راهنمای والدین

معرفی سیستم رده‌بندی سنی بازی‌های ویدیویی PEGI

رده‌بندی سنی به سیستمی گفته می‌شود که سعی می‌کند محتوای سرگرمی‌ها از جمله بازی‌های ویدیویی، فیلم‌ها، سریال‌ها و برنامه‌های موبایل را به نحوی طبقه‌بندی کند که مناسب سن مصرف کننده باشند. این رده‌بندی به مصرف‌کننده‌ها و خصوصا والدین کمک می‌کند تا بتوانند تصمیم بگیرند کدام محصول برای کودکان مناسب است. طیف وسیعی از اروپاییان، مخاطب بازی‌های ویدیویی هستند. بچه‌ها و بزرگسالان، و همچنین مردها و زن‌ها با استفاده از کنسول‌های خانگی، کامپیوترهای شخصی و یا تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها پیوسته مشغول انجام بازی‌های ویدیویی هستند. در حالی که بیشتر بازی‌ها برای تمام سنین مناسبند، برخی دیگر از عناوین فقط برای نوجوان‌ها و تعداد دیگری از بازی‌های موجود در بازار تنها برای بزرگسالان مناسب هستند.

سیستم رده‌بندی PEGI به طور مشخص فقط رده سنی بازی را در نظر می‌گیرد و به درجه‌ی سختی بازی ارتباطی ندارد. عنوانی که رده سنی PEGI 3 را دریافت می‌کند هیچگونه محتوای نامناسبی ندارد اما گاهی اوقات می‌تواند برای کودکان بسیار دشوار باشد. در طرف مقابل، عنوانی که رده سنی PEGI 18 را دریافت کرده ممکن است بسیار ساده ولی در عین حال سرشار از محتوایی باشد که برای سنین پائین‌تر مناسب نیست. سیستم رده‌بندی PEGI در سراسر اروپا شناخته شده و به کار گرفته می‌شود و از پشتیبانی کامل اتحادیه اروپا سود برده، و به عنوان مدلی برای تعیین استانداردهای لازم در زمینه‌ی محافظت از کودکان شناخته می‌شود.

 چندین نظام‌ رده بندی سنی بازی‌های ویدیویی در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند که از شناخته شده‌ترین آن‌ها می‌توان به ESRB که مختص قاره آمریکای شمالی  نام برد.برای آشنایی بیشتر با ESRB مقاله معرفی سیستم رده‌بندی سنی بازی‌های ویدیویی ESRB را مطالعه کنید. همچنین اگر در ارتباط با فواید بازی‌های ویدیویی و عوامل تاثیر گذار هنگام خرید بازی دچار تردید هستید، مقاله نحوه انتخاب بازی ویدیویی مناسب برای کودکان را که پیش از این در بازی سنتر منتشر شده است را مطالعه کنید.

گروه‌های سنی در سیستم PEGI

 

محتوای بازی هایی که این رده سنی به آنها تعلق می گیرد مناسب برای تمام سنین است. کمی خشونت به صورت کارتونی (مانند آنچه در کارتون های Bugs Bunny یا Tom & Jerry می بینیم) می تواند وجود داشته باشد. شخصیت های بازی کاملاً خیالی و فانتزی بوده بطوریکه کودکان نمی توانند آنها را با زندگی واقعی مرتبط کنند. بازی ها دارای هیچ گونه صدا یا تصویر ترسناک و دلهره آور برای بچه های کم سن نیستند. هیچ عبارت زشت و نامناسبی در بازی بیان نمی شود و دارای هیچ گونه تصاویر عریان یا فعالیت های مرتبط با مسائل جنسی نیست.


تمام بازی هایی که به طور عادی رده سنی بالای 3 سال را می گیرند، اما برخی صحنه ها و یا صداهای ترسناک در آن ها وجود دارد، در این دسته جای می گیرند. میزان خشونت در بازیهای این رده سنی بسیار پائین بوده و به هیچ عنوان واقع‌گرایانه و یا با جزئیات نیست.


بازیهایی که خشونت کمی واقع‌گرایانه در مقابل شخصیت‌های خیالی و یا خشونت غیرواقعی در مقابل انسان را نمایش می‌دهنددر این رده سنی جای می‌گیرند. اشاره تلویحی به مسائل جنسی یا استفاده‌ی کم از ادبیات نامناسب در این رده سنی بلامانع است. قمار و مسائل مربوط به آن به شکلی که در زندگی روزمره وجود دارند نیز مجاز است.


این رده سنی زمانی برای یک عنوان در نظر گرفته می شود که خشونت (یا تصاویر عریان) به گونه ای نمایش داده شود که در دنیای واقعی وجود دارد. عبارت ها و الفاظ نامناسب به نسبت رده سنی قبلی شدید تر است، مفاهیمی چون مصرف سیگار، مواد مخدر و ترسیم فعالیت های مجرمانه در محتویات بازی های این رده سنی هستند.


رده بندی سنی بزرگسالان (بالغین) وقتی در نظر گرفته می شود که نمایش خشونت به مرحله‌ای می‌رسد که می‌تواند شخص را تحریک به ارتکاب قتل یا اعمال خشونت در مقابل افراد بی‌دفاع کند. نمایش استفاده از مواد مخدر غیرمجاز و یا نمایش صریح و وبی‌پرده مسائل جنسی نیز در این رده سنی جای می‌گیرند.


توضیحات محتوایی سیتم رده‌بندی PEGI

 

Violence

در بازی صحنه های خشونت نمایش داده می‌شود. در بازیهای رده سنی 7 سال این خشونت باید غیر واقعی و بدون جزئیات باشد در  بازیهای رده سنی 12 سال می‌توانند شامل خشونت در فضاهای خیالی یا خشونت غیر واقعی در مقابل شخصیت‌های انسانی باشند، در حالیکه بازیهای رده سنی 16 و 18 سال می‌توانند خشونت کاملا واقعی و شدید را شامل شوند.


Bad language

وجود این برچسب، نشانگر وجود ادبیات نامناسب در بازی است. این نوع ادبیات در بازیهای رده سنی 12 سال (میزان کم و ملایم)، 16 سال (توهین و دشنا‌م‌های جنسی)، و 18 سال (توهین و دشنام‌های جنسی) ممکن است دیده شود.


Fear

این برچسب زمانی که بر بازیهای رده سنی 7 سال قرار بگیرد به معنی این است که بازی شامل تصاویر یا صداهایی است که ممکن است بچه‌های کوچک را بترساند، و زمانی که روی بازیهای رده سنی 12 سال قرار بگیرد به این معنی است که بازی شامل تصاویر و صداهای ترسناک (ولی بدون هرگونه خشونت) است.


Gambling

این برچسب به عنوانهایی تعلق میگیرد که شامل المان‌هایی برای ترویج و آموزش قمار می باشند. این المان‌ها معمولا در زندگی واقعی در کازینوها یا قمارخانه‌ها دیده می‌شوند. بازیهای که این علامت را دریافت می‌کنند در رده سنی 12، 16 یا 18 سال قرار می‌گیرند.


Sex

این برچسب در صورتیکه روی بازیهای رده سنی 12 سال قرار بگیرد وجود اشارات تلویحی به مسائل جنسی را نشان می‌دهد، اگر روی بازیهای رده سنی 16 سال قرار بگیرد وجود صحنه‌های عریان و اعمال جنسی (بدون جزئیات) را نشان می‌دهد، و اگر روی بازیهای رده سنی 18 سال قرار بگیرد وجود اعمال جنسی صریح و بی‌پرده را نشان می‌دهد. صحنه‌های عریان بدون اینکه تداعی کننده‌ی مسائل جنسی باشند محدود به رده‌ی سنی خاصی نبوده و نیازی به دریافت این علامت ندارند.

 


Drug

بازیهایی که این برچسب را دریافت می‌کنند حاوی صحنه‌های استفاده از مواد مخدر، الکل و تنباکو هستند. بازیهایی که شامل چنین صحنه‌هایی باشند همیشه در رده سنی 16 یا 18 سال قرار می‌گیرند.


Discrimination

وجود این بر چسب نشانگر این موضوع است که بازی المان‌های مربوط به اقوام و نژادها، ادیان، ملیت‌ها و سایر مسائلی که ممکن است تنفر و دشمنی را ترویج دهند را شامل می‌شود. تنها بازیهای رده سنی 18 سال شامل چنین المان‌هایی می‌شوند و احتمالا در تضاد با قوانین کیفری کشورها هستند.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا