بعد از موفقیت بی چون و چرا نینتندو و قبضه کردن بازار، سونی و مایکروسافت نیز به فکر تولید حسگرهای حرکتی مخصوص خود افتادند تا آنها نیز سهمی از بازار را به دست بیاورند و قابلیتهای جدیدی به کنسولهای حال حاضر خود اضافه کنند. هر دو شرکت در جریان E3 2009 کنترلهای جدید خود را به نمایش گذاشتند تا بار دیگر رقابت بینشان جان تازهای بگیرد. اکنون زمان کمی تا عرضه PlayStation Move یا همان کنترل حرکتی PlayStation 3 باقی مانده، در این مقاله قصد نقد و بررسی ویژگیهای این کنترلر را داریم تا علاقه مندان اطلاعات مورد نیازشان درباره Move را بدست آورند.
همانطور که اشاره کردم کنسول Wii از همان ابتدای عرضه دارای کنترل حرکتی بود و قسمت اعظمی از بازار را در دست خود گرفت اما تفاوت حسگر حرکتی PS3 با کنسولی که 4 سال پیش عرضه شده در چیست؟ آیا تفاوتی وجود دارد؟ در جواب این سوال باید بگویم Move از بسیاری جهات ظاهراً شبیه به کنترلر Wii عمل میکند اما در اصل از تکنولوژی متفاوتی برای ردیابی کنترلر بهره میبرد. کنترلر حرکتی PS3 از دو جز اصلی تشکیل شده: PS Eye و Move. طراحی دسته Move با توجه به بدنه آن و محل قرار گیری دکمهها به خوبی انجام شده و بسیار خوش دست است. به جز دکمههای معمولی PS این کنترلر دو دکمه اصلی به نام T و Move دارد که بیشتر حرکات در بازیها توسط این دو دکمه انجام میپذیرد. دکمه T در اصل همان Trigger است که در پشت دسته قرار دارد و به راحتی با انگشت اشاره میتوان از آن استفاده کرد و دکمه Move نیز در وسط دسته قرار گرفته که دقیقا محل قرار گیری انگشت شصت بر روی دسته است، همین امر استفاده از آن را آسان میکند. البته محل قرار گیری دکمههای PS مانند دایره، ضربدر و … تغییر کرده و ممکن است در ابتدا با آن مشکل پیدا کنید اما رفته رفته به آن عادت خواهید کرد. گویی که در بالای دسته قرار گرفته نیز بخش مهمی از دسته است. این گوی هنگام وارد شدن به بازی روشن میشود و به وسیله نوری که از خود ساتع میکند کار را برای ردگیری دسته آسانتر می سازد. رنگ نور گوی متناسب با رنگ اتاق و محوطهای در آن قرار دارید تغییر میکند تا عمل ردیابی دچار تداخل نشود. در مجموع طراحی دسته و دکمههای آن بسیار مناسب بوده و استفاده از آن با هر دو دست آسان است.
اما مهمترین جز در این تکنولوژی، PS Eye است که تقریباً هم زمان با عرضه PS3 وارد بازار شد. این دوربین قابلیت تصویر برداری 60 فریم در ثانیه در رزولوشن 640 در 480 را دارا است (120 فریم در رزولوشن 320 در 240) که همین امر موجب میشود تا با سرعت بالایی توانایی ردیابی کنترلر را داشته باشد. لنز این دوربین دارای دو زاویه wide و معمولی است، برای کارایی بهتر در هنگام استفاده از Move باید از زاویه لنز بر روی wide قرار گیرد. ضمن اینکه بر روی دوربین چندین میکروفون تعبیه شده که برای تشخیص و ضبط صدا در بازیها کاربرد دارد. همچنین PS Eye به تنهایی قادر به تشخیص صورت و حالات آن است که در بازیهای آینده مانند GT5 برای ردگیری سر راننده استفاده خواهد شد.
Navigation Controller نیز جز دیگری از Move است که در واقع نقش قسمت چپ دسته معمولی را ایفا میکند. این دسته دارای دکمههای جهت به همراه ضربدر، دایره، L1 و L2 است. البته دکمه L2 نیز در اینجا به صورت یک Trigger طراحی شده. همچنین یک آنالوگ نیز بر روی دسته برای کنترل کاراکتر در نظر گرفته شده. استفاده از Navigation Controller گرچه ضروری نیست (به جای آن میتوان از قسمت چپ دسته معمولی استفاده کرد) اما با استفاده از آن تجربه بهتری در بازیها خواهید داشت. هر دو دسته دارای شک هستند و بوسیله کابل USB شارژ میشوند. باتری آنها نیز با یک بار شارژ کامل تا 10 ساعت قابل استفاده هستند که نسبتاً زمان مناسبی است.
شرکت سونی قابلیت کنترل منوی XMB به وسیله Move را نیز جدیداً با یک فیرمور اضافه کرده، البته این عمل توسط حسگرهای داخلی Move انجام میگیرد اما به دلیل حساسیت بالا، گردش در منو بسیار سخت صورت میگیرد و عملاً کار بیهودهای است. تنها نقطه منفی در مورد Move عدم پاسخدهی مناسب در محیط های پرنور است، در مکانهای پرنور PS Eye به درستی نمیتواند نور دسته را ردیابی کند بدین ترتیب حرکات آن به درستی داخل بازی انتقال داده نمیشود. البته در اینجا منظور ار پرنور هنگامی است که اتاق توسط یک پروژکتور قوی یا از چند طرف بوسیله نور مستقیم خورشید روشن شده باشد. در غیر این صورت به مشکلی برنخواهید خورد.,بازیها,همانطور که اشاره کردم بازیهای عرضه شده برای یک سخت افزار تایین کننده اصلی موفقیت آن است، در ادامه بررسی مختصری از چندین بازی که برای Move عرضه میشوند؛ خواهیم داشت.
در پایان باید بگویم سخت افزار Move درست مانند دیگر سخت افزار شرکت سونی بسیار با کیفیت و خوب طراحی و ساخته شده است. اما یک سخت افزار به تنهایی و بدون پشتیبانی بازیهای سطح بالا موفق نمیشود. بازیهایی که همزمان با عرضه Move وارد بازار میشوند همگی عناوین متوسطی هستند و بیشتر برای مخاطب Casual در نظر گرفته شدند ما این کنترلر پتانسیل بالای برای هماهنگی با بازیهای Hardcore نیز دارد و قطعاً در آینده با عرضه بازیهای مانند Killzone 3, Socom 4 و … جایگاه بهتری بین مخاطبین بزرگسال خواهد داشت. اگر از دوستداران تاریخچه کنسول های بازی هستید این بخش را در بازی سنتر مشاهده کنید.