تاریخچه و داستان بازی ها

داستان بازی Halo

 هنگامی که استودیوی Bungie برای اولین بار طرح Halo را مطرح  می‌نمود، کمتر کسی روزی را می دید که این عنوان تبدیل به یکی از بزرگترین فرنچایزهای دنیا و بهره مند از یکی از پیچیده ترین داستانهای علمی تخیلی شود. البته این خود Bungie بود که از ابتدا طرح داستان Halo را طوری چید که به مانند پرنده ای رها، آماده پر کشیدن به نقاطی دوردست بود، نقاطی که هم اکنون با عرضه شش نسخه بازی، یک انیمه ی دو ساعته، چندین جلد کتاب و غیره همچنان در حال اکتشاف و گسترش است. اگر از علاقه مندان تاریخچه و داستان بازی ها هستید این بخش را در بازی سنتر مشاهده کنید.

مقاله ای که پیش روی شماست گرچه پوشش کاملی بر کل داستان دنیای Halo نیست(زیرا در غیر این صورت باید کتابها نوشت) اما سعی شده است تا تمامی اتفاقات مهم رخ داده در طول سه گانه و برخی اتفاقات مهم تاریخی را ارائه دهد تا بتواند شما را برای عرضه Halo 4 و شروع فصلی جدید در این دنیای پهناور و بی نظیر آماده سازد.

داستان سه گانه هیلو

سال 2552 است و سفینه Pillar of Autumn موفق شده تا از حملات سنگین ارتش Covenant به سیاره Reach جان سالم به در برد و در کنار نوعی ایستگاه فضایی عظیم و مرموز حلقه شکل، به نام Halo متوقف می شود، جایی که در آن یکی از سفینه های Covenant حضور دارد. Pillar of Autumn تحت حملات شدید Covenant قرار می گیرد. در این لحظه فرمانده ی Pillar of Autumn یعنی Captain Jacob Keyes تصمیم می گرد تا Cole Protocol، که نوعی فرآیند است که باعث می شود تا Covenant نتواند به اطلاعات و محل زمین دست پیدا کنند، را فعال سازد. و همچنین تصمیم می گیرد تا سفینه را بر روی حلقه فرود بیاورد. در همین حین مسترچیف و کورتانا نیز از طریق سفینه های اضطراری مخصوص موفق به فرار می شوند، اما سفینه شان بر روی حلقه سقوط می کند.

Keyes نیز از سقوط Pillar of Autumn جان سالم به در برده است اما توسط ارتش Covenant به اسارت گرفته شده است. در ادامه، مستر چیف و کورتانا موفق می شوند تعداد بیشتری از سرنشینان سفینه راکه نجات پیدا کرده بودند بیابند و همچنین موفق می شوند Keyes را نیز که در یکی از سفینه های Covenant به نام Truth and Reconciliation قرار داشت نجات دهند. Keyes به چیف دستور می دهد تا سعی کند زودتر از Covenant به مرکز کنترل Halo رفته و از اهداف آن با خبر شود. چیف و کورتانا به اتاق راهنما یی به نام Silent Cartographer می روند و از آنجا به اتاق کنترل دست می یابند. در آنجا کورتانا وارد سیستمهای کنترل می شود و به نظر می رسد به موضوع بسیار مهمی پی برده است و به چیف دستور می دهد تا او را فعلاً در آنجا رها سازد و خود به دنبال Keyes برود. هنگامی که چیف به دنبال Keyes می گردد، متوجه می شود که Covenant به صورت اتفاقی نوعی نژاد بیگانه انگل مانند را به نام Flood رها ساخته است. Flood قابلیت این را دارد که با اتصال خود به بدن دیگر موجودات آنها را نیز تغییر داده و تبدیل به Flood کند. Keyes نیز در دام Flood افتاده است. رها سازی Flood باعث می شود تا به صورت خودکار نوعی هوش مصنوعی به نام 343 Guilty Spark وارد عمل شود و از مستر چیف بخواهد تا به کمک هم وسیله ای به نام The Index را پیدا کنند تا به کمک آن بتوانند حلقه Halo را فعال سازند و از پیشروی Flood به بقیه نقاط کهکشان جلوگیری نمایند.

پس از آن که چیف Index را پیدا کرده و آماده استفاده از آن می شود، کورتانا به او اخطار می دهد که فعال سازی Halo باعث نابودی حیات در کل کهکشان می شود، حیاتی که Flood برای تغذیه به آن نیاز دارد. Guilty Spark نیز این موضوع را تایید می کند. در نتیجه مسترچیف و کورتانا تصمیم می گیرند تا به جای فعال سازی Halo آن را نابود سازند و در این راه به اجبار باید هم با Covenant΂,

داستان درادامه در High Charity، پایتخت متحرک Covenant ادامه می یابد، جایی که در آن فرمانده Thel `Vadamee فرمانده ارتش Covenant در حمله به سیاره Reach و همچنین نبرد در حلقه شماره چهار Halo، به دلیل عدم موفقیت در محافظت از حلقه توسط کاهنان اعظم(حقیقت،بخشش و پشیمانی) محکوم شناخته می شود و فرمانده اعظم Bruteـها یعنی Tartarus، نشان شرم را بر بدن Thel `Vadamee حک می کند.
در گوشه ای دیگر مسترچیف که در یکی از ایستگاههای فضایی مدار زمین به نام ایستگاه قاهره قرار دارد، زره جدید خود MJOLNIR Mark VI را دریافت می کند. در همین حال کورتانا به سرنشینان ایستگاه اخطار می دهد که پانزده سفیه Covenant در نزدیکی آنها قرار دارند و قصد حمله به زمین را دارند. پس از نبردی سخت و نابودی اکثر ایستگاههای فضایی، مسترچیف به همراه کورتانا توسط سفینه In Amber Clad متعلق به UNSC(که فرماندهی آن را Miranda Keyes دختر فرمانده Jacob Keys به عهده دارد) راهی شهر New Mombasa(واقع در کشور کنیا) می شوند، که در حال حاضر تحت حملات شدید کاهن پشیمانی و ارتشی تحت رهبری او می باشد.

در سویی دیگر Thel `Vadamee توسط کاهنان به مقام Arbiter که بالاترین مقامی است که به یک Elite اعطا می شود( و در عین حال خطرناک ترین ماموریتها به او سپرده می شود) می رسد تا بتواند شانس دوباره ای برای رستگاری خود داشته باشد. کاهنان به وی ماموریت می دهند تا رهبر ارتداد گران در Covenant را که پس از وقایع حلقه شماره چهار به Covenant و کاهنان پشت کرده اند به قتل برساند. Arbiter موفق می شود تا مخفی گاه مرتدها را پیدا کرده و رو در روی رهبر آنها که یک Elite است قرار گیرد. رهبر مرتدها به Arbiter می گوید کاهنان درباره “سفر بزرگ” که نامی است که Covenant به مسیر دستیابی و تسلط بر حلقه های Halo گذاشته اند، دروغ گفته اند و نیز از اطلاعاتی که 343 Guilty Spark(که هم اکنون در دست رهبر مرتدها قرار دارد) در اختیار دارد سخن می گوید، اما قبل از آنکه Arbiter بتواند اطلاعات بیشتری کسب کند نبرد سختی بین آن دو در می گیرد و Arbiter پیروز می شود و در همین حین Tartarus به آنجا آمده و 343 Guilty Spark را همراه با خود به High Charity می برد.

مسترچیف در سفینه فرماندهی شده توسط Miranda Keyes حضور دارد و در حال تعقیب نامحسوس کاهن پشیمانی هستند. سپس متوجه می شوند که کاهن، آنها را به سمت یک حلقه Halo دیگر(شماره پنج) کشانده است. Keyes هدف را دستگیری کاهن و جلوگیری از شلیک Halo توسط Covenant تعیین می کند. مسترچیف و کورتانا بر سطح حلقه فرود می آیند و کورتانا متوجه می شود که کاهن قصد دارد خودش حلقه را شلیک کند تا بتواند به اصطلاح خود پیروان سفر بزرگ را رو به جلو سوق دهد. Keyes با شنیدن این خبر دستور قتل کاهن پشیمانی را می دهد، که مستر چیف موفق به انجام آن می شود اما در همان لحظه سفینه های Covenant به همراه High Charity به آنجا رسیده و حملاتی را در آن منطقه صورت می دهند که باعث می شود مسترچیف جهت نجات جان خود، خودش را به دورن دریاچه ای بیاندازد که در آنجا توسط چنگالهای موجودی Flood شکل و مرموز و باهوش به نام Gravemind به دام می افتد.

حال دوباره Thel `Vadamee را می بینیم که در درون High Charity(که در حال حاضر در مدار حلقه قرار دارد) حضور دارد. کاهنان اعظم بی کفایتی Eliteـها را علت کشته شدن کاهن پشیمانی می داند و آنها را از مقام محافظان کاهنان حذف می کنند و این مقام را به Bruteـها می بخشند که این موضوع باعث تنش میان Eliteـها و Bruteـها می شود. کاهن حقیقت و کاهن بخشش از طریق پرس و جو با 343 Guilty Spark که از نظر Covenant پیام آور Forerunnerـها(نژادی باستانی که Covenant آنها را خدایان می نامند) می باشد، متوجه می شوند که باید برای فعال سازی حلقه، شیء مقدس(Index) را بدست آورد در نتیجه Arbiter را مسئول بدست آوردن این شیء قرار می دهند. سپس Arbiter از طریق منطقه قرنطینه و مبارزه با Flood و نگهبانان Halo، وارد کتابخانه که Index فعال سازی در آن قرار دارد می شود، اما Johnson و Keyes زودتر به آن دست پیدا کرده اند. Arbiter موفق می شود طی مبارزه ای Index را از آن خود سازد اما در همین حین باز هم به طور مرموزی Tartarus در آنجا حاضر می شود و Index را از او تحویل می گیرد و سپس به Arbiter می گوید که به دستور کاهنان باید او را بکشد و سپس او را به درون چاله عظیمی که در کتابخانه وجود دارد پرتاب می کند.

Arbiter در درون چاله توسط چنگالهای Gravemind نجات پیدا می کند. اینجاست که برای اولین بار مسترچیف با Arbiter ملاقات می کند. در گوشه ای دیگر نیز کاهن پشیمانی که توسط Flood آلوده شده است و همچنین 2401 Penitent Tangent که هوش مصنوعی مراقب حلقه شماره پنج است، نیز حضور دارند. Gravemind و مسترچیف هر دو به Arbiter اطلاع می دهند که هدف Halo نابودی حیات است، نه نجات آن و همچنین به او اطلاع می دهند که قتل عام عظیمی علیه Eliteـها به دستور کاهنان صورت گرفته است. این صحبتها باعث می شود تا Arbiter تصمیم به همکاری با مسترچیف برای جلوگیری از شلیک Halo بگیرد. Gravemind مسترچیف را به همراه کورتانا به High Charity می فرستد تا به Index دست یابد و Arbiter را نیز به اتاق کنترل حلقه شماره پنج می فرستد تا از فعال سازی حلقه توسط Covenant جلوگیری نماید.

در High Charity مستر چیف با صحنه جنگ بین Bruteـها و Eliteـها مواجه می شود و در همین حین Flood نیز از طریق سفینه In Amber Clad وارد آنجا می شوند. مستر چیف متوجه آلوده شدن کاهن بخشش به Flood می شود و وی به چیف می گوید که کاهن حقیقت در راه خود به سمت زمین است تا به اصطلاح خود چیزی را شروع کرده اند به پایان برساند. مسترچیف، کورتانا را در آنجا تنها می گذارد اما به او قول می دهد که برای نجات او باز خواهد گشت و سپس از طریق Dreadnought(نوعی سفینه باستانی مربوط به Forerunnerـها که برای مصارف خاص در High Charity نگهداری می شد) کاهن حقیقت را تعقیب کرد. High Charity به طور کامل تحت تسلط Flood قرار گرفته است و مسترچیف نیز به همراه Dreadnought وارد جو زمین می شود.
Arbiter در نزدیکی اتاق کنترل با Rtas `Vadum که از فرماندهان بلند مرتبه Eliteـها می باشد دیدار می کند و Arbiter به او می گوید که Bruteـها اکثر مشاوران اعظم(که از نژاد Elite بودند) را به قتل رسانده اند. سپس Arbiter به کمک گروهبانJohnson که در آنجا Scarabـی در اختیار دارند موفق می شود وارد اتاق کنترل شود. در آنجا Tartarus با اینکه واقعیت هدف Halo و عاقبت شلیک آن را از 343 می شنود، اما به علت تعصب باز هم Keyes(که در کتابخانه به اسارت گرفته بود) را مجبور می کند تا Halo را فعال سازد اما Arbiter به همراه گروهی چند از Eliteـها موفق می شوند در طی مبارزه ای سخت او را شکست دهند. Keyes مجدداً Index را بر میدارد تا از فعال سازی جلوگیری نماید اما 343 به آنها اطلاع می دهد که این عمل نوعی پروتکل را فعال ساخته است که باعث می شود تمامی حلقه ها در حالت آماده باش در انتظار سیگنالی از طرف Ark که محلی در خارج از کهکشان راه شیری برای کنترل تمامی حلقه ها می باشد قرار بگیرند.

مستر چیف وارد جو زمین می شود و با شدت به سطح جنگلهای شرق افریقا برخورد می کند. گروهبان Johnson و Arbiter برای نجات او به آنجا می آیند. پس انجام چندین مبارزه علیه نیروهای Covenant که در جنگل قرار داشتند، مسترچیف به همراه Arbiter و Johnson وارد یکی از پایگاههای اصلی UNSC در این منطقه به نام “لانه کلاغ” می شوند. در آنجا Miranda Keyes به همراه فرمانده دیگری به نام Lord Hood به چیف اطلاع می دهند که Covenant در حال استقرار نوعی وسیله مربوط به Forerunnerـها در اطراف شهر New Mombasa می باشند که به کمک این وسیله می توانند سیگنال مربوطه را به سمت Ark بفرستند و از این طریق Halo را فعال سازند. در همین حال اختلالی در سیستم برق رسانی پایگاه به وجود می آید و پیامی از طرف کاهن حقیقت در پایگاه پخش می شود که در آن، کاهن اعلام می کند که پایان کار باقی مانده انسانها نزدیک است و در همین هنگام نیروهای وفادار به Covenant به سمت پایگاه حمله ور می شوند. مسترچیف موفق می شود پایگاه را از طریق جاده ای به نام Tsavo به سمت شهری به نام Voi(در کشور کنیا) ترک کند و در بین راه به سربازان زمینی کمک می کند تا ضدهوایی های Covenant در آن منطقه را از بین ببرند.

Lord Hood نیز باقی مانده سفینه ها و نیروها در زمین را برای حمله به کاهن حقیقت و وسیله Forerunner آنها فرماندهی می کند.کاهن حقیقت موفق می شود تا به کمک آن وسیله، درگاهی را در فضا برای عقب نشینی نیروی Covenant ایجاد کند. در همین هنگام یکی از سفینه های مرموز Covenant که به Flood آلوده شده وارد جو زمین می شود و در شهر Voi سقوط می کند، که باعث پخش شدن Flood در منطقه می شود. نیروهای جدایی طلب Covenant به رهبری فرمانده Rtas `Vadum برای کمک به نیروهای زمینی و مبارزه با Flood وارد زمین می شوند. Eliteـها به Keyes اطلاع می دهند که درون سفینه آلوده به Flood، نوعی ابزار متعلق به UNSC را ردیابی کرده اند که احتمالا همان کورتانا است.

پس از این مسترچیف در محل سقوط سفینه و پس از مبارزه با Flood کورتانا را پیدا می کند و سپس راهی سفینه اصلی Eliteـها یعنی Shadow of Intent می شود و در آنجا با حضور Keyes و Lord Hood و Arbiter و فرمانده Rtas `Vadum متوجه می شوند که وسیله ای که مسترچیف پیدا کرده بود کورتانا نیست بلکه پیامی از طرف اوست مبنی بر اینکه Gravemind با ارتشی متشکل از Flood قصد حمله به زمین را دارد، اما راه حل مبارزه با Flood در آن سوی درگاه فضایی قرار دارد. Lord Hood به این پیغام شک می کند اما مسترچیف به او می گوید که به کورتانا اطمینان کامل دارد. در نتیجه Lord Hood به همراه نیروهای خود در زمین باقی می مانند تا از آن دفاع کنند و مسترچیف به همراه Keyes و Eliteـها به آن سوی دروازه فضایی و Ark می روند.
Eliteـها به همراه سفینه هایشان به سفینه های Covenant حمله ور می شوند و مسترچیف نیز به همراه نیروهای UNSC بر سطح Ark فرود می آیند تا در آنجا مبارزه را دنبال کنند.343 Guilty Spark نیز که در Ark حضور دارد به چیف کمک می کند تا به اتاق کنترل دست پیدا کند. برای دسترسی به اتاق کنترل چیف و همراهانش بایستی سه برج حفاظتی را غیر فعال کند که موفق به انجام این عمل می شوند، اما در همین حین High Charity که کاملا آلوده به Flood شده است به سطح Ark سقوط می کند و این موضوع بیش از پیش Covenant را برای فعال سازی Halo ترغیب می کند.

مسترچیف به همراه Arbiter و گروهی از Eliteـها موفق می شوند پس از مبارزه با تعداد زیادی از نیروهای Covenant که در اطراف دژ عظیمی که اتاق کنترل در آن قرار دارد، وارد دژ شوند. درون اتاق کنترل، کاهن حقیقت Johnson را به گروگان گرفته است اما Keyes موفق می شود وارد اتاق کنترل شود اما کاهن او را به قتل می رساند. Gravemind نیروهای Flood را برای کمک به مسترچیف و Arbiter که در حال نزدیک شدن به اتاق کنترل هستند می فرستد تا مانع از فعال سازی Halo شوند.
چیف و Arbiter نیروهای Covenantـی را که در اتاق کنترل قرار داشتند را شکست داده و چیف نیز فرآیند فعال سازی Halo را متوقف می سازد و Arbiter نیز کاهن حقیقت را که توسط Flood آلوده شده به قتل می رساند. اما در همین لحظه Gravemind به چیف و Arbiter خیانت می کند و نیروهای Flood خود را مانع از فرار آن دو می سازد. Johnson موفق می شود به کمک Pelicanـی که Keyes قبلا از آن برای ورود به اتاق کنترل استفاده کرده بود، از آنجا فرار کند و چیف و Arbiter نیز موفق می شوند پس از مبارزه ای با Flood از دژ بگریزند اما آن دو متوجه می شوند که Ark به صورت خودکار در حال تولید یک حلقه ی Halo دیگر برای جاگزینی حلقه نابود شده شماره 4 می باشد و چیف تصمیم می گیرد که برای نابودی Flood از این حلقه جایگزین استفاده کند همچنین چیف به سمت High Charity می رود تا کورتانا را نیز نجات دهد زیرا کورتانا هنوز Index فعال سازی حلقه شماره چهار را به همراه خود دارد. چیف موفق می شود کورتانا را از درون High Charity نجات داده و همچنین سعی می کند تا با دستکاری موتورهای High Charity باعث انفجارش و نابودی Gravemind شود. Johnson نیز به همرا Pelicanـه خود به کمک چیف می آید و او را از آنجا خارج میکند. نیروهای UNSC به همراه Eliteـها به زمین باز می گردند در حالی که چیف و کورتانا به همراه Johnson و Arbiter به سمت حلقه جدید و اتاق کنترل آن راهی می شوند و متوجه می شوند که Gravemind قصد دارد خود را درون این حلقه جدید بازسازی کند.

درون اتاق کنترل 343 Guilty Spark مانع از فعال سازی حلقه می شود زیرا این عمل باعث نابودی حلقه نیز می شود. 343 به کمک اشعه خود Johnson را مجروح و Arbiter را به بیرون از اتاق پرتاب می کند اما چیف به کمک اسلحه اسپارتان لیزر خود موفق می شود تا او را نابود کند و به کمک کورتانا حلقه را فعال سازد. پس از آن چیف و کورتانا به همراه Arbiter، گروهبان Johnson که شدیداً مجروح شده است را ترک می کنند و به کمک Warthog متعلق به او، راهی سفینه Forward Unto Dawn که حامل آنها به آنجا بود، می شوند. درون سفینه، به علت کمبود وقت و قبل از آن که Arbiter بتواند کنترل را به دست بگیرد، چیف کورتانا را به دورن سیستمهای سفینه آپلود می کند تا باعث حرکت آن شود. هنگام ورود سفینه به درگاه فضایی، به علت تکانها و انفجارهای شدید حلقه و Ark، بخش جلویی سفینه که حامل Arbiter بود موفق به خروج و سفر به زمین می شود اما بخش دیگر سفینه که چیف به همراه کورتانا درون آن قرار داشت جدا شده و درگاه فضایی آنها را به مکانی نامعلوم می فرستد.

با شکست Flood و Covenant و کشته شدن کاهنان، جنگ طولانی بین انسانها و Covenant بالاخره به پایان می رسد و در زمین Lord Hood در حال برگزاری مراسمی برای بزرگداشت کشته شدگان جنگ می باشد. وی دست Arbiter را می فشارد و به او می گوید که با این که نمی تواند کارهایی را که Eliteـها در زمان اتحادشان با Covenant انجام داده اند فراموش کند اما از Arbiter تشکر می کند که تا آخرین لحظات نیز در کنار چیف جنگید. سپس Arbiter به همراه فرمانده Rtas `Vadum و باقی مانده سفینه های Eliteـها به سمت سیاره محل سکونت خود باز می گردند.
در سویی دیگر چیف را میبینیم که درون سفینه وارد محفظه انجماد خود می شود تا در آن به خواب فرو رود اما قبل از آن به کورتانا می گوید که اگر به او نیاز داشت او را بیدار کند. سپس نمایی از بیرون سفینه را مشاهده می کنیم و میبینم که سفینه در حال نزدیک شدن به یک سیاره مرموز به نام Requiem می باشد.

نژادها در هیلو

Sangheili

آنها نژادی قوی، چابک و باهوش و مغرور با قدی بین دو متر و بیست سانتی متر تا دو متر شصت سانتی متر و وزنی حداکثر تا صد و هشتاد کیلوگرم هستند. آنها جنگجویانی باهوش و قدرتمند هستند و به همین دلیل انسانها آنها را Elite خطاب می کنند. نام اصلی شان از سیاره محل سکونتشان یعنی Sanghelios نشات می گیرد. آنها برای مدتی طولانی مهمترین نژاد Covenant به حساب می آمدند و بیشتر به عنوان فرماندهان و ژنرالهای عالی رتبه خدمت می کردند اما به دلیل اختلاف دیرینه شان با Bruteـها و اتفاقاتی که پس مرگ کاهن پشیمانی رخ داد، سرانجام از Covenant جدا شدند و با انسانها پیمان اتحاد بستند. Sangheiliـها به دلیل وجود تعدادی از اشیای باستانی مربوط به Forerunnerـها در سیاره شان، آنها را به عنوان خدای خود می پرستند. در سال 938 قبل از میلاد، Sangheili با نژاد San’Shyuum مواجه شد که آنها نیز Forerunnerـها را میپرستیدند اما نحوه استفاده از اشیای باستانی باقی مانده از زمان Forerunnerـها باعث وقوع جنگی بین این دو نژاد شد که سرانجام به صلح و سپس توافقی ختم شد که بعدها Covenant را تشکیل داد. Sangheili نژادی قانون مدار بوده و برای دشمن خود نیز احترام خاص قائلند.

Jiralhanae

آنها نژادی درشت هیکل، قدرتمند با چهره ای شبیه به گوریل هستند. قدشان تا دو متر و شصت سانتی متر و وزنشان تا هفتصد کیلوگرم می رسد و ساکن سیاره Doisac می باشند. به دلیل رفتار و چهره خشن شان، انسانها آنها را Brute خطاب می کنند. گرچه آنها دارای خوی خشن و جنگ طلبانه ای هستند اما از هوش نسبتاً خوبی برخوردارند. Jiralhanae در سال 2492 با Covenant مواجه شدند و سپس به آنها پیوستند. آنها سابقاً بت پرست بوده اما پس از پیوستن به Covenant به آیین و پرستش Forerunnerـها روی آوردند. پس از جدایی Eliteـها از Covenant، آنها مهمترین نقش نظامی را در Covenant بازی می کردند.

San’Shyuum

آنها رهبران دینی و سیاسی Covenant به حساب می آیند و انسانها آنها را کاهنان یا پیامبرانِ Covenant خطاب می کنند. قد آنها تا دو متر و بیست سانتی متر و وزن آنها تا نود کیلوگرم می باشد. گرچه آنها از نظر جسمانی از بقیه نژادهای Covenant ضعیف ترند اما همواره به عنوان رهبران اصلی Covenant مطرح بودند. آنها بر این تصورند که شلیک Halo باعث شروع “سفر بزرگ” و به کمال رسیدن مجموعه Covenant می شود. نام سیاره محل سکونتشان Janjur Qom است. همچنین در حدود صد و ده هزار سال قبل از میلاد، و هنگامی که انسانها دارای یک امپراطوری قدرتمند بودند، San’Shyuum با انسانها متحد بودند.

Kig-Yar

این نژاد به دلیل ظاهرشان در میان انسانها به Jackal و یا شغال معروف هستند. دارای قدی حداکثر تا دو متر و وزنی حداکثر تا نود کیلوگرم هستند و به دلیل قدرت بینایی،شنوایی و بویایی به شدت قوی شان بیشتر در نقش تک تیرانداز و نیروهای تدافعی برای Covenant خدمت می کنند. سیاره محل سکونتشان Eayn می باشد. این نژاد در ابتدا در سیاره Eayn به چندین ایل تقسیم شده بودند و در دریاهای این سیاره به غارتگری می پرداختند. پس از مدتی همه این ایلها با هم متحد شده و موفق به دستیابی به تکنولوژی سفر فضایی شدند اما عده بسیار زیادی دوباره راه و رسم غارتگری خود را این بار در فضا ادامه دادند تا اینکه در سال 1342 با Covenant مواجه شدند و پس از جنگی، به آنها ملحق شدند. Kig-Yarـها از نظر کلاس جنگی به سه کلاس Jackal، Skirmisher و Storm Jackal تقسیم بندی می شوند.,Unggoy,این نژاد در پایین ترین رده جنگی Covenant قرار دارد و بیشتر برای کارگری و یا سیاهی لشکر از آنها استفاده می شود(گرچه به صورت گروهی می توانند بسیار خطرناک باشند) و به این دلیل و همچنین ضعیف تر بودن آنها نسبت به بقیه نژادها، انسانها آنها را Grunt می نامند. قد آنها از یک متر و شصت سانتی متر تجاوز نمی کند و وزنی تا صد و بیست کیلوگرم دارند. سیاره محل سکونت آنها Balaho می باشد که دمای آن بین منفی سی و سه درجه تا مثبت پنج درجه سانتی گراد متغیر و اتمسفر آن سرشار از متان است، در نتیجه Gruntـها به جای اکسیژن از متان تنفس می کنند و به همین دلیل همواره یک ماسک و یک کپسول متان بر روی پشت آنها قرار دارد.,Mgalekgolo,آنها بیشتر با نام Hunter در میان انسانها شناخته شده اند و بافت بدن آنها از موجوداتی کرم مانند به نام Lekgolo تشکیل شده است. نام سیاره محل سکونتشان Te می باشد، قد آنها بعضا به چهار متر و وزن آنها تا پنج تن هم می رسد. آنها از یک زره بسیار مقاوم و سنگین و یک توپ قدرتمند بهره می برند. پس از اختلاف در Covenant، عده ای از آنها همچنان به Covenant وفادار ماندند و عده ای نیز به جدایی طلبان پیوستند.

Yanme’e

آنها نژادی پرنده مانند هستند که انسانها آنان را Drone و یا Bugger می نامند. داری پوست سختی هستند که خود مانند زره برای آنها عمل می کند و معمولاً از نوعی دستگاه ضد جاذبه نیز برای قدرت پرواز بیشتر بهره می برند. قد آنها تا دو متر و وزن آنها تا صد و سی کیلوگرم متغیر است. سیاره محل سکونتشان Palamok نام دارد و در سال 1112 به Covenant پیوستند و مانند نژادهای Unggoy و Mgalekgolo، آنها نیز جزو نژادهایی به شمار می روند که توسط Covenant تسخیر و مجبور به خدمت شدند. آنها پس از وقوع اختلاف در Covenant، همچنان وفادار باقی ماندند.,Forerunner,آنها نژادی باستانی و قدرتمند و از نظر تکنولوژیکی بسیار پیشرفته بودند. آنها سازنده حلقه های Halo و Ark و Shield Worldـها(سیاراتی که ساخته شده بودند تا در هنگام شلیک Halo از اثرات آن در امان باشند) می باشند. تعداد بسیار زیادی از اشیای مربوط به آنها در زمین، Reach، Sanghelios، Janjur Qom و دیگر سیارات کشف شده است. این نژاد توسط Covenant به عنوان خدایان پرستیده می شوند.

Forerunner

Forerunnerـها در ابتدا ساکن سیاره Ghibalb بودند، بعدها علیه نژاد Precursor که آفرینندگان Forerunnerـها به حساب می آیند، قیام کرده و آنها را شکست دادند و برای مدتها بر اکثر نقاط کهکشان با اقتدار حکم فرمایی می کردند. Forerunnerـها به آیینی به نام Mantle معتقد بودند، که حفاظت از کهکشان و صلح و آرامش در آن را در ارجحیت قرار می داد. آنها نیز تمامی نژادهای دیگر را زیر نظر داشتند تا این صلح و آرامش حفظ شود، حتی آنها به مرحله ای رسیده بودند که فکر می کردند استفاده از اسلحه دیگر لزومی ندارد و به همین دلیل بود که در زمان حمله Flood در آمادگی بالایی قرار نداشتند. پس از حمله Flood و جنگی به مدت سیصد سال، Forerunnerـها به این نتیجه رسیدند که برای شکست دادن Flood باید آن را از گشنگی کشت و این اتفاق تنها زمانی رخ خواهد داد که تمام حیات کهکشان نابود شود. در نتیجه حلقه های Halo ساخته شد و نمونه هایی از هر کدام از نژادهای زنده ی موجود در کهکشان جمع آوری و در Ark و Shield Worldـها نگه داری شد تا پس از شلیک Halo دوباره به سیاره های اصلی شان بازگردانده شوند و حیات ادامه پیدا کند. پس از شلیک Halo تمام حیات من جمله Forerunnerـها نابود شدند. البته بر اساس گفته های 343 Guilty Spark یکی از Forerunnerـها به اسم Librarian هنوز زنده است و تنها او از مکان Librarian اطلاع دارد. Forerunnerـها از نوعی زره شخصی بهره می بردند که این زره خاصیتها و عملکردهای بسیار داشت از جمله اینکه آنها را از صدمات، نیاز به معالجه و نیاز به خواب بی نیاز می ساخت. این زره همچنین باعث می شد تا طول عمر Forerunnerـها نامحدود شود، به طور مثال، Librarian در سال صدهزار قبل از میلاد، یازده هزار سال سن داشت.

Flood

نژادی انگل گونه که با اتصال خود به بدن دیگر جاندارن(چه مرده و چه زنده) می توانند تکثیر شوند. از زمان و یا مکان اصلی به وجود آمدن آن اطلاعات زیادی در دسترس نیست، اما این نژاد بزرگترین خطری است که حیات کل موجودات را در کهکشان راه شیری تهدید می کند. اندازه و شکل آنها به نژادی که آن را به خود آلوده می کند بستگی دارد.,Precursor,این نژاد قبل از Forerunnerـها می زیسته اند و Forerunnerـها راجع به آنها افسانه های زیادی دارند. Precursorـها به بالاترین درجه پیشرفت علم و تکنولوژی دست پیدا کرده بودند به طوری که قادر به مسافرتهای بین کهکشانی و حتی تسریع فرآیند تکامل بودند. Forerunnerـها معتقد بودند که آیین Mantle از طریق Precursorـها به آنها به ارث رسیده است اما واقعیت این است که Precursorـها عامل اصلی تولید حیات در کهکشان راه شیری بودند و یک نژاد را تولید کرده و اگر مشاهده می کردند که آن نژاد برای کهکشان و Mantle غیر مفید است آن را بلافاصله نابود می کردند، Forerunnerـها که به این موضوع پی برده بودند، برای جلوگیری از نابودی خود، علیه Precursorـها قیام کرده و آنها را شکست دادند، اما باقی مانده Precursorـها که از مکان فعلی آنها اطلاعی در دست نیست، نژاد دیگری یعنی انسانها را نیز برای تحقق و اجرای Mantle در کهکشان و سیاره Erde-Tyrene(زمین امروزی) جایگذاری کردند. پس از جنگ بین Forerunnerـها و انسانها، Didact(یکی از مقامات عالی رتبه نظامی Forerunnerـها) موجودی از نژاد Precursor که مدتها پیش توسط انسانها به اسارت گرفته شده بود به نام Primordial را تحت بازجویی قرار داد و Primordial به او گفت که Flood و Precursor مشابه و یکسان بوده اند. البته منظور اصلی او از این جمله، نامعلوم است.

مسترچیف و کورتانا

Cortana یکی از هوش مصنوعی های مهم UNSC تحت شماره سریال CTN – 0452-9 می باشد. وی دارای یکی از کلیدی ترین نقشها در جنگ بین انسانها و Covenant بوده و همواره به عنوان همکار، مسترچیف(که کورتانا، وی را به عنوان همکار انتخاب کرده است.) را در اکثر مبارزاتش همراهی می کند. وی از اسکن و کپی سازی مغز دکتر کاترین الیزابت هالزی(فردی که مغز متفکر برنامه اسپارتان II و سازنده ی زره های MJOLNIR می باشد)از طریق روشی به نام مدل سازی ادراکی در تاریخ هفتم نوامبر سال 2549 ساخته شد است. اولین جمله ای که کورتانا بیان کرد، جمله ی : “پس از پایان بازی شطرنج، شاه و سرباز هر دو در یک جعبه قرار می گیرند.” به زبان ایتالیایی بود. در هنگام همانند سازی، از تعداد بیست مورد همانند سازی شده تنها یک نمونه یعنی کورتانا سالم ماند. گفته می شود که قبل از او، هوش مصنوعی دیگری به نام کالمیا نیز از مغز دکتر هالزی ساخته شده بود. کورتانا نه تنها نمونه عینی از ذهن، تفکرات و عقاید دکتر هالزی می باشد بلکه از نظر جسمی و ظاهری نیز کاملا مشابه او در سنین جوانی است.

Master Chief

John-117 و یا مسترچیف یکی از کماندوهای اسپارتان IIـه UNSC و یکی از مهمترین قهرمانان دوران جنگ انسانها و Covenant می باشد. وی دارای سابقه سی ساله خدمت در UNSC می باشد و همه ی مدالهای جنگی به جز مدال اسیر جنگی را دریافت نموده است. Covenant همواره او را اهریمن خطاب می کردند اما پس از جدایی نژاد Eliteـها از Covenant ، Arbiter و فرمانده Rtas `Vadum او را اسپارتان خطاب می کنند.
وی در سال 2510 در شهر Elysium در منظومه Eridanus II به دنیا آمد. در کودکی او دارای موهایی قهوه ای رنگ و صورت کک مکی و دارای فاصله کوچکی میان دو دندان جلویی اش بود. هنگامی که شش ساله بود توسط دکتر هالزی به عنوان یکی از صد و پنجاه نمونه آزمایشی برای طرح اسپارتان II شناسایی شد، زیرا دارای شرایط ذهنی و فیزیکی ایده آلی بود. در سال 2517 هنگامی که دکتر هالزی و Jacob Keyes برای آموزش او به منظومه Eridanus II آمدند، از هوش و همچنین شانس او شگفت زده شدند. به طور مثال آنها سکه ای را پرتاب کردند و از او خواستند که روی سکه را حدس بزند و جان سکه را قبل از آن که فرود بیاید، گرفت و روی آن را به درستی حدس زد. در پایان همان سال، جان به همراه هفتاد و چهار کودک دیگر مشمول خدمت و از پدر و مادرهایشان جدا شدند. آنها را در خانواده هایشان با نمونه های شبیه سازی شده ای که بعداً به مرگ طبیعی می مردند، جایگزین، و به سیاره Reach انتقال دادند. دکتر هالزی به آنها گوشزد می کرد که اسپارتانها مراقبان زمین و دیگر کلونی های انسانی خواهند بود. صبح روز بعد جان نام جدیدش را که بر روی یونیفرمش نقش بسته بود مشاهده کرد: John-117.

او به همراه دیگر اسپارتانها به مدت هشت سال توسط افسر عالی رتبه UNSC، فرانکلین مندز، تحت تعالیم نظامی قرار گرفتند. جان در طی این مدت با دو تن به نامهای Kelly و Sam آشنا شد که آنها بهترین دوستان او در طول عمرش بودند. دکتر هالزی و مندز، جان را همواره به عنوان یکی از افراد ارشد برنامه اسپارتان II می دانستند. او در سن چهارده سالگی تحت عمل جراحی تقویتی که بر روی اسپارتانها انجام می شد قرار گرفت. این عمل جراحی باعث می شود تا اسپارتانها از قدرت بیشتر و واکنشهای سریعتر و همچنین قدرت بینایی بالاتر و استخوانهای ناشکستنی بهره مند شوند. این عمل به دلیل سختی و پیچیدگی اش باعث مرگ سی نفر از اسپارتانهای تحت آموزش و فلج شدن دوازده نفر دیگر شد اما جان به همراه سی و سه نفر دیگر این عمل جراحی را با موفقیت پشت سر گذاشتند. اولین ماموریت رسمی جان، مقابله با شورشی های مستقر در منظومه Eridanus بود. او هنگامی که همراه با دکتر هالزی و دیگر اسپارتانها راهی تاسیسات آزمایشی دمشق واقع در منظومه Chi Ceti شد تا زره MJOLNIR Mark IV را دریافت کند، برای اولین بار با Covenant رو به رو شد. در سال 2544 به همراه چهار اسپارتان دیگر مامور نجات دکتر هالزی از یکی از سفینه های Covenant شدند که با موفقیت همراه بود. قد جان بدون زره معادل دو متر و هشت سانتیمتر و همراه با زره معادل دو متر و هجده سانتی متر و وزن او بدون زره معادل صد و سی کیلوگرم می باشد.

جنگ انسانها و Forerunner ها

در حدود صد هزار سال قبل از میلاد مسیح، انسانها دارای یک امپراطوری قدرتمند و پیشرفته بودند و سیاره های زیادی را به تسخیر خود درآورده بودند. مرکزیت این امپراطوری سیاره ای ناشناخته به اسم Charum Hakkor بود. قدرت نظامی این امپراطوری قابل رقابت با تجهیزات Forerunnerـها بوده و همچنین انسانها با نژاد San’Shyuum نیز متحد بودند. از Didact که یکی از Prometheanـهای Forerunner(بالاترین و قابل احترام ترین مقام نظامی در بین Forerunnerـها) بود نقل است که قدرت دفاعی Forerunnerـها در مقابل تجهیزات انسانها و San’Shyuum بسیار پایین بود. انسانها در Charum Hakkor با جمع آوری تکنولوژی مربوط به Precursorـها و کمک گرفتن از آنها موفق به ساخت تجهیزات فراوانی شده بودند و همچنین معتقد بودند که انسانها وارث حقیقی Mantle هستند و نه Forerunnerـها. در نتیجه سعی داشتند تا از زیر یوغ آنها خارج شوند. در ابتدا انسانها موفق شدند در حدود پنجاه منظومه که قبلا تحت حکومت Forerunnerـها بود را تسخیر کنند، اما در همین حین تحت حملات Flood نیز قرار گرفتند. سرانجام انسانها موفق شدند Flood را شکست دهند اما ارتش آنها بر اثر این جنگ دچار صدمات بسیار شده بود و از طرفی دیگر Didact و ارتش تحت رهبری او، Charum Hakkor را زیر آتش حملات خود قرار داده بودند. با اینکه انسانها موفق شدند تا پنجاه سال در برابر حملات به Charum Hakkor مقاومت کنند اما سرانجام شکست خوردند و حتی تعداد بسیار زیادی از انسانها و San’Shyuumـهای ساکن آنجا اقدام به خودکشی کردند.

نتایج جنگ برای انسانها فاجعه بار بود و Forerunnerـها علاوه بر اینکه کلیه تجهیزات باقی مانده انسانها را خلع کردند، تعداد کثیری از انسانها را نیز به دلیل اینکه تصور می کردند انسان دارای خوی خشن است به قتل رساندند، همچنین این شکست باعث شد تا Forerunnerـها تبدیل به قدرت بلامنازع کهکشان شوند. گرچه Didact بعدها اذعان داشت که از نابودی کامل امپراطوری انسانها پشیمان است زیرا آنها می توانستد در جنگ بین Forerunnerـها و Flood به آنها کمک کنند، او همچنین در طی هزاران سال مخالف ساخت حلقه های Halo بود و بر این عقیده بود که ساخت حلقه ها، همانند نابودسازی انسانها، تجاوز به Mantle است. سیاره محل سکونت San’Shyuumـها نیز تحت قرنطینه Librarian قرار گرفت که همسر Didact بود(وی همچنین فردی بود که در پایان جنگ Flood و Forerunner، حلقه های Halo را فعال ساخت). در این مدت San’Shyuumـها سعی در شورش علیه Librarian داشتند تا اینکه یکی از افراد عالی رتبه سیاسی و ثروتمند Forerunnerـها به نام Faber تصمیم گرفت تا اثرات Halo را بر روی San’Shyuumـها آزمایش کند که این عمل باعث شد این نژاد تا مرز انقراض پیش برود و همچنین باعث خلع مقام Faber و دادگاهی شدن او به دلیل تجاوز به Mantle شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا