بررسی بازی موبایل جاذبه رو بچرخون!
بازی !Rotate Gravity یا جاذبه رو بچرخون! یک بازی ایده محور ساده اما سخت و چالشبرانگیز است. این جمله شاید دقیقترین توضیح درباره بازی باشد. ایده بازی بسیار واضح و مشخص است و تمام کاری که باید بکنید این است که با کنترل گوی و جاذبه از موانع مختلف عبور کرده و به مقصد برسید.
اگر شما هم تجربه بازیهای معمایی و پازل محور را داشته باشید میدانید که بهجز چند نمونه معروف در این سبک بازیهای دیگر یا کپی شده از همان بازیهای معروف هستند یا سعی کردهاند به نحوی از همان گیم پلی و فرم کلی استفاده کنند. بزرگترین نقطه ضعف این بازیها نیز روند تکراری بازی و عدم خلاقیت در طراحی مراحل است. مواردی که استودیو راینا توانسته به خوبی از پس آنها برآید.
شاید در نگاه اول بازی جاذبه رو بچرخون! از نظر گرافیک حرفی برای گفتن نداشته باشد و نتواند چشم مخاطبان را به خود جلب کند اما مطمئناً با پیشروی در بازی و گذشتن از فصلهای اولیه، حل کردن چالشهای بازی بهقدری سخت و طاقتفرسا میشود که نیازمند صرف زمان و اتخاذ استراتژیهای لازم است. برای حل کردن معماهای بازی به هیچ عنوان نمیتوانید به شانس روی آورید چراکه طراحی مراحل به قدری دقیق انجام شده که نمیشود هیچ قسمتی را شانسی رد کرد. اگر نتوانید در هر مرحله با استراتژی خاصی از موانع بگذرید، مجبور هستید آنقدر راههای مختلف را تکرار کنید تا به استراتژی درست برسید. در این میان تنها چیزی که میتوان به آن امید داشت نقطه ریاسپان بازی است.
بازی از 5 فصل اصلی و 1 فصل آموزشی تشکیل شده و هر فصل خود شامل 10 مرحله میشود. در ابتدا شاید فکر کنید که بازی به قدر کافی مرحله ندارد و بسیار کوتاه طراحی شده است اما، با پیشروی و رسیدن به هر فصل موانعی جدید به بازی اضافه میشوند و در ادامه همه این موانع باهم ترکیب میشوند و کار را برای بازیکن سختتر میکنند. این موانع که شامل مثلثهای قرمز، سطحهای شناور، لیزر، پرتال و باد پنکهها میشوند به قدری در فصلهای آخر بازی سخت و چالش برانگیز میشوند که گاهی ممکن است به اشتباه فکر کنید هیچ امکانی برای رسیدن به مقصد وجود ندارد. همچنین در هر بخش بازی 2 سکه یا گوی طلایی وجود دارد که با گرفتن آنها امتیاز نهایی شما بیشتر میشود. با جمعآوری این امتیازات میتوانید در بخش فروشگاه توپها مختلف با ویژگیهای خاص تهیه کنید.
البته بازی خالی از نقاط ضعف نیست و مواردی وجود دارد که باید به آنها بیشتر پرداخت شود. برای مثال در مراحلی که باید از پرتالها عبور کرد تعویض رنگ پرتالها باعث گمراهی مخاطب میشود. همچنین به طور دقیق مشخص نیست که کدام پرتال راه ورود به پرتال دیگر است. مورد دیگری که ممکن است کمی آزاردهنده باشد نحوه کنترل گوی است. از آنجایی که در بازی موانع مثلثی و لیزرها بسیار دقیق هستند و کوچکترین برخورد با آنها موجب تکهتکه شدن گوی میشود نیاز است تا تیم سازنده نگاهی دقیقتر به مکانیزم حرکت گوی داشته باشد.