تاریخچه کنسول های بازی

سیر تکامل کنسول های PlayStation

در سال 1994 شرکت سونی عنوان تجاری پلی استیشن را به همگان معرفی نمود، این شرکت تا به امروز 5 نسل از این وسیله محبوب را به بازار عرضه کرده است که تمامی آن‌ها شامل مدل های به روز شده هستند. در حال حاضر قسمت مربوط به بازی های کامپیوتری سونی یعنی پلی استیشن در حدود 78 درصد از سود این شرکت را تامین میکند. مدل جدید این کنسول یعنی PlayStation 5 که در ماه نوامبر معرفی شد بهانه ای است برای مروری بر گذشته این ایستگاه دوست داشتنی. اگر به تاریخچه کنسول های بازی علاقه‌مند هستید حتما این بخش را بعد از اتمام مقاله مشاهده کنید.

PlayStation

 

محرک و دلیل ساخته شدن PlayStation همکاری ناموفق و شکست خورده‌ای میان سونی و نینتندو بود که طی آن شرکت سونی در حال انجام مذاکراتی با نینتندو به منظور ساخت اضافه شونده ای (Add-on) برای کنسول Super Nintendo بود. پلی استیشن با ویژگی های خود مانند CD-ROM دو سرعته، پردازشگر 1 هسته ای به همراه 2 مگابایت حافظه و یک کارت گرافیک 1 مگابایتی توانایی انتقال 350 هزار چند ضلعی در ثانیه را فراهم میکرد.
اولین کنسول PlayStation نقشی مهم و محوری در انتقال صنعت بازی‌ها از گرافیک 2 بعدی به سمت ارائه همزمان تصاویر 3 بعدی ایفا کرد که در این راه استفاده کردن از دیسک های نوری کمک شایانی به این موضوع کرده است، این در حالی بوده است که در آن زمان N64 به دلیل حجم محدود کارتریج‌ها با مشکلاتی رو به رو بود. اولین نسخه از پلی استیشن فاقد حافظه داخلی بود، بنابراین برای فایل‌های ذخیره سازی بازی‌ها نیازمند یک کارت حافظه بود که مقدار فضای موجود در آن تنها 128 کیلوبایت بود. اولین پلی استیشن بدون کنترلر های معروف خود یعنی DualShock به بازار عرضه گردید، همچنین این کنترلر ها فاقد کلید های Thumb Sticks بوده اند. سونی در سال 1997 اولین کنترلر DualShock را به همراه امکانات یاد شده معرفی کرد.

رقیبان اصلی: Sega Saturn و Nintendo 64

بازی های مهم:Resident Evil series, Tekken series, Dead or Alive, Tomb Raider, Final Fantasy VII/VIII/IX, Castlevania: Symphony of the Night, Silent  Hill, Metal Gear Solid, Crash Bandicoot, Tony Hawk’s Pro Skater 2, Gran Turismo, Chrono Cross, Spyro the Dragon, PaRappa the Rapper

PSone

معرفی کنسول های تغییر یافته از لحاظ ظاهری و کوچکتر شدن آن‌ها با ارائه PSOne به بازار آغاز شد، سونی در تاریخ هفتم جولای سال 2000 اولین نمونه تغییر یافته PlayStation را روانه بازار کرد. این کنسول از نظر ظاهری کوچکتر و همچنین شامل به روز رسانی گرافیکی در رابط کاربری خود شده بود.

PlayStation 2

پلی استیشن 2 اولین بار در تاریخ 4 مارس 2000 در کشور ژاپن منتشر شد، از این کنسول محبوب بیش از 155 میلیون دستگاه در طول عمر 12 ساله خود به فروش رفته است. پلی استیشن 2 که جز نسل ششم کنسول های خانگی بود در زمان عرضه رقبایی مانند Sega Dreamcast, Nintendo’s GameCube, Microsoft’s Xbox را در پیش روی خود میدید، اما هیچکدام از آن‌ها توان رقابت با این دستگاه جادویی سونی و تعداد بازی هایی که برای آن منتشر شده است را نداشتند. برای این کنسول بیش از 2000 عنوان بازی عرضه شده است. سخت افزار پلی استیشن 2 شامل یک پردازشگر 1 هسته ای با کلاک 294.9 مگاهرتز به همراه 32 مگابایت حافظه و کارت گرافیگی که تنها از 4 مگابایت حافظه سود میبرد تشکیل شده بود. این کنسول قابلیت اجرای بیشتر بازی های نسل قبل خود یعنی پلی استیشن 1 را داشت که در آن زمان ویژگی قابل توجه ای بود. PS2 اولین کنسولی بوده است که از فرمت DVD و پخش فیلم‌های آن و همچنین درگاه USB پشتیبانی می‌کرد. با عرضه شدن دوربین این کنسول در سال 2003 به قابلیت های پلی استیشن 2 افزوده شد. در حالی که به کاربران این کنسول اجازه نصب هارد درایو 40 گیگاباتی داده شده بود اما پلی استیشن 2 از کارت حافظه به منظور نگهداری فایل های ذخیره سازی بازی ها استفاده میکرد با این تفاوت که حجم آن از 128 کیلوبایت به 8 مگابایت افزایش پیدا کرده بود. همچنین معرفی DualShock 2 به همراه این کنسول انجام شده است.

رقیبان اصلی: Sega Dreamcast, Nintendo GameCube, Microsoft Xbox

بازی های مهم: Grand Theft Auto III/Vice City/San Andreas, Final Fantasy X, Devil May Cry, Suikoden series, Metal Gear Solid 2/3, Twisted Metal Black Silent Hill series, Jak and Daxter, Ratchet & Clank, Sly Cooper, Kingdom Hearts I/II, Katamari Damacy, God of War I/II, Gran Turismo 3: A-Spec

PlayStation 2 Slimline

در سپتامبر 2004 شرکت سونی با ادامه استراتژی خود از نسخه کوچکتر شده کنسول PS2 به نام PlayStation 2 slimline رونمایی کرد. در کنار کوچک شدن ابعاد کنسول میتوان به کاهش صدای آن و همچنین تعبیه شدن درگاه Ethernet اشاره کرد.

PlayStation 3

پلی استیشن 3 اولین بار در تاریخ 11 نوامبر 2006 در ژاپن و یک هفته پس از آن در آمریکای شمالی به بازار ها ارائه شد. از این کنسول بیش از 80 میلیون واحد در بازار های جهانی به فروش رفته است. کنسول های Xbox 360 و Nintendo Wii به عنوان رقبای این محصول سونی شناخته میشدند. این محصول در هنگام معرفی به بازار ها قیمتی معادل 600 دلار داشت که گرانترین در بین سایر رقبا بود. اما PS3 اولین کنسولی بوده است که درایو Blu-ray به همراه خود داشت این در حالی بوده است که پخش کننده های Blu-ray در زمان عرضه پلی استیشن 3 قیمتی بیش از این کنسول سونی داشتند. در قلب پلی استیشن 3 پردازش گر Cell که با همکاری شرکت سونی، توشیبا و IBM طراحی شده بود مسئولیت آنالیز داده ها را بر عهده داشت، این پردازش گر به علت پیچیدگی های مربوط به برنامه نویسی  باعث به وجود آمدن بحث های بسیاری در بین سازندگان بازی ها شد. پردازش گر Cell از تعداد 8 هسته تشکیل شده بود که از 7 تای آن استفاده می‌کرد و کلاک آن معادل با 3.2 گیگاهرتز بود. این کنسول در قسمت پردازشگر تصویر از Nvidia’s RSX Reality Synthesizer با 256 مگابایت VRAM و کلاک 550 مگاهرتز سود برده است. پلی استیشن 3 اولین کنسول شرکت سونی است که از درگاه HDMI و خروجی 1080 پیکسل سود برده است. اولین دستگاه های PS3 قابلیت اجرای بازی های کنسول نسل قبل خود یعنی PS2 را به همراه داشتند، زیرا سونی پردازش گر PS2 را داخل این کنسول قرار داده بود اما مدت کوتاهی پس از عرضه این محصول این امکان از PS3 حذف گردید. پلی استیشن 3 تکنولوژی اتصال به صورت Wi-Fi را نیز به همراه خود داشت، علاوه بر یک هارد درایو با ظرفیت 20 گیگابایت که بر روی کنسول تعبیه شده بود کاربر توانایی اتصال هارد های دیگری را به کنسول داشت. ارائه PS3 با تولد PlayStation Network همراه بود، سرویسی که اجازه دریافت بازی ها به صورت دیجیتال و دریافت نرم افزار هایی جهت پخش آنلاین ویدئو ها مانند Netflix و YouTube را در اختیار کاربران قرار داده است. همچنین اشتراک های غیر رایگان پلاس جهت دستیابی به نسخه های پیش از انتشار بازی ها و تخفیف های خرید از فروشگاه سونی معرفی گردید. DualShock 3 اولین نمونه از کنترلر های بدون سیم این مدل نیز همراه با PS3 معرفی شد که از تکنولوژی motion-sensing نیز بهره می‌برد. پس از موفقیت Nintendo Wii سونی در سال 2010 کنترلر حرکتی خود با نام Move را برای PS3 به بازار ارائه کرد.

رقیبان اصلی: Nintendo Wii, Microsoft Xbox 360

بازی های مهم: The Last of Us, Grand Theft Auto IV/V, Uncharted 2/3, LittleBigPlanet, Red Dead Redemption, Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots, God of War III

PlayStation 3 Slim

سپتامبر 2009 نسخه باریک PS3 به بازار معرفی گردید که 3 برابر کوچکتر و سبک تر از نمونه Fat این کنسول بود، همچنین به علت تکنولوژی 45 نانومتری پردازش گر Cell به نیروی کمتر احتیاج داشت و در کنار آن درجه حرارت و صدای کمتری نسبت به نمونه Fat تولید میکرد. در این نسخه کلید Power که در پشت دستگاه قرار داشت حذف شد. از دیگر تغییرات ایجاد شده میتوان به تغییر فونت لوگوی PS3 اشاره کرد.

PlayStation 3 Super Slim

پلی استیشن 3 نسخه Super Slim در سپتامبر 2012 به عنوان اولین کنسول یک نسل که سونی برای دومین بار دست به تغییرات ظاهری آن میزند روانه بازار شد. این مرتبه سونی قسمت Disc Tray را از جلوی کنسول حذف کرد. شاسی کنسول به منظور جای گرفتن محافظ لنز نوری درایو مجددا طراحی گردید تا از قسمت فوقانی کنسول به آن دسترسی وجود داشته باشد. نه تنها نمونه جدید از کنسول Slim باریک تر بود بلکه وزن آن نیز 3 پوند کمتر بود.

PlayStation 4

پلی استیشن 4 در تاریخ 15 نوامبر 2013 در آمریکای شمالی وارد بازار شد و در روز اول عرضه موفق به فروش 1 میلیون واحد از محصول جدید خود شد و رکورد سریع ترین فروش طی 24 ساعت را از آن خود کرد. برای اولین بار سونی از معماری X84 که در واقع همان معماری پردازشگر های مخصوص کامپیوتر های گیمینگ است در طراحی پردازش گر کنسول PS4 استفاده کرد. این CPU هشت هسته ای با کلاک 1.6 گیگاهرتز محصولی از شرکت AMD است. در کنار این پردازشگر 8 گیگابایت حافظه GDDR5 که به صورت اشتراکی با کارت گرافیک این کنسول استفاده میشود در نظر گرفته شده است. پلی استیشن 4 به همراه خود قابلیت بار گذاری و به اشتراگ گذاری ویدئو های مربوط به Game-play بازی ها را معرفی نمود. کلید اشتراک گذاری به همراه پورت های مخصوص میگروفون و هدست و همچنین تغییراتی به منظور هر چه بهتر شدن ارگونومی کنترلر از تغییرات DualShock 4 بود.

رقبای اصلی: Nintendo Wii U, Microsoft Xbox One

بازی های مهم: Uncharted 4: A Thief’s End, Bloodborne, Infamous: Second Son, Until Dawn

PlayStation 4 Slim

عرضه PS4 Slim طبق سنت همیشگی سونی صورت گرفته است که از مدلی که در ابتدا عرضه شده است سبکتر بوده و دیگر خبری از گوشه های تیز PS4 در نسخه باریک آن دیده نمیشود و گوشه های این دستگاه به حالت گرد تغییر شکل داده اند. ارتفا Wi-Fi 5GHz و Bluetooth 4.0 و همچنین پشتیبانی از USB 3.1 از دیگر به روز رسانی های انجام شده بر روی مدل Slim است. دستگاه در مصرف انرژی بهینه شده است و دما و صدای کمتری نسبت به مدل اصلی تولید میکند. اما حذف درگاه صوتی S/PDIF از معایب این مدل جدید است.

PlayStation 4 Pro

PS4 Pro در تاریخ 10 نوامبر سال 2016 روانه بازار شد. Pro از لحاظ سخت‌افزاری پیشرفت قابل توجهی نسبت به نسخه اولیه کنسول داشته است. این کنسول بر مبنای تراشه گرافیکی Polaris کمپانی AMD ساخته شده و 4.2 ترافلاپس دارد که تقریبا 2 برابر بیشتر از PS4 معمولی است. علاوه بر این Pro از رزولوشن 4k پشتیبانی می‌کند. همچنین می‌تواند تمامی بازی‌های منتشر شده روی PS4 را اجرا کند. با توجه به اینکه Pro تقریبا 3 سال بعد از عرضه‌ی PS4 روانه بازار شد، به نظر می‌رسد که چرخه حیات 5 الی 7 ساله‌ای که تا نسل قبلی برای کنسول‌ها در نظر گرفته می‌شد، جای خود را به چرخه‌ی کوتاه‌تری داده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا