مواد لازم برای تهیه PS4,طبق رسم دیرینه کنفرانس های سونی، نشست امسال با نیزری مونتاژ شده شروع شد که نگاهی اجمالی بر آنچه در این دو دهه بر PlayStation گذشت را به حضار نشان داد. در چند سال اخیر و کنفرانس هایی که برگزار شد، ما را به دیدن جک ترتون یا کاز هیرای روی سن عادت داده است اما امسال وظیفه معرفی PS4 بر عهده Andrew House مدیر بخش سرگرمی های سونی بود و به قول خودش او مسئول این لحظه تاریخی و حرکت رو به جلو برند PlayStation باشد. _هرچند فکر نمی کنم کسی بدتر از او هم می توانست اینگونه یک کنسول را برای اولین بار معرفی کند! _از صحبت های سریع و کوتاه آقای House و نپرداختن به آمار و ارقام همیشگی و حتی صحبت از PS Vita مشخص بود که سونی تمام این نشست را به کنسول نسل بعد خود اختصاص داده است. سونی و مدیران اجرایی آن معرفی سخت افزار PS4 را به ” Mark Cerny ” سپردند؛ کسی که آقای House با افتخار او را به سن دعوت کرد و او را مهندس ارشد بخش طراحی فنی PS4 خطاب کرد. اگر با Mark Cerny آشنایی ندارید باید بدانید او یکی از نوابغ صنعت بازی های رایانه ای است که در سن 17 سالگی وارد آتاری شد، اولین پروژه موفق خود در بازی سازی را در 20 سالگی تجربه کرد و بخشی از تیم فرنچایزهای موفقی چون Crash & Bandicoot و Jak & Daxter و Ratchet & Clank بوده است و در عناوین انحصاری زیادی مانند Killzone 3 و God of War II و … به عنوان مشاور و طراح حضور داشته است و به نظر می رسد سونی فرد مناسبی را برای توجیه کنسول جدید خود انتخاب کرده است. ,,مهندس ارشد سونی صحبت های خود را طوری شروع می کند که به وضوح نشان می دهد سونی از تجربه تلخ خود در نسل هفتم درس گرفته و سعی در جبران آن دارد تا جایی که آن را در برابر ملیون ها بینینده به زبان مهندس ارشد خود می آورد. این که اگرچه Cell یک پردازنده قدرتمند خواهد بود اما آن ها اینبار از آن استفاده نخواهند کرد بلکه آن ها مبنا را بر توسعه دهندگان قرار دادند تا جایی که یکی از اهداف و شعارهای PS4 را “از توسعه دهندگان برای توسعه دهندگان” تعیین کرده اند و این گواه بر عبرت سونی از استفاده از یک طراحی پیچیده سخت افزاری است که باعث مشکلات فراوانی هم برای تولیدکنندگان هم برای مخاطبان شد. صحبت های ابتدایی آقای Cerny برای آن هایی که بدون پرداختن به تعصب و مدیاهای خوش خط و خال، به فکر یک تجربه آسوده و بدون مشکل بودند، بسیار دلگرم کننده بود. اینکه سونی بالاخره به این نتیجه رسید که استفاده از یک معماری پیچیده هر چقدر که قوی و پرسرعت باشد و روی کاغذ بهتر از رقبای خود عمل کند، دردی را دوا نخواهد کرد. مانور بیش اندازه Mark Cerny روی سادگی طراحی و توسعه و قابل دسترس بودن PS4 به واسطه طراحی آن را قطعا می توان به فال نیک گرفت. فال نیک به این منظور که دیگر شاهد کم کاری استدیو های Third Party به واسطه سخت بودن پروسه طراحی نخواهیم بود و در درجه بعدی شاهد تاخیر های بیش از حد و نا به جا و مشکلات نرم افزاری مانند همان اتفاقی که برای PS3 افتاد، نخواهیم بود. بر اساس گفته های Cenry سونی و تیم طراحی مهندسی سخت افزار آن در درجه اول به توسعه دهندگان بها داده اند که قطعا در ادامه با توجه به قابلیت سخت افزاری PS4 شاهد اثبات این ادعا نیز خواهیم بود.,,همانطور که در مقدمه هم عنوان شد، سعی سونی بر این بوده که سربسته به مسائلی پاسخ دهد که در تیررس شایعات اخیر بوده اند اما در قبال سخت افزار به کار برده شده در PS4 این مقوله صدق نمی کند. Cerny با تکیه بر یک نمودار کاملا ساده که به 5 بخش تقسیم شده است سخت افزار PS4 و نحوه مهندسی آن را بسیار شبیه به یک PC می داند که به علت مختص بازی بودن این PC آن را به یک کامپیوتر شخصی تقویت شده بدل می کند. در قسمت CPU سونی از یک پردازنده 8 هسته ای به اسم Jaguar استفاده می کند که طراحی معروف و نام آشنای X86 را یدک می کشد. این پردازنده به وسیله AMD طراحی شده و قدرت محاسباتی آن بر اساس اطلاعات معتبر سونی 1.84 ترافلاپ تخمین زده شده است. در رابطه با GPU، کنسول بعدی سونی همانطور که از پیش هم مشخص شده بود دارای فرکانس 800 مگاهرتز خواهد بود و پهنای باندی برابر با 175 گیگابایت در ثانیه برای رم GDDR5 خواهد داشت. بله؛ سونی در PS4 بر خلاف تمام شایعات و اخبار ضد و نقیض از 8 گیگ RAM از نوع GDDR5 استفاده خواهد کرد که با یقین می توان گفت مهمترین شوک خبری نشست سونی محسوب شد. شایعات قبلی که خبر از 4 گیگ رم آن هم به طور جداگانه می دادند جای خود را به یک حافظه 8 گیگی داده اند که به صورت یکپارچه بین CPU و GPU عمل خواهد کرد. توسعه دهندگان بازی های رایانه ای و اگر بخواهیم به طور مشخص نام ببریم؛ استدیو Crytek از مقدار حافظه به کاربرده شده برای کنسول های نسل هفتم و به خصوص PS3 ناراضی بودند و آن را مانع توسعه بازی مطابق میل ـشان دانسته بودند. استفاده سونی از یک حافظه GDDR5 با حافظه 8 گیگ گواه بر این ادعاست که سونی چندین و چند بار بر آن تاکید کرد که هدف آن ها بازی سازان و استدیو های بازی سازی بوده است. حتما یادتان هست که چندی پیش همین استدیو Crytek خواستار یک حافظه 8 گیگی در کنسول های نسل بعد شده بود و حالا شاهد تحقق این رویا هستیم! کم از رویا ندارد اما به چه قیمتی ؟ یک حافظه GDDR5 از واحد هایی با حافظه 512 مگابایت تشکیل می شود که برای استفاده 8 گیگ در PS4 نیاز به 16 واحد محاسباتی روی بورد اصلی است در حالی که در حال حاظر چنین چیزی در تولید انبوه برای ورود به بازار کامپیوتر های خانگی وجود ندارد. همین امر ترس ما را از یک عامل کلیدی بیشتر می کند و آن نرخ تمام شده PS4 با توجه به استفاده از یک چنین حافظه قوی و پرقدرتی است که قطعا روی قیمت تمام شده PS4 تاثیر زیادی خواهد گذاشت.,,در ادامه آنالیز سخت افزاری PS4، این کنسول از یک هارد درایو داخلی نیز بهره خواهد برد. البته هنوز مشخصات دقیق این هارد درایو اعم از حافظه و سرعت آن مشخص نشده است و اینکه آیا مانند PS3 قابلیت تعویض توسط کاربر را داراست یا خیر نیز نامشخص مانده است. سونی در PS4 نیز از دیسک های بلوری استفاده خواهد کرد که تقریبا سرعتی 3 برابر درایو استفاده شده در PS3 خواهد داشت. سایر اطلاعات سخت افزاری نیز شامل پورت های پرسرعت USB 3.0 خواهد بود و در بخش ارتباطات تقریبا مانند PS3 خواهد بود. خروجی های AV همچنان بخشی از کنسول های سونی خواهند بود. خروجی HDMI هم در PS4 تعبیه شده است که با توجه به امکان پخش ویدئو هایی با وضوح تصویر معروف به 4K از نسخه 1.4 استفاده خواهد کرد. البته این نکته نیز شایان ذکر است که بنا بر گفته های آقای Yoshida کنسول بعدی سونی فقط قادر به نمایش فیلم هایی با وضوح تصویر 4K است و در قبال پردازش بازی ها چنین نخواهد بود. آنچه گفته شد اطلاعات تایید شده و معتبر راجع به سخت افزار به کار برده شده در PS4 بود که با یک نگاه اجمالی هم می توان به فوق العاده بودن آن پی برد. یک CPU و GPU یکپارچه با 8 گیگ حافظه متحد از نوع GDDR5! قطعا روی کاغذ حرفی برای گفتن باقی نمی گذارد اما همه چیز توان محاسباتی و اعداد و ارقام نیست. باید منتظر ماند و دید با توجه به اطلاعات سیستم عامل PS4 و قابلیت های آن چه مقدار از این 8 گیگ حافظه سیستم به بازی و پردازش و رندر آن مربوط می شود و اینکه چه چیزی باعث شده تا سونی از 8 گیگ رم GDDR5 سونی استفاده کند، حافظه ای گران قیمت که قطعا خط تولید PS4 را در این 10 ماه باقی مانده محک جدی خواهد زد.,اصول پنجگانه سونی,شعار جالبی است ” ساده، سریع، اجتماعی، یکپارچه، شخصی “! با قوانین پنج گانه سونی آشنا شوید. این شعار که توسط سونی در نشست بیشتم فوریه مظرح شد، باعث شد تا Mark Cerny سخنرانی خود را بعد از نمایش اطلاعات سخت افزاری PS4 در رابطه با این 5 کلمه بیان کند اما دلیل انتخاب این شعار و این کلمات چیست ؟,Simple – ساده,ساده سازی یک اصل مهم برای طراحی یک محصول در هر حیطه ای از تجارت های مصرف کننده گرا است که باعث دوری مصرف کننده از پیچیدگی های بیهوده و آزار دهنده می شود. سادگی در طراحی PS4 ارتباط مستقیمی با شعار بعدی؛ یعنی ” سریع ” دارد. سادگی یعنی تنها فشردن یک دکمه …,Immediate – سریع,سونی در PS4 به این اصل اصرار دارد که زمان بین مصرف کننده و هدف باید کوتاه و سریع باشد. تمام سعی سونی بر این بوده تا فضای بین کاربر و محیط PS4 را یک محیط ساده، بدون آلایش، سریع و بدون تاخیر و مراحل اضافی و دامن گیر طراحی کند. شما در PS4 تنها با فشار یک دکمه در هر کجای محیط PS4 یا بازی باشید، می توانید کنسول خود را به حالت نیمه خاموش درآورید و در حالی که پردازنده اصلی کنسول خاموش است، دوباره با فشردن دکمه به همان حالت قبلی بازگردید و کار خود را از سر بگیرید. در مرحله بعدی سونی با طراحی یک چیپ ثانویه این اجازه را به کاربران می دهد تا دانلود ها و آپلودهای خود را در پس زمینه انجام دهند. این یکی از آن قابلیت هایی است که قطعا کاربران PS3 را خوشحال خواهد کرد، زیرا دیگر خبری از دانلود های پرتعداد و مشکل آفرین نخواهد بود. قابلیت جالب دیگری که صحه بر این شعار سونی می گذارد این است که کاربران می توانند به محض شروع بخش ناچیزی از دانلود بازی، آن را آغاز کنند تا باقی اطلاعات بازی در پس زمینه و همین حین که شما مشغول به انجام آن هستید، دانلود و بارگزاری شود., Social – اجتماعی,شاید بتوان اجتماعی تر کردن برند و محیط PlayStation را مهم ترین شعار پنجگانه سونی قلمداد کرد. یک محیط کاملا پویا که بر اساس رفتار کاربران تعریف شده تا کاربران را بیشتر از پیش به یکدیگر متصل کند. سونی رابط کاربری جدید خود را با استفاده از تعریف اجتماعی کردن محیط های کاربری که کاربران را از یک محیط بسته و ایزوله به یک محیط پویا و قابل انعطاف وارد می کند، تعریف کرده است. در این محیط که کاملا از نو بازبینی شده است، هر کاربر صفحه ای مجزا مختص خود را در اختیار دارد که آینه ای تمام نما از تمام اطلاعات مربوط به سابفه و فعالیت های در حال انجام یک کاربر است که در اختیار یک شبکه بزرگ قرار می دهد. دکمه Share که پیش از این نشست حرف و حدیث های زیادی را در پی داشت نقش بسیار مهمی در این بخش ایفا می کند. هر کاربر می تواند با استفاده از این دکمه می تواند از بازی در حال انجام خود فیلم یا عکس تهیه کند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارد. همچنین کاربران می توانند در هر زمان از وضعیت دیگر کاربران با خبر شوند و حتی بازی آن ها را تماشا کنند. آن ها می توانند بازی خود را به دست بازیکنان معروف بسپارند تا در مراحلی که قادر به اتمام آن نیستند، مورد کمک آن ها واقع شوند.,, Integrated – یکپارچه,اهمیت یکپارچه سازی در دنیایی که در آن زندگی می کنیم بر هیچکس پوشیده نیست. تمام شرکت ها سعی بر این دارند تا سرویس های خود را هر چه بیشتر به سوی یکپارچه سازی سوق دهند. در این بین سونی نیز در PS4 به دنبال همین مهم خواهد بود. شما می توانید از تبلت، گوشی موبایل و با PS Vita خود فارغ از اینکه در چه مکانی قرار دارید وضعیت فعالیت دوستان خود را دنبال کنید، ویدئو ها و عکس های منتشر شده توسط آن ها را تماشا کنید و دوستان خود را به مبارزه بطلبید.
, Personalized – شخصی,شخصی سازی محیط PS4 یکی از کلیدی ترین ارکان ساخت آن خواهد بود. شما با دوستانتان در تماس هستید و طی مرور زمان با انجام بازی های مختلف، سیستم علایق شما را دسته بندی کرده و بهترین انتخاب ها را بر اساس رفتار شما در یک محیط اجتماعی پیشنهاد می دهد. یک پیشبینی با درصد خطایی کم که شما را باز هم به اصول بالا می رساند، این که بدون اتلاف ذره ای وقت و خیلی ساده عنوان مورد علاقه شما توسط سیستم به شما معرفی می شود.
اگرچه سونی در مورد شعار پنجگانه خود به اطلاعات بسیار جزئی و ناچیز بسنده کرد اما مشخصا سونی در پی خلق یک محیط مبتنی بر کاربر است تا با خلق یک محیط اجتماعی ساده و جذاب کاربران خود را هر لحظه به شبکه خود نزدیک و نزدیک تر نگه دارد. همین معرفی ناچیز را می توان به فال نیک گرفت و منتظر زمان ماند تا بتوانیم بیشتر راجع به اوصل بالا اطلاعات کسب کنیم.,, Dualshock 4,شاید تنها موردی از نشست سونی که پیش از وقوع آن به همان صورت که قرار بود، دیده شد؛ کنترلر جدید سونی بود که برای استفاده از PS4 در نظر گرفته شده است. قطعا طراحی یک کنترلر با شکل و شمایل جدید برای سونی یک ریسک محسوب می شد، برای همین کنترلر جدید شبیه Dualshock 3 طراحی شده است، البیته تغییرات جزئی و کلی بسیاری صورت گرفته تا عیب های وارد بر Dualshock 3 برطرف شود و کنترلر معروف سونی هر چه بیشتر به تکامل خود نزدیک شود و از گزند منتقدان دور بماند. کنترلر جدید سونی به همراه دوربین جدید آن تنها قطعه فیزیکی بود که در نشست سونی به نمایش عموم گذاشته شد. در درجه اول همه ما کنترلر PlayStation را با دکمه های START و SELECT آن می شناسیم که در کنترلر جدید جای خود را به یک Touchpad کوچک در بالای کنسول داده اند و قابلیت های این دکمه ها در قالب دکمه ای به نام OPTION گنجانده شده اند. از نظر اندازه و وزن؛ Dualshock 4 نسبت به نسخه قبلی خود هم بزرگ تر و هم حدود 20 گرم سنگین تر شده است که این قطعا خبر خوبی برای بازیکنان بازی های اول شخص خواهد بود. نکته قابل تامل دیگر، تغییر در D-Pad و آنالوگ های کنترلر است که قطعا در جواب انتقاد هایی بوده است که بر Dualshock های قبلی وارده شده است. این تغییرات به همراه جنس بافت روزنه دار پایین کنترلر باعث افزایش دقت و کارایی طولانی تر کنترلر بدون استراحت های اجباری بازیکن ناشی از عرق کردن دست خواهد شد. از دیگر تغییرات مثبتی که نسبت به Dualshock 3 انجام شده است، تغییر شکل و موقعیت دکمه L2 و R2 است که قطعا در جواب انتقادهایی است که نسبت به عملکرد این دکمه ها در Dualshock 3 مطرح شده بود.,,در مورد Toucpad روی کنترلر هنوز اطلاعات زیادی به دست نیامده است اما نکته ای که مشخص است این است که این Pad دقیقا مشابه Touchpad ـی است که در پشت کنسول دستی سونی یعنی Vita تعبیه شده است. در مقابل کنترلر یک چراغ LED قرار داده شده است که در وضعیت های مختلف رنگ خود را عوض می کند. این چراغ برای شناسایی بازیکن در بازی تعبیه شده است؛ البته در بازی های مختلف بنا بر موقعیت های پیش آمده نیز این چراغ عکس العمل نشان می دهد. همچنین روی Dualshock 4 یک خروجی 3.5 و یک اسپیکر و میکروفون تعبیه شده است تا بازیکن بتواند صداهای مخصوصی را از طریع کنترلر خود دریافت کند یا دستورهای صوتی را از طریق میکروفون کنترلر به دستگاه ارسال کند. یکی دیگر از تغییرات Dualshock 4 دکمه تازه وارد Share است که به کمک آن می توانید امور مربوط به اشتراک گذاری عمس و فیلم و آپلود آن ها را انجام دهید. باتری این کنترلر از نوع Li-on با ظرفیت 1000 mAh خواهد بود که به وسیله درگاه و کابل USB 3.0 شارژ می شود. نکته قابل توجه افزایش 3 برابری ظرفیت باتری این کنترلر نسبت به Dualshock 3 است که باید صبر کرد و دید قابلیت های جدید این کنترلر مانند Touchpad و چراغ LED جلوی کنترلر چگونه از این ظرفیت استفاده خواهند کرد.
در آخر، Dualshock 4 برای سازگاری با یک دورین ساخته شده است که به وسیله LED جلوی کنترلر محیط را به صورت سه بعدی می سنجد و فرامین صوتی را تا 4 صدای مختلف تشخیص می دهد. همچنین این دوربین با PlayStation Move نیز سازگار است و با توجه به قابلیت هایش بسیار دقیق تر و بهتر از گذشته عمل می کند. ,,بازی های PlayStation 4 ,بسیاری از ما بارها چنین لحظه ای را تصور کرده بودیم، تصور کرده بودیم که بازی ها و موتورهای استفاده شده در نسل هشتم چگونه خواهند بود. حالا وقت آن رسیده که همه تصورات ما به واقعیت تبدیل شود. سونی 60 درصد از زمان دو ساعته نشست خود را در معرفی PS4 به بازی ها و موتورهای این پلتفرم اختصاص داد که همین باعث رفتارها و نگرش های مثبت نسبت به سونی و کنفرانسش شد. اگرچه سونی و هم پیمانانش تحفه زیادی برای این نشست نداشتند و با وجود تایید تنها دو عنوان Killzone Shadow Fall و Watch Dogs نمی توان یک Lunch قوی برای را PS4 متصور شد، با این حال روزهای باقی مانده تا E3 را فرصت دارد تا بازی های بیشتری از استدیو های مطرح خود به نمایش بگذارد و همزمان با عرضه PS4 در تعطلیلات امسال گزینه های زیادی را پیش روی مخاطبان خود قرار دهد، قطعا اهمیت یک بازی های منتشر شده با اولین ورود یک کنسول بر هیچکس پوشیده نیست و با وجود نمایش خود بازی های مطرح شده در نشست سونی، این چیزی نیست که بتواند موفقیت PS4 را تضمین کند؛ به هر حال در ادامه مروری اجمالی بر عناوینی و موتورهایی خواهیم داشت که برای PS4 معرفی و به نمایش گذاشته شدند. ,Knack,اولین عنوان به نمایش درآمده برای PS4 در نشست سونی، Knack بود. بازی با سبک Action Platformer که توسط استدیو ژاپن و آقای Mark Cerny مهندس ارشد سونی کارگردانی خواهد شد. Knack داستان روباتی کوچک را نقل قول می کند که به جنگ Goblin ها خواهد رفت و می تواند همه اشیای کنار خود را به خود بچسباند تا بزرگ و بزرگ تر شود، همچنین می تواند در مواقع لزوم به شکل اولیه خود باز گردد. ایده Knack برای یک عنوان Arcade بسیار عالی به نظر می رسد و باید دید PS4 برای شروع با اولین عنوان Arcade خود چگونه عمل خواهد کرد. از نقطه نظر فنی، Knack با توجه به سبکش حرف زیادی برای گفتن ندارد اما گرافیک هنری این بازی بسیار چشم نواز است و محیط بازی در تریلری که در کنفرانس به نمایش گذاشته شد، بسیار زیبا و رنگارنگ به نظر می رسد که دقیقا با سبک بازی همخوانی دارد. آقای Cerny همچنان این نکته را نیز مطرح کرد که Knack کاملا از Remote Play بین PS4 و Vita پشتیبانی می کند و شما در هر کجا که باشید می توانید Knack را روی کنسول دستی خود بازی کنید. تاریخ دقیقی برای عرضه Knack در نظر گرفته نشده و این نکته هم قابل توجه است که تا کنون هیچکدام از عناصر ساخت بازی Knack را یک Lunch Title برای PS3 نام نبردند. ,,Killzone: Shadow Fall,اگر Uncharted و Naughty Dog را فاکتور بگیریم، قطعا بهترین عنوانی که سونی می توانست از نام و توان متخصصین آن برای نمایش یک گرافیک نسل بعدی استفاده کند همین فرنچایز Killzone بود. Herman Hulst روی سن سونی می آید و بدون ذره ای درنگ داستان را بازگو می کند، داستانی که در آینده ای نزدیک و سی سال بعد از اتفاقات Killzone 3 رخ می دهد. داستان حریص بودن بشر و ادامه برای پیدا کردن منابع بیشتر تا جایی که منجر به یک جنگ سرد می شود و این جنگ برای پیدا کردن و ذخیره کردن هر چه بیشتر منابع به پیدایش دیواری منجر می شود که هلگاست ها و وکتان ها را از هم جدا می کند. در حالی که تنش ها رو به افزایش است و دیگر این دیوار حائل، توانایی جلوگیری از نزاع و درگیری را ندارد، شما در نقش یک مارشال که عضو نیروهای وِیژه وکتا است ظاهر می شوید تا تعادل و آرامش را به وکتا بزاگردانید و با حملات انتحاری و جسورانه مباززه کنید، اوضاع پیچیده تر خواهد شد و اینجاست که Shadow Fall آغاز می شود.,,نمایش بازی روی یک هواپیما بر سطح وکتا آغاز می شود. همان سکانس اول، شما را مجذوب محیط بزرگ و پر از ریزه کاری Vekta می کند. بسیاری با Shadow Fall مخالفت کردند و آن را دور از معیاری های یک Killzone دانستند و محیط رنگارنگ شهر وکتا رو علت خود قرار دادند. بنا بر عقیده من GG خواسته تا توانایی های PS4 را به رخ همگان بکشد و با دیواری که بین هلگاست ها و وکنان ها کشیده سعی در نمایش تخصص خود در آفرینش محیط های مختلف دارد. قطعا داستان فقط در وکتا ادامه پیدا نخواهد کرد. قطعا این هلگاست ها هستند که جنگ سرد را به یک چنگ پارتیزانی در وکتا نبدیل و دیوار را تخریب خواهند کرد. گرافیک فنی عالی با توجه به این که کاملا Real Time و در حال اجرا بود، بی نظیر به نظر می رسد. محیط بزرگ شهر، دورنمای فوق العاده و باجزییات و حتی بازتاب هواپیماها و ساختمان ها روی یکدیگر، همه خبر از نسل بعدی بازی های رایانه ای دارند. پس از آنکه حمله هلگاست ها منجر به انفجار یک ساختمان شد، ما شاهد صحنه ای شلوغ و پر از انفجار و افکت آتش بودیم که همگی به بهترین نحو و بدون تاثیر منفی روی نرخ فریم بازی اجرا می شدند و این به لطف استفاده سونی از یک حافظه 8 گیگی است که دست توسعه دهندگان را برای خلق محیط های بزرگ و پرجزئیات و پر جنب و جوش بازگذاشته است.
به هر حال ماه گذشته شایعات پیرامون این که Guerrilla Games روی سه عنوان در حال کار است توسط منابعی نامشخص به بیرون درز پیدا کرد و حالا این امر بیشتر رنگ واقعیت را به خود می گیرد. یکی Killzone Mercenary که شهریور ماه سال آینده به صورت انحصاری برای PS Vita عرضه خواهد شد و دومی Shadow Fall که با عرضه PS4 همزمان خواهد بود. باید منتظر ماند دید عنوان سوم آن ها چیست؛ هر چند با توجه به در دستور کار داشتن دو عنوان، بعید به نظر می رسد که عنوان جدیدی از GG را تا پایان سال میلادی ببینیم. ,, Drive Club ,پس از نمایش Killzone Shadow Fall تماشاگران بلافاصله با عنوان انحصاری دیگری رو به رو می شوند، یک بازی با سبک Racing از استدیو Evolution خالق فرنچایز Motorstorm که این بار رویه خود را در سبک Racing تغییر داده اند. بنا بر گفته سازندگان بازی، Drive Club یک عنوان Racing اول شخص مبتنی بر مسابقات تیمی است که در آن بازیکنان در یک دنیای بزرگ و اجتماعی با یکدیگر تعامل دارند، عضو یک تیم می شوند و با تیم هایی از سرتاسر دنیا مسابقه می دهند. در Drive Club اکثر برند های معتبر خودروسازی دنیا به صورت License شده حضور دارند و اتومبیل های موجود در بازی با آخرین کیفیت و جزییات طراحی شده اند، نکته ای که کارگردان بازی بسیار روی آن مانور داد و با نمایش زوایای مختلفی از چراغ، درب و محفظه موتور ماشین آن را یکی از قابلیت های منحصر به فرد بازی قلمداد کرد. گرافیک تکنیکی بازی در سطح قابل قبولی قرار دارد با اینکه هنوز تصویر خاصی از محیط ها و اتومبیل های بازی در دسترس نیست اما بازیکنان می توانند در هر زمان از شبانه روز و در شرایط جوی به مسابقه بپردازند. همچنین Drive Club به مخاطبان خود این اجازه را می دهد تا بتوانند از طریق تبلت، موبایل و یا PlayStation Vita تیم و هم تیمی های خود و وضعیت آن ها را دنبال کنند. Drive Club تاریخ عرضه دقیقی ندارد و هنوز هم مشخص نشده که آیا این عنوان یه Lunch Title برای PS4 محسوب می شود یا خیر. ,,عنوان بعدی Sucker Punch هم یک Infamous خواهد بود، این بار هم انحصاری برای PlayStation. یکی از سازندگان بازی روی سن می آید و بدون لحظه ای تامل، از امنیت و بهای آن حرف می زند، اینکه چگونه دنیا برای داشتن امنیت آزادی را قربانی آن کرد و اینجاست که ما خواهان بازگشت آزادی هستیم که در گرو امنیت و بهای پرداختی آن گرفتار شده است. در نسخه بعدی Infamous که Second Son نام دارد، خبری از Cole، شخصیت معروف سری های پیشین Infamous نیست و این بار یک جوان جویای نام به نام Delsin Rowe است که قابلیت هایش هم با Cole فرق دارد. نیزر پخش شده در کنفرانس یک ایست بازرسی را نشان می دهد که توسط تعداد زیادی دوربین کنترل می شود و سربازان بخش مبارزه با حمله های بیولوژیکی مشغول گشتن کوچه به کوچه شهر هستند که ناگهان سر و کله قهرمان ( یا شاید هم ضد قهرمان! ) داستان ما پیدا می شود. Delsin تمام سرباز ها و یک ماشینز زرهی را با نیروی خود که به نظر می رسد در این نسخه برگرفته از آتش باشد، نابود می کند و در پایان کلاه یکی از سربازان را بر می دارد و با استفاده از دوریبن آن این جمله را به زبان می آورد که ” شما دیگر کنترل را به دست ندارید “. همانند Drive Club این عنوان هم تاریخ عرضه دقیقی ندارد و مشخص نیست همزمان با PS4 عرضه خواهد شد یا خیر. به نظر می رسد برای اطلاعات بیشتر و نمایش گیم پلی بازی باید تا E3 صبر کنیم. ,,پس از معرفی Second Son نوبت به یک بازی در سبک پازل آن هم از طرف سازنده عنوان تحسین شده Braid می رسد. Janathan Blow روی سن می آید تا بازی جدید خود را برای عرضه روی PS4 معرفی کنند. The Witness در یک جزیره متروکه بازگو می شود که شما باید معماهای عحیب و غریب و بعضا سخت آن را حل کنید. The Witness یک بازی Open World خواهد بود، به این معنا شکه می توانید به هر کجای این جزیره بروید و با پازل هایی رو به رو شوید که یک لحظه برای شما بسیار سخت و غیر ممکن به نظر می رسند اما با دقت و تجربه و گشت و گذار بیشتر در جزیره، کاملا حل شدنی خواهند بود. The Witness ترکیبی از پازل برای رسیدن به مقاصد گوناگون است که چیزی در حدود 25 ساعت گیم پلی را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید خود و مهارت های خودتون رو محک بزنید. The Witness در انحصار زمانی PS4 در تاریخی نامشخص عرضه خواهد شد.
,,در ادامه کنفرانس دیوید کیج به روی سن می آید و سخنرانی خود را با سوالی که از او پرسیده شده است آغاز می کند. اینکه او با استفاده تکنولوژی نسل جدید کنسول ها سعی در ارتقای چه المانی خواهد داشت ؟ و همه ما می دانیم جواب کیج چیست. ” احساسات ” کیج تکنولوژی را ابزاری برای نمایش بیشتر و عمیق تر احساسات می داند و آن را با سینمای سیاه و سفید سال های دور عنوان می کند که تکنولوژی امروز مانند تصاویر رنگی، صدا و نورپردازی باعث شده است تا بتوان احاساست بیشتری را وارد فیلم های امروزی کرد. کیج سپس از سال 1999 شروع می کند جایی که اولین عنوان Quantic Dream دارای 350 پولیگان برای هر شخصیت بود که این رقم در عنوان بعدی آن ها در سال 2005 به 1500 عدد رسید. عنوان بعدی Heavy Rain است که برای هر شخصیت 15000 را اعلام می کند و در آخر به Beyond Two Souls می رسد که برای آفرینش هر شخصیت از 30000 پولیگان استفاده کرده اند. قطعا کیج از این آمار به نتیجه ای می خواهد برسد و این نتیجه چیزی جز موتور پردازشی آن روی PS4 و به کمک تکنولوژی آن نیست. کیج صورت یک پیرمرد را به نمایش می گذارد که به صورت Real Time و با تمام افکت های موجود بر روی PS4 در حال اجراست. او نتیجه را ارسال و دریافت بهتر احساسات از طریق چهره به واسطه طراحی با جزییات آن می داند که باعث می شود صورت کاراکتر وضعیت روحی او را به ما نشان دهد. قطعا در E3 خبرهای بیشتری از کیج خواهیم شنید.,,پس از Cage نوبت به Yoshinori Ono می رسد تا به نمایندگی از Capcom روی سن نشست سونی بیاید و از همکاری Capcom و Sony از زمان عرضه PS1 تا به حال صحبت کنند. از عرضه Resident Evil روی PlayStation و Onimusha روی PS2 گرفته تا رونمایی از Resident Evil ها روی PS3 که قطعا خود آقای Ono هم می داند که توفیقی برای Capcom نداشته اند. به هر حال آقای Ono پس از ارائه خط مشی کپکام از گذشته تاکنون به معرفی انجین جدید Capcom یعنی Pante Rhei می پردازد. پس از معرفی انجین شاید یکی از جالب ترین بخش های کنفرانس را شاهد بودیم. Capcom از عنوان جدید خود با نام Deep Down پرده بر می دارد. به محض آغاز تریلر، قطعا همه ما مبهوت نمایش این عنوان شدیم. Deep Down که هنوز نام آن هم رسمی نشده یک Action RPG خواهد بود که با موتور جدید Pante Rhei توسعه داده شده و برای PS4 و کنسول های دیگر نسل بعد عرضه خواهد شد اما آن چیزی که این نمایش را برجسته جلوه می دهد افکت ها و گرافیک فنی بازی است که به عقیده بسیاری به هیچ وجه نمی تواند Real Time باشد. اگرچه هنوز اظهار نظر رسمی از طرف Capcom منتشر نشده اما دیدن چنین گرافیکی قطعا غیر ممکن نخواهد بود اما نکته ای که باور ما را برای پذیرفتن Real Time بودن آن مشکل می کند، این است که چگونه این بازی می تواند با یک موتور جدید که هنوز امتحان خود را پس نداده آن هم به عنوان اولین بازی های کنسول جدید دارای چنین ویژگی گرافیکی باشد. به هر باید صبر کرد و منتظر E3 ماند تا شاید بتوانیم یک گیم پلی خالص از این عنوان را مشاهده کنیم.,,لوگو Ubisoft و صحبت از ارتباطات و قدرت ارتباط فقط نوید از یک بازی می دهد؛ Watch Dogs! عنوانی که برای اولین بار در کنفرانس Ubisoft در نمایشگاه سال 2012 E3 برگزار شد و با اقبال منتقدان و بازیکنان رو به رو شد. این بار Watch Dogs خود را به عنوان یک بازی نسل هشتمی معرفی می کند. همانند E3 سال 2012 که مشخص شد بازی بر روی یک PC با مشخصات بسیار قوی اجرا می شد؛ این بار هم Ubisift اعلام کرد که گیم پلی نمایش داده شده در کنفرانس معرفی PS4 روی یک PC با مشخصات نزدیک به PS4 اجرا شده است. به هر حال، ما شاهد یک دمو گیم پلی از بازی هستیم که واقعا جزییات و NPC ها و در کل خلق یک شهر را به مرز جدیدی رسانده است. همه اشیا و شخصیت های حاضر در خیابان ها زنده و پویا به نظر می رسند و این نشان از توان پردازشی بالای نسل بعد دارد. در صحنه تعقیب و گریز بازی، شاهد ویترینی از افکت ها و نورپردازی ها هستیم که در کنار گیم پلی ناب و جدید بازی و این خبر که Watch Dogs به هنگام عرضه PS4 به بازاهای جهانی در دسترس خواهد بود انتظار را برای این بازی سخت می کند. ,,چه کسی فکر می کرد لوگو Blizzard را در یک کنفرانس متعلق به کنسول های خانگی ببیند! اما سونی موفق به این کار شد و طراح ارشد و نایب رییس Blizzard یعنی Chris Metzen روی سن آمد تا حرف های جالبی را راجع به Blizzard، رابطه اش با سونی و PC Gamer ها بزند. سخنان Metzen مبنی بر رابطه خوب و قوی بلیزارد و سونی و همکاری آن ها با هم برای گرفتن دنیا که این را به شوخی گفت و باعث خنده حاضرین در سالن شد، نشان از تغییر رویه این استدیو معروف است که PC Gamer ها آن را رابط خونی با خود می دانستند. به هر حال Metzen با یک سخنرانی طولانی Diablo III را برای PS4 تایید کرد تا کلکسیون بازی های نشست سونی تکمیل شود. او این نسخه از Diablo III را راحت ترین نسخه برای انجام آن دانست و در ادامه صحبت هایش که قطعا به کام PC Gamer ها خوش نیامده است، Coop چهار نفره را هم برای نسخه PS4 این بازی تایید کرد. به نظر می رسد دادن وقت زیاد برای سخنرانی Metzen ه هیچ وجه اتفاقی نبوده است و سونی با این کار سعی در جذاب مخاطبان متعصب PC داشته و در درجه بعد خواستار این بوده که توان خود را در به خدمت گرفتن شریک های نرم افزاری جدید نشان دهد.
,,آخرین نمایش کنفرانس معرفی PlayStation 4 را هم نمی توان اتفاقی دانست. Andrew House با تب و تب و احترام زیاد و به کارگیری لغاتی نظیر بزرگ ترین ناشر روی سیاره، از Eric Hirshberg مدیر عامل Activision دعوت کرد تا روی سن بیاید و عنوان خود را معرفی کند. Eric با ارائه جملاتی نظیر اینکه آن ها قصد دارند یکی از بهترین توسعه دهندگان در حیطه بازی های رایانه ای که در این دو دهه روی برند PlayStation غایب بوده است را روی PS4 بیاورند و اینجاست که دیگر کسی منتظر Infinity Ward و Call of Duty نخواهد بود. اینجاست که لوگو Bungie در کنفرانس معرفی سونی نمایان می شود و قطعا آن ها برای نمایش بازی و سیاره جدید خود یعنی Destiny به نیویورک آمده اند. Destiny یک اول شخص مبتنی بر ارتباطات Online خواهد بود که بازیکنان را وارد یک دنیای جدید و پر از ماجراجویی می کند و بازیکنان را به سمت بازی تیمی برای زنده ماندن در این دنیا سوق می دهد. پس از اتمام صحبت های Eric او چهار نفر از اعضای کلیدی استدیو Bungie را به سن دعوت می کند که یکی از آنها رییس بانجی یعنی Harold Ryan است. این آخرین اظهار نظر کنفرانس توسط یک میهمان است و آن هم اینکه Destiny برای PS4 دارای مضامین قابل بازی انحصاری خواهد بود.,,جمع بندی نهایی,اگرچه این مقاله به پایان می رسد، اما ما شاهد آغاز عصر نوینی از بازی های رایانه ای خواهیم بود، عصری که قطعا سونی در آن بدون رقیب نخواهد بود. Nintendo Wii U سال گذشته میلادی عرضه شد و در آینده ای نزدیک ماکروسافت نیز پرچمدار نسل بعد خود را برای رویارویی با PS4 رونمایی خواهد کرد. قطعا نمی توان یک طرفه به قاضی رفت و از الان سونی را به پیروزی نزدیک دانست. باید منتظر بمانیم و ببینیم XBOX بعدی چه حرف هایی برای گفتن دارد و ماکروسافت با چه استدیو ها و ناشرانی جهان را شگفت زده خواهد کرد. آن چه بیشتر به چشم می آید و خودنمایی می کند، حرکت های سنجیده ای است که سونی در قبال PS4 انجام داد و در نسل هفتم آن ها را از دست داد و باعث شد با مشکلات جدی رو به رو شود. در مصاحبه هایی که این چند روز اخیر با بسیاری از دست اندرکاران و صاحب نظران انجام شده است، بیشتر از همه سخنان Shuhei Yoshida در رابطه با PS4 خودنمایی می کند. با وجود ثبت اختراع سونی برای جلوگیری از اجرای بازی های دست دوم، او این قضیه را منتفی دانست و اعلام کرد PS4 بازی های دست دوم را اجرا خواهد کرد. همچنین با توجه به مانور سونی روی اجتماعی و ارتباط جمعی بودن PS4 عقیده بسیاری بر این بود که سونی کنسول نسل بعدی خود را طوری طراحی کرده است که باید در تمام مدت به اینترنت متصل باشد، این در حالی است که Yoshida در یکی از مصاحبه های خود این را رد کرده است و خاطر نشان کرده است که PS4 در حالت Offline نیز قابل استفاده است اما برای بهره گیری از قابلیت های آن شما نیاز به یک ارتباط اینترنتی خواهید داشت.
برای جمع بندی و نقطه نظر نهایی همین کافی است که سونی توانست به هدفی که از برگزاری این نشست، آن هم به صورت کاملا نصفه و نیمه داشت برسد. سونی با دعوت از استدیو های به خصوصی همه توان خود را رو نکرد و با استفاده نام هایی مانند Blizzard و Bungie همه نگاه ها را معطوف به خود کرد تا بتواند در فرصت مناسب کنسول خود و بازی های اصلی آن را معرفی کند؛ زیرا هنوز هم به نظر من با بازی هایی که ما در نشسیت سونی برای PS4 و عرضه آن دیدیم؛ این کنسول در حال حاظر دارای یک کلکسیون خوب و در خور توجه از بازی ها برای زمان عرضه نیست. البته این را هم باید قبول کنیم که سونی رخداد های زیادی مانند Gamescom و E3 و حتی Tokyo Game Show پیش رو دارد و می تواند از این فرصت ها برای تقویت هر چه بیشتر Line up خود تلاش کند. سونی به فاصله کمی از رخدادهای پیش رو پرده از حافظه قدرتمند 8 گیگی GDDR5 خود برداشت اما حاظر به نمایش ظاهر کنسول خود نشد و این را می توان ناشی از استراتژی غیر قابل تغییر و قابل تغییر بودن المان های یک کنسول دانست. نمی توان قبول کرد که سونی هنوز طراحی خارجی کنسول خود را نهایی نکرده است در حالی همه اطلاعات حتی کنترلر آن رسمی شده است. در آن سو ماکروسافت ـی قرار دارد که شایعات ضد و نقیض خبر از برگزاری یک نشست مربوط به ماکروسافت با موضوع فناوری در آپریل سال 2013 دارد که جز معرفی کنسول نسل بعد این شرکت انتظار دیگری نمی توان داشت.,,به هر حال و با همه این تفاسیر، تا قبل از معرفی کنسول نسل بعد ماکروسافت نمی توان اظهار نظر دقیقی کرد اما با وجود قدرت سخت افزاری سونی و استفاده از یک سیستم ساده و معروف نظیر طراحی X86 و استفاده از GPU و CPU یکپارچه، ماکروسافت باید خیلی در معرفی خود دقت کند؛ اگرچه که برای تغییر سخت افزاری دیگر دیر شده است و این تغییر می تواند به منزله تاخیر در عرضه کنسول بین 6 ماه تا 1 سال منجر شود، مانند همان اتفاقی که برای PS3 در نسل هفتم افتاد و آن را به اندازه 10 ملیون واحد از ماکروسافت عقب انداخت. همه این رویداد ها به آوردگاه E3 ختم می شود، جایی که همه چیز به طور واضح معلوم خواهد شد و قطعا سونی جرات بیشتری برای نمایشی از Santa Monica و Naughty Dog به خرچ خواهد داد.
امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. همینجا از محمد عزیز ( MK360 ) گرافیست سایت بازی سنتر به خاطر تهیه عکس های مقاله نشکر ویژه ای می کنم و همینطور از شما که تا آخر مقاله با من همراه شدید. ” نسل خوبی داشته باشید ” !,,Infamous Second Son,The Witness,David Cage Presentation,Deep Down,Watch Dogs,Diablo III,Destiny,آینده PlayStation,آینده PlayStation,
” alt=”” />