هنگامی که در E3 2009 مایکروسافت پرده از پروژه حسگر حرکتی خود برداشت، کمتر کسی تصور می کرد این نمایش شگفت انگیز روزی به واقعیت تبدیل شود. این حسگر که در ابتدا Natal نام داشت توانست جوایز زیادی در E3 2009 به دست آورد و از آن زمان تاکنون بحث های فراوانی در مورد آن شکل گرفته است، عده ای آن را برگ برنده مایکروسافت در این نسل می دانند و عده ای دیگر عرضه آن را حداقل برای این نسل غیر ممکن می دانستند. از زمان نمایش Natal تا E3 سال بعد خبر چندانی از این حسگر نبود ولی در E3 2010 اکثر زمان کنفرانس مایکروسافت به این حسگر که اکنون Kinect خوانده می شد اختصاص یافت. از آن موقع تاکنون مایکروسافت تبلیغات زیادی برای عرضه این وسیله به راه انداخته و آن را هم تراز با عرضه یک کنسول جدید می خواند، حال که Kinect به بازار عرضه شده باید دید گفته های مایکروسافت حقیقت دارد یا خیر.
مهم ترین نکته ای که باید بگوییم این است که Kinect واقعا کار می کند! بعد از اتصال Kinect به X360 این وسیله بلافاصله شما را شناسایی کرده و مراحل تشخیص چهره بازیکن و صدای او در زمان کمی انجام می پذیرد. برای آماده سازی، دستگاه از شما تعدادی تست جهت تشخیص تصویر و صدا می گیرد و بعد از آن وارد محیط داشبورد خواهید شد. بعد از راه اندازی Kinect و برای اجرای بازی های آن و یا حرکت در محیط داشبورد دیگر هیچ احتیاجی به کنترلر ندارید. با تکان دادن دستان خود وارد محیط Kinect Hub می شوید که در اینجا به راحتی می توانید با حرکت دست خود منوهای مختلف را انتخاب کرده و وارد آن ها شوید، البته هنوز تعدادی از منوها در این بخش قرار نگرفته اند و منوهای تنظیمات را کماکان باید با کنترلر انتخاب کنید. کارکردن با Kinect Hub فوق العاده جالب توجه می باشد و شما را به یاد فیلم Minority Report می اندازد! با حرکت دادن دست می توانید بر روی منوها رفته و با نگه داشتن دست خود به مدت چند لحظه کوتاه منوی مورد نظر را انتخاب کنید. سرعت تشخیص حسگر در این بخش بسیار خوب بوده و هر دو دست چپ و راست را به راحتی تشخیص می دهد. یکی دیگر از قابلیت های Kinect تشخیص صدا می باشد. شما با گفتن تعدادی کلمه می توانید از امکانات موجود در این بخش استفاده کنید، به طور مثال هنگامی که در داشبورد هستید با گفتن Xbox Kinect به محیط Kinect Hub خواهید رفت و یا با گفتن کلمه Achievement می توانید لیست اچیومنت های خود را بررسی کنید. البته در برخی موارد حسگر دستورات شما را به درستی اجرا نمی کند و باید کلمات را به صورت کاملا دقیق بیان کنید.,,بعد از گشت و گذار در Kinect Hub بهتر است مقداری بازی کنیم! قبل از بازی کردن باید این نکته را بگوییم که برای لذت بردن از بازی های Kinect باید فضای زیادی را در اختیار داشته باشید خصوصا هنگامیکه به صورت دو نفره بازی می کنید. حداقل فاصله مناسب برای بازی کردن 1.8 تا 2 متر از حسگر می باشد، همچنین به فضایی در حدود 1.5 تا 2 متر به صورت عرضی نیاز دارید تا در حین بازی دو نفره مشکلی برای شما پیش نیاید. مشکل اصلی Kinect را می توان همین عامل دانست، Kinect در محیط های کوچک به خوبی عمل نکرده و با شناسایی نفر دوم مشکل پیدا می کند. همچنین در طول بازی هایی که به تحرک زیادی نیاز دارند مانند Kinect Adventures بارها اتفاق می افتد که یکی از بازیکن ها از محدوده دید Kinect خارج شود. مشکل کمبود فضا را می توان اساسی ترین مشکل Kinect دانست که اگر بتوانید آن را برطرف کرده و در یک فضای مناسب به بازی کردن بپردازید بدون شک از بازی های Kinect لذت بیشتری خواهید برد. Kinect علاوه بر حالت ایستاده از حالت نشسته نیز پشتیبانی می کند، البته باید گفت در حالت نشسته حرکات شما به دقت حالت ایستاده تشخیص داده نمی شود خصوصا هنگام انتخاب منوی بازی ها. همچنین اکثر بازی های فعلی از حالت نشسته پشتیبانی نمی کنند ولی به طور مثال Kinect Joy Ride را به راحتی می توانید به صورت نشسته بازی کنید. همچنین انجام مراحل Kinect بازی Harry Potter and the Deathly Hallow Part I به صورت نشسته به راحتی امکان پذیر است.
اصلی ترین دغدغه ای که قبل از عرضه Kinect وجود داشت، مشکل لگ در بازی های آن بود. در نمایش های اولیه دستگاه، لگ در بازی های آن کاملا مشهود بود ولی هر چه به تاریخ عرضه آن نزدیک می شدیم این مشکل کمتر و کمتر می شد و حال که Kinect عرضه شده مشکل لگ آن به پایین ترین حد خود رسیده است. البته کماکان مشکل لگ در تشخیص حرکات وجود دارد ولی میزان آن در بازی های مختلف متغیر می باشد. در Kinect Adventure لگ محسوس بوده و قابل مشاهده است ولی در Kinect Sports این مشکل نسبتا حل شده و Rare توانسته به خوبی از قدرت Kinect برای پایین آوردن لگ استفاده کند. البته با وجود داشتن لگ در برخی بازی ها هنوز هم می توانید از این بازی ها به اندازه کافی لذت ببرید، زیرا مشکل لگ آنچنان زیاد نیست که بخواهد به تجربه بازی لطمه بزند، خصوصا در بازی هایی که سرعت زیادی دارند این مشکل را به هیچ عنوان احساس نخواهید کرد. همچنین در برخی بازی ها مانند Dance Central به دلیل نوع خاص بازی مشکل لگ حتی در صورت وجود داشتن، قابل مشاهده نخواهد بود.,,به جرات می توان گفت اگر به تنهایی از Kinect استفاده کنید از انجام بازی های آن لذت کافی را نخواهید برد و ممکن است این بازی ها پس از چند دقیقه برای شما کسل کننده شوند. دو نفره بازی کردن عاملی است که باعث می شود شما گذر زمان را در حین بازی کردن احساس نکنید! در اکثر بازی هایی که همزمان با عرضه Kinect وارد بازار شده اند قابلیت بازی دو نفره وجود دارد. Kinect در تشخیص نفر دوم بسیار خوب عمل می کند و مشکلی از این بابت نخواهید داشت. نکته جالب این جاست که در برخی بازی ها هنگامی که شما مشغول بازی تک نفره هستید، به محض اینکه نفر دوم در کنار شما قرار بگیرد بازی به طور خودکار به صورت دو نفره در می آید، مثلا در مینی گیم River Rush از بازی Kinect Adventure با اضافه شدن نفر دوم می توانید مرحله را به صورت تیمی به پایان رسانید و یا در مینی گیم Reflex Ridge از همین بازی اضافه شدن نفر دوم موجب تقسیم شدن صفحه و رقابتی شدن بازی می شود، همچنین خروج نفر دوم از بازی مشکلی در ادامه روند بازی به وجود نیاورده و بازی دوباره به صورت تک نفره ادامه پیدا می کند.,,همانطور که اشاره شد Kinect مشکل چندانی با تشخیص افراد مختلف ندارد، همچنین رنگ های مختلف لباس باعث اختلال در کار Kinect نمی شود. در حین دو نفره بازی کردن نیز اگر از دو لباس کاملا شبیه به هم استفاده کنید همچنان Kinect به راحتی شما را تشخیص خواهد داد. در بازی های تک نفره مانند Dance Central اگر چند نفر پشت سر شما ایستاده و همراه شما حرکات بازی را انجام دهند، Kinect فقط حرکت نفر جلو را ثبت کرده و مشکلی از این بابت احساس نمی کنید. یکی دیگر از قابلیت های Kinect قابلیت تشخیص چهره افراد و شناسایی آن ها در هنگام شروع به کار مجدد می باشد. به کمک این قابلیت می توانید چهره خود را در حافظه Kinect ذخیره کنید تا با دیدن شما به صورت اتوماتیک پروفایلتان را Sign In کند. این قابلیت به خوبی عمل می کند و معمولا تشخیص چهره ها به درستی انجام می پذیرد.
ویژگی دیگر Kinect تصویر گرفتن از شما در حین انجام بازی می باشد. در طول بازی های مختلف و در لحظات حساس آن بازی ها، Kinect بوسیله دوربین مخصوص خود از شما عکس و یا فیلم می گیرد و بعد از پایان بازی آن را به شما نشان می دهد، شما توانایی ذخیره کردن تصاویر و به اشتراک گذاشتن آن ها را دارا هستید. با وجود اینکه این تصاویر از کیفیت بالایی برخوردار نیستند ولی تماشای حرکات خود در زمان انجام بازی جذابیت خاصی دارد.
,,در نهایت می توان گفت که Kinect یک موفقیت برای مایکروسافت می باشد. این حسگر به کمک قدرت پردازش بالای خود از لحاظ فنی عملکرد بسیار خوبی داشته و می توان آن را یک تکنولوژی موفق به شمار آورد. مشکل اصلی Kinect احتیاج به فضای نسبتا زیاد برای بازی کردن می باشد، همچنین مشکل لگ در برخی بازی ها کماکان محسوس است ولی با این وجود ضربه چندانی به تجربه بازی نخواهد زد. بازی های Launch این حسگر از کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده و تا مدت ها می توانند شما را سرگرم کنند. در پایان باید گفت Kinect توانایی این را دارد که هر فرد و سلیقه ای را راضی کند، با وجود اینکه بازی های اولیه این حسگر اکثرا برای بازیکن های کم سن و سال و کم تجربه ساخته شده ولی همین بازی ها می تواند بازیکن هایی که از خشونت و خونریزی خسته شده اند را نیز برای مدتی طولانی سرگرم کند. در پایان توصیه ما این است که اگر امکان خرید Kinect برای شما وجود دارد در خرید آن تردید نکنید. برای آشنایی بیشتر با کنسول های بازی بخش تاریخچه کنسول های بازی رو مشاهده کنید.