ده نمایش برتر نمایشگاه E3 2017

نمایشگاه E3 سال 2017 با همه کم و کاستی‌هایی که داشت به پایان رسید. شاید سطح E3 امسال را بتوان در مقایسه با سال‌های قبل متوسط دانست. مایکروسافت از کنسول جدید خود رونمایی کرد اما تقریبا هیچ عنوان AAA انحصاری‌ای برایش به نمایش نگذاشت و سونی به نمایش بیشتر از عناوین معرفی شده قبلی خود اکتفا کرد. در این بین شاید شرکت یوبی‌سافت بود که با کوله‌باری پر از عناوین جدید از راه رسید و سطح نمایشگاه را در حد متوسط نگاه داشت ونگذاشت بیشتر از آن سرخورده شویم! در هر صورت E3 امسال نیز به پایان رسید و حالا تیم تحریریه بازی‌سنتر تصمیم به تهیه لیستی از 10 نمایش برتر گرفته است. این عناوین صرفا به خاطر نمایشی که برایمان تدارک دیده بودند انتخاب شده‌اند و این انتخاب دلیلی بر موفق یا ناموفق بودن آن‌ها در آینده نیست، پس تحریریه بازی‌سنتر هیچ تضمینی در مورد کیفیت نهایی آن‌ها نمی‌تواند بدهد! لازم به ذکر است که در پایان مقاله می توانید امتیاز اعضای تحریریه به نمایش ها و میزان علاقه آن ها را مشاهده کنید! با ما همراه باشید، با 10 نمایش برتر E3 2017.

پس از یک سال وقفه در عرضه یکی‌ از محبوب‌ترین عناوین صنعت بازی‌های ویدیویی، کمپانی یوبیسافت امسال با نمایش طوفانی شماره هشتم سری Assassin`s Creed پا به عرصه E3 گذاشت. داستان قاتلان محبوب بازیکنان این بار با سفری طولانی‌ در زمان و مکان، به مصر باستان رفته است و قرار است شاهد روایتی از دوران ظهور فرقه و دشمنان آن‌ باشیم. البته عوض شدن مکان فیزیکی‌ تنها تغییر موجود در Origins نیست و شاهد بهبود‌های عمده‌ای در مکانیک‌های اصلی‌ بازی هستیم. شاید اصلی‌ترین این بهبود‌ها را بتوان در نحوه مبارزات و سیستم اکتشاف مشاهده کرد. بخش نبرد‌ها در Origins در مقایسه با شماره‌های قبلی‌ این فرنچایز، رویکرد مبتنی‌ بر مهارت بیش⁠تری در پیش گرفته و به نظر می‌رسد بسیار سرگرم کننده⁠تر و چالش برانگیزتر از قبل شده است. به طوری که دیگر خبری از کشتار سریع و بدون دردسر دشمنان نیست و مخاطب می⁠بایست برای غلبه بر آن⁠ها از تمامی‌ امکانات خود از قبیل تجهیزات و قابلیت جاخالی دادن و حتی در صورت نیاز فرار، استفاده کند. رگه‌های پررنگی‌ از مکانیزم شمشیر زنی‌ فوق‌العاده‌ For Honor و Dark Souls در نمایش Origins نیز مشهود بود و بر همین اساس نیز قسمت درگیری و مبارزه با دشمنان بسیار امیدوار کننده به نظر می⁠آید. سیستم اکتشاف و جستجو در محیط هم حالت نقش‌آفرینی⁠وارتری به خود گرفته است و این بار می‌توان در محیط فعالیت‌های جانبی بسیار بیشتری انجام داد و با انجام ماموریت‌های مختلف، سطح خود را بالاتر برد. البته جزئیات زیادی از میزان عمق مکانیک نقش‌آفرینی مشخص نشده است. اما با این حال با توجه به این⁠که Assassin`s Creed بیش از همه یک اثر اکشن ادونچر است، نباید از آن‌ انتظار پیاده‌سازی مشابه با عنوانی مانند ویچر را داشت. البته به دلیل وجود محیط کاملا زنده و با نظرداشت این موضوع که هر کاراکتر، همانند یک شخصیت واقعی‌، زندگی‌ خود را در این مصر مجازی می⁠گذارند، بعید به نظر می‌رسد که سازندگان عظمت کار خود را همین⁠جا رها کرده و از این تکنولوژی فوق‌العاده‌ استفاده بیشتری نبرند. دیگر موردی که ارزش نمایش AC:O را بسیار بالا می⁠برد، حضور کامل و بدون کاستی آن‌ در طول نمایشگاه E3 بود. بر خلاف بسیاری از بازی‌های دیگر، این عنوان با جزئیات بسیار زیاد در طول کنفرانس یوبی نشان داده شد و پس از کنفرانس نیز گیم⁠پلی نسبتا طولانی‌ از آن‌ پخش گردید، ترکیب این مورد با زمان کوتاه باقی‌ مانده تا عرضه، میتواند نشانگر خوبی‌ برای اعتماد به نفس تیم سازنده و آمادگی بازی برای عرضه باشد. پیشرفت در گیم⁠پلی، پیاده‌سازی نوع بهتری از نقشه جهان باز و جلوه‌های بصری عالی‌، نمایش AC:O را تبدیل به یکی‌ از بهترین‌های موجود در نمایشگاه کردند و به نظر می‌رسد که در صورت هم⁠خوانی کیفیت انتشار اصلی‌ با نسخه نشان داده شده، می‌توان منتظر عرضه یکی‌ از بهترین آثار امسال در ماه اکتبر بود.

این که یکی از بهترین معرفی‌های امسال اختصاص داشته باشد به کنفرانس یوبی‌سافت جای بسی تعجب و تامل دارد. زمانی که آقای «میشل انس» بر روی استیج حاضر شد تا حدودی امکان حدس زدن عنوانی که قرار است معرفی شود می‌رفت اما نه تا این حد باشکوه و زیبا و نه در کنفرانس یوبی‌سافت! در اولین صحنه از نمایش بازی و دیدن هیکل یک خوک بزرگ کافی بود تا اصل قضیه برای مخاطبین کهنه‌کار آشکار شود و آن چیزی نیست جز معرفی قسمت دوم یکی از بهترین عناوین اکشن ادونچری که تا کنون منتشر شده است. «Beyond Good & Evil 2» خیلی سریع در همین نمایش کوتاه خود نشان داد که همچنان به دنیای بزرگ و پرزرق و برق خودش پایند است و با کمی اندیشه و دیدن شخصیت‌های مهم از این سری این امید می‌رود که میشل انس مجددا بازگشته تا یک اکشن ادونچری زیبا به همراه شخصیت‌هایی به یادماندنی در داخل داستانی منحصربه‌فرد برایمان ساخته و پرداخت کند. برخی از عناوین هستند که تنها نمایش نام و معرفی آنها تضمینی هست بر انتظار کشیدن برای تجربه آنها و Beyond Good and Evil 2 یکی از همین عناوین در دنیای بازی‌های ویدئویی است.

قریب به سه سال پیش بود که The Evil Within، آخرین ساخته شینجی میکامی، به عنوان اثری بین نسلی برای پلت‌فرم‌های اصلی نسل فعلی و نسل گذشته عرضه شد. اولین بازی میکامی تحت لوای نام بتزدا اگرچه به سبب مشکلاتش تکنیکی مختلفش نتوانست آنگونه که انتظار می‌رفت با استقبال منتقدان رو به رو شود، اما فروش خوب، پتانسیل بالا و همچنین کارنامه درخشان میکامی سبب شد که قسمت دوم این عنوان نیز در دست ساخت قرار بگیرد. در نهایت The Evil Within II در کنفرانس بتزدا در E3 امسال با یک تریلر CG دیدنی که با آهنگ بسیار زیبای Ordinary World همراه شده بود، معرفی شد. داستان در این قسمت سه سال پس از عنوان نخست رخ می‌دهد و وقایع آن حول محور بازگشت سباستین، شخصیت اصلی سری، به STEM برای یافتن و نجات دخترش که تصور می‌کرده که چند سال پیش او را از دست داده است، قرار دارد. اگر اولین The Evil Within اصلی را تجربه کرده باشید حتما می‌دانید که آن عنوان از ترس روانی و همچنین صحنه‌ها و موجودات کریپی و چندش آور برای ترساندن مخاطب استفاده می‌کرد. در عنوان فعلی اما، به نظر می‌رسد که سازندگان به طور کامل از فرمول سابق پیروی نکرده‌اند و این بار شاهد افزایش میزان ترس روانی بازی هستیم. همچنین طبق گفته سازندگان عناصر برگرفته از آثار ترسناک غربی و ژاپنی، هر دو در بازی وجود خواهند داشت و برای مثال طراحی موجودات و دشمنان بازی از فرهنگ ژاپنی، و معماری محیط ها از معماری غربی و به خصوص شهرهای آمریکا (بر خلاف قسمت نخست که معماری محیط حس حضور در شهرهای اروپایی را تداعی می‌کرد) الهام گرفته شده‌اند. لازم به ذکر است که بر خلاف آنچه در ابتدا تصور می‌شد، شینجی میکامی تنها به عنوان تولید کننده در ساخت این بازی نقش دارد و وظیفه کارگردانی برعهده John Johanas قرار گرفته است. اگرچه تریلر معرفی بازی در کنفرانس بتزدا به صورت از پیش رندر شده بود، اما همین نمایش و صد البته تریلرهای منتشر شده از گیمپلی بازی آنقدر خوب بودند که حضور این عنوان در لیست ده نمایش برتر E3 2017 از نظر تحریریه بازیسنتر را تضمین کنند. The Evil Within II در جمعه، سیزدهم اکتبر 2017 برای سه پلتفرم PS4، XONE و PC عرضه خواهد شد.

هنوز دارم به اون غول بخت برگشته‌ای فکر می کنم که سرش زیر دستان خشم کریتوس له و پخش زمین شد. همین یک نکته ریز کافی‌است تا این اطمینان را به ما بدهد که نه تنها خشم کریتوس همچنان پابرجاست بلکه با سیستم جدیدی از یک بازی اکشن در این مجموعه روبرو هستیم. ویدئو نمایش داده شده نکات ریز و درشت بسیار زیادی از تغییر در نسخه جدید از خدای جنگ را برایمان نشان می‌دهد. در گام اول نبرد‌های نزدیک و تن به تن هستند که بسیار متنوع و جذاب به نظر می‌آیند و قدرت‌های کریتوس در استفاده از آنها و کمبو‌هایی که می‌زند هیجان انگیز است. تبر از قابلیت‌های مختلفی بهره‌مند است که یکی از این قابلیت‌ها همانند پتک «ثور» این است که تا هر جایی که هست وقتی کریتوس اراده کند دوباره پیش او بازگردد. کریتوس همانند گذشته در میدان کارزار خشن و بی‌اعصاب است و دشمنانش را از وسط نصف می‌کند. آن طور که در نمایش بازی دیدیم با تنوع بسیار خوب و متعددی از دشمنان در اندازه و قدرت‌های مختلفی روبرو هستیم. این تنوع در طراحی مراحل و گرافیک بازی هم به شدت جذاب و چشم نواز هستند و از طریق همین نمایش کوتاه می‌توان حدس زد که با چه میزان تنوع مراحلی روبرو خواهیم بود. اما مهم‌ترین و یونیک‌ترین اتفاق این قسمت از خدای جنگ داستان و شخصیت‌های آن هستند که آن طور که از نمایش‌های بازی پیداست قرار است با یک داستان و شخصیت پردازی منحصربفرد و متفاوتی در این مجموعه روبرو شویم که هیجان و عطش انتظار را برایمان چند برابر می‌کند.

در E3 سال گذشته بود که Days Gone، جدیدترین ساخته استدیو Bend، در کنفرانس سونی معرفی شد. عنوانی جهان باز در سبک وحشت و بقا که در محیطی پساآخرالزمانی به وقوع می‌پیوندد و تاکید بسیاری بر استفاده از محیط و امکانات پیرامون کاراکتر به منظور ارتقا و پیشروی در بازی دارد. جریانات بازی دو سال پس از گسترش یک بیماری در سطح جهان که سبب مرگ اکثر جمعیت زمین و تبدیل اکثریت انسان‌های باقیمانده به موجوداتی زامبی مانند به نام فریکرز(Freakers) شد دنبال می‌شود. شخصیت اصلی بازی، Deacon St. John، یک جایزه بگیر است که با زندگی در حیات وحش و جاده‌ها روزگار می‌گذراند و در طی بازی ما او و حوادثی که پشت سر خواهد گذاشت را دنبال می‌کنیم.
در کنفرانس امسال سونی شاهد نمایش تریلر دیگری از این اثر بودیم که در طی آن دیکن سعی در نفوذ به یک کمپ برای نجات شخصی را داشت. در طی مسیری ورودی به کمپ، شخصیت اصلی از روش‌ها و ابزار‌های مختلفی همچون تله‌گذاری و جلب توجه دشمنان، از بخشی از محیط عبور کرده و با هدایت خیل عظیم و سریع فریکرها به سمت دشمنان که سبب نابودی آن‌ها شد، کار خود را آسانتر کرد. نکته‌ای که در طی نمایش‌های بازی به وضوح به چشم می‌خورد، شباهت آن به شاهکار استدیو ناتی‌داگ یعنی The Last of Us در زمینه‌های مختلف به خصوص در حوزه گیمپلی است. با این حال و با وجود شباهت‌های موجود، نمی‌توان Days Gone را کلونی از The Lat of Us دانست زیرا با وجود شباهت‌ها، هر کدام از این عناوین هدفی متفاوت از دیگری را دنبال می‌کند و اگر The Lat of Us عنوانی داستان محور بود، Days Gone را می‌توان عنوانی گیمپلی محور دانست.
در نهایت باید گفت که عمق مناسب گیمپلی و وجود آزادی عمل بالا، گرافیک فنی و تکنیکی چشم نواز و کیفیت کلی مناسب نمایش بازی سبب شد تا این عنوان در لیست ده نمایش برتر E3 امسال از نگاه تحریریه بازی سنتر قرار بگیرد.

یکی از عناوین موفقی که در اوایل نسل هشتم منتشر شد، «The New Order» از سری ولفنشتاین بود. «ماشین‌گیمز» این بار برخلاف موج رایج بازی‌های آنلاین حرکت کرد و عنوانی کاملا مبتنی بر داستان را خلق کرد که در کنار گیم‌پلی فوق‌العاده‌ای که داشت تجربه‌ای منحصر به فرد را از نظر داستانی ارائه می‌کرد. بعد از حدود 3 سال و در کنفرانس امسال بتسدا بود که نسخه‌ی دیگری از این سری محبوب و قدیمی رونمایی شد. بلازکویچ، سرباز کهنه‌کار و محبوب سری، این باز در «New Colossus » بازگشته تا رسالت نازی‌کشی خود را به کمال برساند. داستان نیوکولوسس ادامه‌ی مستقیم عنوان قبل است. بعد از کشته شدن ژنرال بلندمرتبه نازی‌ها، برخلاف انتظار کار آنها تمام نشده و همچنان کنترل دنیا در دستانشان است. بلازکویچ بعد از غیبتی چند ماهه از خوابی طولانی بلند شده و به جایی که به آن تعلق دارد، یعنی میدان نبرد باز می‌گردد تا داستان‌های جدیدی را بسازد. جزییات دیگری از داستان بازی گفته نشده است، اما تنها چیزی که مشخص است، این است که همچون بازی قبل دوستان و دشمنان زیادی مقابل راهتان قرار می‌گیرند که همین جذابیت داستان را به نوعی تضمین می‌کند. المان‌هایی که به گیم‌پلی اضافه شده‌اند نیز این امید را می‌دهند که ماشین‌گیمز در قسمتی که به نوعی نقطه‌ی قوت کارهایش است، بیکار ننشسته‌اند و خواهان پیشرفت در این بخش نیز بوده‌اند. از اضافه‌کردن دشمنان جدید، در کنار سلاح‌هایی منحصر به فردکه چالش‌هایی متفاوت را پدید می‌آورند تا استفاده‌ی بلازکویچ از پوششی رباتیک، نشان از این تلاش برای پیشرفت در بخش گیم‌پلی بوده است. البته جدال با حیوانات وحشی نیز که به تازگی به بازی اضافه شده است را نباید فراموش کرد. برای مثال در قسمتی از بازی ما شاهد درگیری جالبی بین بلازکویچ و تمساحی در مرداب بودیم. صداگذاری‌ بازی در نمایش کوتاه آن سطح بسیار بالا و قابل قبولی داشت. چه صداگذاری اسلحه‌ها که حس شلیک گلوله را به خوبی القا می‌کردند و چه صداگذاری محیط که در خدمت اتمسفر بازی قرار داشت جزو نقاط قوت بازی به حساب می‌آیند. البته نمایش بازی در E3 امسال خالی از ایراد هم نبود. عدم پیشرفت گرافیک فنی را، شاید مشخص‌ترین مشکل نیوکولوسس خواند. در کل تیزر/گیم‌پلی ولفنشتاین: نیوکولوسس که ته‌مایه های طنز، آن را جذاب‌تر نیز کرده بود را می‌توان قابل قبول دانست. بازگشت بلازکویچ، اسلحه‌ها و دشمنان جدید، داستانی جذاب و صد البته گیم‌پلی که شاید نظیر آن را بازی‌های دیگرنتوان یافت دلایلی برای حضور این بازی در لیست بهترین نمایش‌های E3 2017 از نگاه بازیسنتر هستند. ولفنشتاین جدید در تاریخی نزدیک و در 5 آبان 96 عرضه می‌شود.

ماریو که با نام مستعار «قارچ خور» برای هم‌وطنان گرامی شناخته شده است همیشه در طول تاریخ بازی‌های ویدیویی از بهترین آن‌ها به حساب آمده و از سوی مخاطبین و منتقدین مورد تحسین قرار گرفته است. بازی که نسخه‌های جدید آن نیز از گرافیک فنی فوق‌العاده برخوردار نبوده و همیشه مخاطبان خودش را با یک داستان سرراست و کلیشه‌ای، نجات پرنسس مظلوم از دست باوزر «Bowser» ستمکار، مواجه کرده است؛ ولی این بازی واقعاً چه ویژگی دارد که این‌گونه در سراسر جهان طرفداران سینه‌چاک داشته و هر بار که نسخه جدیدی از بازی منتشر می‌شود سیلی از امتیازهای بالا از سوی منتقدین نثار این عنوان می‌شود؟ جواب این سؤال در یک کلمه نهفته است: گیم پلی خالص و رویایی.
نسخه جدید مجموعه سوپر ماریو که با عنوان «Super Mario Odyssey» به بازار عرضه خواهد شد در نمایشگاه E3 امسال نمایش خیره‌کننده‌ای را از خود نشان داد و بازهم ثابت کرد ماریو جدید همان ویژگی اجداد خود یعنی گیم پلی جذاب و میخکوب کننده را به همراه خواهد داشت و شاید یکی از بهترین‌های این مجموعه را در آینده شاهد باشیم. آنچه را که در نمایش ویدیویی این بازی در جریان مراسم نینتندو و نمایش زنده بعد از آن شاهد بودیم یکی از بهترین و جذاب‌ترین نمایش‌های امسال بود. آنچه در نمایش E3 این بازی شاهد بودیم سرشار بود از تنوع. از سوارکاری و کنترل T-Rex عظیم‌الجثه بگیرید تا پرتاب کلاه و سواری بر روی بولت بیل‌های «Bullet Bill» خشمگین. انواع و اقسام مکانیک‌های مختلف در نمایش بازی نشان داده شده که نه تنها عاشقان ماریو بلکه هر گیمری که عاشق گیم پلی ناب باشد را به وجد می‌آورد. از مهم‌ترین ویژگی‌های بازی استفاده از کلاه و کنترل اشیاء و دشمنان بازی بود که به طرز شگفت‌انگیزی لذیذ به نظر می‌رسید.

اما نمایش بازی به همین موارد خلاصه نمی‌شود. دوربین بازی به شکل سحرآمیزی بین حالات 2، 2.5 و 3 بعدی سوئیچ می‌شود. چرا سحرآمیز؟ چون با سوئیچ دوربین در هرکدام از حالات شما انگار با یک بازی جدید روبرو هستید! در حالت 2 بعدی شبیه عناوین کلاسیک و در حالت 2.5 و 3 بعدی شبیه عناوین مدرن خواهد بود. تغییر دوربین و مقدار زوم شدن آن به صورت کاملاً پویا انجام شده تا بهترین تجربه کاربری را برای گیمر فراهم نماید. شخصی‌سازی ماریو و انتخاب لباس دلخواه، یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این عنوان است. شما می‌توانید در فروشگاه داخل بازی لباس خود را عوض کرده و با یک دست کت و شلوار به بازی خود ادامه دهید. طراحی هنری و هارمونی رنگ‌ها چشم‌نواز و موسیقی شنیدنی است. دیگر از یک نمایش E3 برای یک بازی چه انتظاری دارید؟ هر چه بخواهید در نمایش عنوان Super Mario Odyssey نشان داده شد و از این رو این بازی یکی از بهترین و برترین نمایش‌های امسال را از آن خود کرده است.

در کنفرانس خبری EA این شرکت پرده از جدیدترین عنوان ساخته شده توسط تیم اصلی Bioware یعنی Anthem برداشت؛ اما تنها یه پخش یک تیزر چند ثانیه‌ای بسنده کرده و نمایش کامل بازی را به کنفرانس مایکروسافت موکول کردند. دیگر صبر کردن سخت بود. همه مشتاق بودند تا ببینند شرکت نام آوازه بایوویر در این چند سال مشغول ساخت چه عنوانی بوده است. در پایان کنفرانس مایکروسافت، این بازی به نمایش درآمد و همگان را انگشت به دهان گذاشت.
با ورود به بازی در ابتدا گرافیک حیرت‌انگیز آن نظر شما را به خود جلب خواهد کرد و این حیرت تا پایان نمایش با شما همراه خواهد بود. محیط‌های بسیار وسیع و عظیم که به گفته سازنده کاملا زیر پای شما خواهد بود و می‌توانید در آن به اکتشاف بپردازید. سبک بازی شبه MMO (چیزی شبیه به عنوان Destiny) و بصورت آنلاین خواهد بود. کاراکتر ما سربازی است که بصورت انفرادی در بیرون دیوار‌هایی که از انسان‌ها محافظت می‌کنند، کار می‌کند و به اصلاح به آن‌ها Freelancer گفته می‌شود! در نمایش شاهد ملحق شدن سه تن از دوستان بازیکن به او بودیم که خبر از قابلیت Co-Op چهار نفره را می‌دهد. محیط‌ها بشدت زیبا و بزرگ هستند و حتی قادر هستید در کنار گشت و گذار بر روی زمین، به زیر دریاچه‌ها و آب‌ها نیز بروید! دشمنان متشکل از حیوانات فضایی و انسان‌ها بودند هریک برای بقا می‌جنگند. با اینکه چیز زیادی از بازی ندیدیم، اما سیستم مبارزه، شوتینگ و لوتینگ بازی به نظر جالب می‌رسد و اگر همه چیز بر وفق مراد باشد، باید در سال 2018 منتظر یکی از برترین بازی‌های نسل هشتم باشیم. باید اضافه کرد که نویسنده دو عنوان زیبای مس افکت و مس افکت 2 نیز بر روی داستان این عنوان در حال کار است.
طبق گفته سازندگان این بازی چهار سال در دست ساخت بوده و بایوور و EA پرونده‌ای 10 ساله را برایش باز کرده‌اند. این عنوان را تا حدودی می‌توان جواب و رقیبی بر شوتر شبه MMO اکتیویژن (دستنی) و یوبی‌سافت (دیویژن) دانست.

در چند سال اخیر سری بازی‌های مرد عنکبوتی با افت و خیز‌های بسیار زیادی روبرو بوده است. استدیو‌های مختلفی دست به ساخت عنوانی تحت نام مرد عنکبوتی زده‌اند که هر کدام در جایگاه خود با موفقیت‌ها و شکست‌هایی روبرو شده بودند تا این که استدیو خوش‌آوازه و مطمئن «Insomniac Games» زیر نظر سونی قصد دارد تا قسمت جدیدی از این ابر قهرمان را ساخته و ارائه دهد. حضور «اینسومنیاک گیمز» در راس کار این امید را که با یک بازی با کیفیت روبرو خواهیم بود را به مخاطب منتقل می‌کرد لذا نمایش زیبا و با کیفیت بازی در مراسم E3 باعث شد تا عطش انتظار برای آخرین نسخه از عنوان مردعنکبوتی طاقت فرسا باشد. اینسومنیاک گیمز در نمایش خود از قدرت‌های متفاوت و منحصربه‌فرد مرد عنکوبتی به بهترین شکل ممکن استفاده و در بازی گنجانده است. نبرد‌های تن به تن و استفاده از تار‌های مردعنکبوتی در کنار گرافیک پویا و پرجزییاتش، دشمنان بخت برگشته را میان انبوهی از تار گرفتار و اسیر می‌کند. انیمیشن‌های خوب و نرم مردعنکبوتی که به واسطه قدرت خود از درودیوار آویزان می‌شود نرم و دلپذیر کار شده اند و این امکان را می‌دهد به هر کجایی که دلمان بخواهد سرک کشیده و یا از هر جایی آویزان شده و به روش‌های مختلفی بر روی دشمنان نگون بخت فرود بیاییم. وجود صحنه‌های سینماتیک و البته تعقیب و گریز در شهر از نکات جدانشدنی در بازی‌های مرد عنکبوتی است که اینسومنیاک گیمز نیز در عنوان خود از این مقوله مستئنا نبوده و قرار است با یک شهری بزرگ و پویا با کلی اتفاقات ریز و درشت به استقبال مخاطبین خود بیاید.

استودیوی اوکراینی (4AGAMES) در سال 2011 کار خود را با انتشار بازی Metro 2033 در سبک شوتر اول شخص با فضای پسا آخرالزمانی حاصل از بمباران اتمی شروع کرد و توانست تنوع جدیدی به این سبک ببخشد. داستان بازی برگرفته از رمان معروفی به همین نام اثر نویسنده روس (Dmitry Glukhovsky) بود که تاکنون به بیش از سی زبان زنده دنیا ترجمه شده است. اتفاقات بازی بیست سال پس از بمباران اتمی در روسیه ویران شده رخ می‌داد و ماجرای (Artyom)، شخصیت اصلی بازی و سایر بازماندگان این فاجعه اتمی و دشمنان و موجودات جهش یافته حاصل از انفجارهای اتمی را بازگو می‌کرد. اتمسفر فوق العاده، گرافیک دیدنی و شوتر سنگین از جمله عواملی بود که باعث شد بازی مورد توجه قرار گرفته و سازندگان به فکر ساخت شماره دوم این بازی نیز بیفتند. شماره دوم این سری به نام Metro Last Light در اواخر نسل قبل منتشر شد و توانست علاوه بر حفظ کیفیت نسخه پیشین از جهاتی نیز آن را ارتقا داده و منتقدان و طرفداران خود را راضی نگهدارد.
حال، شماره جدید این بازی در E3 با تریلری تماشایی و کاملاً غافلگیرانه که بر روی PC بسیار قدرتمندی اجرا شده بود معرفی شد. Metro Exodus نام سومین شماره از این سری است که به گفته سازندگان اوکراینی خود قریب به سه سال در دست توسعه بوده و ادامه پایان مثبت شماره قبل خود که در آن (Artyom) شخصیت اصلی بازی به همراه گروهی از بازماندگان از مسکو به سمت مناطق شرقی در حال سفر هستند را بیان می‌کند. سازندگان این بار قول محیط هایی باز‌تر و گاهاً سندباکس را داده‌اند و تغییرات آب و هوایی و فصول مختلف نیز از دیگر وعده های آنهاست، همانطور که تریلر نشان داده شده مربوط به پاییز بوده و در تبلیغات بازی نیز خرابه های روسیه زیر برف سنگین این نواحی مشخص است. تریلر بازی بسیاری از موارد آشنای سری مانند ماسک ضد رادیواکتویته، موجودات جهش یافته و سلاحهای سنگین و خاص مترو را در محیطی بازتر با قابلیت گشت و گذار بیشتر با خود به همراه داشته و همان حس و حال معروف سری را با پیشرفتهای قابل توجه خود نشان می‌دهند. ویژگیهای خاص و قوی متروهای قبلی در کنار نمایشی جذاب و تاثیر گذار به همراه معرفی کاملاً غافلگیرانه باعث شد تا این بازی به عنوان بهترین نمایش تیم تحریریه بازیسنتر انتخاب شود. سازندگان بازی در حال کار بر روی بازی هستند و سال 2018 را به عنوان زمان انتشار این بازی مورد انتظار انتخاب کرده‌اند.​

امتیازات اعضای تحریریه به 10 نمایش برتر:

میانگینپویامحمد رضامرادهادینریمانکاوهحامدمحمدفردینسیناعنوانردیف
8.769.09.39.08.88.08.58.59.09.08.5Metro: Exodus1
8.576.08.69.09.2107.79.09.28.09.0Spider-Man2
8.479.08.08.08.57.09.07.08.21010Anthem3
8.044.08.49.07.5108.09.07.59.58.0Mario Odyssey4
7.938.09.18.08.29.08.07.57.07.07.5Wolfenstein: The New Colossus5
7.528.08.77.08.07.06.08.58.07.07.0Days Gone6
7.49.08.59.08.05.08.08.58.58.09.5God of War7
7.326.08.68.06.59.07.76.08.96.06.5The Evil Within 28
6.956.08.08.07.00.08.08.57.57.09.5Beyond Good & Evil 29
6.455.08.07.52.56.09.05.07.58.06.0Assassin’s Creed: Origins10
خروج از نسخه موبایل