سری «Assassin’s Creed» از بزرگترین عناوین «Ubisoft» بوده که در نسل حاضر، سراشیبی سقوط را طی میکند. «Origins» را میتوان نقطه عطفی در این سری دانست زیرا که موفقیت یا شکست آن، تاثیر بسیاری بر آینده سری داشته و به همین دلیل یوبی سافت با استراحتی یک ساله، هم عرضه سالانه بازی را متوقف کرده و هم سعی نموده با ایجاد تغییرات مناسب، دوباره آن را به اوج برگرداند. اما آیا صرف داشتن تغییرات، برای موفقیت یک بازی کافی است؟
بعد از تجربه چند ساعت اول Origins در خواهید یافت که این شماره تغییرات نسبتا زیادی نسبت به نسخههای پیشین داشته است. هسته اصلی بازی همان چیزی است که قبلا دیدیم، گشت و گذار در محیط، بالا رفتن از در و دیوار و کشتن هدفها. اما از سیستم مبارزات گرفته تا نحوه دریافت ماموریت و بسیاری بخشهای دیگر متفاوت از قبل بوده و به سمت عناوین نقشآفرینی رفته است. اولین موردی که باید به آن اشاره کرد، سطح بندی شخصیت اصلی و دشمنان بوده که این موضوع بر روی روند مبارزات و نیز شیوه پیشبرد بازی، تاثیر زیادی گذاشته است. سیستم سطح بندی همانند نقشآفرینیها کار شده و هر چه جلوتر روید با دشمنان قویتری روبرو میشوید که برای شکست دادن آنها مجبور به بالا بردن سطح شخصیت خود هستید. افزایش سطح نیز بستگی به انجام ماموریتهای اصلی و فرعی و نیز کنکاش در محیط دارد که موجب گشته همان تغییرات اشاره شده را مشاهده کنید. با انجام هر ماموریت «تجربه» کسب میکنید و برای دسترسی به مراحل بالاتر، حتما نیاز به ارتقا سطح دارید و بنابراین دیگر نمیتوانید مثل گذشته صرفا با پشت سر گذاشتن ماموریتهای اصلی، بازی را پیش ببرید. خوشبختانه امکانات زیادی برای دریافت تجربه بیشتر پیش روی شما قرار دارد و از آن مهمتر، ماموریتهای فرعی صرفا انجام فعالیتهای تکراری و خسته کننده نبوده و تنوع و کیفیت بالای آنها شما را متعجب خواهد کرد. بسیاری از این مراحل، داستان خاص خود را داشته و برخی نیز دارای قسمتهای مختلفی هستند و از جستجوی یک صحنه جنایت تا کشتن یک دشمن خاص را شامل میشوند.
استفاده بیشتر از عناصر نقشآفرینی، همان قدر که Origins را جذابتر و متفاوت از شمارههای قبل جلوه میدهد، تاثیرات منفی نیز در پی دارد. همان گونه که ذکر شد، مراحل دارای سطح بندی بوده و شما ماموریتهایی با نهایتا دو یا سه سطح بالاتر از سطح شخصیت خود را میتوانید به راحتی به پایان برسانید و برای انجام مراحل با سطوح بالاتر، حتما نیاز به ارتقا شخصیت خود دارید. هر چه به انتهای بازی نزدیکتر شوید، سطحی که برای انجام مراحل اصلی در نظر گرفته شده به صورت غیر منطقی بالاتر میرود و مجبورید تعداد بسیار بیشتری ماموریت فرعی انجام دهید که با وجود تنوعی که این ماموریتها دارند، انجام پیاپی آنها شما را خسته کرده و از اواسط بازی به بعد، شما در یک چرخه تکراری انجام ماموریت فرعی برای بالا بردن سطح شخصیت جهت انجام ماموریتهای اصلی، گرفتار خواهید شد! البته گمان نکنید تمام بازی به انجام کارهای تکراری خلاصه میشود، افزودن برخی Boss Fight های جالب که مبارزه با آنها جذاب و نفس گیر بوده و نیز بازگشت مبارزات دریایی به سبک «Black Flag»، موجب تنوع بخشیدن به روند بازی شده است. هر چند این مراحل کم تعداد بوده و با توجه به دوره زمانی، کشتیها امکانات Black Flag را ندارند ولی باز هم جدال در دریا، آن هم با تیر و کمان و گویهای آتشین، جالب خواهد بود.
«Assassin’s Creed: Origins» تلاش کرده که سری را از سقوط نجات داده و با تغییرات مناسب، خون تازهای به آن تزریق کند. گر چه در این راه ایراداتی مانع از بدون نقص ماندن بازی شدهاند، اما در مجموع با عنوانی بسیار خوب و سرگرمکننده روبرو هستیم که مهمتر از همه چیز، آینده روشنی را پیش روی این سری محبوب قرار داده و ما را امیدوار به تجربهای بهتر در شماره آینده خواهد کرد.
نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Origins بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وبسایت بازیسنتر نوشته شده است.
مجموع امتیاز - 8
8
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: خلق یک دنیای بزرگ با جزییات زیاد و فعالیتهای بسیار برای انجام دادنماموریتهای فرعی جذاب و متنوعشخصیت اصلی پرداخت بسیار خوبی داردگرافیک زیبا و صداگذاری عالیجستجوی مقبرههانقاط ضعف:مبارزات بعد از مدتی ممکن است خسته کننده دنبال شوندطراحی نه چندان جالب بخش مخفی کاریتکراری شدن روند ماموریتها
احسنت . بازیش سر راست هست ؟ خط ماموریت های اصلی