-Play در پاییز اضافه خواهد شد و بطور خلاصه موضوع Cartel Points را مطرح کرد که نوعی واحد پولی مجازی هستند.
مضاف بر این آپدیتهایی که برای SWTOR هستند را نیز وعده داد؛ از جمله بخش The Grand Acquisition که طی همان مراسم افتتاح شد و پیشنمایش کوتاهی از آن نشان داده شد.
مراسم با حضور Visceral Games ادامه یافت که توضیحاتی در مورد بخش کو-آپ Dead Space 3 و همچنین سیستم ساخت اسلحه داده شد. بازیکننده مواد اولیه و ابزار مناسب را پیدا میکند تا بهترین سلاح ممکن را تهیه بکند. علاقهمندان حتی میتوانند در سایت اینترنتی deadspace.com، سلاحهای طراحی شده به دست خودشان را در مسابقهای که برگزار خواهد شد شرکت دهند. در پی آن ابزار ساختهی برنده به علاوهی آنچه علاقه داشته باشد به بازی اضافه میشود.
صحنههایی از گیمپلی سقوط فضاپیمای آیزاک به کارش در همایش امسال پایان داد. سومین دنبالهی سری Dead Space در 5 فوریه (17 بهمن) در امریکا و 8 فوریه (20 بهمن) در اروپا منتشر میشود.
اندرو ویلسن (Andrew Wilson)، نایب رییس EA Sports وارد کار شد و شروع به صحبت دربارهی تمام مطاب مربوط به FIFA 13 کرد. در این اثنا اشاره کرد که اواخر سال جاری میلادی FIFA Online 3 در کشور کُره منتشر خواهد شد.
نگاهی به سیستم اتصال به شبکه و برگزاری مسابقات که Ultimate Team نام دارد انداخته شد. بازیکنندگان از طریق منوی اصلی بازی به این بخش دسترسی پیدا میکنند و در آن میتوانند کارهای مختلفی از قبیل صرف Coins، تبادل بازیکن و… انجام دهند. از وقتی که این سیستم رونمایی شد 92 میلیارد Coin هزینه شده و 30 میلیون نقل و انتقال صورت گرفته است. 380 میلیون، تعدا بازیهایی است که در این مدت برگزار شده است.
دیوید راتر (David Rutter)، تهیهکنندهی عنوان روی سکو آمد و در مورد FIFA Season، جایی که تنها امسال 1 میلیارد بازی انجام شده و برنامههایی هم برای گسترش این مُد در نظر گرفته شده است.
نوآوری FIFA در نسخهی جدیدش وجود Match Day است که اطلاعات فوتبال واقعی که در سطح جهان رخ میدهد را در اختیار کاربر قرار میدهد؛ سعنی بازیکنندگان میتوانند پیگیر مصدومیتها، محرومیتها و خریدو و فروشها، نقل و انتقالات و سایر اخبار و شایعات باشند. هر باری که بازی رخ میدهد بازیکننده این امکان را دارد که بازیش را بر اساس اتفاقات واقعیت انجام دهد. خلاصه اینکه تمام قسمتهای بازی را میتوان در تعمل با اتفاقات واقعی آپدیت و اداره کرد.
نسخهی آزمایشی که شامل ویژگی Match Day است در 13 سپتامبر امسال (23 شهریور) در دسترس قرار داده میشود.
کنفرانس EA همین موارد را پوشش داد و عناوین EA Mobile ،Chilingo و PopCap خارج از مراسم فرصت نمایش یافتند. با این حال تقریباً میتوان گفت اتفاق خاصی در کنفرانس EA نیفتاد و اکثر موضوعات در E3 2012 نیز نمایش داده شده بود.