تاریخچه و داستان بازی ها

تاریخچه بتمن در دنیای بازی ها

Batman کاراکتری که نخستین بار کار خود را با شماره 27 کمیک Detective Comics در ماه می سال 1939 آغاز کرد و تا امروز دوران پر فراز و نشیبی را سپری کرده است. به لطف تریلوژی کریستوفر نولان، سری بازی‌های Arkham و سری کمیک‌های The New 52، شوالیه تاریکی در شرایط بسیار خوبی به سر می‌برد و البته طرفداران آن نیز روز به روز بیشتر می‌شوند. همچنین سریال تلویزیونی Gotham نیز روایتگر دوران کودکی Bruce Wayne و ماجراهای James Gordon در Gotham City است.به مناسب 75ـمین سالگرد تولد Batman و همچنین معرفی بازی Batman: Arkham Knight که پایان‌بخش سری Arkham خواهد بود، مقاله‌ای در مورد عناوین مختلف ساخته شده بر اساس Batman در دنیای بازی‌های کامپیوتری آماده شده است که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم. پیش از شروع مقاله پیشنهاد میکنیم در صورتی که از علاقه مندان به تاریخچه و داستان بازی ها هستید این بخش را مشاهده کنید.

Batman

سازنده: Bernie Drummond, Jon Ritman
ناشر: Ocean Software
پلتفورمها: ZX Spectrum, Amstrad CPC, MSX, Amstrad PCW
تاریخ انتشار: 1986

با وجود اینکه Batman همواره جزو محبوبترین کاراکترهای کمیک بوده، اما نخستین بازی شوالیه تاریکی چند سال بعد از کاراکترهایی چون Superman و Spider-Man ساخته شد. این بازی که نام ساده Batman را بر خود داشت، به سبک Action Adventure بوده و با زاویه دید ایزومتریک سه‌بعدی و رنگ‌بندی سیاه و سبز طراحی شده بود.

هدف نهایی بازی نجات دادن Robin بود و این کار با جمع‌آوری هفت قطعه از Batcraft (هاورکرفت مخصوص Batman) که در نقاط مختلف Batcave پخش شده بودند، انجام می‌شد. بیش از 150 اتاق در بازی وجود داشت و سیستم ذخیره خاصی نیز در آن استفاده شده بود که با بدست آوردن قطعاتی به نام Batstone فعال می‌شد. بازی Batman با استقبال خوب منتقدین همراه بود و علاوه بر امتیازات خوب، جوایزی نیز بدست آورد. عنوانی که نویدبخش شروعی خوب برای این کاراکتر محبوب بود.

Batman: The Caped Crusader

سازنده: Special FX Software Ltd
ناشر: Ocean Software
پلتفورم‌ها: Amiga, Amstrad CPC, Atari ST, Commodore 64, MS-DOS, ZX Spectrum
تاریخ انتشار: 1988

دو سال زمان لازم بود تا دومین بازی Batman نیز عرضه شود و این بار با تغییرات فراوان و البته پشتیبانی از پلتفورم‌های بیشتری ارائه گردد. هرچند ناشر بازی این بار نیز شرکت انگلیسی Ocean Software بود، ولی سازندگان آن تغییر کرده و افرادی چون Jonathan Smith, Zach Townsend, Charles Davies و Keith Tinman در استودیوی Special FX Software Ltd مسئولیت ساخت بازی را برعهده داشتند.

بازی در سبک Action Adventure و با المان‌های Platformer طراحی شده بود و از نظر بصری حال و هوای کمیک‌های Batman را در خود داشت. Batman در این عنوان با دو دشمن دیرینه خود یعنی Joker و Penguin روبرو شده و در دو بخش مجزا به مبارزه با آن‌ها و زیردستانشان می‌پرداخت. بخش‌هایی که ترتیب خاصی نداشته و بازیکن می‌توانست به دلخواه هرکدام را شروع کند. علاوه بر قدرت استفاده از مشت و لگد، توانایی پرتاب Batarang نیز به بازیکنان داده شده بود. توانایی‌ای که در کنار مبارزه با دشمنان، برای حل معماها نیز به کار می‌رفت. از عوامل جالبی که برای بالا بردن حس کمیکی بازی به کار رفته بود، به نحوه حرکت در محیط‌های مختلف مربوط می‌شد. به این شکل که با باز کردن درها و وارد شدن به بخش‌های جدید، صفحه‌ای مانند پنل‌های کمیکی روی صفحه قبلی آمده و کار در آنجا دنبال می‌شد.

Batman: The Caped Crusader نیز مانند نسخه قبلی با نقدهای نسبتاً خوبی روبرو شده و مورد تحسین قرار گرفت. هرچند بعضی از منتقدین تمرکز زیاد بازی روی پازل ها و معماها را نپسندیدند.

Batman

سازنده: Ocean Software
ناشر: Ocean Software
پلتفورم‌ها: Amiga, Amstrad CPC, Apple II, Atari ST, Commodore 64, MS-DOS, ZX Spectrum
تاریخ انتشار: 1989

این بار خود Ocean Software علاوه بر انتشار بازی، ساخت آن را نیز برعهده گرفته و عنوانی بر اساس فیلم تیم برتون تهیه کرد.
بازی با نام Batman: The Movie نیز شناخته می‌شد و در 5 مرحله، اتفاقات فیلم را به تصویر می‌کشید. اتفاقاتی که از جستجوی Batman در تأسیسات شیمیایی و روبرو شدن با Jack Napier (که بعدها به Joker تبدیل می‌شد) آغاز شده و در هر بخش گیم‌پلی مخصوص خود را داشت. برای مثال مرحله اول بازی به شکل Action Adventure بود و در آن Batman توانایی مقابله با دشمنان توسط ابزاری چون Batarang و گرفتن موانع با استفاده از Grapple Gun را داشت. مرحله بعدی کنترل Batmobile را بدست بازیکن سپرده و وظیفه عبور از ترافیک و رسیدن به هدف را به او می‌داد. موارد دیگری چون حل معماها، منفجر کردن بالون‌های حاوی گاز سمی توسط Batwing و … نیز در بازی طراحی شده بود. هر مرحله محدودیت زمانی خود را داشت و سیستم سلامتی بازی نیز به شکل جالبی طراحی شده بود، به این صورت که با صدمه دیدن Batman، تصویر او در کنار صفحه رفته رفته به شکل Joker تبدیل می‌شد.
سومین عنوان Batman با امتیازات خوبی مواجه شد و توانست در هنگام عرضه روی Spectrum، رتبه اول را در بین بازی‌های پرفروش این پلتفورم کسب کند.

Batman

سازنده: Sunsoft
ناشر: Sunsoft
پلتفورم‌ها: NES, Game Boy, Sega Genesis, PC Engine
تاریخ انتشار: 1989/1990

هرچند Ocean Software اولین استودیویی بود که بازی مرتبط با فیلم تیم برتون را ارائه کرد، ولی در این زمینه تنها نبود. Sunsoft نیز حقوق ساخت بازی‌ای بر اساس آن فیلم را بدست آورده و نسخه‌هایی برای NES, Game Boy و Sega Genesis تهیه کرد که هرکدام تفاوت‌هایی با دیگری داشتند.
اولین و معروف‌ترین نسخه متعلق به NES بود. بازی در سبک Platformer و به شکل Side Scrolling طراحی شده بود و بازیکنان باید در طول داستان آن که در کنار الهام‌گیری از فیلم برتون تفاوت‌هایی نیز با آن داشت، به مبارزه با دشمنان می‌پرداختند. قابلیتی چون پرش با استفاده از دیوارها در بازی وجود داشت که تنوع خوبی به حرکات Batman می‌داد. همچنین 3 نوع سلاح پرتابی نیز در اختیار Batman قرار داشت که شامل Batarang، خنجر و یک نوع اسلحه نیزه‌مانند می‌شدند. در کنار دشمن اصلی بازی یعنی Joker، افراد دیگری چون Deadshot، KGBeast، Maxie Zeus، Heat Wave، Shakedown و Nightslayer نیز به مبارزه با Batman پرداخته و تنوع بالایی در بازی حاکم بود.
نسخه بعدی که Sunsoft طراحی کرد، متعلق به کنسول دستی Game Boy بود. در اینجا با تفاوت‌های زیادی نسبت به نسخه NES روبرو بودیم و از شکل و شمایل بازی گرفته تا نحوه گیم‌پلی به شکلی دیگر بود. ویژگی‌های پلتفورمی و حرکات پرشی بیشتر و مبارزات مستقیم و تن به تن نیز کمتر از نسخه NES به چشم می‌خورد.
در نهایت نوبت به نسخه Sega Genesis می‌رسید که علاوه بر گرافیک و صداگذاری بهتر نسبت به نسخه NES، به فیلم برتون نیز وفادارتر بود. در این نسخه قابلیت استفاده از وسایل نقلیه Batman نیز وجود داشت و بازیکنان می‌توانستند تجربه جالبی در استفاده از Batmobile و Batwing داشته باشند.
در مجموع بازی‌های Sunsoft از نظر کیفیت در حد قابل قبولی قرار داشتند و طرفداران Batman را در کنار علاقمندان به فیلم برتون راضی نگه می‌داشتند.
البته این استودیو یک نسخه دیگر نیز برای پلتفورم PC Engine طراحی کرده بود که تنها در بازار ژاپن عرضه شد. این بازی تفاوت‌های اساسی با سایر نسخه‌ها داشت و برای مثال زاویه دید آن از بالا بوده و حالتی شبیه بازی Pac-Man را ارائه می‌داد و گیم‌پلی بازی هم بیشتر حول محور جمع‌آوری آیتم‌های مختلف در مسیرهایی پیچ در پیچ طراحی شده بود.

Batman

سازنده: Numega
ناشر: Atari
پلتفورم: Arcade
تاریخ انتشار: 1990

نخستین بازی Arcade ساخته شده بر اساس کاراکتر محبوب Batman یک سال بعد از اکران فیلم تیم برتون عرضه شد. نسخه‌ای که توسط Atari و به سبک Beat ’em up منتشر شد و از نظر بصری بهتر از سایر رقیبان خود بود.
در اینجا هم با مراحلی طرف بودیم که بر پایه لوکیشن‌های فیلم طراحی شده و در طول آن‌ها دشمنان متنوعی به استقبال Batman می‌آمدند. به لطف قدرت بالای دستگاه‌های Arcade، صداگذاری کاراکترها و افکت‌های صوتی مستقیماً از فیلم Batman به بازی منتقل شده بود و موسیقی‌های زیبای دنی الفمن نیز در بازی به گوش می‌رسید. در کنار مراحل عادی بازی که اجازه استفاده از وسایلی چون Batarang و نارنجک‌های دودزا را به بازیکن می‌داد، مراحلی با زاویه اول شخص نیز در بازی وجود داشت که در طول آن‌ها می‌بایست به وسیله Batmobile و Batwing به جنگ اتومبیل‌ها و هلی‌کوپترهای دشمن می‌رفتید.
این بازی با وجود جلوه‌های صوتی و بصری زیبای خود، بسیار کوتاه بود و این موضوع از ارزش‌های آن کم می‌کرد.

Batman: Return of the Joker

سازنده: Sunsoft/Ringler Studios
ناشر: Sunsoft
پلتفورم‌ها: NES, Game Boy, Sega Genesis
تاریخ انتشار: 1991/1992

Sunsoft بعد از موفقیت خوبی که با ساخت بازی Batman بدست آورد، دنباله‌ای برای آن تهیه کرد که البته این بار ارتباطی با فیلم آن نداشت و بیشتر بر پایه کمیک‌های شوالیه تاریکی شکل گرفته بود.
در ابتدا نسخه NES منتشر شد که داستان آن با فرار Joker از Arkham Asylum آغاز می‌شد. مراحل متنوع با المان‌های پلتفورمینگ و مبارزات در بازی طراحی شده بود و امکانات مختلفی برای مبارزه با دشمنان در اختیار بازیکن بود. این بار تأکید بیشتری روی مبارزات از راه دور بود و بازی از این نظر تا حدودی از عناوینی چون Megaman و Contra الهام گرفته بود.
نسخه Game Boy مدتی بعد عرضه شد و از نظر گیم‌پلی کم و بیش مانند نسخه NES، ولی از نظر بصری در سطحی پایین‌تر قرار داشت. هرچند بهبودهایی نسبت به نسخه قبلی Game Boy در آن دیده می‌شد. در نهایت نیز نسخه Sega Genesis با نام متفاوت Batman: Revenge of the Joker منتشر شد که افزایش کیفیت نسبی نسبت به نسخه NES داشت. البته قرار بود بازی برای کنسول SNES نیز منتشر شود که در نهایت این نسخه کنسل شد.

Batman Returns

سازنده‌ها: Acme Interactive/Malibu Interactive/Aspect Co
ناشر: Sega
پلتفورم‌ها: Sega Genesis, Master System, Sega CD, Game Gear
تاریخ انتشار: 1992

بعد از موفقیت خوبی که نسخه‌های مختلف Batman بر اساس فیلم زیبای آن برای تولیدکنندگان به همراه داشت، رقابت برای ساخت بازی‌ای بر اساس فیلم بعدی این کاراکتر محبوب یعنی Batman Returns به بالاترین حد خود رسید. این بار نیز استودیوهای مختلفی دست به ساخت بازی‌های متنوعی زدند که بخشی از آن‌ها بازی‌های خود را برای پلتفورم‌های Sega طراحی کردند.
استودیوهای Acme Interactive و Malibu Interactive کار ساخت نسخه‌های Sega Genesis و Sega CD را برعهده داشتند. این دو نسخه تا حد زیادی مشابه یکدیگر بودند و تجربه‌ای را ارائه می‌دادند که مانند اکثر بازی‌های قبلی Batman در سبک Action Adventure با مایه‌های Platformer طراحی شده بود. بازی به خوبی ماجراهای فیلم را دنبال می‌کرد و بازیکنان در مراحل مختلف به جنگ Penguin و مزدوران او می‌رفتند. یکی از تفاوت‌های بین این دو نسخه به استفاده از افکت‌های صوتی بهتر و موسیقی‌هایی با کیفیت بالاتر در نسخه Sega CD مربوط می‌شد که به لطف پشتیبانی از CD امکان‌پذیر شده بود. همچنین در این نسخه مأموریت‌های جالبی با استفاده از Batmobile نیز طراحی شده بود که تنوع بیشتری به بازی می‌داد. در مجموع این دو نسخه نتوانستند آن طور که باید و شاید از نظر کیفی موفق عمل کنند، هرچند نسخه Sega CD فروش خوبی را در انگلیس تجربه کرد.

استودیو Aspect Co نیز نسخه‌های Sega Master System و Game Gear را تحت مالکیت خود داشت که تفاوت‌هایی با دو نسخه قبلی داشتند. گرافیک بازی در حالت 8 بیتی به زیبایی نسخه‌های 16 بیتی نبود، ولی در نوع خود کیفیت قابل قبولی داشت. مراحل بازی به شکلی جالب به دو بخش ساده و سخت تقسیم می‌شدند که بازیکن می‌توانست با انتخاب یکی از دو مسیر، تجربه متفاوتی را دنبال کند. برای مثال در مسیر دشوارتر بازیکن مجبور به استفاده از طناب برای طی کردن مناطق مختلف بود که کار را سخت‌تر از حالت معمولی می‌کرد.

Batman Returns

سازنده: Atari
ناشر: Atari
پلتفورم: Atari Lynx
تاریخ انتشار: 1992

کمپانی Atari در سال 1989 کنسول دستی خود با نام Lynx را عرضه کرد که با وجود ویژگی‌های جالب و کیفیت خوبی که داشت، موفقیت زیادی بدست نیاورد. Lynx نیز میزبان یکی از نسخه‌های Batman Returns بود که 3 سال بعد از عرضه این کنسول و در دورانی که دیگر از آن به عنوان یک کنسول مرده نام برده می‌شد، عرضه شد. بازی جزو بهترین عناوین Lynx بود و از نظر گرافیکی نیز یکی از زیباترین بازی‌های آن محسوب می‌شد. از نکات جالب بازی این بود که Batman می‌توانست با پاشیدن اسید به روی دشمنان خود آن‌ها را از سر راه بردارد، نکته‌ای که با ذات این کاراکتر همخوانی زیادی نداشت. همچنین از این بازی به عنوانی یکی دشوارترین نسخه‌های Batman Returns یاد می‌شود.

Batman Returns

سازنده‌ها: Dentons/Spirit of Discovery
ناشر: Konami
پلتفورم‌ها: Amiga, PC
تاریخ انتشار: 1992

نسخه PC بازی Batman Returns که توسط Spirit of Discovery ساخته شده بود، یکی از متفاوت‌ترین عناوین Batman در آن زمان به حساب می‌آمد. بازی‌ای که به جای تمرکز روی مبارزات، بیشتر پیرامون بخش‌های ماجرایی طراحی شده بود و از این نظر با سلیقه PC Gamerهای آن زمان سازگارتر بود. بازی با استقبال نسبتاً خوبی روبرو شد و طرفداران خاص خود را نیز بدست آورد.
استودیو Dentons نیز ساخت نسخه Amiga بازی را برعهده داشت که مانند اکثر نسخه‌ها با حالت Side-Scroller و به سبک Action Adventure ساخته شد. نکته جالب در مورد این نسخه به نحوه معرفی آن برمی‌گشت. در ابتدا تصاویری از نسخه PC بازی برای مجلات ارسال شد و همگان منتظر تجربه‌ای مانند آن نسخه در Amiga بودند، ولی در نهایت بازی عرضه شده تفاوت‌های بسیاری با آن داشت و این موضوع سر و صدای زیادی به پا کرد. بازی از مشکلات شدیدی نیز رنج می‌برد. از باگ‌های مختلف تا ایرادات عظیم در Collision Detection که باعث می‌شد یکی از بدترین عناوین Batman در آن سال‌ها لقب بگیرد.

Batman Returns

سازنده: Konami
ناشر: Konami
پلتفورم‌ها: NES, SNES
تاریخ انتشار: 1992/1993

بازی Batman Returns در NES و SNES توسط خود Konami ساخته شد و از کیفیت مطلوبی برخوردار بود. این بازی Beat ’em up حال و هوایی نزدیک به سری بازی‌های Double Dragon و Final Fight داشت و به خوبی از لوکیشن‌های فیلم استفاده می‌کرد. بازیکن در طول مراحل مختلف با دار و دسته Red Triangle Circus که متشکل از افراد مختلفی بودند مبارزه کرده و راه خود را به سمت غول پایانی هر مرحله باز می‌کرد.
هر دو نسخه NES و SNES کم و بیش ساختاری مشابه یکدیگر داشتند و البته تفاوت‌هایی نیز بین آن‌ها وجود داشت. برای مثال در نسخه NES مراحلی در ارتباط با Batmobile و Batskiboat طراحی شده بود، ولی در نسخه SNES فقط یک مرحله مخصوص Batmobile وجود داشت. این نسخه از نظر صوتی و بصری سطح بالاتری داشت و به شکل بهتری حال و هوای فیلم را به بازیکنان منتقل می‌کرد.
در نهایت نسخه‌های ساخته شده از Batman Returns توسط Konami توانستند موفق‌تر از سایرین عمل کرده و در آن زمان جزو بهترین عناوین ساخته شده بر اساس فیلم‌ها لقب گرفتند.

Batman: The Animated Series

سازنده: Konami
ناشر: Konami
پلتفورم: Game Boy
تاریخ انتشار: 1993

مجموعه انیمیشن تلویزیونی Batman: The Animated Series را می‌توان به راحتی یکی از زیباترین و باکیفیت‌ترین سریال‌های انیمیشنی تاریخ دانست. مجموعه‌ای که با تم تاریک و داستان‌هایی جالب در کنار طراحی کاراکترهای فوق‌العاده و صداگذاری و موسیقی زیبا توانست طرفداران Batman را به بهترین شکل جذب خود کند. مدتی بعد از شروع این مجموعه، بازی‌هایی بر اساس آن ساخته شد که اولین بازی برای کنسول دستی Game Boy طراحی شده بود.
بازی از نظر بصری تا حدی به انیمیشن نزدیک بود، ولی به خاطر قدرت سخت‌افزاری پایین Game Boy نمی‌توانست آنچنان که باید و شاید این موضوع را عملی کند. در اکثر مراحل کنترل Batman به دست بازیکن سپرده می‌شد و البته گاهی کنترل Robin نیز در اختیار او قرار می‌گرفت. هرکدام از کاراکترها قدرت‌های مخصوص خود را داشتند و در بعضی موارد نیز ویژگی‌های مشترکی بین آن‌ها دیده می‌شد. هر مرحله نیز حال و هوای مخصوص خود را داشت و در انتهای هرکدام باید با یکی از دشمنان معروف Batman مبارزه می‌کردید که شامل افرادی چون Joker، Scarecrow، Poison Ivy، Riddler و … می‌شدند. البته کاراکترهای مثبتی نیز در بازی وجود داشتند که حضور آن‌ها اکثراً به میان‌پرده‌های بازی ختم می‌شد. افرادی چون Alfred، Gordon و البته Harvey Dent پیش از تبدیل شدن به Two-Face.

The Adventures of Batman & Robin

سازنده: Konami
ناشر: Konami
پلتفورم: SNES
تاریخ انتشار: 1994

یکی از زیباترین عناوین دو بعدی Batman که دو سال بعد از شروع به کار مجموعه تلویزیونی آن برای SNES منتشر شد، اثر Konami بود. این کمپانی که پیش از این نیز تجربه ساخت نسخه‌های مختلفی بر اساس ماجراهای شوالیه تاریکی را داشت، این بار توانست عنوانی را خلق کند که به زیبایی از طراحی‌ها و موسیقی‌های زیبای انیمیشن مذکور بهره می‌برد.
هر مرحله از بازی با الهام‌گیری از اپیزودهای مختلف سریال طراحی شده بود و در هر کدام شاهد حضور یکی از دشمنان درجه یک Batman بودیم. از کاراکترهای معروفی چون Joker، Penguin و Two-Face گرفته تا دشمنانی مانند Clayface و Man-Bat. در اینجا نیز مانند نسخه Game Boy کاراکترهای مثبتی وجود داشتند که البته حضور بسیار کوتاهی در بازی داشتند. گیم‌پلی بازی مانند اکثر نسخه‌های Batman در آن سال‌ها به شکل Action Adventure طراحی شده بود و بازیکن از وسایل مختلفی در طول بازی برخوردار بود. از بمب‌های مختلف گرفته تا لنز مخصوص اشعه ایکس. همچنین قابلیت بازگشت به Batcave برای مجهز کردن Batman نیز وجود داشت. تنوع بازی در سطح بسیار بالایی بود، به صورتی که در بخش مربوط به Penguin حالتی ماجرایی به خود می‌گرفت، در مأموریت Catwoman به تعقیب و گریز با این کاراکتر می‌پرداختیم و در مرحله‌ دیگری نیز با استفاده از Batmobile در خیابان‌های Gotham City با ماشین Two-Face نبرد می‌کردیم. بازی در کنار گرافیک فوق‌العاده و بسیار نزدیک به مجموعه تلویزیونی، از انیمیشن‌های حرکتی زیبایی برای Batman و دشمنان او برخوردار بود که حس نزدیک‌تری به این مجموعه را به بازیکن منتقل می‌کرد. عنوانی که می‌توان آن را وفادارترین بازی ساخته شده بر اساس انیمیشن‌های Batman سال 1992 دانست.

The Adventures of Batman & Robin

سازنده: Clockwork Tortoise/Novotrade
ناشر: Sega
پلتفورم‌ها: Sega Genesis/Sega CD/Game Gear
تاریخ انتشار: 1995

یک سال بعد از عرضه The Adventures of Batman & Robin برای کنسول SNES، این بار نوبت کنسول‌های Sega بود تا از عناوینی بر پایه مجموعه تلویزیونی محبوب Batman برخوردار شوند.
کار ساخت این نسخه‌ها بر عهده دو استودیو بود. Clockwork Tortoise وظیفه تهیه نسخه‌های Sega Genesis و Sega CD را برعهده داشت که توانست در نسخه Genesis عنوانی را تهیه کند که جزو بهترین تجربه‌های ساخته شده بر اساس دنیای Batman محسوب می‌شود. بازی از نظر بصری بسیار زیبا و چشم‌نواز بود و به خوبی از دنیای انیمیشن الهام گرفته بود. طراحی کاراکترها و لوکیشن‌ها به زیبایی انجام شده بود و حال و هوای انیمیشن را به بهترین شکل ممکن در قالب بازی ارائه کرده بود. موسیقی‌های بازی نیز هرچند مستقیماً از انیمیشن برداشته نشده بودند، ولی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و به هیجان بازی می‌افزودند. کار ساخت موسیقی‌های بازی توسط Jesper Kyd انجام شده بود که بعدها با عناوینی چون Hitman و Assassin’s Creed شهرت زیادی بدست آورد.
در این نسخه که امکان تجربه به صورت دونفره را داشت، قابلیت انتخاب از بین Batman و Robin به بازیکن داده می‌شد و بازیکن باید در طول مراحل متنوعی به جنگ بزرگ‌ترین دشمنان Batman می‌رفت. مثل همیشه Joker نقش پررنگی در بازی داشت و علاوه بر او شاهد کاراکترهایی چون Harley Quinn، Two-Face، Mad Hatter و البته Mr. Freeze بودیم. بازی از هیجان بالایی برخوردار بود و سرعت زیادی داشت، موضوعی که در کنار درجه سختی بالای آن جذابیت خوبی به بازی می‌داد و البته تنوع نیز در بازی فراموش نشده بود، به طوری که مراحل هوایی و همین طور بخش‌هایی که حال و هوای سه‌بعدی داشتند نیز در بازی وجود داشت.

نسخه Sega CD نیز توسط Clockwork Tortoise ساخته شده بود و در کنار بخش‌های معمولی، مراحل مخصوص Batmobile و Batplane را نیز در خود داشت. همچنین در بین مراحل انیمیشن‌هایی پخش می‌شدند که به صورت اختصاصی برای این نسخه طراحی شده بودند و از نظر کیفی تقریباً مشابه با اپیزودهای اصلی مجموعه انیمیشنی Batman بودند. طرفداران سریال انیمیشنی Batman بعدها نام Lost Episode (قسمت گم‌شده) را روی این میان‌پرده‌ها گذاشتند. این نسخه از نظر صداگذاری نیز در وضعیت خوبی به سر می‌برد و اکثر صداگذاران انیمیشن، روی کاراکترهای خود در بازی نیز صداگذاری کرده بودند.
در نهایت نیز نسخه مربوط به کنسول دستی Game Gear توسط Novotrade طراحی شد که این بار Robin توسط Joker و دار و دسته او دزدیده شده و Batman باید به نجات او می‌رفت. 4 مرحله اصلی در بازی وجود داشت که هرکدام به 2 الی 3 بخش مختلف تقسیم می‌شدند و در پایان هر مرحله نیز یک نبرد با غول آن مرحله را شاهد بودیم. در کنار مبارزات تن به تن، قابلیت استفاده از وسایل مختلف مانند Batarang نیز در بازی وجود داشت که تنوع خوبی به مبارزات آن می‌بخشید.

Batman Forever

سازنده: Probe Entertainment/Acclaim Studios London/Acclaim Japan
ناشر: Acclaim
پلتفورم‌ها: SNES, Sega Genesis, Game Gear, Game Boy, PC
تاریخ انتشار: 1995/1996

تیم برتون بعد از ساخت دو فیلم Batman و Batman Return که از کیفیت بالایی برخوردار بودند، به ساخت فیلم‌های دیگری مشغول شد و فیلم بعدی این سری یعنی Batman Forever را جوئل شوماخر کارگردانی کرد. فیلمی که کیفیتی به مراتب پایین‌تر از آثار برتون داشت و بازی ساخته شده بر اساس آن نیز به همین شکل عمل کرده و عنوانی بی‌کیفیت بود.

بازی از نظر بصری تا حد زیادی به فیلم خود شبیه بود و از اسپرایت‌هایی که بر اساس افراد واقعی ساخته شده بودند استفاده می‌کرد. موضوعی که باعث می‌شد بازی یادآور عنوانی چون Mortal Kombat باشند. بازیکن در ابتدا Batman یا Robin را انتخاب کرده و به ماجراهایی برگرفته از فیلم Batman Forever البته با تغییرات مختلف می‌پرداخت. گیم‌پلی بازی مشکلات فراوانی داشت و با وجود در اختیار داشتن گزینه‌های مختلف برای مبارزه با دشمنان، در سطح خوبی قرار نداشت. وسایل مختلفی در طول بازی قابل استفاده بود که پیش از آغاز مأموریت توسط بازیکن انتخاب شده و بازی را متنوع‌تر می‌کرد. همچنین امکان تجربه بازی به صورت دونفره نیز وجود داشت و البته بخش مخصوصی برای مبارزات رو در رو خارج از بخش داستانی نیز در نظر گرفته شده بود.

نسخه‌های SNES, Sega Genesis و PC تا حد زیادی شبیه یکدیگر بودند، هرچند گرافیک نسخه PC بالاتر از دو نسخه دیگر بود. همچنین در این نسخه از لباس فیلم Batman Forever برای کاراکترهای Batman و Robin استفاده شده بود، موضوعی که در نسخه‌های دیگر به چشم نمی‌خورد و طراحی پوشش آن‌ها تفاوت‌هایی با فیلم داشت. نسخه‌های Game Gear و Game Boy در سطحی پایین‌تر قرار داشتند و گیم‌پلی آن‌ها نیز بیشتر از همه روی مبارزات تمرکز داشت و کمتر خبری از حل معماها بود.

Batman Forever: The Arcade Game

سازنده: Iguana Entertainment
ناشر: Acclaim Entertainment
پلتفورم: Arcade, Sega Saturn, PlayStation, PC
تاریخ انتشار: 1996

علاوه بر پلتفورم‌هایی که پیش از این در مورد عرضه Batman Forever برای آن‌ها صحبت کردیم، تعدادی پلتفورم دیگر نیز نسخه مخصوصی از این بازی را بدست آوردند که تفاوت‌های بزرگی با بازی قبلی داشت.
این بازی Beat ’em up شباهت زیادی به عنوان معروف Final Fight داشت و بازیکن را در نقش Batman و همراه همیشگی او Robin قرار داده و به جنگ نیروهای Riddler و Two-Face می‌فرستاد. ضربات مشت و لگد و قدرت‌های ویژه آزادی عمل خوبی برای مبارزات فراهم می‌کردند و می‌شد Comboهای طولانی‌مدتی را روی دشمنان اجرا کرد. وسایل جانبی مانند Batarang نیز در اختیار بازیکن بود و با جستجو در گوشه و کنار مراحل پیدا می‌شد.
این نسخه از نظر بصری شباهت زیادی به نسخه قبلی داشت و با وجود در اختیار داشتن سخت‌افزارهایی قدرتمندتر، تفاوت چشم‌گیری در آن دیده نمی‌شد. در نهایت نیز نتوانست در حد نسخه قبلی به معروفیت برسد.

The Adventures of Batman & Robin: Activity Center

سازنده: Gryphon Software
ناشر: Gryphon Software
پلتفورم: PC
تاریخ انتشار: 1996

در دنیای بازی‌های کامپیوتری بازی‌های مختلفی برای آموزش کودکان ساخته شده‌اند. بازی‌هایی که سعی در افزایش اطلاعات یا آموزش‌های مختلف از طریق سرگرمی و با کمک کاراکترهای محبوب کودکان را دارند. Batman نیز چندین بار وارد این عرصه شده که اولین مورد آن به بازی The Adventures of Batman & Robin: Activity Center برمی‌گردد.
بازی دارای فعالیت‌های مختلفی بود که همراه با داستانی متناسب با سنین کم روایت شده و بازیکنان کم سن و سال را سرگرم می‌کرد. بازی با فرار تعدادی از دشمنان Batman از Arkham Asylum آغاز شده و بازیکن باید به ترتیب در طول بخش‌های مختلف آن‌ها را دستگیر می‌کرد. کاری که از طریق حل معماها، پازل‌ها و پشت سر گذاشتن بخش‌های آموزشی انجام‌پذیر بود. این 11 دشمن در مراحلی که با 3 رده مهارتی مختلف تقسیم‌بندی شده بودند، آماده پذیرایی از بازیکن بوده و هرکدام به شیوه خاص خود او را به چالش می‌کشیدند. بازی از طراحی‌ها و موسیقی‌های مجموعه انیمیشنی استفاده کرده و از این نظر کیفیت مناسبی داشت، هرچند به دلیل سبک خاص خود به محبوبیت بالایی نرسید.

Batman & Robin

سازنده: Probe Entertainment/Tiger Electronics
ناشر: Acclaim Entertainment/Tiger Electronics
پلتفورم‌ها: Playstation, Game.com
تاریخ انتشار: 1997/1998

در سال 1997 چهارمین قسمت از سری فیلم‌های Batman که با کارگردانی تیم برتون آغاز شده بودند اکران شد. قسمت سوم با نام Batman Forever مشکلات زیادی داشت، ولی قسمت چهارم از آن هم فراتر رفته و تبدیل به یکی از بی‌کیفیت‌ترین آثار ساخته شده بر اساس دنیای Batman شد. فیلمی که توانست به بهترین شکل ممکن شوالیه تاریکی را نابود کرده و تبدیل به سوژه‌ای عظیم نزد دوست‌داران سینما شود. این فیلم همراه خود دو بازی کامپیوتری نیز داشت که تفاوت‌های عمده‌ای با یکدیگر داشتند.

نسخه اول متعلق به کنسول دستی Game.com بود. این کنسول که از ساخته‌های Tiger Electronics بود، از نظر کمی و کیفی موفقیت خاصی به همراه نداشت و در نهایت با فروشی کمتر از 300 هزار نسخه به کار خود پایان داد. بازی ساخته شده برای این کنسول از کیفیتی پایین برخوردار بود و گیم‌پلی و گرافیک ضعیفی را ارائه می‌داد. داستان آن نیز در ارتباط مستقیم با فیلم خود بود و Batman و Robin بایستی در Gotham City یخ‌زده به نبرد با دشمنانی چون Mr. Freeze و Poison Ivy برمی‌خواستند. این عنوان را می‌توان یکی از عناوین Batman دانست که کمتر کسی آن را تجربه کرده است.

نسخه اصلی ساخته شده بر اساس فیلم Batman & Robin متعلق به کنسول PlayStation بود. این بازی که Probe Entertainment کار ساخت آن را برعهده داشت، از کیفیت بالایی برخوردار نبود. هرچند بهتر از فیلم خود بود، ولی مشکلات زیادی داشت که باعث می‌شد از یک تجربه به‌یادماندنی فاصله زیادی بگیرد. بازیکن می‌توانست در نقش Robin، Batman و Batgirl بازی کرده و در Gotham City که تا حدی حالت Sandbox داشت، به جستجو برای یافتن مدارک مختلف و البته نبرد با دشمنان خود بپردازد. دشمنانی که از افراد معمولی تا دشمنان بزرگی چون Mr. Freeze را شامل می‌شدند. آیتم‌های مختلفی برای استفاده در بازی وجود داشت که از وسایل جانبی گرفته تا Power-Upها را شامل می‌شدند. همچنین قابلیت استفاده از Batmobile نیز در بازی وجود داشت که البته کنترل آن مانند کنترل خود کاراکترها با مشکلات زیادی همراه بود. شاید بتوان بزرگ‌ترین ویژگی مثبت بازی را اتمسفر جالب و البته گرافیک زیبای آن دانست، هرچند همین گرافیک نیز باعث سنگینی بیش از حد بازی و افت فریم آن شده بود، تا جایی که حتی به گیم‌پلی آن نیز لطمه می‌زد.

در مجموع Batman & Robin در دنیای بازی‌های کامپیوتری نیز عملکردی مشابه فیلم خود داشت و با وجود اندک ارزش‌هایی که در آن به چشم می‌خورد، جزو ضعیف‌ترین نسخه‌های Batman محسوب می‌شود.

Batman Beyond: Return of the Joker

سازنده: Kemco
ناشر: Ubisoft
پلتفورم‌ها: PlayStation, Game Boy Color, Nintendo 64
تاریخ انتشار: 2000

Batman Beyond نام مجموعه‌ای تلویزیونی بود که در سال 1999 آغاز شده و 3 فصل ادامه داشت. مجموعه‌ای که در آن شاهد دوران پیری Bruce Wayne و شمایلی متفاوت از Gotham City بودیم. کاراکتر اصلی این سریال انیمیشنی Terry McGinnis نام داشت که دنباله روی Bruce بوده و با لباس و تجهیزاتی مدرن به پاکسازی Gotham از خلافکاران می‌پرداخت. در سال 2000 انیمیشنی جدا از سریال Batman Beyond ساخته شد که Return of the Joker نام داشت و سعی در ایجاد پلی بین Batman Beyond و مجموعه پرطرفدار Batman: The Animated Series محصول 1992 را داشت و این کار را با منتقل کردن Joker به دنیای Beyond انجام داد.

در همان سال یک بازی کامپیوتری نیز بر اساس این انیمیشن ساخته شد که مانند بعضی از عناوین قدیمی Batman به سبک Beat ’em up طراحی شده بود و حالتی مانند Final Fight داشت. گیم‌پلی بازی با وجود اینکه به شکل Side-Scroller طراحی شده بود، ولی آزادی کمی هم برای حرکت در بعد سوم به بازیکن می‌داد. هر مرحله شامل مبارزاتی با دشمنان مختلف و البته غول‌های قدرتمند می‌شد. همچنین بازیکن قابلیت انتخاب لباس Batman از بین 4 مدل مختلف را داشت. از مدل استاندارد که حالات تهاجمی و دفاعی را یکجا در خود داشت تا مدل‌های جداگانه تهاجمی و تدافعی و البته مدل Nimble که اجازه انجام حرکت سریع و پرش دو حالته را به بازیکن می‌داد. البته در نسخه Game Boy Color خبری از این گزینه‌ها نبود و در مجموع با عنوانی ساده‌تر طرف بودیم. گرافیک بازی در تمام نسخه‌ها به انیمیشن خود وفادار بود و توانسته بود به خوبی جو و حال و هوای انیمیشن را در خود زنده کند. ولی گیم‌پلی در نسخه‌های PS1 و N64 مشکلات خاصی داشت و البته مدت زمان بازی نیز کوتاه بود. نسخه GBC نیز هرچند عملکرد درخشانی نداشت، ولی نسبت به دو نسخه دیگر از کیفیت بالاتری برخوردار بود.

Batman: Chaos in Gotham

سازنده: Digital Eclipse Software
ناشر: Ubisoft
پلتفورم: Game Boy Color
تاریخ انتشار: 2001

کنسول دستی Game Boy Color یک سال بعد از Batman Beyond، پذیرای نسخه انحصاری جدیدی از Batman بود. بازی Batman: Chaos in Gotham که بر اساس مجموعه تلویزیونی The New Batman Adventures طراحی شده و از نظر بصری نسبت به سخت‌افزار خود از کیفیت نسبتاً خوبی برخوردار بود.
داستان بازی با فرار دشمنان معروف Batman از Arkham Asylum آغاز شده و بار دیگر بازیکنان در نقش Batman به مقابله با آن‌ها می‌پرداختند. در این نسخه توانایی بازی با Batgirl نیز وجود داشت و این موضوع تنوع خوبی به بازی داده بود. کاراکترهای دیگری نیز در طول بازی به چشم می‌خوردند که نقش کمکی داشتند، مانند Robin، Nightwing، Batwoman و … همچنین بازی لیست بلندبالایی از دشمنان درجه یک Batman را داشت که درمیان آن‌ها افرادی چون Joker، Harley Quinn، Mr.Freeze و … حضور داشته و آخرین غول بازی نیز Two-Face بود. در کنار مراحل معمولی که به سبک Action Adventure کار شده بودند، مراحل مخصوص Batmobile سواری نیز طراحی شده بود که البته کیفیت چندان بالایی نداشتند.

Batman: Gotham City Racer

سازنده: Sinister Games
ناشر: Ubisoft
پلتفورم: PlayStation
تاریخ انتشار: 2001

شاید یکی از عجیب‌ترین عناوین ساخته شده بر اساس دنیای Batman را بتوان Gotham City Racer دانست. عنوانی که برخلاف اکثر بازی‌های پیش از خود، به جای سبک‌هایی چون Action Adventure و Beat ’em up، سبک Racing را در نظر گرفته بود. این بازی که باز هم Ubisoft انتشار آن را برعهده داشت، تنها برای کنسول PS1 عرضه شد و در ساخت آن از انیمیشن‌های The New Batman Adventures الهام‌گیری شده و سعی شده بود حالت بصری بازی شباهت زیادی به آن داشته باشد. البته برخلاف نام بازی و سبکی که در تبلیغات آن معرفی شده بود، بازی به آن شکل نیز Racing نبود و بیشتر حالت مأموریتی و مبارزه‌ای داشت تا مسابقه‌ای. در طول 51 مرحله بازی Batman همراه Batmobile به مقابله با دشمنان معروف خود می‌پرداخت که هرکدام وسیله نقلیه مخصوص به خود را با قدرت‌های ویژه در اختیار داشتند. در طول بازی ویدئوهای انیمیشنی نیز پخش شده و موسیقی‌هایی برگرفته از مجموعه انیمیشنی در کنار موسیقی‌های اوریجینال به گوش می‌رسید. در کنار مأموریت‌های اصلی، بخشی برای رانندگی آزادانه در محیط‌های خلوت و آرام Gotham City نیز طراحی شده بود که نکته جالب آن، توانایی بازی در نقش دشمنان Batman بود. موضوعی که از نکات جالب توجه این بازی نه چندان باکیفیت بود و بازی رو متنوع‌تر می‌کرد.

Batman Vengeance

سازنده: Ubisoft Montreal
ناشر: Ubisoft
پلتفورم‌ها: PlayStation 2, Game Boy Advance, GameCube, Xbox, PC
تاریخ انتشار: 2001

یکی از نخستین عناوین موفق Batman بعد از انتقال این کاراکتر به دنیای سه‌بعدی، Batman Vengeance بود. عنوانی که Ubisoft Montreal آن را طراحی کرده و باز هم برپایه سریال تلویزیونی The New Batman Adventures ساخته شده بود.
بازی به خوبی به دنیای سریال خود وفادار بود و این کار را از اتمسفر تاریک و سنگین تا صداگذاری کاراکترها و موسیقی‌ها رعایت کرده بود. طراحی کاراکترها و لوکیشن‌ها به زیبایی انجام شده و مأموریت‌ها از تنوع خوبی برخوردار بودند. اولین دشمن Batman در این بازی Joker بود که طبق معمول با نقشه‌های شرورانه خود قصد خرابکاری در شهر را داشت. در کنار او Harley Quinn نیز ایفای نقش می‌کرد و البته دشمنان دیگری نیز در بازی حضور داشتند. افرادی چون Mr. Freeze که در مرحله‌ای به‌یادماندنی به نبرد با Batman می‌پرداخت و Poison Ivy که با استفاده از گیاهان خود Batman را به مبارزه می‌طلبید.
گیم‌پلی بازی با وجود مشکلاتی که داشت، در حد نسبتاً خوبی کار شده بود. هرچند حالت اول شخص آن که برای کارهایی چون پرتاب Batarang طراحی شده بود، با انتقاداتی همراه شد و البته نسخه PC نیز در مقایسه با نسخه‌های کنسولی بازخوردهای خوبی به همراه نداشت.
در مجموع Batman Vengeance با اینکه از یک عنوان بی‌نقص فاصله زیادی داشت و مشکلات دوربین نیز گاهی اوقات باعث ایجاد دردسر می‌شد، ولی با استفاده از پتانسیل بالای مجموعه تلویزیونی خود و ایجاد حال و هوایی مطلوب طرفداران Batman، به یکی از عناوین محبوب این کاراکتر قدیمی تبدیل شد.

Batman: Dark Tomorrow

سازنده: HotGen
ناشر: Kemco
پلتفورم‌ها: Xbox, GameCube
تاریخ انتشار: 2003

دو سال بعد از انتشار Batman Vengeance عنوان دیگری از Batman منتشر شد که به نوعی در نقطه عکس بازی قبلی قرار داشت. Batman: Dark Tomorrow در ابتدا با تبلیغات وسیع کار خود را آغاز کرد و سازندگان آن خبر از عنوانی زیبا می‌دادند، تا حدی که انتظارات از بازی به حد بالایی رسید. بازی قرار بود به صورت انحصاری برای GameCube عرضه شود، ولی بعدها کنسول Xbox نیز برای آن در نظر گرفته شد و البته نسخه مخصوص PS2 نیز در نظر گرفته شده بود که در نهایت کنسل شد.
Batman: The Dark Tomorrow از گرافیکی متوسط برخوردار بود، ولی چیزی که به بخش فنی آن ارزش بالایی می‌داد، فیزیک جالب شنل Batman بود که در آن زمان از کیفیت خوبی برخوردار بود. بازی برخلاف اکثر عناوین آن‌ سال‌ها به جای اینکه سریال‌های انیمیشنی Batman را ملاک ساخت خود قرار دهد، بر پایه کمیک‌های این کاراکتر ساخته شده بود. هرچند سازندگان آن در ایجاد اتمسفری تاریک و سنگین خوب عمل کرده بودند، ولی از گیم‌پلی آشفته و نامناسب تا دوربین افتضاح و مأموریت‌های خسته‌کننده، همه و همه دست به دست هم دادند تا عنوانی ساخته شود که حتی متعصب‌ترین طرفداران Batman نیز به سختی انگیزه کافی برای تمام کردن آن را داشته باشند. بازی در کنار دشمنان شناخته‌شده‌ای چون Joker، Killer Croc و Mr. Freeze، از کاراکترهای کمتر معروفی مانند Mr. Zsasz، Ratcather و Ventriloquist نیز استفاده کرده بود که این موضوع در نوع خود ارزشمند بود. داستان بازی و میان‌پرده‌های آن نیز جالب توجه بودند، ولی این پتانسیل عالی در زیر سایه مشکلات بازی دفن شد و در نهایت میانگین امتیازات آن را به عدد 2.5 رساند. میانگینی که دربردارنده امتیازاتی چون 2.2 از IGN و 2.8 از GameSpot بود.

Batman: Justice Unbalanced/Batman: Toxic Chill

سازنده: The Learning Company
ناشر: The Learning Company
پلتفورم: PC
تاریخ انتشار: 2003

بازی آموزشی Batman: Justice Unbalanced با در نظر گرفتن محدوده سنی 7 تا 10 سال، مخاطبین خود را وارد دنیایی می‌کرد که در آن با حل معماها و پازل‌های مختلف، به Batman و Robin در راه متوقف کردن خلافکاران Gotham City کمک کنند. در اینجا باز هم از سبک بصری انیمیشن‌های Batman در آن دوران استفاده شده بود و در طول داستان بازی دو کاراکتر معروف Two-Face و Penguin از تمام قدرت خود استفاده می‌کردند تا به مقابله با کاراکترهای محبوب بازی بپردازند.
استودیو The Learning Company همزمان با عنوان Batman: Justice Unbalanced، یک بازی دیگر نیز در همان ماه منتشر کرد که از نظر گیم‌پلی و حال و هوا شباهت زیادی با آن بازی داشت. در Batman: Toxic Chill نیز بازیکن باید به کمک Batman و Robin رفته و این بار با دو دشمن دیگر Batman یعنی Riddler و Mr. Freeze مبارزه می‌کرد که قصد خرابکاری در در شهر را داشتند. باز هم معماهای متنوعی برای مخاطبین کم سن و سال بازی در نظر گرفته شده بود و بازی چیز زیادی برای گیمرهای حرفه‌ای نداشت.

Batman: Rise of Sin Tzu

سازنده: Ubisoft Montreal
ناشر: Ubisoft
پلتفورم‌ها: Xbox, PlayStation 2, Game Boy Advance, GameCube
تاریخ انتشار: 2003

استودیو Ubisoft Montreal دو سال بعد از عنوان زیبای Batman Vengeance، بازی دیگری طراحی کرد که این بار یک نکته جالب در خود داشت. این بازی جزو معدود عناوین ساخته شده بر اساس دنیای Batman بود که سازندگان آن یک Villain (خلافکار) مخصوص و منحصربفرد را برای بازی خلق کرده بودند. فردی به نام Sin Tzu که پیش از این در کمیک‌ها، انیمیشن‌ها و فیلم‌های Batman وجود نداشت و برای اولین بار در این بازی معرفی می‌شد. او استاد هنرهای رزمی و کنترل ذهن بود و ریشه‌ای آسیایی داشت. Sin Tzu همزمان با سالگرد به قتل رسیدن والدین Bruce Wayne تصمیم به ایجاد آشوب در Gotham City گرفته و در این راه از کمک کاراکترهایی چون Scarecrow، Clayface و Bane نیز برخوردار بود. در طرف دیگر ماجرا نیز Batman از اطرافیان خود یعنی Robin، Nightwing و Batgirl کمک می‌گرفت و این موضوع باعث اضافه شدن قابلیت Co-op شده بود. در بازی سیستم آپگرید نیز برای افزایش غنای مبارزات در نظر گرفته شده بود و قابلیت خرید حرکات و قدرت‌های جدیدی وجود داشت که کیفیت مبارزات را بالاتر می‌برد. در کنار بخش داستانی که حالتی Beat ’em up داشت، بخش مخصوص Challenge Mode نیز طراحی شده بود که بازیکنان در آن به مبارزه با گروه‌های بی‌شماری از دشمنان می‌رفتند.
Batman: Rise of Sin Tzu با وجود ویژگی‌هایی چون استفاده از یک دشمن جدید و دارا بودن حالت Co-op، نتوانست به موفقیت‌های Batman Vengeance رسیده و به یک عنوان متوسط تبدیل شد. کاراکتر Sin Tzu نیز خیلی زود به دست فراموشی سپرده شد و به جز این بازی تنها در یک کمیک اینترنتی که ماجراهای بعد از بازی را روایت می‌کرد، حضور یافت.

Batman Begins

سازنده: Eurocom/Vicarious Visions
ناشر: EA Games
پلتفورم‌ها: PlayStation 2, GameCube, Xbox, Game Boy Advance
تاریخ انتشار: 2005

در سال 2005 فیلمی اکران شد که نه‌تنها عنوانی عظیم و فوق‌العاده در بین فیلم‌های کمیکی بود، که یکی از بهترین فیلم‌های آن سال نیز محسوب می‌شد. کریستوفر نولان با ساخت فیلم Batman Begins توانست این کاراکتر قدیمی را بار دیگر به دوران اوج خود رسانده و طرفداران جدیدی را به جمع دوست‌داران قدیمی این کاراکتر سیاه‌پوش اضافه کند.
همزمان با اکران فیلم Batman Begins، دنیای بازی‌های کامپیوتری نیز پذیرای بازی‌ای بود که در دو نسخه متفاوت عرضه شده بود. نسخه مخصوص کنسول دستی Game Boy Advance که توسط Vicarious Visions ساخته شده بود، گیم‌پلی دوبعدی و جلوه‌های بصری ساده‌تری داشت که البته نسبت به سخت‌افزار خود در حد خوبی کار شده بود. ولی نسخه اصلی که برای کنسول‌های PS2، Xbox و GC منتشر شد، حال و هوای دیگری داشت. این نسخه از نظر اتمسفر و طراحی به خوبی به فیلم خود وفادار بود و برخلاف اکثر عناوین Batman، به جای تمرکز بیش از حد روی مبارزات به سایر موارد نیز می‌پرداخت. برای مثال Batman می‌توانست با استفاده از وسایل موجود در محیط به ایجاد ترس و دلهره در دشمنان خود بپردازد. المان‌های مخفی‌کاری نیز در بازی به چشم می‌خورد که تا حدی یادآور سری Splinter Cell بود. در کنار مأموریت‌های معمولی، بخش‌های مخصوص سواری با Tumbler (وسیله نقلیه Batman در سری فیلم‌های نولان) نیز در بازی وجود داشت که کم و بیش سری Burnout را برای بازیکن تداعی می‌کرد.
از نکات قابل توجه بازی Batman Begins، صداگذاری کاراکترها توسط بازیگران فیلم بود که کیفیت بازی را بالاتر می‌برد و آن را بیش از پیش به فضای فیلم نزدیک می‌کرد. موضوعی که با گرافیک و فضاسازی‌های خوب بازی ترکیب شده و جلوه زیبایی به آن می‌داد. در نهایت Batman Begins با وجود نکات مثبت خود، نتوانست آن طور که باید و شاید موفق عمل کرده و به دلیل مشکلاتی که در گیم‌پلی خود داشت، با استقبال متوسطی از طرف منتقدین روبرو شد.

Lego Batman: The Videogame

سازنده: Traveller’s Tales/TT Fusion
ناشر: Warner Bros. Interactive Entertainment
پلتفورم‌ها: PlayStation 2, PlayStation 3, PSP, Xbox 360, Wii, DS, PC
تاریخ انتشار: 2008

بعد از عرضه بازی Batman Begins، توقفی سه ساله تا انتشار نسخه بعدی بازی‌های Batman ایجاد شد و سرانجام شوالیه تاریکی با عنوانی کاملاً متفاوت به دنیای بازی‌های کامپیوتری بازگشت. بازی‌های ساخته شده بر اساس قطعات محبوب Lego از سال‌ها پیش ساخته می‌شدند، ولی در سال 2005 و با انتشار Lego Star Wars بود که این بازی‌ها وارد دورانی جدید شدند. (البته اگر از دو نسخه مخصوص Lego Harry Potter در سال‌های 2001 و 2002 صرف نظر کنیم.) Lego Star Wars با محبوبیت عظیمی که به دست آورد، زمینه‌ساز ساخت عناوین لیسانسی بیشتری با استفاده از Legoها شد و یکی از این بازی‌ها Lego Batman بود.
بازی شباهت‌های زیادی به عنوان Lego پیش از خود داشت و تمام کاراکترها و آیتم‌های آن با استفاده از قطعات Lego ساخته شده بودند. طنز خاصی در بازی حکمفرما بود که تجربه آن را لذت‌بخش‌تر می‌کرد و باعث می‌شد بعد از ده‌ها عنوان با تم جدی از Batman، این بار شاهد دنیایی شاد و مفرح باشیم که البته از نظر رنگ‌آمیزی و موسیقی نیز تا حد زیادی به فیلم‌های Batman وفادار بود. Lego Batman برخلاف عناوین لیسانسی قبلی Lego، از داستان اوریجینال و مخصوص خود سود می‌برد و بر پایه فیلم یا انیمیشن و کمیک خاصی ساخته نشده بود. بازیکن می‌بایست با کمک Batman و Robin به جنگ دشمنان همیشگی خود رفته و کاراکترهایی چون Riddler، Joker، Penguin و … را در اجرای نقشه‌های شیطانی خود ناکام بگذارد. در طول هر مرحله معماهای مختلفی در کنار ده‌ها آیتم جمع‌کردنی وجود داشت که باعث می‌شد تنوع بالایی در بازی ایجاد شده و ارزش تکرار آن نیز بالاتر رود. همچنین توانایی بازی در نقش دشمنان Batman نیز وجود داشت که به گسترده‌تر شدن بازی کمک زیادی می‌کرد.
در کنار نسخه‌های اصلی بازی، نسخه مخصوصی برای DS طراحی شده بود که تفاوت‌هایی با سایر نسخه‌ها داشت و علاوه بر کیفیت بصری متفاوت خود، از گیم‌پلی مخصوصی استفاده می‌کرد. به شکلی که بازیکن می‌توانست با استفاده از صفحه لمسی کنسول، از قابلیت‌هایی چون Batarang و آیتم‌های دیگر بهره ببرد. همچنین در این نسخه تعدادی دشمن مخصوص وجود داشت که در نسخه‌های معمولی خبری از آن‌ها نبود. افرادی چون Dr. Hugo Strange، Mr. Zsasz و Black Mask که در بخش مخصوصی به نام Villain Hunt آزاد می‌شدند.

Batman: Arkham Asylum

سازنده: Rocksteady Studios
ناشر: Eidos Interactive/Warner Bros. Interactive Entertainment
پلتفورم‌ها: PlayStation 3, Xbox 360, PC
تاریخ انتشار: 2009

در سال 2009 عنوانی از دنیای Batman منتشر شد که آغازگر خلق یکی از زیباترین سری بازی‌های نسل هفتم بود. Rocksteady Studios تا پیش از ساخت Batman: Arkham Asylum تنها بازی Urban Chaos: Riot Response را در کارنامه خود داشت که عنوان چندان جالبی نبود. همین موضوع باعث شده بود که طرفداران Batman انتظار خیلی زیادی از Arkham Asylum نداشته باشند، ولی در نهایت بازی در حدی عالی ظاهر شد که نه‌تنها استانداردهای بازی‌های کمیکی را زیر و رو کرد، که به یکی از موفق‌ترین عناوین سال 2009 نیز تبدیل شد.
اولین نکته‌ای که در Arkham Asylum به چشم می‌خورد، خلق دنیایی جدید بود که از داستان آن گرفته تا طراحی کاراکترها، همگی به صورت اوریجینال برای این بازی طراحی شده بودند. پاول دینی که پیش از این روی مجموعه فوق‌العاده Batman: The Animated Series نیز کار کرده بود، کار نگارش داستان بازی را برعهده داشت و توانست عنوانی زیبا را خلق کند که بعدها با نسخه‌های دیگری ادامه یافت. داستان بازی به نقشه زیرکانه Joker برای تحت کنترل درآوردن Arkham Asylum آغاز می‌شد و از همان ابتدای کار بازیکن را به بهترین شکل ممکن درگیر خود می‌کرد. علاوه بر Joker، کاراکترهای محبوب دیگری چون Harley Quinn، Poison Ivy و Killer Croc نیز در بازی وجود داشتند و البته Scarecrow نیز با در اختیار داشتن مراحل ویژه خود، جذابیت فوق‌العاده‌ای به بازی داده بود. نکته خوبی که در این میان وجود داشت، به صداگذاری کاراکترهای بازی توسط صداگذاران انیمیشن‌های Batman برمی‌گشت. کوین کانروی و مارک همیل در اینجا نیز مانند Batman: The Animated Series کاری عالی را انجام داده و به ترتیب کاراکترهای Batman و Joker را صداگذاری کردند. در کنار آن‌ها افراد دیگری مانند ارلین سورکین (صداگذار Harley Quinn) نیز در بازی همکاری داشتند که کیفیتی بالا به بازی می‌بخشیدند.
بازی در کنار جلوه‌های بصری زیبای خود که با کمک Unreal Engine 3 ساخته شده بود، از طراحی کم‌نظیری برای کاراکترها سود می‌برد و از نظر موسیقی و گیم‌پلی نیز عملکردی کم‌نقص داشت. گیم‌پلی بازی به بهترین شکل ممکن بازیکن را در نقش کارآگاه ماهری چون Batman قرار داده و او می‌توانست با انواع وسایل کمکی که در اختیار داشت و البته با استفاده از قابلیت دید مخصوص Detective Vision به شکار دشمنان خود بپردازد.
در مجموع Batman: Arkham Asylum عنوانی بود که نه فقط طرفداران سینه‌چاک Batman، بلکه هر گیمری را جذب خود کرده و با کیفیت بالایی که داشت، زمینه‌ساز ساخت یک سری بازی محبوب و به‌یادماندنی شد.

Batman: The Brave and the Bold

سازنده: WayForward Technologies
ناشر: Warner Bros. Interactive Entertainment
پلتفورم‌ها: Wii, DS
تاریخ انتشار: 2010

Batman: The Brave and the Bold مجموعه انیمیشنی بود که از سال 2008 تا 2011 از تلویزیون پخش می‌شد و فضایی متفاوت از انیمیشن‌های دهه 1990 Batman داشت. در سال 2010 کنسول‌های نینتندو شاهد عنوانی برگرفته از این مجموعه بودند که توسط WayForward Technologies طراحی شده بود.
گیم‌پلی بازی ترکیبی از المان‌های Platformer و Beat ’em up بود و به شکل دوبعدی طراحی شده بود. Batman در هر مرحله از بازی از کمک یکی از کاراکترهای مجموعه تلویزیونی بهره می‌برد که شامل افرادی چون Robin، Green Arrow و Plastic Man می‌شدند. هر کاراکتر قابلیت‌های مخصوص خود را داشت و البته در نسخه Wii توانایی بازی دونفره نیز وجود داشت که لذت بیشتری به آن می‌داد. نکته جالب بازی این بود که در صورت در اختیار داشتن هر دو نسخه Wii و DS، می‌توانستید از کمک کاراکتر دیگری به نام Bat-Mite نیز سود ببرید.
جلوه‌های بصری بازی به زیبایی کار شده بود و وفاداری زیادی به مجموعه تلویزیونی خود داشت. موضوعی که باعث می‌شد این بازی جزو معدود عناوین شاد با رنگ‌آمیزی‌های تند در دنیای Batman بوده و تنوع خوبی در بین این عناوین ایجاد کند.

Batman: Arkham City

سازنده: Rocksteady Studios
ناشر: Warner Bros. Interactive Entertainment
پلتفورم‌ها: PlayStation 3, Xbox 360, PC, Wii U
تاریخ انتشار: 2011/2012

دو سال بعد از انتشار Batman: Arkham Asylum، نوبت به نسخه بعدی این سری رسید. بازی‌ای که توانست از هر نظر موفق‌تر از عنوان نخست عمل کرده و به راحتی در لیست بهترین عناوین نسل قبل جای گیرد.
اولین نکته‌ای که در مواجهه با بازی به چشم می‌خورد، نام خاص آن بود. نامی که ترکیبی از عبارات معروف Arkham Asylum (زندان و تیمارستان معروف دنیای Batman) و Gotham City (شهری که اتفاقات دنیای Batman در آن رخ می‌دهد) محسوب می‌شد. دلیل این نامگذاری به داستان بازی برمی‌گشت که در آن بخشی از Gotham City به محل زندانی شدن خلافکاران شهر تبدیل شده و با مرزبندی جدیدی که صورت گرفته بود، تبدیل به منطقه‌ای ملقب به Arkham City شده بود. وظیفه نظارت بر این بخش نیز برعهده Dr. Hugo Strange گذاشته شده بود که در کنار اهداف شومی که در سر داشت، از هویت Batman نیز آگاه شده و همین موضوع داستان بازی را پیچیده‌تر از قبل می‌کرد. این بار Batman دشمنان بیشتری را مقابل خود می‌دید و از کاراکترهای شناخته‌شده‌تری چون Joker، Penguin و Mr. Freeze تا افرادی مانند Solomon Grundy و Mad Hatter به مبارزه با او می‌پرداختند. بار دیگر صداگذاری کاراکترهای Batman و Joker توسط دو صداگذار انیمیشن‌های دهه 1990 Batman صورت گرفته بود و سایر کاراکترها نیز کیفیت بسیار خوبی از این نظر داشتند.
دنیای بازی به مراتب وسیع‌تر از Arkham Asylum بود و Batman توانایی حرکت در شهر به صورت آزادانه را داشت. موضوعی که در کنار مأموریت‌های اصلی و فرعی متنوع و البته معماهای جالب Riddler، تنوع عظیمی به بازی می‌داد. همچنین امکان بازی در نقش Catwoman نیز وجود داشت که علاوه بر گیم‌پلی متفاوت و امکانات خاص خود، از داستانی مخصوص بهره برده و در طول آن باید به جنگ دشمنانی چون Poison Ivy و Two-Face می‌رفتید. مبارزات و استفاده از وسایل فرعی این بار کیفیتی بالاتر از قبل پیدا کرده و در کنار گرافیکی فوق‌العاده، یکی از زیباترین عناوین کمیکی تاریخ را شاهد بودیم. عنوانی که با پایان میخکوب‌کننده خود، باعث شد یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین پایان‌های بازی‌های کامپیوتری را شاهد باشیم.
بعدها DLCای تحت عنوان Harley Quinn’s Revenge برای بازی منتشر شد که ماجراهای Arkham City را ادامه داده و بازیکنان را بیشتر در جریان حالات روحی Batman بعد از اتمام Arkham City قرار می‌داد.

Lego Batman 2: DC Super Heroes

سازنده: Traveller’s Tales
ناشر: Warner Bros. Interactive Entertainment
پلتفورم‌ها: Xbox 360, PlayStation 3, Vita, Wii, Wii U, DS, 3DS, PC
تاریخ انتشار: 2012/2013

بعد از موفقیتی که Lego Batman کسب کرد، ساخت نسخه بعدی از این مجموعه در دستور کار قرار گرفت و سرانجام در سال 2012 نسخه دوم بازی منتشر شد.
هرچند حال و هوای بازی شباهت زیادی به نسخه اول داشت، ولی Open World شدن آن و فراهم شدن محیطی عظیم برای گردش و جستجو باعث شده بود تا شاهد تجربه‌ای غنی‌تر باشیم. پایه و اساس گیم‌پلی مانند گذشته بود، ولی به لطف حضور کاراکترهای مهمان از دنیای DC، تنوع فوق‌العاده‌ای در آن به چشم می‌خورد. کاراکترهایی که از قهرمانانی چون Superman، Wonder Woman و Flash تا افراد خبیثی مانند Lex Luthor و General Zod را شامل می‌شدند و در کنار کاراکترهای خوب و بد دنیای Batman، لیست بلندبالایی را تشکیل می‌دادند. به طوری که بازیکن توانایی بازی با حدود 70 کاراکتر مختلف را داشت و بسیاری از این کاراکترها نیز قابلیت‌ها و قدرت‌های ویژه خود را دارا بودند.
نکته دیگری که در کنار وسیع شدن محیط‌های بازی دیده می‌شد، صداگذاری کاراکترها بود. موضوعی که برای اولین بار در عناوین لیسانسی Lego در سال‌های اخیر اتفاق می‌افتاد و این بار به جای حرکات پانتومیم‌مانند و کاراکترهایی که صامت و بی‌صدا هستند، شاهد صحبت کردن تمام کاراکترها بودیم. صداپیشگی Batman نیز برعهده تروی بیکر بود که کار خود را به خوبی انجام داده بود.
Lego Batman 2 توانست به خوبی طرفداران Lego و البته دوست‌داران کمیک‌های DC را راضی کرده و یک سال پس از عرضه، در قالب یک انیمیشن 70 دقیقه‌ای نیز عرضه شود. انیمیشنی که با نام Lego Batman: The Movie – DC Super Heroes Unite ترکیبی از میان‌پرده‌های داخل بازی و ویدئوهای جدید بود.

Batman: Arkham Origins

سازنده: Warner Bros. Games Montreal
ناشر: Warner Bros. Interactive Entertainment
پلتفورم‌ها: PlayStation 3, Xbox 360, Wii U, PC
تاریخ انتشار: 2013

دو سال بعد از عرضه Batman: Arkham City و استقبال عظیمی که از آن بازی شد، نسخه جدیدی از سری Arkham منتشر شد. نسخه‌ای که تفاوت‌های ریز و درشتی با دو بازی قبل داشت. این بار به جای Rocksteady Studios که خود مشغول ساخت Batman: Arkham Knight بود، استودیوی Warner Bros. Games Montreal وظیفه ساخت بازی را برعهده گرفت.
همان‌طور که از نام بازی نیز مشخص است، ماجراهای آن به زمانی قبل از نسخه‌های پیشین بازمی‌گشت. روزهایی که Bruce Wayne در ابتدای راه خود برای تبدیل شدن به ناجی Gotham City بوده و هنوز به خوبی با مشکلات و سختی‌های این کار آشنا نبوده است. اکثر دشمنان معروف و شناخته‌شده Batman نیز هنوز تا روزهای اوج خود فاصله زیادی داشته و سر و کله آن‌ها به تدریج پیدا می‌شود. یکی از تفاوت‌های این نسخه با بازی‌های قبلی در این بود که علاوه بر تمرکز روی دشمنان محبوب Batman، کاراکترهای دیگری نیز در بازی وجود داشتند که خیلی‌ها تا پیش از این کمتر نام آن‌ها را شنیده بودند. افرادی چون Copperhead، Firefly و Electrocutioner که هرکدام به بهانه‌ای به سراغ Batman آمده و شوالیه تاریکی را تهدید می‌کردند. البته این بار هم کاراکترهای مطرحی مانند Joker، Penguin و Bane در بازی حضور داشتند و در مجموع لیست مناسبی از دشمنان برای بازی طراحی شده بود و نبردهای به‌یادماندنی‌ای چون مبارزه با Deathstroke نیز در بازی وجود داشت. نکته عجیبی که در این میان به چشم می‌خورد، عدم صداگذاری کاراکترهایی چون Batman و Joker توسط صداگذاران قبلی این سری بود. این بار راجر کرگ اسمیت و تروی بیکر به ترتیب صداگذاری این دو را برعهده داشتند که البته کیفیت کارشان نیز بسیار خوب و قابل تقدیر بود.

گیم‌پلی بازی مشابه نسخه‌های قبل بود و تغییرات عظیمی را شاهد نبودیم. موضوعی که باعث شد انتقاداتی در مورد بازی مطرح شده و با وجود ارزش‌های بالای آن، موجب شد در حد نسخه‌های قبلی مقبول واقع نشود. بخش مولتی‌پلیر نیز برای بازی طراحی شده بود که ارزش بازی را بیشتر از قبل می‌کرد و توانست طرفداران خاص خود را بدست آورد.
بعدها یک DLC تحت عنوان Cold, Cold Heart برای بازی منتشر شد که به تقابل Batman و Mr. Freeze می‌پرداخت و لایه‌های پیچیده شخصیت Mr. Freeze را به خوبی نمایان می‌ساخت.

Batman: Arkham Origins Blackgate

سازنده: Armature Studios
ناشر: Warner Bros. Interactive Entertainment
پلتفورم‌ها: Vita, 3DS, Xbox 360, PlayStation 3, Wii U, PC
تاریخ انتشار: 2013/2014

همزمان با عرضه Batman: Arkham Origins، نسخه مخصوصی نیز برای کنسول‌های دستی Vita و 3DS منتشر شد که توسط استودیوی کوچک Armature Studios طراحی شده بود. داستان بازی بعد از اتفاقات نسخه اصلی رخ می‌داد و بازیکن را بار دیگر برای مقابله با دشمنان همیشگی Batman عازم می‌کرد که این بار زندان Blackgate مرکز وقوع حوادث بازی بود.
بازی حالتی 2.5بعدی داشت و طراحی مراحل نیز حس و حالی Metroidvaniaـی داشتند. (اصطلاحی که ترکیبی از نام دو بازی Metroid و Castlevania بوده و برای عناوین Platformer دوبعدی که با جنبه‌های گردش در محیط‌های بزرگ ادغام می‌شوند، به کار می‌رود) گیم‌پلی بازی با وجود زاویه دوربین متفاوت و محدودیت حرکتی نسبت به نسخه‌های اصلی، شباهت زیادی به آن‌ها داشت و سازندگان بازی به خوبی قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلف آن بازی‌ها را در یک عنوان کوچک‌تر جای داده بودند. البته گیم‌پلی مشکلاتی هم داشت و نتوانست به بهترین شکل ممکن عمل کند. مأموریت‌های فرعی هم برای بازی در نظر گرفته شده بود و نکته جالب بازی این بود که غول‌های بازی ترتیب خاصی برای مبارزه با بازیکن نداشتند و بازیکن خود می‌توانست انتخاب کند که اول به سراغ کدامیک برود. موضوعی که باعث ایجاد پایان‌های مختلف بسته به ترتیب مبارزه با غول‌ها می‌شد.
Batman: Arkham Origins Blackgate نتوانست موفقیت‌های سایر نسخه‌های Arkham را بدست آورد. بازی‌ای که در ابتدا با در نظر گرفتن ویژگی‌های کنسول‌های دستی طراحی شده بود، ولی بعد از مدتی برای سایر پلتفورم‌ها نیز عرضه شد.

Batman

سازنده: Specular Interactive
ناشر: Raw Thrills
پلتفورم: Arcade
تاریخ انتشار: 2013

سال‌ها بعد از عرضه بازی Batman: Gotham City Racer، استودیوی دیگری نیز به فکر ساخت عنوانی از Batman برپایه استفاده از وسایل نقلیه افتاد. عنوانی که سال گذشته برای دستگاه‌های Arcade عرضه شد.
Specular Interactive که پیش از این نیز تجربه ساخت عناوین مسابقه‌ای برای دستگاه‌های Arcade را داشت، این بار به سراغ موضوعی متفاوت رفت. بازی‌ای بر گرفته از دنیای Batman در سبک Vehicular Combat (سبکی که عنوان Twisted Metal نیز در آن قرار دارد) بازیکن در این بازی توانایی انتخاب وسیله نقلیه خود از بین 10 مدل مختلف را دارد که عمدتاً از فیلم‌ها و سریال‌های Batman به بازی منتقل شده‌اند. از Batmobileهای قدیمی مربوط به چند دهه قبل و دوران ادام وست تا Tumbler که از سری فیلم‌های نولان وارد بازی شده‌اند. هر اتومبیل امکانات و اسلحه‌های مخصوص خود را داشته و قابلیت آپگرید و بالا بردن قدرت آن‌ها نیز به بازیکن داده می‌شود. برای مثال Tumbler می‌تواند تبدیل به مدل پرنده نیز شده و در هوا به جنگ با دشمنان بپردازد. دشمنانی که از افرادی چون Joker، Bane و Mr. Freeze تشکیل شده و با وسایل نقلیه مخصوص خود به جنگ بازیکن آمده و در لوکیشن‌های مختلف رقابتی داغ و نفس‌گیر را ایجاد می‌کنند.
بازی Batman با در اختیار داشتن 20 کاراکتر، حدود 1000 خط دیالوگ و 36 مرحله در 6 لوکیشن مختلف، یکی از عناوین جالب دستگاه‌های Arcade محسوب می‌شود.

Batman: Arkham Knight

سازنده: Rocksteady Studios
ناشر: Warner Bros. Interactive Entertainment
پلتفورم‌ها: PlayStation 4, Xbox One, PC
تاریخ انتشار: احتمالاً 2014

چندی پیش بعد از مدت‌ها بی‌خبری از Rocksteady Studios، از بازی آینده این استودیو پرده‌برداری شد. آخرین نسخه از سری Arkham که تحت نام Batman: Arkham Knight قرار است در کنار PC، برای کنسول‌های نسل حاضر نیز منتشر شود.
داستان بازی یک سال پس از اتفاقات Arkham City رخ می‌دهد و اوضاع شهر از همیشه خراب‌تر شده است. بار دیگر دشمنان قسم‌خورده Batman دور هم جمع شده‌اند تا با از بین بردن شوالیه تاریکی، با خیالی راحت شهر را بین خود تقسیم کنند. در کنار دشمنانی چون Two-Face، Scarecrow و Penguin، کاراکتر جدیدی نیز در بازی به چشم می‌خورد که Arkham Knight نام دارد. این کاراکتر که مخصوص بازی خلق شده و پیش از این در کمیک‌ها و سایر موارد مربوط به دنیای Batman حضور نداشته، دارای دو ویژگی جالب هست. نام کاراکتر شباهت عجیبی به لقب Batman یعنی Dark Knight دارد، و البته ظاهر او نیز تا حدودی یادآور Batman است. این دو موضوع باعث شده تا تئوری‌هایی در مورد او شکل بگیرد. یکی اینکه Arkham Knight از قبل با Bruce Wayne آشنایی داشته و حال به دلیلی قصد انتقام گرفتن از او را دارد. دیگر اینکه شاید این کاراکتر به نوعی بازتاب دهنده وجه سیاه و تاریک شخصیت Batman باشد. کاراکتری که شاید حتی وجود خارجی نداشته و Batman بعد از پشت سر گذاشتن مشکلات روحی فراوان در ماجراهای قبلی خود، این شخصیت را به صورت ناخودآگاه در ذهن خود ایجاد کرده و به جنگ با او می‌پردازد.

در مورد گیم‌پلی بازی اطلاعاتی منتشر شده و مشخص شده است که گیم‌پلی کم و بیش مانند نسخه‌های قبلی خواهد بود. اکثر قابلیت‌ها و وسایل همراه Batman در نسخه‌های پیشین، اینجا نیز در دسترس او قرار دارند و البته تعدادی وسیله جدید نیز به آن‌ها اضافه می‌شود. ولی مهم‌ترین ویژگی جدید بازی به حضور Batmobile برمی‌گردد. موضوعی که طرفداران Batman سال‌ها منتظر رخ دادن آن در سری Arkham بودند و این بار علاوه بر حضور در نسخه جدید، نقش بسیار پررنگی نیز ایفا خواهد کرد. از کمک به Batman برای تردد در خیابان‌های Gotham تا حل معماهای Riddler که قصد انتقام گرفتن از Batman را دارد. در کنار این‌ها، ابعاد شهر نیز گسترش زیادی یافته و حدود 5 برابر بزرگ‌تر از لوکیشن Arkham City خواهد بود. موضوعی که ارزش بازی را بیشتر از قبل کرده و با وجود ده‌ها مأموریت اصلی و فرعی، بازیکنان را مدت‌ها سرگرم نگه ‌خواهد داشت. از دیگر نکات بازی می‌توان به بازگشت کوین کانروی برای صداگذاری Batman اشاره کرد. کسی که در نسخه Arkham Origins غایب بود و بار دیگر با صدای فوق‌العاده خود کاراکتر Batman را جان می‌بخشد.
به نظر می‌رسد Batman: Arkham Knight پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به یک شاهکار دیگر در سطح Batman: Arkham City را دارد و می‌تواند یک بار دیگر چه طرفداران Batman و چه علاقمندان به عناوین Action Adventure را به بهترین شکل ممکن سیراب کند. عنوانی که در ابتدا صحبت از عرضه آن در پایان سال 2014 بود و مدتی پیش شایعاتی در مورد انتشار آن در سال 2015 شنیده شد. احتمالاً در نمایشگاه E3 علاوه بر اعلام تاریخ انتشار بازی و کسب اطلاعات بیشتر، شاهد نمایش‌ گیم‌پلی بازی نیز خواهیم بود.,بازی‌های مخصوص موبایل و تبلت,علاوه بر بازی‌هایی که با حضور کاراکتر Batman در پلتفورم‌های اصلی منتشر شده، عناوینی نیز برای وسایل همراه ساخته شده است. بازی‌هایی که برای موبایل‌ها و تبلت‌ها ساخته شده و به معرفی مختصر آن‌ها می‌پردازیم.,Batman Begins,بازی‌ای بر پایه فیلم Batman Begins که از المان‌های مخفی‌کاری در کنار عناصر Platformer بهره می‌برد.,Lego Batman: The Mobile Game,نسخه‌ای فرعی از Lego Batman که مخصوص تلفن‌های همراه ساخته شده بود.,The Dark Knight,باز هم عنوانی دیگر بر اساس سری فیلم‌های نولان که کیفیت چندان بالایی نداشت.

The Dark Knight: Batmobile Game,بازی‌ای که در آن باید به کنترل Batmobile با استفاده از صفحه لمسی و قابلیت‌های حرکتی گوشی خود می‌پرداختید.,Superman/Batman: Heroes United,در این بازی باید با کمک Batman و Superman به جنگ Darkseid رفته و دنیا را از شر خرابکاری‌های او نجات می‌دادید.,mobile batarang.png,Batman: Guardian of Gotham,یک عنوان Rail Shooter که تمرکز آن روی استفاده از Batarang برای مبارزه با دشمنان بود.,Batman: Arkham City Lockdown,داستان بازی پیش از ماجراهای Arkham City اتفاق می‌افتاد و با استفاده از امکانات موبایل‌ها و تبلت‌ها، حال و هوای سری Arkham را در این وسایل زنده می‌کرد.,The Dark Knight Rises,سومین فیلم تریلوژی نولان نیز دارای یک بازی برای وسایل همراه بود که با وجود گرافیک بالای خود، از مشکلات مختلفی در گیم‌پلی رنج می‌برد.

Batman: Arkham Origins,یک عنوان فرعی دیگر از سری Arkham که بیشتر از تمرکز روی داستان، به مبارزات Batman با دشمنانش می‌پرداخت.,سایر عناوین,در کنار عناوینی که به آن‌ها اشاره شد، Batman در تعدادی بازی دیگر نیز حضور داشته که این بازی‌ها به صورت اختصاصی برای این کاراکتر طراحی نشده‌اند. از عناوینی که Batman نقشی بسیار کوتاه را در آن‌ها ایفا کرده تا بازی‌هایی که این کاراکتر در کنار دیگران نقشی اساسی در آن‌ها داشته است.

The Revenge of Shinobi

سازنده: Sega
ناشر: Sega
پلتفورم‌: Sega Genesis
تاریخ انتشار: 1989

اولین حضور Batman در عناوین فرعی، جالب‌ترین حضور این کاراکتر نیز محسوب می‌شود. در بازی The Revenge of Shinobi، بازیکن در یکی از مراحل با دشمنی برخورد می‌کند که شباهت عجیبی به Batman دارد. البته در خود بازی نامی از Batman برده نشده و در داستان آن نیز شرح داده می‌شود که این فرد خود Batman نبوده و یک Shapeshifter است که خود را به این شکل درآورده است. البته در کنار این مورد، کاراکترهای دیگری با شکل و شمایل Spider-Man، Rambo، Terminator و Godzilla نیز در مراحل مختلف به استقبال بازیکن می‌آمدند. کاراکترهایی که در ورژن‌های بعدی بازی تغییراتی به خود دیده و یا حذف شدند.

Justice League Task Force

سازنده: Sunsoft/Blizzard Entertainment/Condor
ناشر: Acclaim Entertainment
پلتفورم‌ها: Sega Genesis, SNES
تاریخ انتشار: 1995

یک عنوان Fighting که دارای کاراکترهای مختلفی از گروه Justice League بود و Batman نیز حضور پررنگی در آن داشت. همچنین یکی از لوکیشن‌های بازی نیز Gotham City بود.

Justice League: Injustice for All

سازنده: Saffire
ناشر: Midway Games
پلتفورم: Game Boy Advance
تاریخ انتشار: 2002

این بازی Action بر پایه مجموعه انیمیشنی Justice League ساخته شده بود و از طراحی‌ها و مدل کاراکترهایی بر اساس این مجموعه سود می‌برد.

Justice League: Chronicles

سازنده: Full Fat
ناشر: Midway Games
پلتفورم: Game Boy Advance
تاریخ انتشار: 2003

یک عنوان Action دیگر، باز هم طراحی شده بر مبنای سریال تلویزیونی Justice League و البته یک بار دیگر برای کنسول دستی GBA.

Justice League Heroes

سازنده: Snowblind Studios
ناشر: Warner Bros. Interactive Entertainment
پلتفورم‌ها: Xbox, PlayStation 2, PSP, DS
تاریخ انتشار: 2006
Snowblind Studios در این بازی Action RPG اجازه پیش بردن داستان به صورت تک‌نفره یا دونفره را داده بود. عنوانی که هر مرحله از آن با حضور دو کاراکتر Justice League پیش می‌رفت و Batman در آن نقش پررنگی را ایفا می‌کرد.

Justice League Heroes: The Flash

سازنده: WayForward Technologies
ناشر: Warner Bros. Interactive Entertainment
پلتفورم: Game Boy Advance
تاریخ انتشار: 2006

یکی دیگر از عناوین Justice League برای کنسول دستی نینتندو که با محوریت کاراکتر Flash طراحی شده بود. در این عنوان Batman تنها در یک میان‌پرده حضور پیدا می‌کرد.

Mortal Kombat Vs. DC Universe

سازنده: Midway Amusement Game/Warner Bros. Interactive Entertainment
ناشر: Midway Games
پلتفورم‌ها: PlayStation 3, Xbox 360
تاریخ انتشار: 2008

عنوانی پرهیاهو که کاراکترهای سری محبوب Mortal Kombat را به جان معروف‌ترین شخصیت‌های دنیای DC می‌انداخت. بازی با وجود کیفیت نسبتاً خوب و کاراکترهای جالب و متنوع خود، حرف و حدیث‌های زیادی به وجود آورد و طرفداران Mortal Kombat از کاهش خشونت و تغییر حال و هوای این سری و ملایم شدن آن به خاطر حضور کاراکترهای DC به شدت معترض بودند.

DC Universe Online

سازنده: Sony Online Entertainment
ناشر: Sony Computer Entertainment
پلتفورم‌ها: PlayStation 3, PlayStation 4, PC
تاریخ انتشار: 2011/2013

در نگاه اول پتانسیل عظیمی در یک عنوان MMORPG بر مبنای کمیک‌های DC و ده‌ها کاراکتر معروف آن مانند Batman و همراهان و دشمنان او دیده می‌شد. ولی در نهایت بازی نتوانست به موفقیت زیادی دست پیدا کند و با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کرد.

Gotham City Impostors

سازنده: Monolith Productions
ناشر: Warner Bros. Interactive Entertainment
پلتفورم‌ها: PlayStation 3, Xbox 360, PC
تاریخ انتشار: 2012

در این بازی FPS که با محوریت مولتی‌پلیر طراحی شده بود، به شکل مستقیم خبری از Batman و سایر کاراکترهای مربوطه نبود، ولی بازیکنان در دو گروه به رقابت با یکدیگر می‌پرداختند که یک گروه طرفداران Batman و دیگری طرفداران Joker را شامل می‌شدند و پوشش و شکل و شمایلی مانند این دو کاراکتر داشتند.

Injustice: Gods Among Us

سازنده: NetherRealm Studios/High Voltage Software/Armature Studio
ناشر: Warner Bros. Interactive Entertainment
پلتفورم‌ها: PlayStation 3, PlayStation 4, Vita, Wii U, Xbox 360, PC
تاریخ انتشار: 2013

سازندگان سری Mortal Kombat بار دیگر به فکر ساخت یک عنوان Fighting با حضور کاراکترهای DC افتادند و این بار تمام تمرکز خود را صرف همین قضیه کردند، به شکلی که دیگر خبری از دنیای Mortal Kombat در این بازی نبود. بازی دارای داستان مخصوص به خود و دنیایی جالب و متفاوت بود و کمیک‌هایی نیز در ارتباط با آن طراحی شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا