حتما با این رویکرد مواجه شدهاید که افرادی برای به نمایش گذاشتن خلاقیت و تاثیرگذاری هرچه بیشتر راه های متفاوت و گاه نامتعارفی را انتخاب میکنند.معمولا، استفاده از خشونت، یکی از این انتخاب هاست. Midway Games، شرکت سازنده بازی مورتال کمبت در سال 1992 ، با اتخاذ همین رویکرد دست به انتشار این عنوان در ژانر مبارزه زد. مورتال کمبت در زمان انتشار نسبت به باقی عناوین این ژانر، ویژگی های متمایزی داشت.هر شخصیت مجهز به تعدادی حرکت منحصر به فرد، ویرانگر و کشنده بود که گیمر با کنترل آن می توانست ضربات مرگباری به حریف خود وارد کرده و وی را از پای درآورد. حریف شکست خورده با روشهای متفاوتی از قبیل تکه تکه شدن و یا سوختن از بین میرفت. انتخاب این رویکرد خشن از سوی سازندگان بازی، علاقمندان بسیاری را جذب این عنوان نمود اما در عین حال، سبب شد توجه والدین و رسانههای بیشتری به خشونت در بازیهای ویدیویی جلب شده و اعتراضات بیشماری را به دلیل خشونت عریان نمایش داده شده در آن، برانگیزد. این اتفاقات، نیروی محرکهای برای ایجاد قانون ردهبندی بازیهای ویدیویی در امریکا شد و در نهایت در سال 1994 دست اندرکاران صنعت را وادار به طراحی سیستمی برای رده بندی بازیهای ویدیویی کرد.
در سالهای ابتدایی دهه 90، مشاجرات و بحث های طولانی در باب میزان تاثیرگذاری خشونت موجود در بازی های ویدیویی بر رفتار کودکان و نوجوانان، بالا گرفت. سر و صدای ایجاد شده توسط مورتال کمبت و دیگر بازیهایی که رویکرد خشنی را برای خود انتخاب کرده بودند، بالاخره به واشنگتن رسید و در جولای 1994 در جلسه ای در کنگره ایالات متحده راجع به نحوه پاسخگویی به مسالهی خشونت در این عناوین رسیدگی شد. نتیجه این جلسه، تشکیل سازمانی به نام سازمان ردهبندی نرم افزارهای سرگرمی یا به اختصار ESRB شد. این سازمان از زمان تشکیل در سال 1994 تمام بازیهای ویدیویی منتشر شده در آمریکا را رده بندی میکند. در اروپا هم سازمان مشابه ای که PEGIنامیده میشود، این وظیفه را بر عهده دارد. از سال 1388 و با شروع کار بنیاد ملی بازیهای رایانهای ایران، سیستم رده بندی سنی یا به اختصار ESRA وظیفه مشخص کردن رده سنی بازیها را در کشور بر عهده دارد. در ادامه به معرفی جامع نظامهای ردهبندی و توصیفگرها خواهیم پرداخت. نشانها و المانهایی که به والدین کمک میکنند تا بازی مناسب سن و سال فرزندانشان را به درستی انتخاب و تهیه کنند. اگر در ارتباط با فواید بازیهای ویدیویی و عوامل تاثیر گذار هنگام خرید بازی دچار تردید هستید، مقاله نحوه انتخاب بازی ویدیویی مناسب برای کودکان را که پیش از این در بازی سنتر منتشر شده است را مطالعه کنید.
سیستم ردهبندی سنی ESRB
سیستم ردهبندی سنی ESRB یا Entertainment Software Rating Board اطلاعاتی مختصر و هدفمند در مورد محتوای بازیهای ویدیویی و اپلیکیشنها ارائه میکند تا مصرف کنندهها و خصوصا والدین با اطلاعات کامل جهت انتخاب بازی برای فرزندانشان، تصمیمگیری کنند. ESRB از سه بخش تشکیل شده است:
بخش ردهبندی سنی که بازیها را بر اساس ردهی سنی آنها دسته بندی میکند.
بخش توضیحات محتوا که نشانگر محتواییست که باید مورد توجه قرار گیرد و همچنین مشخص میکند که کدام محتوا در کدام ردهبندی سنی جای میگیرد.
بخش المانهای تعاملی که در مورد تعاملات یا ویژگیهای آنلاین یک محصول، تعاملات مصرفکنندهها با یکدیگر در فضای آنلاین، به اشتراکگذاری مکان (Location Sharing)، وجود یا عدم وجود محتوای دیجیتال برای خرید و وجود یا عدم وجود دسترسی نامحدود یک محصول به اینترنت توضیح میدهد.
نشانههای مربوط به سیستمهای ردهبندی در جلو و پشت قاب بازیها و یا در فروشگاههای الکترونیکی در صفحه مربوط به بازی قابل مشاهده هستند. به نمونه زیر توجه کنید.
ردهبندیهای سنی ESRB:
مناسب برای همه
محتوا معمولا برای همهی ردههای سنی مناسب است. محصول ممکن است حاوی خشونت بسیار سبک در قالب کارتون و یا محیطهای فانتری و همچنین استفادهی به ندرت از ادبیات کمی نامناسب باشد.
مناسب برای 10 سال به بالا
محتوا معمولا برای سنین 10 سال و بالاتر مناسب است. میزان خشونت سبک و ادبیات کمی نامناسب، ممکن است بیشتر باشد.
مناسب برای 13 سال به بالا
محتوا معمولا برای سنین 13 سال و بالاتر مناسب است. محصول ممکن است حاوی خشونت، موارد الهامدهنده، طنز، خون، قماربازی شبیهسازی شده، و یا استفادهی به ندرت از ادبیات نامناسب باشد.
مناسب برای 17 سال به بالا
محتوا معمولا برای سنین 17 سال و بالاتر مناسب است. محصول ممکن است حاوی خشونت شدید، خون، محتوای جنسی و زبان نامناسب باشد.
مناسب برای 18 سال به بالا
محتوا معمولا برای سنین 18 سال و بالاتر مناسب است. محصول ممکن است حاوی صحنههای طولانی از خشونت شدید، محتوای جنسی و قمار با واحد پول واقعی باشد.
بدون دستهبندی
این برچسب نشان می دهد محصول هنوز ردهبندی نهایی ESRB را دریافت نکرده است. این نشان فقط در تبلیغات مربوط به یک بازی کامپیوتری فیزیکی که قرار است ردهبندی ESRB را دریافت کند دیده میشود، و زمانی که ردهبندی نهایی مشخص شد باید جایگزین شود.
توضیحات محتوایی:
در مقابل ردهسنی بازیها، عناوین محتوایی آن محصول قابل مشاهده است که هر کدام از آنها نمایانگر مفهومی خاص است که در ادامه آنها را معرفی کردهایم.
اشاره به الکل – تصاویر مشروبات الکلی یا استفاده از آنها در محصول دیده میشود. | Alcohol Reference |
استفاده از الکل – استفاده از مشروبات الکلی در محصول وجود دارد. | Use of Alcohol |
اشاره به تنباکو – تصاویر تنباکو (سیگار) یا استفاده از آنها در محصول دیده میشود. | Tobacco Reference |
استفاده از تنباکو – استفاده از تنباکو (سیگار) در محصول وجود دارد. | Use of Tobacco |
اشاره به مواد مخدر – تصاویر مواد مخدر یا استفاده از آنها در محصول دیده میشود. | Drugs Reference |
اشاره به مواد مخدر – تصاویر مواد مخدر یا استفاده از آنها در محصول دیده میشود. | Use of Drugs |
خون کارتونی – خون به صورت غیرواقی یا در رنگهای دیگر در محصول دیده میشود. | Animated Blood |
خون – خون در محصول دیده میشود. | Blood |
خون و خشونت – خون و یا قطع شدن اعضای بدن در محصول دیده میشود. | Blood and Gore |
خشونت کارتونی – خشونت در شرایط و در مقابل شخصیتهای کارتونی در محصول دیده میشود. ممکن است حاوی صحنههایی باشد که شخصیت بعد از اعمال خشونت آسیبی نبیند. | Cartoon Violence |
خشونت فانتزی – خشونت فانتزی در مقابل انسان یا شخصیتهای غیرانسانی در شرایطی که کاملا قابل تشخیص از زندگی واقعی باشد در بازی دیده میشود. | Fantasy Violence |
خشونت شدید – صحنههای واقعگرایانهای از درگیریهای فیزیکی که ممکن است حاوی خون و خشونت شدید، استفاده از سلاح، جراحت یا مرگ انسانها باشد در محصول دیده میشود. | Intense Violence |
خشونت – صحنههای حاوی درگیری خشن و قطع عضو بدون خونریزی در محصول دیده میشود. | Violence |
منابع خشونت آمیز – اعمال خشونتآمیز در محصول وجود دارد. | Violent References |
شرارت کمدی – دیالوگهایی با محتوای شوخی و طنز در محصول وجود دارند. | Comic Mischief |
طنز – دیالوگهایی با محتوای طنز زننده در محصول وجود دارند. | Crude Humor |
طنز بزرگسالان – استفاده از زبان طنز شامل طنز جنسی در محصول وجود دارد. | Mature Humor |
ادبیات– استفادهی کم یا متوسط از ناسزا در محصول وجود دارد. | Language |
ادبیات نامناسب – استفادهی صریح و زیاد از ناسزا در محصول وجود دارد. | Strong Language |
شعر – اشارهی سبک به ناسزا، مسائل جنسی، خشونت، الکل یا مواد مخدر در قالب موسیقی در محصول وجود دارد. | Lyrics |
شعر نامناسب – اشارهی صریح و زیاد به ناسزا، مسائل جنسی، خشونت، الکل یا مواد مخدر در قالب موسیقی در محصول وجود دارد. | Strong Lyrics |
برهنگی جزئی– صحنههای مختصر از برهنگی در محصول وجود دارد. | Partial Nudity |
برهنگی – صحنههای برهنگی در محصول وجود دارد. | Nudity |
تم جنسی – صحنههای جنسی در محصول دیده میشود. | Sexual Themes |
محتوای جنسی – صحنههای غیر صریح از رفتار جنسی و همچنین برهنگی مختصر در محصول وجود دارد. | Sexual Content |
خشونت جنسی – صحنههای تجاوز یا سایر خشونتهای جنسی در محصول دیده میشود. | Sexual Violence |
تم تحریک کننده – محتوای تحریککننده یا الهامدهنده در محصول وجود دارد. | Suggestive Themes |
محتوای جنسی شدید – صحنههای حاوی محتوای جنسی صریح در محصول دیده میشود. | Strong Sexual Content |
قمار واقعی – بازیکن میتواند با استفاده از واحد پول بازی یا پول واقعی در بازی قمار کند. | Real Gambling |
قمار شبیهسازی شده – بازیکن میتواند با استفاده از واحد پول یا پول غیر واقعی در بازی قمار کند. | Simulated Gambling |
المانهای تعاملی:
پرداخت درون برنامهای – پیشنهاد برای خرید محتوای دیجیتال با پول واقعی در محصول وجود دارد. | In-Game Purchases |
تعامل بین مصرفکنندهها – احتمال وجود محتوای ساخته شده توسط سایر مصرفکنندهها، ارتباط بین مصرفکنندهها و به اشتراکگذاری فایل در محصول وجود دارد. | Users Interact |
به اشتراکگذاری موقعیت مکانی – محصول ممکن است موقعیت مکانی مصرفکننده را در اختیار سایر مصرفکنندهها قرار دهد. | Shares Location |
دسترسی نامحدود به اینترنت – محصول به صورت نامحدود از اینترنت استفاده میکند. | Unrestricted Internet |