پلی استیشن 5مقاله های ویژه

هر آن چیزی که باید از PS5 Pro بدانید

چهار سال بعد از عرضه کنسول PS5، حالا نوبت به پلتفرم میان نسلی سونی یعنی PS5 Pro رسیده است. کنسولی که چند ماهی بود شایعات مختلفی پیرامون آن به گوش می‌رسید و بالاخره به شکل رسمی در جریان یک رویداد 9 دقیقه‌ای معرفی شد. اینبار هم مانند دفعات قبلی نوبت به مارک سرنی طراح ارشد معماری پلتفرم‌های اخیر سونی رسید تا توضیحات فنی کاملی را درباره کنسول PS5 Pro ارائه کند. رویدادی که در اینجا مهم‌ترین نکات آن را با هم مرور کرده و به این نکته می‌پردازیم که بالاخره کنسول جدید سونی با چه مشخصات سخت‌افزاری روانه بازار می‌شود و چه انتظاراتی می‌توانیم از آن داشته باشیم.

در جریان توضیحات ارائه شده از سوی مارک سرنی متوجه شدیم که کنسول PS5 Pro تمرکز خود را روی ارتقا سه بخش قرار داده است. پردازنده گرافیکی که 45 درصد نسبت به گذشته قدرتمند‌تر شده، پشتیبانی بهتر از تکنولوژی Ray Tracing و Upscale تصاویر با استفاده از هوش مصنوعی که مدت‌هاست در کامپیوترهای شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد و حالا سونی از آن با نام PSSR رونمایی کرده است. عملا همان‌طور که انتظار می‌رفت PS5 Pro هر آن چیزی که PS5 ارائه می‌کرد را به شکل بهبود یافته‌ای در اختیار کاربرها قرار می‌دهد و خبری از قابلیتی متفاوت یا منحصر به فرد در آن نیست.

با توجه به نمایشی که از برخی بازی‌های انحصاری و غیرانحصاری صورت گرفت، مشخص شد که به طور مثال در اثری همچون The Last of Us Part 2، کنسول PS5 Pro می‌تواند تصاویر را با نرخ فریم 60 اما با وضوح تصویر بالاتری اجرا کند. البته که در جریان توضیحات ارائه شده از سوی مارک سرنی، اعداد و ارقام دقیقی‌ ارائه نشد اما انتظار می‌رود که کنسول جدید سونی بتواند بازی‌های مختلفی که تاکنون عرضه شده‌اند را به شکل 4K Native و 60 فریم اجرا کند. در مثالی دیگر به Ratchet and Clank Rift Apart اشاره شد که دقیقا وضعیتی مشابه را به خود دیده و می‌تواند تصاویر را با کیفیتی بالاتر و به صورت 60 فریم اجرا کند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که سونی به شکل دقیق‌ توضیح نداده که آیا ارتقاهای صورت گرفته در زمینه وضوح تصویر به شکل خاص مربوط به ارتقا پردازنده گرافیکی می‌شود یا PSSR هم در آن دخیل است. بخش دیگر ارتقا PS5 Pro به بهبود استفاده از تکنولوژی Ray Tracing می‌شود. هرچند کنسول پایه سونی هم از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کند اما مارک سرنی توضیح داد که حالا با در اختیار داشتن سخت‌افزاری قدرتمند‌تر، PS5 Pro می‌تواند در این زمینه عملکرد به مراتب بهتری را نسبت به گذشته نمایش دهد. یکی از مثال‌های این موضوع به Gran Turismo 7 اختصاص داشت. ساخته Polyphony Digital در زمان اجرا روی PS5 معمولی تنها در حالت Replay می‌توانست جلوه‌های بصری خود را با Ray Tracing همراه کند اما حالا با PS5 Pro این امکان در جریان گیم‌پلی هم ایجاد شده است. مسئله‌ای که می‌تواند تاثیر چشم‌گیری روی جلوه‌های بصری بازی‌های مختلف داشته باشد.

نهایتا اما مجموعه‌ای از بازی‌هایی که تاکنون عرضه‌ شده‌اند اما قرار است از PS5 Pro پشتیبانی کنند هم به نمایش در آمدند که از جمله‌ آنها می‌توان به Marvel’s Spider-Man 2، Final Fantasy 7 Rebirth، Horizon Forbidden West، The Last of Us Part 2، Demon’s Souls، Ratchet and Clank Rift Apart، Alan Wake 2 و Hogwarts Legacy اشاره کرد. سونی هیچ اطلاعاتی از بازی‌هایی که قرار است در آینده منتشر شوند ارائه نکرد اما انتظار می‌رود که در رویداد دیگری شاهد اطلاعات بیشتر در این زمینه باشیم. در انتها باید به قیمت و زمان عرضه کنسول PS5 Pro هم اشاره کنیم. کنسول میان نسلی جدید سونی با قیمت 700 دلار در آمریکای شمالی و 800 یورو در اروپا در تاریخ 7 نوامبر عرضه می‌شود. قیمتی که می‌تواند از همین حالا این کنسول را از برنامه بسیاری از دارندگان PS5 خارج کند. این نکته نیز حائز اهمیت است که کنسول PS5 Pro همراه با درایو عرضه نمی‌شود و گیمرها می‌توانند در صورت نیاز درایو جدای آن را تهیه کنند. سونی همچنین توضیح داده که تمامی ابزارها و وسایل جانبی که تاکنون برای PS5 عرضه شده با کنسول جدید آنها سازگاری دارد و کاربرها می‌توانند از درایو و Plate‌های PS5 Slim روی این پلتفرم هم استفاده کنند. کنسولی که اینبار با فضای ذخیره‌سازی 2 ترابایتی روانه بازار می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا