مقاله های ویژه

داستان‌های عجیب PS5

نسل نهم کنسول‌ها در شرایطی آغاز شد که بازار به شدت تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. زنجیره تولید اجزای لازم کنسول‌های بازی به واسطه همین شرایط دچار اختلال شده تا هر دو کمپانی سونی و مایکروسافت با کمبود کنسول دست و پنجه نرم ‌کنند. با اینکه هر دو شرکت قول دادند کمبود کنسول به زودی جبران می‌شود اما چندی پیش مدیرعامل ای ام دی آب پاکی را روی دست مخاطبان ریخت و گفت با شرایط فعلی بعید است مشکل کمبود کنسول‌های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس و اس  تا پایان سال 2021 حل شود. این یک دید کلی در مورد بزرگترین مشکل نسل نهم کنسول‌هاست اما وقتی در جزییات ریزتر می‌شویم ، شاهد حوادثی هستیم که حداقل در تاریخ صنعت بازی بی سابقه بوده است. داستان‌های از کمبود ، اتفاقات عجیب و غریب و حتی دزدی که از قضا همه این قصه‌ها به کنسول پر سر و صدای سونی یعنی پلی استیشن 5 ارتباط دارد. با افزایش تعداد این داستان‌های عجیب و غریب تصمیم گرفیتم در یک آیتم این اتفاقات را گردآوری کرده و قصه‌های یاد شده را با شما به اشتراک بگذاریم.

برای تماشای آیتم ویدیویی در یوتوب کلیک کنید

فیلتر هوا و پلی استیشن

اولین داستان چند  ماه پیش رخ داد ؛  داستانی که هرچند اهمیت فراوانی ندارد و به قولی زرد است اما همین ماجرای که صرفا خوراک کلیک بیت برای سایت‌های خبری بود طی برهه ای حسابی سر و صدا کرد. به گزارش تایوان نیوز ، زن خانه داری پس از اینکه فهمید شوهرش به جای دستگاه تهویه هوا ، PS5 خریده او را مجبور کرد تا  کنسولش را بفروشد. این داستان زمانی در سطح جهان مطرح شد که فرد  خوش شانسی به نام «جین وو» به دنبال خرید PS5 در مارکت‌پلیس فیس بوک مشغول گشت و گذار بود که با یک اگهی کنسول بسیار ارزان روبرو شد. وقتی وو از فروشنده دلیل قیمت پایین را پرسید او داستان همسرش را تعریف کرد و گفت به نظر می رسد همسرش فرق فیلتر هوا و PS5 را می‌داند!   خب این داستان بسیار زرد تازه شروع حوادث عجیب و غریب بود و چند روز بعد اتفاقی به شدت نادر در بریتانیا رخ داد.

دزدی PS5 به سبک وین دیزل

بریتانیا یکی از مهم ترین بازارهای PS5 است. بازاری که هرچند مایکروسافت هم در آن مشتریان فراوانی دارد اما سونی طی 5 نسل حضور کنسول های خانگی پلی استیشن موفق شده رکوردهای جدیدی را در ان به ثبت برساند. نشریه تایمز انگلستان در همان اوایل لانچ PS5 خبر از گروه هایی داد که به سبک سری فیلم های سریع و خشن یا همان Fast and Furious دست به دزدی PS5 می زنند و بعدا با فروش ان ها به احتکارکاران باعث کمبود کنسول های سونی می شوند. به گزارش این نشریه این گروه ها یا به قول خودمان گنگ ها با استفاده چند خودرو پرسرعت ، کامیون شیپمنت PS5 را احاطه کرده و سپس فردی با استفاده از طناب از کامیون بالا رفته  و پس از نفود به درون بار PS5ها را به دیگر افراد گنگ تحویل می دهند. جالب اینکه در زمان دزدی ماشین هایی که کامیون را احاطه کرده اند با سرعت بیش از 80 کیلومتر در حال حرکتند و همین موضوع سبب شده تا این نوع دزدی ها بسیار خطرناک و پر ریسک باشند. با تمامی این تفاسیر این نخستین باری نیست که گروه های خلافکاری دست به چنین کاری می زنند. به نظر می رسد فقط در طول سال 2020 شاهد 27 مورد دیگر مشابه همین دزدی ها بودیم. گفته شده در پروسه ساخت و عرضه لوازم الکترونیک ، حمل و نقل همیشه از منظر امنیتی ضعیف ترین بخش بوده و به همین خاطر گروه های خلافکاری حاضرند در چنین شرایط دشواری دست به دزدی لوازم الکترونیکی پرطرفدار همچون PS5 بزنند.

هجوم دوستداران سونی در توکیو

داستان سوم که باز هم بیان گر کمبود PS5 است طی چند هفته حسابی سر و صدا کرد ؛ داستانی که آغازش با آپلود  ویدیویی بود که از هجوم مردم برای خرید این کنسول در ژاپن منتشر شد. با اینکه فروش PS5 و عناوینش به نسبت نینتندو سوییچ به شدت پایین تر است اما بسیاری از ژاپنی ها که به دنبال این کنسول بودند وضعیتی عجیب را در یکی از شعب فروشگاه های زنجیره‌ای Yodobashi Camera تجربه کردند. دیدن وضعیتی که در آن مشتریان به یک فروشگاه حمله می کنند در بسیاری از کشورهای دنیا امری مرسوم است. حتی در آمریکا ، مخصوصا زمانی که تخفیف های بلک فرایدی باعث هجوم افراد زیادی به فروشگاه ها می شود اما در ژاپن کشوری که به قانونمندی و نظم شهرت دارد دیدن چنین وضعیتی عجیب است. در این کشور بسیاری از اقلام نایاب توسط سیستمی به نام chuusen  به فروش می رسد. سیستمی که شباهت زیادی به لاتاری دارد و هم به ظاهر منصفانه است و هم دست احتکارکاران را کوتاه می کند اما در این مورد مدیران یکی از فروشگاه های Yodobashi Camera در توکیو تصمیم گرفتند در وضعیت فعلی کرونا تعدادی از کنسول ها را به شکل مرسوم و به افرادی که زودتر در صف ایستاده اند بفروشند که ماحصلش به وجود امدن چنین شرایطی بود. ازدحام فراوان مشتریان در این فروشگاه در نهایت سبب شد تا پلیس جلوی فروش PS5 را بگیرد. جالب اینکه دیو گیبسون از سازندگان مجموعه پوکیمان چند ویدیو از این ازدحام جمعیت را در حساب توییتر خود منتشر کرد و مدعی شد که هیچ گاه شاهد چنین وضعیت اسف باری و وحشتناکی در ژاپن نبوده و بسیاری از افرادی که این حادثه حضور داشتند نه خریداران بلکه احتکارکاران بوده اند.

به گل نشستن کشتی پلی استیشن 5

آخرین داستان ما هم مربوط می شود به حادثه ای که هم به بازار خودرو صدمه زد هم به بازار کنسول ها ! دزدی از کامیون های حمل PS5 و هجوم افراد در توکیو برای خرید این کنسول کم بود که ناگهان به گل نشستن کشتی اور گرین باعث بدتر شدن اوضاع خرید PS5 شد. شاید برایتان عجیب باشد و با خود بگوید مگر به گل نشستن یک کشتی تا چه می تواند در کمبود یک وسیله الکترونیک ان هم یک کنسول بازی تاثیرگذار باشد. خب در نگاه نخست حرف شما درست به نظر می رسد اما مشکل اینجاست که ماجرا پیچیده تر از این حرفهاست. کشتی اور گرین یکی از بزرگترین کشتی های کانتینری دنیاست و جالب اینکه تعداد زیادی از کنسول های PS5 توسط این کشتی حمل می شد تا سونی بتواند این محصول را در کشورهای مختلف پخش کند اما به گل نشستن آن در تاریخ 23 مارس اوضاع را به هم ریخت. تاثیر به گل نشستن این کشتی روی بازار PS5 به قدری زیاد بود که نشریه معتبر بیزنس اینسیادر طی گزارش مفصل اعلام کرد که بازار PS5 و تعدادی خودروهای پرطرفدار به واسطه به گل نشستن اور گرین به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و مشتریان باید مدت بیشتری در انتظار برای خرید کنسول سونی منتظر بمانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا