کامپیوترمقاله های ویژه

گزارشی از ماجرای تبانی در رقابت‌های بازی Counter-Strike

FBI وارد می‌شود

با گذر هر سال، نقش Esports در صنعت بازی‌های ویدئویی و به‌طور کلی در دنیا پررنگ و پررنگ‌تر از گذشته می‌شود. همانند سایر حوزه‌های ورزشی حرفه‌ای، انتظار می‌رود اهمیت نظارت بر روی چگونگی برگزاری چنین مسابقاتی نیز به همین روال بالاتر برود. اما متأسفانه هنگامی که در Esports نام بزرگی مانند Counter-Strike: Global Offensive را می‌شنویم، فعالیت‌های غیرقانونی در آن یک امر مرسوم و پیش پا افتاده به‌شمار می‌روند. استفاده از هک، شرطبندی‌های غیرقانونی و تبانی در مسابقات حرفه‌ای بازی، باعث شده تا پای FBI نیز برای پیگیری این موضوعات باز شود. با ما همراه باشید تا به اتفاقات زشت پشت صحنه برخی از رقابت‌های بازی Counter-Strike: Global Offensive بپردازیم.

برای تماشای آیتم ویدیویی در یوتوب کلیک کنید

بازی Counter Strike

چیت (تقلب کردن) در بازی‌های آنلاین چیز جدیدی به‌شمار نمی‌آید، اما سال گذشته در کشور استرالیا اولین کِیس بزرگ شناخته‌شده تبانی در مسابقات کانتر استرایک ثبت شد. در این میان سازمان کمیسیون صداقت در Esports (به اختصار ایسیک یا ESIC) موفق شد تا 35 شخص که در تبانی و شرطبندی غیر قانونی رقابت‌های CS: GO نقش داشتند، از بازیکنان گرفته تا مربیان را شناسایی و محروم کند. برخی از این محرومیت‌ها تا 12 ماه و برخی تا 4 سال ادامه دارد. همچنین گفته شده میزان محرومیت دو نفر از میان این افراد تا مدتی طولانی‌تر تمدید شده است. تبانی در کشور استرالیا یک جرم کیفری محسوب می‌شود، بنابراین سازمان ESIC بدون مشکل و دردسر موفق شد با همکاری پلیس استرالیا اقدامات لازم را انجام دهد. ESIC همچنین تأیید کرده که جزئیات این پرونده‌ها را به‌زودی طی روزهای آینده اعلام می‌کند. با اینحال، پیگیری این مسئله در آمریکا اوضاع کاملا متفاوتی دارد.

قواعد مربوط به Esports در آمریکا قانونی و رسمی نیستند چرا که شرطبندی قانونی در این حوزه رواج چندانی ندارد. تا زمانی که این موضوع قانونی نباشد، کاری از دست قانون‌گذارن نیز بر نمی‌آید. بر خلاف کشورهایی مثل استرالیا که به‌صورت یکپارچه عمل می‌کنند، ایالت‌های مختلف آمریکا هر کدام قوانین و نحوه جواز گرفتن متفاوت خود را دارند. همین مسئله نیز کار را دشوار کرده. در این شرایط پیگرد قانونی تبانی در Esports در آمریکا، عملا غیر محتمل است. اما با این وجود، به هر نحوی FBI با سازمان ESIC وارد همکاری شده تا اقداماتی را بابت این اتفاقات اخیر انجام دهد.

بازی Counter Strike
صحنه‌ای از رقابت‌های اینتل اکستریم مسترز، سیدنی ۲۰۱۷

آقای Ian Smith (ایان اسمیث)، عضو هیأت ESIC اخیرا با یوتیوبری به نام slash32 مصاحبه جالبی داشته و در خصوص تبانی‌های در حال انجام در آمریکای شمالی و همکاری با اف بی آی صحبت‌هایی را ارائه داده است. او در بخشی از این گفتگو می‌گوید:

“تا حدی، ما با مأموران اجرای قانون و FBI مشغول همکاری هستیم. FBI به‌تازگی یک واحد پیگیری شرطبندی در ورزش‌ها را تشکیل داده. آن‌ها مؤثر هستند، اما آن‌ها تجربه چندانی ندارند چرا که شرطبندی در ورزش‌ها در آمریکا تا مدتی پیش موضوع بزرگی نبود. بنابراین همه به نوعی دارند با این شرایط سازگار می‌شوند و آشنایی پیدا می‌کنند.”

اسمیث باور دارد که فراهم کردن چارجوب مناسبی که در آن شرطبندی قانونی به‌درستی صورت پذیرد، 5 سال دیگر زمان خواهد برد. متأسفانه قمار یک مسئله ریشه‌دار و جدی است که برای مدتی طولانی آن را در مسابقات مختلف دیده‌ایم. برای چندین دهه دنیای بازی‌های ویدئویی و رویدادهای Esports به‌طور جدی تحت تأثیر این مسئله قرار نگرفته بودند، اما به‌نظر می‌رسد اکنون دوره جدیدی در پیش‌رو داریم. دوره‌ای که اگر اقداماتی جدی برای جلوگیری از آن صورت نگیرد، کاپیتالیسم بر اصول ورزشکاری و ساده‌ترین ارزش‌های اخلاقی چیره می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا