تاریخچه کنسول های بازی

معرفی کنسول Wii U

سال 2011، همگان در نمایشگاه معتبر و بین المللی E3 2011 شاهد اتفاقات زیادی بودند که یکی از این رویدادهای مهم و بزرگ ، در کنفرانس نینتندو به وقوع پیوست. قبل از شروع این کنفرانس ابهامات زیادی در مورد نام ، شکل ، بازی ها و … کنسولِ جدید نینتندو وجود داشت. هنگامی که کنفرانس شروع شد ، باز هم عده ای نظرات خود را ابراز می کردند. یکی می گفت Wii 2 ، یکی می گفت We و هر نام عجیب و غریب دیگری که به ذهنتان می رسد. با گذشت نیم ساعت از شروع آن ، تمام انتظارات به سر رسید و به تمام شایعات پایان داده شد و سرانجام کمپانی خوشنام و پر آوازه ی نینتندو از کنسول جدید خود که Wii U نام دارد ، رونمایی کرد. از آن موقع به بعد ، تقریباً تا آخر کنفرانس ، به معرفی ، طرز بازی و بازی های این کنسول جدید اختصاص داشت و اطلاعات خوبی از آن بدست آمد.ویژگی های بی همتا و فوق العاده ی Wii U ، همه را به وجد آورد. شاید کنترلر این کنسول را بتوان یک وسیله ی همه کاره دانست که همه ی نیازهای یک شخص را در یک شبانه روز برآورده می کند ! در کنفرانس نینتندو ، اعلام شد که بازی های Wii U و 3DS مشترک می باشند. فعلاً این کمپانی اعلام کرده کنسول جدیدش در تاریخ نامشخصی در سال 2012 عرضه خواهد شد. هیچ کس فکرش را نمی کرد که با همچین وسیله ی خارق العاده ای رو به رو شود. همچنین Reggie اشاره داشت این وسیله تنها برای بازی نیست و قابلیت های گسترده ای دارد که در ادامه قصد داریم به معرفی برخی از آن بپردازیم. پیش از شروع مقاله پیشنهاد میکنیم که اگر به تاریخچه کنسول های بازی علاقه دارید این قسمت در سایت را هم مشاهده کنید.

کنسول

هنوز اطلاعات کامل و دقیقی از سخت افزار اصلی کنسول Wii U در دسترس نیست. نینتندو در طی نمایشگاه E3 2011 همواره سعی داشت اطلاعاتی را از سخت افزار این کنسول ارائه ندهد. تنها می دانیم که این کنسول دارای پردازنده ی قدرتمند Multi-Core IBM Power و پردازنده ی گرافیکی AMD می باشد. البته حدس و گمان هایی در اندازه و قابلیت های اصلی این پردازنده در بسیاری از ما بوجود آمده است. کنسول Wii U به نظر نمی رسد بزرگتراز Wii باشد و تقریباً هم اندازه اند. اما خروجی 1080p برای نمایش تصاویر با کیفیت HDMI یکی از برتری های آن نسبت به Wii است.این کنسول دارای Internal Flash Memory ( حافظه ی داخلی ) است و از طریق USBو SD Memory نیزمی توان آنرا ارتقاء داد. بازی های آن بر روی دسیک های نوری مخصوصی عرضه می شوند که اندازه ی آنها تقریبا برابر یک DVD می باشد. همچنین مانند Wii در Wii U هم این قابلیت وجود دارد که بتوان بازی ها را دانلود کرد. لازم به ذکر است که ریموت های Wii با Wii U سازگاری دارند. نینتندو هیچ اشاره به سازگاری آن با بازی های GameCube نکرد و هنوز هیچ چیز مشخص نیست.

کنترلر

همانند کنسول قبلی نینتندو یعنی Wii ، در Wii U نیز کنترولر نقش مهمی را ایفا می کند و در واقع کنسول بدون آن فلج می ماند. سایز این کنترولر زیبا ، کمی کوچکتر از iPad است و البته از Sony PSP نیز بزرگتر است. در کنفرانس نینتندوی E3 امسال نیز اشاره شد که این کنترلر تنها برای این بوجود آمده تا راه جدیدی برای بازی کردن ، مختص گیمرها ایجاد شود و بتوانند تعاملی را میان آن و بازی هایش و البته بازیکنان دیگر ایجاد کنند. هنگامی که شما برای اولین بار به کنترلر Wii U نگاه می کنید ، صفحه ی نمایشگر لمسی 6.2 اینچی به چشمتان می خورد ( نینتندو در مورد اینکه این نمایشگر Multitouch هست یا نه هیچگونه صحبتی را ارائه نکرد ). همچنین کنترلر Wii U ، قلم اسلایدی دارد تا با آن بتوان از صفحه ی نمایشگر لمسی آن استفاده نمود. تکنولوژی لمسی آن بسیار مقاوم است و هیچگونه خشی بر اثر استفاده از قلم روی صفحه ایجاد نخواهد شد. در طول نمایشگاه E3 2011 ، نینتندو جزئیاتی را از آن قلم ارائه داد و اذعان داشت که ساخت و طراحی آن بسیار پیچیده است و استفاده از آن روی صفحه ی نمایشگر بسیار آسان است. این نمایشگر مات ، به خوبی قادر هست تا تصاویر را با رنگ های روشن و فوق العاده نشان دهد و در این باره هیچ ضعفی در آن دیده نمی شود. تصاویر در آن بسیار شفاف نشان داده می شود و به راحتی دو نفر ، همزمان می توانند این صفحه ی نمایش را مشاهده کنند ( بدون آنکه مثلاً از یک زاویه تصویر تیره دیده شود ).

کیفیت پیکسل صفحه نیز به مراتب بسیار بالاست که با برخی گوشی های مدرن امروزی برابری می کند و یا از آنها بالاتر است. نینتندو اظهار داشت که کیفیت این صفحه ی 6.2 اینچی بصورت HD نیست ولی خوب ، از کیفیت صفحه ی 3DS بسیار بالاتر است. می توان حدس زد که کیفیت آن بالاتر از 720×1280 نباشد و البته پایین تر 480×640 نیز نمی تواند باشد ، چیزی است بین این دو ! نینتندو برخی دکمه هایی را که روی کنترلر های Wii وجود داشت، در این کنترلر جدید محدود کرده است ولی عملاً چیزی از آنهاکم ندارد و با آنها به راحتی برابری می کند. دو آنالوگ دایره ای شکل در طرفین کنترلر واقع شده است که مشابه آنها در 3DS دیده می شود. در سمت راست دستگاه ، زیر آنالوگ ، دکمه های X ، Y ، B و A وجود دارند. دکمه های نشانه نیز در سمت چپ زیر آنالوگ سمت چپی دیده می شوند. طبق معمول 4 دکمه ی Start ، Select ، Home و Power نیز در زیر صفحه ی نمایشگر واقع شده اند. یک دوربین رو به جلو نیز در بالای صفحه ی نمایشگر تعبیه شده است. این دوربین بیشتر برای عکس برداری و چت تصویری بکار می آید که در کنفرانس نینتندو در E3 2011، نمونه ای از این اعمال را مشاهده کردیم. اسپیکری نیز برای پخش صدا در این کنترلر وجود دارد و در هنگام چت تصویری هم می توانید بوسیله ی آن ، صدای شخص مقابل را بشنوید. همچنین این کنترلر دارای یک HeadPhone Jack است که با آن باید صدای خود را به کسی با او در حال چت هستید ، برسانید.در پشت این کنترلر بر آمدگی وجو دارد تا بازیکن راحتر بتواند آنرا بگیرد. کابل مخصوصی نیز برای Switch کردن کنترولر با TV وجود دارد که بوسیله ی آن می توان بازی ها را بر روی تلویزیون بصورت HD انجام داد.

البته این دسته ، Wireless است و تمام تصاویر را بصورت بی سیم از کنسول دریافت می کند و فقط برای نمایش آن روی صفحه ی تلویزیون باید کابل را متصل کنید و باید گفت یک کار کاملاً اختیاری است. یکی از ویژگی های کلیدی Wii U ، سازگاری آن با کنترلر ها ، ریموت ها و Nunchuk های Wii است. در بسیاری از موارد دیده شد که یک یا چند بازیکن با ریموت و کنترلر های Wii بازی می کرد و بازیکن دیگری با کنترلر اصلی Wii Uدر حال بازی بود که در این حالت تصویر تلویزیون به چند قسمت تقسیم می شود و بازیکنان به راحتی به رقابت با یکدیگر می پردازند ، البته بازیکنی که با کنترلر Wii U بازی می کند می تواند بازی را روی همان صفحه ی نمایشگر انجام دهد.

گرافیک

همانطور که مستحضر هستید ، بیان شد که این کنسول دارای خروجی 1080p می باشد. نینتندو در این باره نیز اطلاعات کاملی در دسترس قرار نداده است و با توجه با بازی ها و دموهای نمایشی که در E3 2011 مشاهده نمودیم ، می توان فهمید نورپردازی و Shadow های این کنسول فوق العاده است. همچنین محدوده ی دینامیکی بالایی دارد.همچنین Wii U دارای Anti Aliasing برجسته ای است که همه ی موارد مذکور به خوبی نقشه برداری و بر روی این کنسول پیاده شده اند. این درست نیست که بگوییم تصاویر از کنسول به کنترولر با Resolution پایین ارائه می شود و حتماً باید 1200×1920باشد ، مطمئناً تکنولوژی همچین کاری در دسترس نبوده و الی نینتندو دریغ نمی کرد. این که پردازنده ی گرافیکی کنسول محدودیت هایی را در خود گنجانده است ، تقریباً چیز معمولی است که مشابه آن در کنسول های دیگر نسل فعلی هم دیده شده است. نمایشگر کنترلر ، تمام جهات ویدیویی خود را از کنسول دریافت می کند. پردازنده ی آن ، هیچ شباهتی به پردازنده ی موبایل ها ندارد. همچنین می توان گفت تصاویر نمایشگر کوچک کنترلر با تصاویری که در تلویزیون مشاهده می شود ، یکسان و در یک زمان مشاهده می شود.

بازی ها

در طول نمایشگاه E3  ، در کنفرانس نینتندو ، چندین بازی برای این کنسول تایید شد که از میان آنان می توان به AC ، Ghost Recon Online ، Batman ، Tekken ، BF3 و … اشاره نمود. عناوین مخصوصی نیز مانند New Super Mario Bros برای آن در حال ساخت است که هم بر روی Wii U و هم بر روی 3DS قابل بازی است. یکی دیگر از نکات کلیدی و مهم این کنسول این است که بازی هایی که بر روی آن عرضه می شوند ، برای کنسول دستی دیگر نینتندو ، یعنی 3DS هم منتشر می شوند. بازی های دیگری مانند Battle Miiو Shield Pose نیز برای این عنوان تایید شده اند. عنوان Battle Mii یک عنوان شوتر مولتی پلیر است که از جذابیت بالایی برخوردار می باشد.همچنین عنوان مخصوصی از سری Zelda قرار است برای کنسول جدید نینتندو منتشر گردد. کمپانی ActiVison نیز اعلام کرده که پس از عرضه ی Wii U ، بازی هایی که توسط آن منتشر می شوند ، برای Wii U نیز عرضه خواهند شد. EA Games نیز همکاری خود را با نینتندو در خصوص ساخت بازی برای کنسول جدیدش اعلام نموده است. مطمئناً به زودی کمپانی ها و استودیوهای دیگری نیز به جمع این دو کمپانی اضافه می شوند.

کلام آخر,در آخر می توان گفت کنسول جدید کمپانی نام آشنای نینتندو برای همگان می تواند اوقات خوشی را به ارمغان آورد. شاید عده ای در نگاه اول بگویند ساخت Wii U ایده ی جدیدی نیست ، ولی تا منتشر نشدن آن هیچ نظری در این باره نباید داد. وجود مولتی پلیر در اکثر بازی های آن نمایانگر این است که Wii U می تواند لحظات خوشی را برای شما ایجاد کند. تاریخ عرضه ی این کنسول هنوز معلوم نیست اما قرار است در سال 2012 روانه ی بازارهای جهانی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا