مطابق سنت همیشگی GC چهار سالن بزرگ کنار بخش BA با نام Entertainment Area برای بازدید عموم آزاد بود. از این چهار سالن بزرگ یک بخش کامل به بازیهای آنلاین اختصاص داشت که بازدید کنندگان میتوانستند در آن از نمایش World of Warcraft: Cataclysm و دیگر بازیهای موجود لذت برند. خوشبختانه سطح کیفی نمایشهای امسال بسیار بالا بوده و برخلاف دیگر نمایشگاهها صفهای طولانی تنها برای دیدن یک تریلر کوتاه و تکراری تشکیل نشده و عموم بازیهای حاضر قابل بازی بودند. همچنین علاوهبر بازیها دهها محصول جانبی دیگر نیز به نمایش درآمدند که توانستند توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کنند.
همچنین در حاشیه GC امسال نمایشگاه کوچکی نیز در ارتباط با تکنولوژی 3D و عینکهای مخصوص آن شکل گرفت که حضور CryTek و عنوان جدید آنها Crysis 2 از همه پررنگتر بود. در این نمایشگاه کوچک Crysis 2 به صورت سه بعدی قابل بازی بود که بر طبق شنیدهها نمایش بازی همانطور که انتظار میرود بسیار زیبا و بینقص بوده است.
نمایشگاه امسال همانند سالهای گذشته باز هم افراد بسیار زیادی را به خود جذب کرده و میزبان افراد سرشناسی نظیر ستارگان مطرح هالیوود و مسابقات F1 بود. همچنین چندین کنسرت و اجرای زنده موسیقی نیز بعد از اتمام نمایشگاه تحت نام gamescom Festival در خیابانهای اطراف نمایشگاه انجام شد که عده بسیار زیادی برای دیدن آنها صف کشیده بودند.
کنفرانس مخصوص به بازیسازان (Game Developers Confranse) نیز دو روز قبل از شروع رسمی نمایشگاه و در یک چهارشنبه بارانی آغاز شد. در روز اول نمایشگاه 42 کنفرانس برگزار شد که همانند سال قبل کنفرانس مربوط به دیوید کیج و بازی Heavy Rain جالب و پربینندهترین آنها بود. آقای کیج بار دیگر بر روی سن رفته و در رابطه با چالشهای موجود در راه ساخت Heavy Rain و مسیری که بازیسازان باید به سمت آن حرکت کنند سخن به میان آورد.
ایشان بیان کردند که یک بازی رایانهای یک هنر است و نباید به آن به دید یک سرگرمی خشن و ارضا کننده صرف نگاه کرد. همچنین ایشان به مساله مرگ در HR اشاره کرده و ادامه دادند که مرگ نباید در یک بازی برابر با اتمام آن باشد و باید گیمرها در هر صورت، چه با اتمام مرحله و چه با عدم موفقیت در انجام آن، به بازی ادامه داده و ریتم روایی بازی به هیچ وجه برهم نریزد. ,Sony,شرکت سونی که تقریبا در همه نمایشگاههای بزرگ و کوچک حضور دارد، امسال نیز حضوری پررنگ و طوفانی داشت. آخرین کنفرانس خبری مربوط به شرکت سونی بود که به لطف برنامه ریزی افتضاح آنها با 1.30 دقیقه تاخیر برگزار شد! باز هم همانند گذشته شروع کنفرانس به دادن آمارهای جالب اما خسته کننده اختصاص داشت. پس از اتمام آمارهای ظاهرا ناتمام سونی نوبت به نمایش LBP2 رسید. نماش بازی فوقالعاده بود و همچنین خبر از اضافه شدن یک Music Editor بسیار قدرتمند به آن داده شد تا گیمرها بیشتر از قبل بر روی مضامین ساخته خود تسلط داشته باشند. پس از اتمام نمایش LBP2 مدل جدیدی از PS3 Slim همراه با هارد 320 گیگ و باندل مخصوص Move و همچنین مدل جدیدی از Play TV معرفی شد. Play TV جدید قابلیت Live Chat را به دستگاه اضافه کرده و شما میتوانید با کمک آن در هنگام تماشای تلویزیون به چت تصویری با دوستانتان بپردازید. پس از نمایش Play TV نوبت به معرفی سرویس جدید PSN یعنی Mubi رسید که از این پس نمایش فیلمهای مختلف بر روی PS3 را ممکن خواهد ساخت. سپس اعلام شد که 6 بخش جدید به PSN افزوده خواهد شد که سرویس Yahoo یکی از آنها است و در حال حاضر کاربران PSN در استرلیا و فنلاند میتوانند از آن استفاده کنند.
پس از اتمام صحبتها در رابطه با PSN و دادن آمارهای مختلف در رابطه با PSP بالاخره GT5 نیز به نمایش درآمده و اعلام شد این عنوان بزرگ در 2 نوامبر امسال در اروپا منتشر خواهد شد. سپس infamous 2 نیز به نمایش در آمد تا طرفداران مجموعه دوباره شخصیت مورد علافقشان را با ظاهر قدیمی و دلچسبتر مشاهده کنند. پس از اتمام نمایش IF2 صحنههایی جدید از گیمپلی Medal of Honor به نمایش درآمده و پس از نمایش خیره کننده آن بار دیگر اعلام شد نسخه ویژهای از این عنوان که شامل نسخه HD بازی اصلی سری نیز میباشد به صورت اختصاصی در 14 اکتبر سال جاری برای کنسول PS3 منتشر خواهد شد.
پس از اتمام نمایش MoH بالاخره آقای تد پرایس، رییس شرکت Insomniac بر روی سن آمده و دو عنوان جدید خود را برای کنسول PS3 معرفی کرد. اولین عنوان Ratchet & Clank: All for One نام داشت که برای اولین بار co op چهار نفره را معرفی و به گیمرها اجازه میدهد به همراه دوستانشان با کاپیتان کوارک و دکتر نفاریوس بازی کنند. پس از اتمام نمایش AfO یه تیزر مرموز از یک قطار در حال حرکت به نمایش درآمده و بالاخره پس از مدتها انتظار Resistance 3 معرفی شد تا این عنوان نیز به جمع عناوین انحصاری درجه یک کنسول PS3 که در سال آینده منتشر خواهند شد اضافه شود. پس از نمایش R3 کنفرانس سونی به پایان رسیده و حاضرین سالن نمایش را ترک کردند. کنفرانس امسال سونی واقعا بسیار جذاب و پر از سورپرایز بود و حتی از کنفرانس سال گذشته نیز که در آن مدل جدید این کنسول یعنی PS3 Slim همراه با کاهش قیمت معرفی شد، جذاب و پرشورتر برگزار شد.
همانند گذشته باز هم یکی از بزرگترین غرفههای نمایشگاه به سونی اختصاص یافته و مطابق با سلیقه طراحان آنها غرفه آرایی شده بود. ورودی غرفه سونی در راهروی شماره 7 که یکی از پربازدیدترین بخشهای نمایشگاه نیز است قرار داشت که باعث میشد هر بازدید کنندهای سری به کیوسکهای بازی آن زند. اکثر عناوین به نمایش درآمده در غرفههای سونی کاملا با Move قابل بازی بودند که انصافا تمامی آنها نیز کنترلی دقیق و بدون تاخیر را ارایه میدادند. نمایش KZ3 همراه با Move خیره کنندهترین نمایش Move بود که علاوهبر کنترلی کاملا 1 به 1 به نظر میرسید بسیار زیبا و جذاب نیز کار شده است. KZ3 از نظر 3D نیز بسیار قدرتمند بود و همچنین اعلام شد این بازی در بخش چند نفره نیز از حالت سه بعدی پشتیبانی خواهد کرد که خبر بسیار خوبی برای طرفداران این سری خواهد بود.
Sorcery و Heroes on Moves نیز برای اولین بار کنترل آنها همراه با Move در غرفههای سونی به نمایش درآمد که توانست نظر بسیاری از بازدید کنندگان و گیمرها را به خود جلب کند. کنترل هردو این عناوین نیز کاملا بدون تاخیر و روان بود که نشان میداد سونی به خوبی توانسته وعدههای خود در رابطه با رسیدن به یک کنترل 1 به 1 را عملی کند. GT5 گل سر سبد نمایشگاه و کنسول PS3 بود که با نمایش قدرتمند خود دهان همه را باز گذاشت! سونی برای اولین بار قابلیتهای جدیدی نظیر بخش Karting را برای GT5 به نمایش گذاشته و بازدید کنندگان میتوانستند از نزدیک آنها را تجربه کنند.
DC Universe و Motor Storm: Apocalypse نیز همانطور که وعده داده شده بود با یک نمایش جذاب به GC آمده بودند. در نمایشهای MSA تقریبا همه چیز قابل تخریب بود و گیمرها میتوانستند با کوبیدن به یک برج بلند آن را به کلی ویران سازند که هرچند عملی تخیلی و غیرواقعی بود اما بسیار زیبا و دیدنی کار شده و توجه همه را به خود جلب کرده بود. Singstar Guitar از دیگر عناوین اختصاصی کنسول PS3 بود که در طی نمایشگاه برای این کنسول معرفی شد که با توجه به محبوبیت فوقالعاده آن در اروپا چندان دور از انتظار نبود. صفهای تشکیل شده برای این عنوان به خوبی نشان میداد Singstar چقدر در میان گیمرهای تازه کار اروپا محبوب است. تبلیغات گشترده سونی برای SG به خوبی نشان میداد که این شرکت قصد دارد این عنوان را به یک رقیب قدرتمند برای Rock Bound تبدیل کند که حداقل استقبال بسیار خوب بازدید کنندگان از آن نشان میداد سونی در کار خود موفق بوده است.
علاوهبر استدیوهای 1st Party سونی شرکتهای بزرگ دیگر نیز اخبار و سورپرایزهای بسیار بزرگی را برای طرفداران این کنسول به GC آورده بودند. EA بالاخره بعد از مدتها به شایعات پایان داد و Mass Effect 2 را برای کنسول PS3 معرفی کرد تا این عنوان نیز همانند بازیهای بزرگ دیگری نظیر LP, DR, SO و … از انحصار کنسول X360 خارج شود. Sega به طور اختصاصی Virtua Tennis 4 را که از Move نیز پشتیبانی خواهد کرد برای کنسول PS3 معرفی کرده و همچنین Konami نیز اعلام کرد به طور اختصاصی عنوان No More Heroes: Heroes Paradise را که سازگار با Move نیز است، در غرب برای PS3 منتشر خواهد کرد. آقای اریک جانسون از Valve نیز با دادن خبر حمایت قدرتمند آنها از کنسول PS3 در آینده از این پس این شرکت را نیز به لیست شرکتهایی که با جدیت بر روی کنسول PS3 کار خواهند کرد افزود.
PSP نیز اگرچه همانند PS3 به آن پرداخته نشد اما مورد بیمهری سونی نیز قرار نگرفته و چندین عنوان جدید همانند Nova برای آن معرفی شد. در مجموع PSP نمایش خوبی را در GC امسال تجربه نکرد و همچنین شایعاتی که در رابطه با نمایش خصوصی PSP2 به جمعی از سازندگان نشان میدهد کم کم باید آماده خداحافظی از این کنسول دستی قدرتمند شویم.
,Microsoft,مایکروسافت یکی دیگر از دو شرکت بزرگ صاحبت کنسول حاضر در نمایشگاه بود که اولین کنفرانس خبری GC را به خود اختصاص داده بود. کنفرانس خبری مایکروسافت بسیار کوتاه و اجمالی برگزار شد و تنها بر روی معرفی بیشتر Kinect و بازیهای آن تمرکز داشت. از جمله اخبار جدید کنفرانس مایکروسافت تنها میتوان به معرفی بازی Yooster 2 برای Kinect اشاره کرد که البته ما نمیدانستیم شماره اول آن کی منتشر شد که اکنون شماره دوم آن نیز معرفی شده است! اگرچه Yooster 2 عنوان گم نامی بود اما واقعا جذاب و زیبا به نظر میرسید، خصوصا برای علاقهمندان سینما و کارگردانی!
غرفه مایکروسافت در نمایشگاه حتی از سال گذشته نیز کوچکتر بود و تنها کیوسکهای موجود در آن به Halo: Reach, Fable III و بازیهای کینکت اختصاص داشت. ورودی غرفه مایکروسافت نیز در راهرو شماره 7 قرار داشت و خوشبختانه تمامی بازیهای حاضر در آن برای Kinect قابل بازی بودند. انصافا بازیهای به نمایش درآمده برای Kinect اکثرا با تاخیری بسیار اندک بودند و مایکروسافت در فاصله میان E3 تا GC بر روی کیفیت عناوین خود بسیار کار کرده بود. لبته کماکان عناوینی نظیر Kinectimals دارای مشکلات ریز و درشت فراوانی بودند اما میتوان انتظار داشت تمامی این مشکلات در بازی نهایی رفع شود.
نمایش Reach و Fable III واقعا قدرتمند و جذاب بود و اکثر علاقهمندان میتوانستند به راحتی آنها را از نزدیک تجربه کنند. اگرچه خود مایکروسافت به معرفی عناوین جدید برای X360 علاقهای نشان نداد اما چندین بازی مختلف نظیر Aces Wild از سوی ناشران کوچک اروپایی برای این کنسول معرفی شد که نمایش چندان خوبی نداشتند. در مجموع مایکروسافت در GC امسال نمایش خوبی نداشت که با توجه به محبوبیت کمتر X360 نسبت به رقیب خود در اروپا امری توجیح ناپذیر است.
,Electronic Arts,EA نیز یکی از سه شرکتی بود که در روز اول نمایشگاه برای خود کنفرانس خبر ویژه داشت. در کنفرانس خبری EA تقریبا تمامی بازیهای بزرگ آن که به تاریخ عرضه آنها نزدیک میشویم حضور داشتند. قابلیتهای جدید Fifa 11 برای اولین بار به نمایش درآمده (شرح کامل این قابلیتها را در پیش نمایش بازی بخوانید) و نیز اعلام شد Harry Potter Deathly Hallows از Kinect پشتیبانی خواهد کرد و کنترل آن با Kinect به نمایش درآمد که متاسفانه دارای تاخیر وحشتناکی بود. البته نباید فراموش کرد بازی در مراحل اولیه ساخت به سر میبرد.
Crysis 2 نیز نمایش بینظیری را در کنفرانس EA تجربه کرده و به صورت 3D به نمایش درآمد. Dead Space 2 نیز نمایش نسبتا طولانی داشته و در پایان اعلام شد نسخه Limited Edition آن به صورت انحصاری برای کنسول PS3 منتشر خواهد شد که البته خبر جدیدی نبود. Bullet Storm و Star Wars نیز از دیگر عناوینی بودند گه لحظاتی از کنفرانس EA را به خود اختصاص دادند. در آخر بزرگترین سورپرایز خبری EA خبر عرضه Mass Effect 2 برای کنسول PS3 بود که واکنشهای بسیار متفاوتی را به همراه داشت.
همانند سال گذشته یکی از بزرگترین غرفههای نمایشگاه امسال به شرکت EA تعلق داشت. غرفه EA یکی از بهترینهای نمایشگاه بود و اکثر بازیهای موجود در غرفههای آن قابل بازی بودند. شلوغترین غرفه EA مربوط به Crysis 2 و Rock Bound که در کیوسکهای مربوط به RB یک کیبرد نیز به چشم میخورد. Dragon Age II یکی از عناوینی بود که توانست توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کند. گرافیک و جلوههای بصری فوقالعاده یکی از مواردی بود که سازندگان اینبار تمرکز بسیاری کرده و در نمایش بازی نیز توجه خاصی به آن شده بود.
استقبال از Need for Speed: Hot Pursuit غیر قابل توضیح بود! تقریبا هر کسی که سری به بخش مخصوص EA زد سری نیز به غرفه مخصوص این بازی زده و در تبدیل شدن صفهای نمایش آن به قطارهای بیانتها نقشی داشت! Sims 3 نیز از دیگر بازیهای پرطرفدار EA بود که خصوصا به دلیل انتشار برای کنسولهای مخاطبین جدید یافته و استقبال بسیار پرشوری از آن به عمل آمد.
,Activision Blizzard,AB نیز از جمله شرکتهایی بود که دست پر به GC آمده بود. تقریبا تمامی بازیهای بزرگ این شرکت نظیر Diablo III, WoW: Cataclysm, CoD Black Ops و … به صورت قابل بازی و یا با یک نمایش بزرگ و بسیار زیبا حضور داشتند و ناگفته نماند که طولانیترین صفها نیز برای این بازیها تشکیل شده بود که انتهای آنها قابل رویت نبود! یکی از قدرتمندترین نمایشهای GC امسال به نمایش Diablo III اختصاص داشت. برخلاف گذشته اینبار توضیحات بسیار خوبی در رابطه با گیمپلی بازی داده شد که شور و هیجان خاصی را در حاضرین بوجود آورده بود. همچنین نسخه Collector’s Edition عنوان WOW:C نیز معرفی شد که طبق سنت همیشگی Blizzard بسیار پر زرق و برق بود.,Square Enix,SE امسال حضور پررنگی در GC نداشت و به غیر از عنوان Gun Loco که بسیار بیکیفیت و دسته چندم نیز بود هیچ عنوان جدیدی برای نمایش نداشت. تمامی بازیهایی که از طرف SE به GC آمده بودند قبلا معرفی و تریلرهای آنها نیز به نمایش درآمده و در مجموع SE حرف چندانی برای گفتن نداشت. عدم حضور عنوان بزرگ آنها Final Fantasy Versus XIII که همه گیمرها منتظر معرفی آن هستند نیز باعث میشد تا نمایش SE ضعیتتر از آنچه که بود، به نظر رسد.
در غرفههای SE تبلیغات فراوانی برای Final Fantasy XIV به چشم میخورد و چند نمایش نسبتا طولانی نیز از آن به نمایش درآمد. نمایش FFXIV واقعا در GC امسال جالب و جذاب بود و اتمسفر خاص سری را به زیبایی به نمایش میگذاشت. 3rd Birthday نیز اگرچه به نمایش قدرتمند خود ادامه میداد اما معرفی بیشتر گیمپلی آن و حذف بسیاری از المانها محبوب و معروف سری بسیاری از طرفداران قدیمی خود را ناامید کرد.
البته نمایش SE حاشیه خوبی داشت و تقریبا اخبار خوبی از آن به گوش میرسید. از جمله این حواشی میتوان به احتمال عرضه دنباله 3rd Birthday بر روی PS3 و نیز معرفی Final Fantasy Dissidia 2 اشاره کرد. نمایش ضعیف و بدون سورپرایز SE در GC بار دیگر نشان میدهد باید بیشتر از قبل چشم به TGS 2010 دوخت!
,Ubisoft,یوبی سافت به جز Assassin’s Creed: Brotherhood و چند عنوان دیگر نظیر R.U.S.E هیچ عنوان بزرگی برای نمایش نداشت و اکثر عناوینی که با خود آورده بود مخصوص Kinect و Move بود. نمایش ACB بسیار عالی بود و اکثر افرادی که آن را تجربه میکردند راضی از غرفه آن باز میگشتند. R.U.S.E نیز به همراه Move قابل بازی بود که کنترلی کاملا کار آمد و کمنقص را ارایه میداد. H.A.W.X 2 حرف چندانی برای گفتن نداشت و خصوصا با توجه به حضور رقیب قدرتمندی چون Ace Combat استقبال چندانی از آن نشد.
هرچقدر نمایش Driver: San Francisco بیروح بود غرفههای مخصوص به Just Dance 2 و Your Shape: Fitness Evolved شلوغ و استقبال از آنها بینظیر بود. هر دو این عناوین با Kinect قابل بازی بود که انصافا JD2 کنترلی کاملا روان و بدون تاخیر را به نمایش گذاشته بود. غرفه Raving Rabbids: Traveler in Time یکی دیگر از غرفههای شلوغ Ubisoft بود و به همراه Michael Jackson: The Experience عده بسیار زیادی را به دور خود جمع کرده بود. البته غرفههای Ubisoft غایبان بزرگی چون I Am Alive و Ghost Recon نیز داشت که آن دسته از گیمرها را که منتظر دیدن آنها در GC امسال بودند به شدت ناامید میساخت.
,Namco Bandai,نامکو بندای نیز همانند یوبی سافت نمایش چندان جالبی نداشت و همانطور که قابل حدس نیز بود تمامی سورپرایزهای خود را به TGS موکول کرده و در GC تنها به معرفی عناوینی پرداخت که قبلا معرفی و اکنون به تاریخ انتشار آنها نزدیک میشویم. بهترین نمایش نامکو بندای مربوط به بازی جدید Ninja Theory یعنی Enslaved: Odyssey to West بود که به لطف خالی بودن غرفههای این شرکت بازدید کنندگان میتوانستند به راحتی آن را تجربه و تا یک ساعت بازی کنند. Ultimate Ninja Storm 2 نیز به همراه Dragon Ball: Rising Blast 2 بسیار مورد توجه حاضرین قرار گرفته و استقبال نسبتا خوبی از آنها شد.
یکی دیگر از بازیهای به نمایش در آمده توسط نامکو بندای Majin and the Forsaken Kingdom بود که هرچه قدر گیمپلی آن دلچسب به نظر میرسید از نظر گرافیکی منسوخ و دسته چندم بود. در مجموع بیشتر به نظر میرسید نامکو بندای بیشتر در GC امسال قصد تبلیغ برای بازیهای نزدیک به عرضه خود دارد و هیچ برنامهای برای سورپرایز کردن گیمرها نداشت.
,دیگر شرکتها,دیگر شرکتهای بزرگ حاضر در GC نظیر Sega و Valve و … نمایش چندان قابل قبولی نداشتند. Valve تنها با Portal 2 به آلمان آمده و غیر از نمایش آن حرف دیگری برای گفتن نداشت. Konami نیز به نمایش کوتاه و صحبتهای تکراری در رابطه با Metal Gear Solid Rising و نیز معرفی No More Heroes: Heores Paradise بسنده کرده و باز هم حرفی از پروژههای جدید هیدئو کوجیما به میان نیاورد.
Disney تنها Epic Mickey را برای نمایش داشت که آن هم چیز جدید برای گفتن نداشت. T2 باز هم به سکوت خود در رابطه با Agent ادامه داده و حتی یک عکس نیز از آن به نمایش نگذاشت. Capcom نیز هیچ سورپرایز خاصی نداشت و همچنان بهترین عنوان غرفه خود Marvel Vs Capcom 3 بود. Sega نیز که از قبل اعلام کرده بود هیچ برنامهای برای GC ندارد تنها Virtua Tennis 4 را برای نمایش داشت تا باز هم همه نگاهها برای مطلع شدن از سورپرایزهای جدید آن (خصوصا Yakuza جدید) به TGS موکول شود.
البته باقی شرکتهانیز نمایشهای جالبی داشتند اما تقریبا هیچ کدام آنها هیچ سورپرایز خبری بزرگی با خود به همراه نیاورده بود.
,با اتمام نمایشگاه نیز همانند سنت تمامی رویدادهای مشابه از سوی هیئت داوران نمایشگاه جوایزی به بهترینهای حاضر در GC 2010 اهدا شد. جوایز GC 2010 در شش بخش مجزا تقسیم شده است که شرح آنها به همراه انتخاب داوران به شرح زیر است:,نمایشگاه بازی gamescom بزرگترین (از نظر وسعت و تعداد بازدید کنندگان) نمایشگاه سالیانه صنعت گیم و قاره سبز است که همه ساله توجه عده زیادی از افراد را به خود جلب میکند. امسال دهمین دوره این نمایشگاه نیز همانند سالهای اخیر در شهر کلن (Colgne) آلمان و از تاریخ 18 تا 22 آگست توسط اتحادیه BIU (اتحادیه نرم افزارهای تفریحی و سرگرمی آلمان) برگزار شده و میزبان جمع کثیری از بازیدید کنندگان مختلف بود.
خوشبختانه امسال نیز این نمایشگاه توانست همانند سالهای گذشته کیفیت خاص خود را حفظ و سیل عظیمی از بازدید کنندگان را به صفهای بلند ورودی خود اضافه کند. طبق آمار 480 هزار نفر در 5 روز برگزاری نمایشگاه از آن بازدید کردهاند که در مقابل 245 هزار بازدید کننده سال قبل رقم بسیار بالا و قابل توجهی است و همچنان این نمایشگاه را پر بازدیدترین رویداد سالیانه این صنعت قرار میدهد. در نمایشگاه امسال 505 شرکت از 33 کشور مختلف جهان حضور داشتند که با توجه به 31 کشور حاضر در GC سال گذشته معلوم میشود نمایشگاه امسال میزبان ملتهای بیشتری بوده است. در نمایشگاه امسال چیزی در حدود 406 محصول و بازی مختلف به نمایش گذاشته شد که مطابق انتظار کنسولهای دستی و گوشیهای همراه بیشترین سهم را از میان این عناوین داشتند. البته نمایشگاه امسال غایبان بزرگی چون Nintendo نیز داشت که بنا به دلایل خاصی حاضر نشدند در نمایشگاه امسال حاضر شوند.
امسال نیز GC به دو بخش تخصصی و عمومی تقسیم شده بود. از 11 سالن اصلی نمایشگاه 2 سالن به بخش Business Area تعلق داشت که 10 شرکت در این سالنها به فعالیت میپرداختند که باز هم با توجه به 7 کشور حاضر در BA نمایشگاه سال گذشته مشخص بود مسوولین BIU در این بخش نیز توانستهاند موفق عمل کنند. BA امسال کمی متفاوتتر از سالهای گذشته برگزار شد و اجتماع بازیسازان شبیه میتینگهای شخصی بود که به بازیسازان کوچکتر و خصوصا خرده فروشان اروپایی اجازه میداد به راحتی به فعالیتهای خود بپردازند. متاسفانه در BA امسال همانند سال گذشته بازیسازان ایرانی حضور نداشتند و بنیاد ملی بازیهای رایانهای تنها به حضور انفرادی دکتر مینایی اکتفا کرده بود که کمی عجیب و دور از انتظار بود. شاید دلیل اصلی آن عدم معرفی هیچ عنوان جدید و قابل نمایشی توسط بازیسازان داخلی باشد.,عملکرد شرکت های حاضر در gamescom,بهترینهای gamescom,Best of Show,Gran Turismo 5,Best of Console Games,Gran Turismo 5,Best of PC Games,Crysis 2,Best of Online Games, Guild Wars 2,Best of Mobile Games,Super Scribblenauts,Best of Hardware,PlayStation Move,پس از اتمام مراسم اهدای جوایز برترینهای GC 2010، پرونده دهمین دوره نمایشگاه سالیانه gamescom کلن آلمان نیز بسته شده و به کار خود پایان داد.,شرکت Ubisoft در کنفرانسی اختصاصی به مساله “چرا داستان فیلمها در یک بازی رایانهای موفق عمل نمیکند؟” پرداخته و به بررسی این موضوع پرداخت. برگزار کنندگان این سمینار در سخنان جالب خود بیان کردند بسیاری از بازیسازان عقیده دارند باید روند مشابه فیلمهای سینمایی را در ساخت یک بازی رایانهای نیز طی کرده و بازیهای رایانهای باید نمونههای مشابه فیلمهای موفق باشند که این حرکتی منسوخ و شکست خورده است. ایشان همچنین بیان کردند بازیهای رایانهای زمینه جدا و مختص به خود را دارا هستند و باید در مسیری مجزا گام بردارند.
کنفرانس جالب دیگری که در روز اول نمایشگاه برگزارد شد نمایش مخصوص سازندگان Baldur’s Gate با حضور دکتر ری موزیکا بود که به مناسبت دهمین سالگرد تولد این عنوان برگزار شده بود. آقای موزیکا نیز در سیمنار خود سخن از نحوی عجیب ورود خود به این صنعت و ساخت این عنوان گفت و شرح کامل آن را در مقاله تاریخچه شرکت Bioware میتوانید مطالعه کنید.
سمینار بعدی مربوط به بازی جذاب و دلنشین LIMBO بود که استقبال شگفت انگیز از آن به خوبی نشان میدهد این عنوان چقدر در بین گیمرها محبوبیت یافته است. سازندگان LIMBO نیز از چالشهای بوجود آمده در طی ساخت پروژه سخن بمیان آورده و با صحبت از تدوریهای خود مبنی بر مرگ شخصیت بعد از هربار شکست و … درست دست روی نقاطی گزاشتند که در مقابل گفتههای آقای دیوید کیج قرار داشت! سازندگان LIMBO بیشتر سخنان خود را به لزوم سادگی گیمپلی و پیچیده طراحی نکردن آن اختصاص داده و مدعی بودن دلیل موفقیت عنوان آنها نیز همین سادگی یادگیری و انجام آن بوده است.
بعد از کنفرانس آقای کیج مهمترین کنفرانس روز اول نمایشگاه مربوط به Remedy و سازندگان بازی Alan Wake بود که عده بسیاری برای شرکت در آن صف کشیده بودند. کنفرانس Remedy نیز به صحبتهای سازندگان در رابطه با طراحی گیمپلی AW اختصاص داشت. پس از صحبت در رابطه با فلسفه طراحی AW سخن از طراحی چراغ قوه و مساله نور در بازی به میان آمد که انصافا بسیار شنیدنی و جذاب بود. آقای لهتینن کارگردان هنری بازی در رابطه با چگونگی الهام گرفتن ایده بازی با نور و تاریکی در AW از طبیعت و فیلمهای سینمایی صحبت کرده تا باز هم تاکید بیشتری بر روی الهام گرفتن بازیسازان از روی طبیعت شود.
همچنین افراد مستقل در این صنعت نیز برای خود سمینار مخصوص و جالبی ترتیب داده بودند که در میان آنها صحبتهای آقای بندیکت گریندل از همه جالبتر بود. آقای گریندل به همه دوست داران این صنعت توصیه کرد در راه علایق خود بکوشند و مطمئن باشند اگر با علاقه و جدیت به کار خود ادامه دهند در این عرصه جایی برای خود باز خواهند کرد.
عمده وقت روز دوم GDC به یک سمینار جذاب و طولانی در رابطه با طراحی مراحل در سه بازی Mirror’s Edge, Alane Wake و Brink اختصاص داشت. در ابتدای این سمینار خانم الیزابتا سیلی از شرکت Dice بر روی سن رفته و در رابطه با طراحی مراحل در بازی ME صحبت کردند. خانوم سیلی ابتدا در رابطه با طراحی المانهای موجود در هر مرحله برای حرکت Faith بر روی آنها توضیح داده و پس از آن به توضیح اینکه چگونه آنها با قرار دادن المانهای سادهای نظیر اسانسور عمل بارگزاری (Loading) را حذف کردهاند صحبتهایش را ادامه داد.
در رابطه با طراحی مراحل AW باز هم آقای لهتینن بر روی سن آماده و به شرح پروسه ساخت و تکمیل هر مرحله در AW پرداخت. در AW ابتدا طرح هر مرحله ریخته شده، سپس به صورت سه بعدی مدل سازی میشود. پس از طراحی نسخه اولیه هر مرحله به برسی نقاط مهم و هیجان انگیز که داستان در آن تاکید بیشتری دارد پرداخته و سپس عناصر مورد نیاز به آن اضافه میشود. سپس به همین ترتیب هر مرحله تکمیل و به آن چیزی که ما در بازی شاهد آن بودیم تبدیل میشود.
در آخر نیز نوبت به سازندگان بازی Brink رسیده و آقای تامس در رابطه با طراحی مراحل آن شروع به صحبت کرد. بیشتر صحبت سازندگان Brink به ایجاد تعادل میان عناصر موجود در گیمپلی بازی که به مراحل مربوط است اختصاص داشت.
دومین سمینار بزرگ روز دوم GDC به آقای چاهی اریک از شرکت Ubisoft اختصاص داشت تا بالاخره پس از مدتها انتظار در رابطه با عنوان جدید آنها Project Dust توضیحاتی داده شود. در این سمینار آقای اریک به نمایش قدرت فوقالعاده موتور گرافیکی خود و نحوی محاسبات موتور بازی بر روی پلتفرمهای مختلف پرداخت.
سمینار بعدی به شرکت CryTek و بازی جدید آنها Crysis 2 اختصاص داشت. آقای چوات یرلی در سمینار خود علاوهبر نمایش قدرت موتور خود در اجرای عناوین 3D به بخش ویرایشگر آن که به مخاطبین اجازه میدهد مراحل مورد نظر خود را به صورت 3D طراحی کنند اشاره کرد که دهان همه را از شدت هیجان باز گزاشته بود!
سمینار بزرگ دیگر روز دوم GDC که آخرین آنها نیز بود باز هم به عنوان Heavy Rain مربوط بود و آقای چارلز کوتیر در رابطه با طراحی مراحل بازی، خصوصا فروشگاهی که در مرحله نخست شاهد گم شدن جیسون در میان جمعیت هستیم، شروع به صحبت کرد. ایشان ادامه دادند که چگونه کیج بر روی این مرحله و اجرای بینقص آن وسواس داشته و تیم برای اجرای دقیق ایدههای او نزدیک 2 سال بر روی طراحی آن کار کرده بودند!
با شروع شدن رسمی نمایشگاه این سمینارها نیز به زیر سایه نمایش عناوین مختلف حاضر در غرفههای شرکتها بزرگ رفت و استقبال از آنها همانند دو روز اول نبود. البته در روزهای بعدی نمایشگاه نیز کنفرانس خاص و مهمی که برای عموم گیمرها مهم باشد تشکیل نشد و غیر از سمینار اختصاصی آقای اد بون در رابطه با Mortal Kombat جدید و خشونت در آن نکته قابل توجهی در این بخش وجود نداشت.,