روایتهایی از اضافهکاری طاقتفرسا استودیو سازنده بازی The Last of Us Part 2
چند تن از اعضای سابق استودیو سازنده بازی The Last of Us Part 2 یعنی ناتیداگ که تمایلی به فاش شدن نامشان نیز نداشتند در گفتگو با وبسایت COG Connected روایتهایی پیرامون اضافهکاری و شیوه کاری این کمپانی به اشتراک گذاشتند که طی آن مشخص شد افرادی که به صورت قراردادی در استودیو مشغول میشوند حتی وضع وخیمتری نسبت به کارمندان استخدامی تجربه میکنند. با این حال کارمندان تماموفت استودیو توسعهدهنده بازی The Last of Us Part 2 نیز از ساعت کار طولانی در امان نبودند.
همواره از کمپانیها شنیده میشود که اضافه کار بیش از حد امری اجباری نیست. اما به دلیل فشار ناشی از سوی همکاران، بهترین گزینه برای یک شخص این است که زمان بیشتری در روز را به کار خود اختصاص دهد. منبعی از افراد سابق استودیو سازنده بازی The Last of Us Part 2 در این رابطه توضیح داد:
حقیقت بیشتر از آن که سیاه و سفید باشد، خاکستری است. هیچ اجبار رسمی برای اضافه کار نیست. با این حال حجم قابل توجهی از فشار از سوی همکاران روی شما وجود دارد. این فشار همچنین میتواند از سوی افرادی باشد که مدیر شما محسوب میشوند. فشار از سوی همکار زمانی ایجاد میشود که تیمی متشکل از افرادی باهوش، مستعد، به طور اختصاصی به همراه یکدیگر روی یک پروژه کار میکنند.
منبعی دیگر بیان میدارد هنگامی که بحث اضافه کار مطرح میشود انتظار مشخصی وجود ندارد اما تقریبا غیرممکن است که بتوانید کار خود را بدون صرف زمان اضافه به اتمام برسانید:
آنها به شما نمیگویند که باید فلان ساعت کار کنید. اما باید کار خود را انجام داده و به اتمام برسانید. و حقیقت بدین شرح است که انجام این حجم از کار برای برای هر شخصی غیرممکن است. تنها میتوان گفت که میزان کار بسیار زیاد است. با این حال اگر نتوانید به اهداف تعیین شده دست پیدا کنید اخراج خواهید شد. بنابراین فکر میکنم انتخابهای زیادی پیش روی شما باقی نمیماند.
در رابطه با با افراد قراردادی وضع بدتر میشود. یکی از روشهای مرسوم و در عین فاحشی که وجود دارد بدین صورت است که به افراد قراردادی کمترین میزان حقوق را پرداخت میکنند تا بدین ترتیب اضافه کاری ظاهر دلپذیرتری داشته باشد. وقتی این موضوع را در نظر میگیرید که بسیاری از استودیوهای توسعهدهنده بازی در شهرهایی واقع شدهاند که یک شخص نمیتواند با کمترین میزان حقوق زندگی کند، در این صورت اضافهکاری جذابیت بیشتری به خود میگیرد. منبعی در این رابطه توضیح داد:
حقوق پرداختی به ما تنها کمی بیشتر از مقدار حداقل بود. بدین ترتیب مدیریت از این ایده بهره میبرد تا با پرداخت دستمزد اضافهکاری، ساعت بیشتری ما را برای کار نگه دارد. در طول زمان اضافهکار که چندین ماه به طول انجامید، ما به طور متوسط بین 60 الی 80 ساعت در هفته کار میکردیم. به خاطر میآورم که در هفته پایانی ساخت بازی The Last of US به رکورد بیش از 100 ساعت کار رسیدم.
منبعی دیگر اظهار نمود که اضافهکار در طول ساخت بازی Uncharted 4 بسیار بیرحمانه بود. به طوری که اضافهکاری برای اعضای قراردادی در مقایسه با کارمندان استخدامی به نوعی الزامی به نظر میرسید.
یک هفته کاری نرمال برای ما در طول ساخت این بازی از ساعت 10 صبح الی 10 شب به مدت شش روز در هفته بود و ما واقعا حق انتخابی در خصوص آن نداشتیم. گاهیاوقات ما تا نیمهشب یا ساعت یک بامداد در استودیو میماندیم. در انتهای پروسه تولید بازی Uncharted 4، ما هفت روز در هفته کار میکردیم و حتی به شیفتهای 24 ساعته نیز رسیدیم که طی آن ساعت 10 صبح سر کار خود حاضر میشدیم و ساعت 10 صبح روز بعد، محل کار را ترک میکردیم. من حقیقتا در طول این هشت تا نه ماه، زندگی خارج از محیط کار نداشتم.
تعداد کمی از افراد به جای آن که تا نیمهشب حضور داشته باشند ساعت هفت استودیو را ترک میکردند. اما این امر معمولا بخاطر دلایل پزشکی صورت میگرفت.همچنین باید این نکته را نیز در نظر میگرفتیم که اگر به اندازه سایر اعضای تیم کار نمیکردیم نمیتوانستیم تا انتهای پروژه بر سر کار خود باقی بمانیم.
همچنین مثالهایی درباره برخورد آزاردهنده با افراد قراردادی در مقایسه با کسانی که به صورت تماموفت و استخدامی کار میکردند وجود دارد:
«جلسه یوگایی یک بار در هفته برگزار میشد که اعضای استودیو میتوانستند در آن شرکت کنند. به یاد میآورم یکی از همکارانم پرسید که آیا افراد بخش تضمین کیفیت نیز میتوانند در آن شرکت کنند که با پاسخ منفی مدیران مواجه شدیم. آنها به ندرت در زمانهای مربوط به اضافهکاری به ما شام میدادند. فکر میکنم تنها زمانی که کارمندان نیز حضور داشتند این امر اتفاق میافتاد. حتی در آن صورت نیز به نظرم تنها بعد زمانی که کارمندان غذایشان را دریافت میکردند ما نیز میتوانستیم غذا بگیریم.
ایمیلی به کمپانی ارسال شده بود که تمامی اشخاص استودیو را به بیرون رفتن و تفریح کردن دعوت کرده بود. اما در آن ایمیل قید شده بود که افراد قراردادی اجازه محلق شدن به این گردش را ندارند.
بسیاری از ما این احساس را داشتیم که واقعا بخشی از کمپانی نیستیم. به همین دلیل به سختی کار کردیم. اضافهکاری بیش از حد نیز ما را از پای در آورد.»
باید توجه داشت در بسیاری از اوقات که به صورت قراردادی به یک پروژه اضافه میشود تازهواردان صنعت بازی به شمار میآیند و همین امر موجب میشود کمپانیها از آنها سواستفاده کرده و چنانچه به سطح انتظارات نامعمول قرار داده شده دست پیدا نکنند عذر آنها را خواهند خواست.
هماکنون استودیو ناتیداگ مشغول توسعه بازی The Last of Us Part 2 به صورت انحصاری برای کنسول PlayStation 4 بوده که همچنان تاریخ انتشار مشخصی ندارد.