نسخه چهارم سری فیلمهای مشهور ماتریکس با نام The Matrix Resurrections امروز اکران شد و با توجه به عرضه همزمان آن روی سرویس HBO Max ، حالا دوستداران این سری فیلم میتوانند به تماشای جدیدترین عنوان این مجموعه بنشینند. فارغ از اینکه نسخه جدید توانسته طرفداران را راضی نگه دارد یا خبر نباید فراموش کنیم که سهگانه ماتریکس به خصوص قسمت اول آن تا چه حد در دنیای سرگرمی تاثیرگذار بود. داستان فلسفی و چند لایه ، فضاسازی نوآر قسمت اول و اکشن فوق العاده هر سه قسمت از جمله ویژگیهای مهم این سهگانه بود. حالا که قسمت چهارم اکران شده فرصت استثنایی پیش آمد تا حقایق جالب و کمتر گفته شده این سری را با یکدیگر مرور کنیم. پس با ما همراه باشید.
برای تماشای آیتم ویدیویی در یوتوب کلیک کنید
10. پرش غیرمنتظره کیانو ریوز از پنجره
یکی از اولین آزمونهای اصلی Thomas Anderson، زمانی انجام میشود که وظیفه فرار از ساختمان MetaCortex را برعهده دارد. مورفئوس به طور غیر منتظره او را صدا میزند و هشدار میدهد دشمنی که نامش اعلام نشده، در مسیرش قرار دارد. اگرچه مورفئوس با موفقیت، Thomas را در میان هزارتوی اتاقکها راهنمایی میکند اما وی در لحظه کلیدی دست از هدایت Thomas برمی دارد.
او به Thomas میگوید که به داربست روی آسمانخراشها برود، جایی که تنها با قدم زدن در امتداد لبه ساختمان ۳۴ طبقهای امکانپذیر است. مورفئوس بلند فریاد میزند که انجام این کار دیوانگی است. بله انجام این کار نهایت دیوانگی است اما بالاخره توسط کیانو صورت میگیرد.
اگر در هنگام تماشای این سکانس، دچار اضطراب و هیجان بسیار شدیدی شده اید، ممکن است به این خاطر باشد که کیانو ریوز واقعا به آن طرف ساختمان رفته است. کیانو نه تنها پنجره را باز کرد و در طول دیواره ساختمان راه رفت، بلکه تمام این کارها را در حالی انجام داد که محکم به تلفن همراه خود چسبیده بود.
9. خرج تمام بودجه اولیه برای سکانس آغازین
برای ساخت یک فیلم سینمایی نه تنها به یک داستان جذاب و رویایی نیاز دارید، بلکه باید گروهی از سرمایه گذاران، تولید کنندگان و بازیگران را متقاعد کنید که ایده شما را همان طور که در ابتدا تصور میکردید، به یک اثر قابل قبول تبدیل نمایند. پس از موفقیت فیلم Bound در سال ۱۹۹۶، واچوفسکیها برای ساخت فیلم ماتریکس با بودجهای معادل 80 میلیون دلار با شرکت فیلمسازی برادران وارنر به توافق رسیدند.
وارنر در ابتدا تنها 10 میلیون دلار را در اختیار تیم سازنده قرار داد که برای ساخت فیلم مبلغ ناچیزی بود. در نهایت واچوفسکی ها تصمیم گرفتند تا تمام 10 میلیون را صرف سکانس آغازین فیلم کنند و پس از ارائه آن به مدیران وارنر ورق برگشت.
سکانس آغازین به قدری جذاب و هیجانانگیز بود که سران وارنر تصمیم گرفتند تا بودجه لازم برای تولید فیلم را تامین کنند. در انتها کار ساخت فیلم با مبلغی حدود ۶۳ میلیون دلار به سرانجام رسید و موفق به فروشی معادل 463 میلیون دلار شد.
8. بیان سوالات از زبان Neo
اگرچه بسیاری از مخاطبان پس از تماشای فیلم اول، سوالات زیادی در ذهنشان ایجاد شد اما باید بگوییم که آنها از این حیث تنها نبودند. شخصیت Neo در طول جریان فیلم اول، سوالات زیادی را مطرح میکند. در طول فیلم The Matrix، کیانو ریوز تنها ۱۶۴ خط دیالوگ بیان میکند که ۹۴ تا از آنها سوالی است.
این بدان معنی است که تمام دیالوگهایی که توسط یک شخصیت در طول فیلم بیان میشود، به یک موقعیت ناشناخته اشاره میکند. سوالاتی اعم از «ماتریکس چیست؟»، «خرگوش سفید را پیدا کن.» «جوجیتسو؟»، «EMP?» و غیره.
بدون شک در بسیاری از سکانسهای فیلم، شخصیت Neo به جای مخاطبان، سوالات درون ذهن آنها را در جریان قصه به اشتراک میگذارد. بیش از نیمی از دیالوگهای کیانو ریوز، حالت سوالی داشته است. اتفاقی که در دو دنباله بعدی ماتریکس یعنی Reloaded و Revolutions رخ نداد؛ رمز و رازهای فیلم در دو دنباله بعدی از بین رفت و جای خود را به فقدان نیروی حیرتآور NEO داد.
7. ماتریکس و فلسفه
دنیای ماتریکس با مطالعات فلسفه رابطه بسیار نزدیکی دارد. واچوفسکیها داستان خود را با سوالات پیچیده، مفاهیم چالش برانگیز و تشخیص رویا از واقعیت پر کرده اند. اگرچه هریک از بازیگران اصلی فیلم باید با نقشهای خود هماهنگ میشدند و حس شجاعت و اعتماد به نفس را به نمایش میگذاشتند، کارگردانها مدتها قبل از روز اول فیلم برداری، مقداری فضای مطالعه را برای آنها فراهم کردند.
سه متن پیش از شروع فیلم به کیانو ریوز، لارنس فیشبرن و کری – آن ماس داده شد. سه متن مذکور پیرامون موضوعات «شبیه سازی»، «مفهوم خارج از کنترل» و «معرفی روانشناسی تکاملی» بودند. به علاوه، این متون حاوی اطلاعاتی چون سیستمهای کامپیوتری، فناوری، ماشین ها، روانشناسی تکاملی و شناخت روح نیز بودند. مطالعه متون فوق، باعث شد که بازیگران پیش از بازکردن فیلم نامه و سپس روبرو شدن با سوالات فراوان از قصه، با فضای پرتلاطم ماتریکس و قرصهای معروف قرمز و آبی فیلم آشنا شوند.
6. ارجاع اتاق 101 به رمان 1984
در رمان تحسین برانگیز ۱۹۸۴ جورج اورول، اتاق ۱۰۱ در وزارت عشق (یکی از چهار وزارتخانه اینگسوس حکومت اوشنیا) قرار دارد. اتاق ۱۰۱ در کتاب، یک اتاق شکنجه رسمی است که با ترس، وحشت، شستشوی مغزی و دستکاری رشد و نمو پیدا میکند. در اتاق ۱۰۱، قربانیان در معرض بدترین فوبیاها قرار میگیرند و مجبور میشوند بدون وقفه با آنها مقابله کنند. پس تصادفی نیست که آپارتمان Thomas Anderson هم همین تعداد قربانی را داشته باشد. خانه او شبیه خانه جهنمی یک هکر است. یک مکان گندیده برای مردی که سعی دارد وجودش را درک کند و به زندگی گمراه کننده خود ادامه دهد.
خانه Neo از بسیاری از جهات، شبیه آپارتمان Winston Smith در رمان ۱۹۸۴ است. هر دو مکان خسته کننده و آبسورد هستند و تمایل درونی خود جهت رسیدن به اهداف بزرگتر را به دروغ وانمود میکنند. بعدها، در فیلم The Matrix Reloaded، نئو، مورفئوس و ترینیتی، پس از عبور از یک راهرو با عدد ۱۰۱، با Merovingian ملاقات میکنند. طولی نمیکشد که این سه نفر متوجه میشوند که بزرگترین ترس آنها آشکار شده و زندگیشان در خطر است.
5. چالشهای فیلمبرداری سکانس بزرگراه
اگرچه دو دنباله بعدی ماتریکس ۱۹۹۹ The Reloaded و The Revolutions ، نتواتسند موفقیت فیلم اول را تکرار کنند، اما بیشک سکانس درگیری در بزرگراه در فیلم The Reloaded، یکی از به یادماندنیترین سکانسهای اکشن تاریخ سینما محسوب میشود. مانند یک تعامل اپرایی، مدت زمان سکانس اکشن مذکور پانزده دقیقه است. گرچه این سکانس به تنهایی در یک فیلم رخ میدهد اما حدودا سه ماه طول کشید که همین سکانس بینقص فیلم برداری شود. این سکانس جذاب در یک باند فرودگاه قدیمی در شمال کالیفرنیا فیلم برداری شد. یک جاده طویل در ایستگاه هوایی آلامدا در فرودگاه وجود داشت که کارگردانها از این جاده برای فیلم برداری سکانس مدنظر استفاده کردند.
متاسفانه پس از اتمام فیلم برداری سکانس بزرگراه، این جاده در این فرودگاه برچیده شد. در جریان تیراندازی، بیش از ۳۰۰ وسیله نقلیه توسط تیم بدلکاران فیلم نابود شد. شرکت خودروسازی جنرال موتورز، کمک قابل توجهی به واچوفسکیها برای به کارگیری اتومبیلها در این سکانس انجام داد.
4. مصدومیت اکثر بازیگران اصلی در طول فیلمبرداری
اکثر بازیگران اصلی سری فیلمهای ماتریکس، در طول فیلم برداری دچار مصدومیتهای خفیف و گاهی شدید شدند. به عنوان مثال، سکانس مبارزهای که هوگو ویوینگ در آن نقش پر رنگی را ایفا میکند، در روز پایانی فیلم برداری گرفته شد، زیرا وی لازم بود که از نظر بدنی و فیزیکی بهبود یابد. کیانو ریوز، پیرامون مصدومیت بازیگران اصلی، به مجله گاردین گفت:
هوگو تحت عمل جراحی لگن قرار گرفت. کری از ناحیه لگن و مچ پا آسیب دید. لارنس به سرش ضربه وارد شد، ضربهای که باعث شد چشمش به مدتی در حالت نیمه باز بماند. من چند روزی نمیتوانستم قدم بزنم. شاید فکر میکنید که دارم اغراق میکنم اما چند سکانس وجود داشت که من باید چند اسلحه سنگین را حمل میکردم. هر اسلحه ۵۰ پوند وزن داشت. در عین حال من باید منتظر به کارگیری جلوههای ویژه، اصابت گلولهها هم میبودم. من باید به مدت سه ساعت این اسلحهها را با خودم حمل میکردم.
3. بهره گیری از دوقلوها!
یکی از جالبترین سکانسها در ماتریکس ۱۹۹۹، سکانسی است که شخصیت Neo در حال آموزش است. این سکانس در یک خیابان شلوغ و در داخل برنامه کامپیوتری Matrix اتفاق میافتد. جایی که به Neo، نحوه عملکرد Matrix را نشان میدهند. او حواسش به زنی با لباس قرمز که در میان جمعیت حضور دارد پرت میشود. واچوفسکیها تصمیم گرفتند در این سکانس، از افراد دوقلو یا همزادها استفاده کنند. آنها علاقهای به کارگیری جلوههای ویژه در این سکانس نداشتند. بالاخره آنها توانستند دوقلوهای زیادی را پیدا و در این سکانس از آنها استفاده کنند. این سکانس به طرز حیراتانگیزی فیلم برداری شده است که اکثر مردم هرگز متوجه جزئیات آن نمیشوند.
2. بارش کد از آسمان!
تمام قطرات بارانی که در سکانس مبارزه نهایی بین Neo و Smith در فیلم The Matrix Revolutions مشاهده میکنید، از نظر فنی نیز کد هستند (به هر حال درون ماشین ماتریکس دارند مبارزه میکنند) اما برخی از قطرهها شبیه خطوط تحت الفظی کد Matrix هستند، شبیه به مواردی که در نمایشهای مختلف «دنیای واقعی» در طول سهگانه اثر مشاهده کردیم.
واچوفسکیها برای فیلم برداری سکانس مذکور، از جلوههای ویژهای استفاده کردند که نماد بیثباتی دنیای ماتریکس را به نمایش بگذارند. شاید افرادی که این فیلم را در پردههای نقرهای دیده باشند، به راحتی توانستند بارش کدها را از آسمان ببینند اما افرادی که میخواهند فیلم را در شبکه خانگی و تلویزیون تماشا کنند، باید مقداری صفحه نمایش خود را بزرگ نمایند تا متوجه بارش کدهای ماتریکس شوند.
.
1. «نه» بزرگ بازیگران مطرح سینما به Matrix
شرکت فیلمسازی برادران وارنر بسیار مشتاق بود که با ویل اسمیت (ستاره آن روزهای سینما که در آثار علمی تخیلی نظیر The Independence Day و Men in Black درخشیده بود برای بازی در نقش Neo قرارداد ببندد. ویل اسمیت ترجیح داد که یک «نه» بزرگ به سرمایه گذاران فیلم بگوید و بازی در فیلم Wild Wild West را بپذیرد. فیلمی که در نهایت هم در گیشه و هم در جلب مخاطب شکست سنگینی خورد. سپس نام نیکلاس کیج سر زبانها آمد و او هم بازی در نقش Neo را نپذیرفت. کیج پیرامون رد پیشنهاد بازی در فیلم ماتریکس این گونه به سوال روزنامه Newsweek پاسخ داد:
من واقعا از نپذیرفتن پیشنهاد بازی در برخی فیلمها پشیمان نیستم. از نظر من، پشیمانی یک اتلاف وقت است. اما فیلمهای وجود داشتند که به خاطر شرایط زندگیام آنها را نپذیرفتم. آن فیلمها ماتریکس و ارباب حلقهها بودند
تام کروز، لئوناردو دی کاپریو و جانی دپ، سایر بازیگران مطرح هالیوود بودند که پیش از رسیدن نقش Neo به کیانو ریوز، به سازندگان پیشنهاد داده شدند.
هم چنین، راسل کرو، شان کانری و ساموئل جکسون، برای بازی در نقش مورفئوس درنظر گرفته شده بودند. شان کانری بازی در این نقش را رد کرد، زیرا احساس می کرد که چیزی از فیلم نامه متوجه نشده است (البته وی چند سال بعد پیشنهاد بازی در فیلم ارباب حلقهها هم نپذیرفت).
سلام
همین بازیگرهایی که داره خیلی خوب بودند، خداروشکر که نقش به همین کیانو ریوز رسید.
بارش کدها و سکانسهای اکشن خیلی خوب بود که من اصلا نمیدونستم چقدر براشون کار شده.