تاریخچه و داستان بازی ها

داستان‌های God of War | نژادهای جهان نورس

دنیای نورس ، مکانی که کریتوس سال‌ها پیش پا به آن گذاشت ، جهانی پر رمز و راز است. جهانی که در آن نژاد‌های مختلفی زندگی می‌کنند که هر کدام پیشینه‌های عجیب و شگفت انگیزی دارند. از ایزدان بی‌رحم تا جاینت‌های صلح طلب، از اِلف‌هایی که حتی نمی‌دانند از چه زمانی در حال جنگ بوده‌اند تا دورف‌های شگفت انگیز. همه نژادهای دنیای نورس داستان‌هایی شگفت انگیر به دنبال خود دارند، داستان‌هایی که نه تنها روی انگیزه‌ها و سرنوشت هر نژاد تاثیر دارد بلکه کریتوس و پسرش هم می‌دانند که تنها با دانستن کامل آن‌ها می‌توانند به ماجراجویی های خود در دنیای نورس ادامه دهند. در اولین قسمت از مجموعه داستان‌های کوتاه God of War به سراغ نژاد های دنیای نورس رفتیم تا متوجه شویم ریشه این نژادها به کجا باز می‌گردد و کریتوس و آتریس چه در نقشی در کمک و یا نابودی این نژادها ایفا خواهند کرد.

برای تماشای آیتم ویدیویی در یوتوب کلیک کنید

ایزدان (Gods)

برخلاف دنیای اساطیری یونان ، در نورس دو نوع ایزد وجود دارد : Aesir (ایسیر) و  Vanir (ونیر). ایسیرها خدایانی جنگ طلب هستند و ونیرها برخلاف آن‌ها خدایانی صلح طلب. ایسیرها و ونیرها در موارد زیادی با یکدیگر تفاوت دارند و به طور کلی فلسفه وجودیشان با یکدیگر متفاوت است. همین تفاوت نگرش سبب شده تا تقریبا تمامی ساکنان دنیای نورس از ایسیرها متنفر باشند در حالی که ونیرها را به عنوان ایزادانی متفکر می‌شناسند.

ایسیر (Aesir)

از ایسیرها  همواره به عنوان شرورترین موجودات 9 دنیای نورس یاد می‌شود. آن‌ها به شدت جنگ طلب و البته قدرتمند هستند و می‌توان گفت اکثر ایسیرها مبارزانی قوی هستند که فلسفه وجودی آن‌ها بر همین اساس بنا شده. به همین خاطر ایسیرها باور دارند تنها راه شرافتمندانه مرگ ، کشته شدن در نبرد است. به واسطه همین باور مردگان دنیای نورس تنها در صورتی به آزگارد راه می‌یابند که در نبرد کشته شده باشند و در مابقی موارد سر از سرزمین جهنمی و مخوف هل درمی آورند. بزرگترین دشمن ایسیرها ، جاینت‌ها یا همان غول‌ها هستند و جالب اینکه ریشه ایسیرها به همان جاینت‌ها بازمی‌گردد. در حقیقت پدر همه ایسیرها اولین جاینت دنیای نورس یعنی «یمیر» (Ymir) است و اولین خدای ایسیر « بوری » (Búri) که به گفته میمیر فرزند یمیر به حساب می آید. با این حال پس از مدتی ایسیرها و به خصوص اودین خود را در مرتبه‌ای بالاتر از جاینت‌ها می‌دانند و اینگونه نسل کشی جاینت‌ها به دستور اودین کلید می‌خورد. اودین نه فقط مرتبه ایسیرها را بالاتر از مابقی نژادها و به خصوص جاینت‌ها می‌دانست بلکه ترس و پارانویا شدیدی نسبت به اجدادش داشت. موضوعی که در نهایت به باعث نابودی نژاد جاینت‌ها در دنیای نورس شد.

از مهم‌ترین ایسیرها می‌توان به «بوری» ، «اودین» ، «تور» ، «بالدور» ، «میمیر» ، «هایمدال» و البته «تیر» اشاره کرد. البته میمیر که مدت مدیدی در نقش ایزد دانایی ظاهر شده بود ، پس از بدبینی اودین طرد شد و اودین به مانند پرومته در دنیای یونان او را در بالاترین نقطه میدگارد اسیر کرد. دیگر نکته جالب اینکه  اکثر ایسیرها خدایانی خون ریز و بی رحم بودند اما در این بین تیر یک استثنا بود. ایزد جنگ نورس برخلاف هم نوعان جنگ جویش ، خدایی دل رحم و البته فاضل بود که به گفته میمیر برخلاف اودین پدرش باور داشت که راه رستگاری در به اشتراک گذاشتن اطلاعات است نه مخفی نگه داشتن آن‌ها. با اینکه ایسیرها قدرتمندترین جنگجویان دنیای نورس به حساب می‌آیند اما به گفته میمیر آن‌ها فاقد هوش و درک بالای هستند. به همین خاطر آن‌ها حتی نمی‌توانند تفاوت بین دورف‌ها و الو‌ها را مشخص کنند. موضوعی که سبب شد اودین ، میمیر را به عنوان مشاورش برگزیند. گفته می‌شود آن‌ها نه تنها علاقه‌ای به جادو ندارند بلکه به شدت از آن می‌ترسند. این یکی از بزرگترین دلایلی است که ایسیرها علیه ونیرها و جاینت‌ها جنگ به راه انداختند.

ونیر (Vanir)

برخلاف ایسیرها ، ایزادنی متفکر هستند و به واسطه دو ویژگی شناخته می‌شوند. ارتباطشان با طبیعت و موجودات آن و البته جادو. ونیرها در حقیقت بومیان «ونهیام» هستند ، یکی از 9 دنیای نورس. یکی از مهم‌ترین ویژگی ونیرها علاوه بر هوش این است که بعضی از آن‌ها توانایی دیدن آینده را دارند. رهبر آن‌ها «فریر» باور داشت که بهترین راه زندگی از راه دیپلماسی است و تا مدت‌ها از این طریق روابط ونیرها با ایسیرها و الف‌ها روشن یا همان لایت الف‌ها خوب بود اما سوءقصد به جان او سبب شد تا نبردی عظیم بین ایسیرها و ونیرها شکل بگیرد. ایسیرها گمان می‌کردند به واسطه قدرتشان در نبرد به راحتی ونیرها را شکست دهند اما در طول نبرد مشخص شد ونیرها نه فقط در جادو قدرتمند هستند بلکه در جنگ هم قدرتی بالایی دارند و آسیب‌های عظیمی به ایسیرها وارد می‌کنند. موضوعی که سبب می‌شود میمیر در نقش مشاور هر دو نژاد ایزدان نورس ظاهر شود و در نهایت با پیشنهاد ازدواج بین فریا و اودین ، بین آن‌ها صلح برقرار شود. البته همین موضوع سبب می‌شود تا ونیرها با وجود نیت مثبت کار فریا او را طرد کنند. اولین ایزد ونیر در دنیای God of War ، Njörd  بوده. یکی از معدود ایزدانی که دوستداران فراوانی داشته و او را به عنوان معدود خدایان خوب دنیای نورس می‌شناسند. Njörd خدای دریا و ثروت است و پدر فریا و فریر. او نقش مهمی در نبرد بین ایسیرها و ونیرها که چند قرن به طول انجامید داشت هرچند به واسطه وصلت بین اودین و فریا سال‌های بسیار طولانی از دیدن دخترش محروم شد. از خدایان مشهور ونیر می‌توان به Njörd ، فریا ، فریر و Nerthus (نورفس) اشاره کرد که این آخری در نبرد بین ایسیرها و ونیرها توسط مادی و مگنی کشته شد. دو برادری که البته  کریتوس و آتریس در بازی آن‌ها را از بین بردند. انتظار می‌رود ونیرها و البته سرزمینشان یعنی ونهایم نقش مهمی را در God of War Ragnarok ایفا کنند.

جاینت‌ها  (Giants)

جاینت‌ها یا همان غول‌ها که با نام «یونتار» هم شناخته می‌شوند نخستین نژاد دنیای نورس هستند ، به نوعی مادر همه نژادها چون نخستین موجودی که در این دنیا به وجود آمد «یمیر» (Ymir) بود. اولین موجود ، اولین و بزرگترین جاینت تاریخ ، جد همه موجودات و نژادها و البته پدر بزرگ اودین. اودین و برادارانش در نهایت نه فقط یمیر را از پای درآوردند بلکه جاینت‌ها را به خاک و خون کشیدند تا اینکه تنها نوه یمیر یعنی Bergelmir )برگلمیر) و همسرش زنده ماندند و در نهایت این دو با پیدا کردن یوتنهایم ، سرزمین‌ها جاینت‌ها یا همان غول‌ها را بنا کردند. البته یوتنهایم در طول تاریخ دنیای نورس تنها مقصد جاینت‌ها نبوده و بسیاری از آن‌ها بومیان ، موسفلهایم (سرزمین آتش) بودند. همچنین پیش از اینکه اودین پیمان صلح را برهم بزند ، تعدادی از آن‌ها در میدگارد هم سکونت داشتند ؛ البته آن جاینت‌هایی که در بازرگانی استعداد داشتند. این گروه  محل داد و ستدی که در میدگارد وجود داشت را مدیریت می‌کردند. مکانی که در آن تمامی نژادها می‌توانستند کالاهای مورد نظر خود را تهیه کنند. دقیقا همان مکانی که کریتوس و آتریس در ابتدای God of War 2o18 به آن سر زدند. نکته‌ای که باید بدانید این است که یمیر نخستین جاینت ، موجودی بسیاری عظیم بود اما برخلاف تایتان‌ها در یونان ، همه جاینت‌ها لزوما عظیم نیستند و بیشتر آن‌ها تنها نام این نژاد را به دوش می‌کشند.

جاینت‌ها همچنین نژادی صلح طلب و هنرمند به شمار می آمدند و فاقد چیزی به نام ارتش متحد بودند. به همین خاطر در نبرد بین ایسیرها و ونیرها هیچ دخالتی نکردند. جاینت‌ها در زمینه‌های مختلفی همچون : معماری ، سنگ تراشی ، هنر ، بازرگانی و البته پیشگویی استعدادی بالاتر از دیگر ساکنان جهان نورس داشتند. استعداد پیشگویی آن‌ها دلیل اصلی بود که اودین هیچ وقت نتوانست با اجداد خود کنار بیاید و حسادتش در این مورد سبب شد تا اکثر جاینت‌ها توسط او و اقوامش سلاخی شوند. جاینت‌ها از همان ابتدا می‌دانستند که کریتوس و آتریس نقش مهمی را در شکل گیری رنگنراک ایفا می‌کنند و هیچ گاه اجازه ندادند اودین و گماشته‌هایش از این موضوع بویی ببرند.   جالب است بدانید با اینکه جاینت‌ها بسیار صلح طلب بودند اما با این حال تعدادی جنجگو ماهر هم در میانشان حضور داشت. جاینت‌ها همچنین زبان خاص خود را داشتند ؛ زبانی با نام Ancient Tongue ؛ همان زبانی که ورلد سرپنت یا مار بزرگ با آن صحبت می‌کرد.

با اینکه در طول بازی تنها جاینت زنده‌ای که ملاقات می‌کنیم ، ورلد سرپنت است اما این نژاد نقش مهم چه بسا مهم تر از خدایان دنیای نورس را در رگنراک ایفا می‌کنند. علاوه بر فی همسر کریتوس ، آتریس که جاینت زاده است ، سه جاینت مهم دیگر در دنیای نورس حضور دارند که انتظار می‌رود در قسمت بعدی با آن‌ها ملاقات کنیم. این سه جاینت ، فنریر ، اسکول و هاتی هستند. سه گرگی که نه فقط مسئول آوردن کریتوس به دنیای نورس بودند بلکه بر اساس پیشگویی ها این اسکول و هاتی هستند که با گرفتن ارابه‌ها ماه و خورشید پروسه رگنراک را آغاز خواهند کرد.

اِلف‌ها  (Elves)

الف‌ها نژادی دیگر در دنیای نورس هستند که خود به  دو دسته الف‌های روشن ( Light Elves ) و الف های تاریک (Dark Elves) تقسیم می شوند. دو گروهی که مدت مدیدی است بر سر حکفرمایی و روشنایی الف هایم با یکدیگر می جنگند. تا پیش از ورود کریتوس و اتریس این دارک الف ها بودند که بر رقیب خود چیره شدند بودند اما پس حضور این پدر و پسر و کشتن تعداد زیادی از دارک الف ها ، بار دیگر این لایت الف ها بودند که به الف هایم حکفرمایی کردند. اطلاعات چندانی از گذشته آن‌ها وجود ندارد جز اینکه مدت‌هاست در نبرد با یکدیگر بوده اند ، نبردی که آنقدر طولانی شده که به قول میمیر هیچ کس به یاد ندارد چه کسی آن را شروع کرده است.  نکته جالب اینکه لایت الف ها روابط بسیاری خوبی با ونیرها داشتند و دارند و برای مدت ها فریر نه فقط رهبر وینرها بلکه رهبر الف های روشن هم به حساب می آمد. تا پیش از ناپدید شدن او ، این لایت الف ها بودند که در نبرد با دارک الف ها پیروز میدان بودند اما بعد از غیب شدن فریر ورق برگشت و مابقی ماجرا را هم که  می دانید. برخلاف دارک الف ها ، لایت الف ها بین دیگر نژادها دنیای نورس هم خوش آوازه هستند. بعضی از آن ها پیش تر در میدگارد حضور داشتند و همچنین آنها یکی از نژادهایی بودند که در ساخت معبد تیر ، به خدای جنگ دنیای نورس کمک کردند. دیگر تفاوت مهم دارک الف ها و لایت الف ها در نبرد خلاصه می شود. دارک الف ها نژادی جنگجو هستند ولی لایت تبحر خاصی در مبارزه ندارند. البته الف هایم تنها جایی نیست که دارک الف ها در آن جنگ به راه انداختند و ان ها سابقه تعرض به مرزهای Veithurgard (وایترگارد) که یکی از بخش های میدگارد است را هم دارند. بخشی که پادشاه دورف ها یعنی Mótsognir (موتسیگنیر) در آن زندگی می‌کرد.

دورف

یکی از عجیب‌ترین نژادهای دنیای نورس که برخلاف ظاهر کوچکشان قدرت‌های زیادی دارند و حتی در بین آن‌ها دو اژدها هم دیده می‌شود! دورف‌ها را می‌توان یکی از باهوش‌ترین نژادهای دنیای نورس دانست طوری که حتی خدایان هم برای نیازهایشان به آن‌ها مراجعه می‌کنند. هوش ، خلاقیت و خلق ابزار جدید سه ویژگی بارز دورف‌ها است. دورف‌ به واسطه چهار مهارت شهرت دارند ”  آهنگری که  شامل ساخت سلاح و آرمورهای جنگی می‌شود ، کیمیاگری و دانشمند و ساخت و ساز این چهار مهارت هستند. همچنین دورف‌ها یک قدرت خیلی مهم دارند که دیگر نژادهای دنیای نورس حتی خدایان هم از آن محروم هستند و آن هم سفر در چند ثانیه بین 9 دنیای نورس است. آن‌ها نه تنها قادرند سریع سفر کنند بلکه هیچ کس هم توانایی دیدن آن‌ها را ندارد. همه دورف‌های مشهور تاثیری عظیم در 9 دنیا گذاشتند. مثلا براداران هالدرا یا همان براک و سیندری که مشهورترین آهنگران دنیای نورس هستند و خالق خطرناک ترین سلاح‌های این جهان یعنی میولنیر سلاح تور و لوایتن اکس تبر فی که بعدها به کریتوس رسید. یا مثلا ایوالدی که مشهورترین کیمیاگر دنیای نورس است و توانست که نیفلهایم را از سرزمین یخ و برف به سرزمین مه تبدیل کند. در این بین دو اژدها هم بین آن‌ها دیده می شود. یعنی ففنیر و Otr که در آیتمی دیگر مفصلا به پیشینه آن‌ها خواهیم پرداخت.

خب از نظر شما دنیای نورس چه تفاوت هایی با دنیای اساطیری یونان داره و شما کدوم دنیا رو بیشتر می پسندید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا