مقاله های ویژه

مرگ سری PES

اغراق نیست اگر بگوییم تغییر نام سری PES به ای فوتبال بزرگترین لحظه در تاریخ سری بازی های فوتبال کونامی از زمان شروع ساخت آن تاکنون است. البته نه فقط به دلیل تغییر نام آن. بلکه به علت تغییرات بنیادین و نگرش متفاوتی که در پروسه تولید این سری صورت گرفته. تیم سازنده پس برای ساخت نسخه نسل نهمی  موتور گرافیکی آنریل انجین 4 کاستومایز شده را جایگزین فاکس انجین کرد. سیاست ها، نشانه ها و همه شایعات پیرامون بازی در آن زمان فوق العاده و بسیار امیدوار کننده بود. به خصوص با نمایش تیزر بسیار کوتاه نسخه نسل نهمی، این امیدواری در میان طرفداران بازی های فوتبالی دو چندان شد.

برای تماشای آیتم ویدیویی در یوتوب کلیک کنید

بعد از گذشت 1 سال تمامی طرفداران بازی منتظر رونمایی نسخه نسل نهمی بودند ، اما در اقدامی به شدت عجیب کونامی نسخه ای به نام تست آنلاین را منتشر کرد. کونامی اعلام کرد که انتشار این نسخه برای تست سرور های آنلاین بوده و همچنین نسخه ی  بتا در دسترس کاربران قرار گرفته. بازی به حدی به نسخه موبایلی شبیه بود که هر کسی با اولین نگاه به بازی دقیقا به این موضوع پی میبرد. سر انجام 31 تیر ماه از راه رسید و از بازی به صورت رسمی رونمایی شد. عنوانی با efootball.

بعد از رونمایی بازی جدید هنوز بسیاری از طرفداران در شوک هستند و نتوانستند درک کنند که دقیقا چه اتفاقی برای این سری رخ داده. ما می دانیم که eFootball  فقط به صورت دیجیتال در دسترس کاربران قرار می گیرد و این عنوان از قابلیت کراس پلتفرم میان تمامی کنسول‌ها، رایانه‌های شخصی و حتی تلفن‌های هوشمند پشتیبانی می کند.. Seitaro Kimura تهیه کننده eFootball، اعلام کرده که با عنوانی لایو سر و کار داریم که به صورت رایگان، به روز رسانی‌های فصلی و سالیانه دریافت خواهد کرد و دیگر خبری از عرضه سالیانه مجموعه فوتبالی کونامی نخواهد بود. به عبارتی میتوان گفت eFootball جایگزینی برای عنوان به شدت محبوب PES Mobile خواهد بود.

 دوران جدید

متاسفانه کونامی ناشر سری قدیمی و محبوب Pro Evolution Soccer عملا  سبک و سیاق همیشگی این سری را با دستان خود دفن کرده و دوران جدیدی را برای این بازی رقم زده است. نام جدید در کنار سیاست هایی به کل تغییر کرده منجر به تولد eFootball شده است. عنوانی آنلاین محور که شما در آن قادر خواهید بود بر روی پلتفرم‌های مختلف بازی کنید. مد های آفلاین ممکن است در مراحل بعد به صورت جداگانه در بازی ظاهر شوند و به صورت پولی در اختیار کاربران قرار بگیرد.

 البته روند توسعه مد های آفلاین نظیر Master League – Become a Legend و حتی بخش Edit Mode بازی و سایر موارد کاملا مجهول است و سرنوشتی نامشخص دارند. شایعاتی در خصوص تغییر نام مسترلیگ و همچنین ایجاد تغییرات در بخش ادیتور بازی نیز به گوش می‌رسد. با توجه به شواهد موجود می‌توان حدس زد که تیم سازنده از برنامه خود بسیارعقب است. مد مسترلیگ در بین طرفداران برزیلی و دیگر طرفداران این بازی در سر تا سر جهان اهمیت بالایی دارد و به علت حجم عظیمی از انتقادات Seitaro Kimura به صورت یک پیام ویدئویی با طرفداران برزیلی صحبت کرده و به آن ها گفته که شما برای ما بسیار مهم هستید و نگران توسعه بازی نباشید.

Seitaro Kimura
Seitaro Kimura

متاسفانه طراحی و توسعه هوش مصنوعی هم یکی دیگر از قربانیان سیاست اخیر کونامی و تیم توسعه دهنده می تواند باشد. Seitaro Kimura تهیه کننده این سری به صورت واضح اعلام کرده که تقابل یوزر با یوزر اهمیت بسیاری بیشتری برای ما دارد تا رقابت با یک هوش مصنوعی.

گرافیک فنی و بصری، فیزیک و بسیاری از بخش های دیگر قربانی سیاست های جدید کونامی خواهند شد و برای این موارد دلایل محکمی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

دلیل تغییر سیاست‌های کونامی

به نظر می رسد بودجه توسعه و ساخت بازی بسیار کم است و به همین دلیل بازی به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد و رفته رفته با استفاده از سیستم Match Pass که مشابه سایر عناوین F2P است در بخش های مختلف به روز رسانی خواهد شد. eFootball به صورت مشخص از بازی های سرویس محور مثل  Fortnite الگو برداری کرده. این صحبت های خود کیمورا تهیه کننده بازی در مصاحبه با IGN است. او گفته است که این امر تا حدی به فناوری جدید این بازی باز میگردد. توسعه Unreal Engine یکی از سریعترین ها در بین موتورهای بازیسازی است و مقیاس پذیری آن شامل مدل های سطح بالا و پایین رده می شود و همین طور برای سیستم عامل های موبایل و نسل بعدی بسیار مناسب است. البته هنوز نتایج را مشاهده نکرده ایم، اما موفقیت بازی Fortnite در موبایل دلگرم کننده است.

مشخصا کونامی ناشر eFootball از ورژن کاستوم شده Unreal Engine 4 بهره برده، به معنای ساده‌تر استفاده از این موتور نه برای ساخت عنوانی با کیفیت تر نسبت به گذشته بلکه تنها به دلیل قدرت بهینه سازی، هم سان سازی پلتفرم ها با یکدیگر و امکانات پورت کردن راحت این موتور گرافیکی بر روی تمامی پلتفرم ها است. به نظر می رسد حتی نسخه اولیه بر روی نسخه موبایلی ساخته شده و بعدا تیم توسعه دهنده نسخه موبایلی را بر روی پلتفرم های مختلف پورت کرده است. البته با توجه به قدرت سخت افزاری هر پلتفرم به میزان محدودی فیزیک،گرافیک فنی و بصری بازی دچار بهبود هایی شده اما ریشه و بنیان بازی همان نسخه موبایلی است و در نسخه تست آنلاین فرادی که به این موضوع اشاره می کردند کاملا درست میگفتند اما نکته این جا بود که تمامی طرفداران فکر می کردند پای یک نسخه جداگانه نسل بعدی در میان است که در ادامه توضیحات خواهم گفت چه اتفاقی دقیقا رخ داده است.

باید دانید که Unreal Engine 4 باعث شده که سازندگان توانایی افزایش تعداد انیمیشن‌های بازی، تا چهار برابر بیشتر از نسخه پیشین را داشته باشند. تیم سازنده حتی از سیستم انیمیشن تعاملی-تطبیقی پیشرفته‌ای به نام Motion Matching استفاده کرده اما این فناوری پیشرفته به این دلیل که بازی به صورت کراس پلتفرم در آمده است قربانی شده. در این حالت و به طور مثال گیمر‌های کنسول پلی استیشن 5 با پلی‌استیشن 4 با یکدیگر بازی می کنند، انیمیشن ها و زمان پاسخ گویی هر دو نسخه بازی باید دقیقا یکی باشد. کیفیت انیمیشن های بازی به گونه‌ای طراحی می شوند تا کنسول های ضعیف تر هم بتوانند به راحتی آن‌ها را رندر کنند. همین امر باعث می شود قدرت و پتانسیل سخت افزار‌های نسل نهمی فدا شود. در حقیقت بازی باید به گونه‌ای طراحی شود که حتی نسخه موبایلی هم توانایی اجرای بازی در بخش انیمیشن ها و فیزیک را داشته باشد.

این موضوع در بخش هایی مثل فیزیک بازی، برخورد های فیزیکی و تمامی بخش های فنی گیم پلی بازی معنا پیدا می کند و به همین دلیل قدرت کنسول های نسل نهمی به راحتی هر چه تمام تر فدا می شوند.

چه اتفاقی برای نسخه کنسول‌های نسل نهم افتاد ؟

پرسش های بسیاری درباره تیزر نمایش داده شده سال قبل برای بسیاری از طرفداران بازی پیش آمده. آیا تیزر دروغین بود ؟ خیر، تیزر دروغین نبود و سازندگان قصد داشتند از نو یک بازی با استاندارد های نسل نهم بسازند اما کاملا مشخص است در میانه راه به دلیل بالا رفتن هزینه های تولید مدیران کونامی نسخه نسل بعدی بازی را به راحتی هر چه تمام تر کنسل کردند. در این میان شاید پاندمی ویروس کرونا روند ساخت نسخه نسل نهمی را دچار مشکل کرد باشد اما داستان هرچه که بوده کاملا مشخص است نسخه نسل نهمی این بازی برای امسال هم آماده نبوده. در هر صورت کونامی پیش تر هم به دلیل هزینه‌های MGS 5 حاضر شده بود این بازی را نیمه کاره روانه بازار کند.

در ادامه این اتفاقات نا‌خوشایند اخبار اخراج و استعفای بسیاری از کارمندان معروف کونامی به گوش رسید. افرادی مثل Lennart Bobzien مدیر برند بخش اروپایی PES و Weedens Innocent سازنده ویدئو تریلر ها و تدوین گر معروف سری PES از کار برکنار شدند و او هم اکنون به استخدام استودیوی Playground Games در آمده است. Adam Bhatti که دو سال قبل به استودیوی ژاپن نقل مکان کرده بود و قرار بود مشاوره و هماهنگ کننده آینده این سری باشد به یک باره تغییر شغل داد. او دیگر در ژاپن نیست و هم اکنون مدیر بخش بازی های کونامی شده و دیگر به صورت اختصاصی بر روی eFootball تمرکز ندارد. حتی تهیه کننده جدید بازی هم Seitaro Kimura است و یوناس لیگارد مدیر بازار یابی در بخش لایسنس ها که مدیر بسیار موفقی بود و در دوران کاری خود در بخش لایسنس ها توانست کار های بزرگی برای سری PES انجام دهد بعد از 5 سال کار با کونامی از این کمپانی خارج شد.

متاسفانه دوران Pro Evolution Soccer یا حداقل آن چیزی که طرفداران بازی در ذهن داشتند به سر رسیده. فصل جدیدی برای این سری رقم خورده و باید دید این تغییر سیاست های کلان حداقل از دید تجاری برای آینده این سری مفید خواهد بود یا خیر. eFootball در بازار موبایل از تمامی رقبای خود پیش است و سود سرشاری از این بخش کسب می کند و به همین دلیل برای کونامی در الویت قرار دارد. از نگاه کیفی و فنی طرفداران سر سخت این عنوان دیگر با یک بازی تمام و کمال نسل نهمی و بسیار سطح بالا مواجه نخواهند شد. سیاست کراس جن بودن و از آن فاجعه بار تر، کراس پلتفرم بودن باعث شده تمامی نسخه ها در بخش فنی کاملا یکسان باشند و اولین چیزی که در این میان قربانی می شود قدرت سخت افزار های کنسول های نسل نهمی خواهد بود. رونمایی جدید بازی برای بسیاری از طرفداران این سری در سر تا سر جهان یک نا امیدی و افسوس بزرگ بوده و برای بسیاری این اتفاقاتی که رخ داده است، آن را مساوی با مرگ این سری قلمداد میکنند. یک تراژدی بزرگ.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام
    من نمی‌دونستم که بخاطر هزینه‌ها اینطوری شده، فکر می‌کردم واقعا چند سالی بود قصد چنین بازی‌ای داشته‌باشند که خیلی ساده‌لوح هستم.
    امیدی به کونامی نیست، کار مثبتی نمی‌کند و دیگه فقط اسمش باقی مونده.
    امیدوارم حداقل بازی در دسترس باشه و اونقدر خوب باشه که بشه بازیش کرد، واقعیتش Pes نسبت Fifa یه چیزایی داره که اون رو معرکه می‌کنه، حداقل امیدوارم این چیزها حتی شده دست و پا شکسته و خیلی کم، تو eFootball هم باشه.
    تشکر از شما، آقای بالازاده

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا