تاریخچه و داستان بازی ها

تاریخچه Alone in the Dark

 Alone in the Dark (1992)


این بازی اولین نسخه و به عبارتی نسخه اصلی این سری می باشد که در سال 1992 برای کامپیوترهای شخصی ، و مک عرضه شد. بازی در محیط از پیش رندر شده اتفاق می‌افتاد .این بازی توانست نام خود را در کتاب معروف رکوردهای گینس به عنوان اولین بازی ترسناک سه بعدی ثبت نماید. نسخه PC این بازی در سال 1992 توسط Infogrames منتشر شد و دو سال بعد برای پلتفرم 3DO منتشر شد. این نسخه تنها در ایالات متحده منتشر شد.

Alone in the Dark 2


دومین نسخه از این در سال 1993 برای پلتفرم های PC, , Mac منتشر شد. در این نسخه شاهد تغییراتی بنیادی بودیم و به طور کلی این نسخه به یک بازی اکشن تبدیل شده بود و تأکید بسیار بر استفاده از سلاح گرم داشت که در نتیجه باعث شده بود مبارزات مشکل تر شود که این مورد چندان به مذاق گیمرها خوش نمی آمد و مهمترین تغییر دیگر این نسخه پیشرفت بسیار چشمگیر گرافیکی بازی بود.باز هم همانند سابق نسخه 3DO این بازی دو سال بعد توسط Interplay در ایالات متحده منتشر شد. پس از مدتی یک پورت پیشرفته تحت عنوان تنها در تاریکی:بازگشت جک(Alone in the Dark: Jack is Back) در سال 1996 برای دو پلتفرم پلی استیشن و سگا سترن توسط کمپانی Infogrames انتشار یافت که همین نسخه با نام دیگر تنها در تاریکی:انتقام جک یک چشم(Alone in the Dark: One-Eyed Jack’s Revenge) در ایالات متحده منتشر شد.

Alone in the Dark 3


آخرین نسخه از سه گانه این تریلوژی می باشد که از موتور بازی قبلی استفاده می کرد و کارکترهای عناوین قبلی در این نسخه هم حضور داشتند و این بار هم مانند قبل ادوارد کارکتر اصلی بازی بود، تنها در تاریکی 3 تلاشی بود برای بازگشت به نسخه اصلی از لحاظ گیم پلی و روند بازی.
این نسخه در سال 1994 برای کامپیوترهای شخصی منتشر شد. نسخه دیگری از این بازی تحت عنوان تنها در تاریکی:ارواح در شهر(Alone in the Dark: Ghosts in Town was) برای سیستم عامل ویندوز 95 در سال 1996 توسط کمپانی Infogrames منتشر شد.

Alone in the Dark: The New Nightmare


چهارمین نسخه از این سری می باشد که در سال 2001 برای پلتفرم های PlayStation, Game Boy Color, Dreamcast, PC, PlayStation 2 منتشر شد.
در واقع این نسخه را می توان نسل بعدی این سری نامید و تغییرات و پیشرفت های زیادی را در کابوس جدید شاهد بودیم که کمپانی Darkworks خالق این اثر جدید در این سری فرار و نجات بودیم و این تغییرات به گونه ای بودند که از همان ابتدا شما را به یاد رزیدنت اویل می انداخت چرا که تأثیرات قابل توجهی از این بازی گرفته بود و کنترل و گیم پلی بازی در اصل تقلیدی کورکورانه از رزیدنت اویل بود. عنوانی که زمانی پایه گذار این سبک بود حالا دست به تقلید از رزیدنت اول زده بود تا بلکه بتواند در سایه ی همان بازی خود را پرورش دهد و راه نجاتی برای خود پیدا نماید و در برابر رقیبی نوظهور به نام “سایلنت هیل” به بقای خود ادامه دهد که متأسفانه در برابر بازی سازان ژاپنی نتوانست به نتیجه مطلوب برسد.

Alone in the Dark 2008

جدیدترین و آخرین نسخه در حال حاضر بوده که در سال 2008 برای پلتفرم های PC, PlayStation 2, Wii, Xbox 360, PlayStation 3 توسط Eden Games منتشر شده و در ابتدا قرار بود که نام این بازی تنها در تاریکی:بررسی نزدیک مرگ(Alone in the Dark: Near Death Investigation) نام بگیرد که در نهایت همان نام تنها در تاریکی برای این اثر انتخاب شد.
بازی در حین سادگی در ابتدای شروع به گیمر حس متفاوت بودن را القا می کند و از همان ابتدا قصد دارد که گیمر را به چالش بکشد؛ این نسخه نسبت به نسخه های سابق ویژگی های جدیدی دارد و گیمر می تواند دو حالت اول شخص و سوم شخص را در بازی تجربه نماید که این را مدیون موتور اختصاصی برای گیم پلی این بازی دانست که شرکت بازی سازی Eden از آن استفاده نموده، اما با این وجود اساس بازی های وحشت در سبک سوم شخص می باشد اما این تجربه ای ناب برای طرفداران این دو طیف می باشد و باعث جذب بیشتر گیمر می شود، طراحان این بازی در این مورد توضیح دادند که ما سعی کرده ایم سبکی جدید در گیم پلی طرح ریزی نماییم و به همین دلیل از نوآوری ای که در RE4 استفاده شده به نکات جدیدی رسیده و با این کار قصد داریم که درگیری بیشتری را در گیم پلی بازی برای بازیکن بوجود آوریم.
در بازی معماهای پیچیده ای گنجانده شده و برای حل کردن آنها به وسایل دیگری که در محیط پیرامون شما قرار دارند باید کمک بگیرید و گیمر می تواند هر گونه شی، از وسایل تزئینی گرفته تا سلاح سرد و گرم و ماشین را مورد استفاده قرار داده و بعضی از معماها را حل کرده و حتی از ماشین به عنوان سلاحی مخوف برای از بین بردن دشمنان استفاده نمایید.

در این بازی کارکترهای کمی را مشاهده می نماییم و به عنوان کارکتر اصلی و ثابت این بازی ادوارد کارمبی را می توان نامبرد و بخشی از داستان هم به این کارکتر مربوط می شود و یکی از دلایلی که شما را جذب قسمت داستانی این بازی می کند مربوط به سن ادوارد می شود که او در نسخه پنجم 77 سال دارد در حالی که سن او خیلی پایین تر از سن واقعی او نشان می دهد و خود ادوارد هم در جستجوی این راز می باشد که چطور هنوز پیر نشده؟ جواب این سوال هم در بخش داستانی که در قسمت های بعدی تقدیمتان می کنیم، داده می شود حال بگذارید به کارکترهای اصلی و فرعی این بازی نگاهی بیندازیم.

ادوارد کارمبی(Edward Carnby):یک کاراگاه خصوصی که در سه نسخه اول بازی به عنوان یک مرد میانسال ترسیم شده و فردی 20 الی 30 ساله می باشد(به مرور در نسخه ها)که در بازی های بعدی او یک فرد بزرگسال و جوانتر تصور می شود.
او دارای ظاهری موقر و بوده و زندگی خوبی را سپری می کرد اما طولی نمی کشد که او در جریان خودکشی جرمی هارت وود قرار می گیرد پس از این جریان کابوس های او شروع می شوند و زندگی او را به کلی تغییر می دهند.

امیلی هارت وود(Emily Hartwoohhld):دختری که پس از مرگ عمویش مالک درستو(Derceto) شده که در بعضی از مواقع به جای کارکتر اصلی بازی یعنی ادوارد جایگزین می شود و کنترل او را به دست می گیرید.
او به خاطر ماجرای خودکشی عمویش به درستو می رود تا علت اصلی و واقعی مرگ او را کشف نماید و در این بین با ادوارد آشنا می شود.

گریس ساندرز(Grace Saunders):یک دختر 8 ساله از خانواده ای ثروتمند بوده که توسط جک ربوده شده و در بعضی لوکیشن ها به کمک ادوارد آمده و به او کمک می کند؛ البته نه در مبارزات بلکه در بخش مخفی کاری بازی.

جرمی هارت وود(Jeremy Hartwood):آخرین صاحب و مالک عمارت مخوف و نفرین شده ی درستو می باشد و هنرمندی حرفه ای بود که برای خلاصی از کابوس ها خود را در اطاق زیر شیروانی حلق آویز کرده.

هاوارد هارت وود(Howard Hartwood):او پدر جرمی بوده که ویرانه های درستو را در سال 1875 خرید و آنرا که قبلاً دچار آتش سوزی شده بود بازسازی کرده و آن ویرانه را به عمارتی تبدیل نمود؛ پس از مدتی ناپدیدی می شود و پس از کاوش هایی که به عمل می آید او را در تونل زیر زمینی پیدا می کنند که غرق در خون شده.

ازکیل پرگز(Ezechiel Pregzt):او یکی از مخوفترین و خونریز ترین دزد دریای در تمام هفت دریا بوده که کاخ درستو را بنا نهاده و در زیر این عمارت غارهایی را برای انجام کارهای مرموز خود ساخته.
در سال 1620 توسط ویلز به دار آویخته شد.

الیزابیت جارت(Elizabeth Jarrett):او در ابتدا برده ی یک پزشک بوده که در مزرعه او کار می کرده و طی تحولاتی به یک افسونگر قدرتمند تبدیل می شود.

جک یک چشم(One-Eyed Jack):او در قرن 18 میلادی دزد دریایی بوده که با Elizabeth Jarrett طی یک پیمان عمر جاودانه بدست می آورد اما در عوض بهای سنگینی می پردازد و به یک زامبی تبدیل می شود و در سال 1920 مورد حمله گانگسترها قرار می گیرد اما از این حمله جان سالم بدر می برد.

Jebediah “Jed” Stone:او معدن یاب بوده و مؤسس Slaughter Gulch, Califonia می باشد و گفته شده که از فرزندان Pregzt و Jarrett می باشد.

تاریخچه Alone in the Dark

تنها در تاریکی در سری بازی های وحشت، فرار ونجات(survival horror)می باشد که  Infogrames آن را وارد عرصه دنیای بازی کرده.
داستان بازی بر اساس نوشته های H. P. Lovecraft بوده که در این بازی کارکتر ادوارد کارمبی ایفای نقش می کند و به عنوان یک کاراگاه خصوصی وارد یک عمارت مخوف که موجودات شیطانی آن را تسخیر کرده اند شده و در آن به ماجراجویی می پردازد.
این بازی را می توان اولین بازی در سبک اکشن وحشت نامید و از پایه گذاران اصلی در این ژانر که به آن امروزه سبک رزیدنت اویلی گفته می شود، می باشد؛ گرچه بعضی از زمینه ها را از بازی ژاپنی Sweet Home گرفته بود اما با این وجود اعتباری که اکنون رزیدنت اویل دارد را مدیون Alone in the Dark می باشد و این بازی بود که استانداردهایی را در سبک وحشت معرفی کرد و باعث شد تا رزیدنت اویل و سایلت هیل به وجود بیاید.
گفتی ست که این بازی اولین بازی 3 بعدی در سبک ترسناک بود که در سال 1992 منتشر یافت.

تنها در تاریکی تا کنون تا پنج شماره ساخته و منتشر شده که این نسخه ها به شرح زیر می باشند:

  • Alone in the Dark 1992
  •  Alone in the Dark 2
  •  Alone in the Dark 3
  •  Alone in the Dark: The New Nightmare
  •  Alone in the Dark 2008

در این بین هیچ یک از نسخه های نتوانست موفقیت اولین قسمت از این سری را کسب نماید و در نتیجه باعث شد که از رقیبان نوظهوری همچون رزیدنت اویل و سایلنت هیل عقب بماند. البته ناگفته نماند که یک بازی کوتاه با نام Jack in the Dark بعد از نسخه ی اول و در روند ساخت نسخه دوم عرضه شد که ربطی به داستان این سری نداشت و گریس ساندرز کارکتر اول این بازی بود. هدف از ساخت این بازی جنبه تبلیغاتی برای نسخه دوم بوده که در کریسمس سال 1993 و در یک فلاپی دیسک عرضه شد.
در این نسخه گریس در روز هالووین وارد یک فروشگاه اسباب بازی فروشی می شود و پس ورود او به این مکان در فروشگاه خود به خود بسته می شود و اسباب بازی ها جان می گیرند و وظیفه او در این بازی این است که بابانوئل را از دست جک نجات دهد. این نسخه تنها بر روی معماها تمرکز داشت و عاری از هر گونه زد و خورد و مبارزه بود. این نسخه پس از انتشار نسخه دوم همراه با آن در یک CD عرضه شد. برای مشاهده تاریخچه و داستان بازی ها این بخش را در قسمت مقالات مشاهده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا