شاید بارها تجربه بازیهایی با ژانر اکشن سوم شخص و داستانی تخیلی را داشته باشیم. در این راستا میتوان یکی از عناوین مشهور تحت عنوان «Devil May Cry» را نام برد. بازی که با ساختار حرفهای، گیمپلی روان، گرافیک عالی و داستان هیجانآور وتکان دهنده، توجه بسیاری از بازیکنها را به خود جلب کردهاست. استقلال عنوان Devil May Cry از عنوان « Resident Evil» با تغییر ساختار داستان و محیط (اتمسفر) بازی ازحالت علمی-ترسناک به اکشن-هیجانی مشخص میشود اما دربرخی ازمراحل میتوانیم شباهت ساختاری برخی از معماهای عناوین Resident Evil Code Veronica و Devil May Cry 1 را ببینیم. با ما باشید تا با بررسی سری بازیهای Devil May Cry بتوانیم روندی از رشد تا افول بازی را بهتر شرح دهیم.
مدتی پس از عرضه RE بر روی Playstation2 «شینجی میکامی» (سازنده عنوان Resident Evil) از «هیدکی کامیا» برای ساختن عنوان بعدی درخواست کرد وکامیا قصد داشت بازی بسیار پویایی را نسبت به سه نسخه قبلی به وجود آورد. به همین منظور شخصیتی بنام تونی خلق شد. فردی با قدرت خارقالعاده وشکستناپذیر در قلعهای جستجو میکند و اهداف خود را آشکارمیسازد. اما داستان خلق شده با اهداف کلی نسخه Resident Evil در تناقض بود؛ در نتیجه نام تونی به «دانته» تغییریافت و دانته یک نیمه شیطان و فرزند شوالیه تاریکی معرفی شد و زامبیها به شیاطین مبدل شدند و درنهایت Devil May Cry معرفی شد. با اینحال میتوان ردپایی از این بازی را درResident Evil 4 دید. تشابه ظاهری «لیان اس.کندی» و دانته (از لحاظ ظاهری و رفتاری) و تشابه قلعههای موجود در این دونسخه بیانگرچنین موضوعی است.
عنوان Devil May Cry 1 با کارگردانی کامیا، توانست امتیازات بسیار خوبی را از سایتهای مشهور دریافت کند و به دنبال آن، فروش بسیار خوبی را داشته باشد. نام اشخاص و اساس داستان برگرفته ازکتاب کمدی الهی بوده و برگرفته از علاقه سازنده به این کتاب است. این بازی برروی پلتفرم Playsation 2 به طور اختصاصی عرضه گشت. یکی از بهترین نقاط قوت بازی، گرافیک آن است، نکته مثبتی در که اندکی ازبازیها در سال 2001 دیده میشد. فضاهای سه بعدی بسیار حرفهای طراحی شده و طراحی کاراکترها حالت طبیعیتر وحرفهای تری به خود گرفته است. گیمپلی روان و سریع از ویژگیهای منحصربه فرد این عنوان است که شامل چند اسلحه با حرکات منحصربه فرد، حالت Devil Trigger به همراه افزایش قدرت انواع سلاحها و کنترل ساده حرکات و اجرای راحت وسریع فن میباشد. با استفاده از حملات هوایی میتوان دشمن را مدتی در چنگال خود نگاه داشت و امتیازات بهتری را کسب کرد. علیرغم اسحلههای خاص و بینظیر دانته، تقلید اولیه گیمپلی از عنوان Resident Evil را میتوان یک نکته منفی در نظرگرفت.
این عنوان که دو سال بعد از نسخه اول عرضه شد، توانست فروش خوبی را داشته باشد (1.4 میلیون نسخه در 3 ماه)، اما این موفقیت در فروش تنها به علت نسخه مهیج قبلی بوده ونقاط ضف قابل توجهی دراین نسخه دیده میشود و بدترین امتیازات را از سوی منتقدین دریافت کرد. علت این افول را میتوان ضعف کپکام در هماهنگی با کارگردان دانست، کامیا نه تنها در روند ساخت بازی دخیل نبود، حتی از شروع به کار آن نیز اطلاعی نداشت. کارگردان اولیه بازی که هیچگاه نام او مشخص نشد از سوی کپکام تغییر یافت و پروژه نیمه ساخته شده به «هیدکی ایتسونو» تحویل داده شد و در نهایت بازی با مشکلات بسیاری عرضه گشت.
دراین نسخه، دشمنان به سختی به ضربات پاسخ میدهند. ازسوی دیگر، ضربات تمامی اسلحهها به یک صورت بوده و گیمپلی را خستهکننده میکند. در طراحی دشمنان اصلی، خلاقیتی دیده نمیشود و بیشترتقلیدی ازدشمنان نسخه قبلی است؛ به عنوان مثال بالگردی که توسط شیاطین تسخیر شده؛ حرکاتی شبیه یک بالگرد معمولی دارد و هیچ جذابیتی دراین مبارزه دیده نمیشود. جذابیت شخصیت دانته نیزکمتر شده است. دانته دراین نسخه فردی مغرور و جدی است و به ندرت حتی یک کلمه صحبت میکند. در این نسخه میتوان با چند شخصیت ازجمله «لوسیا» و «تریش» بازی را شروع کرد و درپایان بازی لباسها و مود جدیدی بنام قصر خونین (Bloody Palace) آزاد میگردد. این ویژگیها هرچند چندان جالب نبودند امادرنسخههای بعدی پیشرفت کردند و ادامه یافتند.
پس ازفاجعه Devil May Cry 2، سازندگان تلاش بسیاری درجهت بازسازی سری انجام دادند ودر نهایت Devil May Cry 3 عرضه شد. داستان این نسخه قبل ازعنوان اول روی میدهد و دانته هجده ساله کار خود را به عنوان شکارچی شیاطین آغاز کرده است. تمرکز اصلی داستان بر روی تلاشهای دانته برای متوقف کردن ورجیل (برادرش) در به دست آوردن قدرت شیطانی است. برخلاف نسخه دوم، دانته جوان بسیار شوخ طبع و پرانرژی بوده وروند بازی را بسیارجذاب میکند. حرکات نمایشی دانته در ابتدای مرحله اول، هیجان خاصی را به بازی اضافه میکند. گیمپلی شامل 20 ماموریت است و در هر مرحله، معماهایی با سختی متوسط طراحی شده است و تقریبا در تمامی مراحل باید با یک غول آخر (Boss) مبارزه کرد. پس از هر مرحله، صفحهای امتیازات کاربررا برحسب زمان اجرای مرحله، امتیازات جمع آوری شده و تکنیکهای جنگاوری نمایش میدهد. امتیازات شامل D،C،B،A،S و SS است. امتیازات تکنیکهای جنگاوری، برحسب استفاده ازفنون مختلف وآسیب به شیاطین افزایش مییابد و هنگامیکه ضربه میخورید امتیازات کاهش یافته ودرنهایت میانگین تمامی امتیازات در هر مرحله آورده میشود.
دراین سری چهار استایل جداگانه برای دانته در نظرگرفته شده و در هراستایل حرکات جدیدی قرار گرفته است و این نسخه را از عناوین گذشته متمایز می سازد. این استایلها شامل استایل شمشیری (Sword Master)، استایل سلاح گرم (Gunslinger)، استایل تدافعی (Royal Guard) و استایل حرکت سریع (Trickster) است. درطول 20 مرحله دو استایل جدید با نامهای Quicksilver (کندی حرکات دشمنان) و Doppelgänger (ایجاد سایه متحرک و جنگجو) اضافه شده و ازنظرکاربران بسیار سودمند است. با تمرکزبرروی هر استایل، میتوان حرکت جدیدی را درهراستایل بدست آورد. در حالت شیطانی (Devil Trigger) میتوان با قدرت بیشتری دشمنان را از پا درآورد؛ ازسوی دیگر، ستون جان پر شده و امکان حرکات جذابی را درمقابل دشمنان فراهم میکند.
نسخه ویژه (The Special Edition)، یک سال پس ازنسخه اصلی عرضه شد و قابلیت انتخاب ورجیل بعنوان بازیکن اصلی و مود قصر خونین (Bloody Palace) در آن قرار داده شده بود. موفقیت این نسخه بسیار خوب بود، به طوریکه نسخه اولیه 1.3 میلیون ونسخه ویژه 1 میلیون نسخه فروش کرد. این نسخه با صداگذاری حرفهای وکاتسینهای هیجانانگیزوگرافیک چشمنواز توانست سری را به روزهای اوج خود بازگرداند.
پس از موفقیت نسخه سوم، سری بعدی DMC به کارگردانی Hideaki Itsuno برای نسل هشتم عرضه شد. داستان این نسخه در ادامه سری اول ساخته شده و با موتور جدید که کیفیت گرافیکی بهتری ارائه میداد ساخته شده بود. ایتسونو با تجربههایی که ازشکست نسخه دوم و اعتراضات بازیکنان داشت؛ در شروع بازی سه سطح آسان، متوسط و دشوار را برای افراد مبتدی و حرفهای قرار داد و امکان استفاده ازاستایلها و وسایل مختلف دربازی را تسهیل کرد. دراین نسخه شخصیت جدیدی بنام «Nero» بعنوان کاراکتراصلی معرفی شد. او را میتوان یک شوالیه جوان سرگردان در گروه مذهبی خواند. شمیرآتشین، هفت تیر با ویژگی پرتاب دو تیر در هر شلیک و دست شیطانی با نام شیطان پرنده (Devil Bringer) از ابزارهای دفاعی اوست. Devil Bringer امکان گرفتن، کوبیدن دشمنان و اجرای حرکات جدیدی برروی دشمنان اصلی یا Boss را فرهم میکند. نیرو، فرزند ورجیل با صداگذاری حرفهای (Johnny Young Bosch) و تکهکلامهای جالب و حرکات روان و سریع توانست نقش مهمی را در جذابیت وروانی گیمپلی ایفا کند. دانته در این نسخه قابل بازی بود و در مقایسه با نیرو، حرکات و کومبو های دانته به نسبت سخت تر بوده و نیازمند توانمندی بیشتری است. استایلها وحرکات دانته با اندکی پیشرفت، ازنسخه سوم تبعیت میکند.
این عنوان مدتی پس از عرضه توانست بیش از یک میلیون نسخه فروش داشته باشد و امتیازات خوبی را از منتقدین مشهور به دست آورد اما گاهی برخی ازدیدگاهها را میتوان بیش از حد خوشبینانه خواند و این نسخه باید درسطوح پایینتر از DMC1 و DMC3 قرارگیرد. علیٰرغم گیمپلی روان و گرافیک خیرهکننده بازی، داستان بازی بسیار سطحی و کلیشهای است. از سوی دیگر دانته باید همان 10 مرحله ابتدایی که با نیرو انجام دادهاید را دوباره با همان دشمنان و باسها تکرار کند، که بسیار کسالتآور است. علت تکرارمراحل را میتوان در تبدیل پروژه دوساله به یک ساله جستجو نمود؛ در واقع پروژه نیمه ساخته با اندکی تغییر عرضه شد. همچنین، تهیه کننده این نسخه، Hiroyuki Kobayashi بیشتر بودجه بازی را صرف ساختن کاتسینها کرد. میتوان قسمتهای گمشدهای را در بازی به وضوح دید به طور مثال در برخی از Art Book ها، نیرو درحالت شیطانی کامل (Devil Trigger) طراحی شده؛ در حالیکه در نسخه ساخته شده چنین موردی وجود ندارد.
چندین سال پس ازعرضه نسخه چهارم، نسخه ویژه (Special Edition) برای کنسولهای نسل حاضر عرضه شد؛ هر چند مشکلات داستانی و تکرار مراحل همچنان وجود داشت اما شخصیتهای تریش، لیدی وورجیل قابل بازی شدند و نمایی ازحضور ورجیل در شهر Fortuna را میتوان دید و در واقع توضیحی برای قرار گرفتن نیرو بعنوان پسر یتیم و ناشناس دراین شهر است.
چند سال پس از عرضه قسمت چهارم، نسخه جدیدی از این سری معرفی شد و اینبار کپکام با بازسازی (Reboot) نسخه جدید، تحولی عظیم در سری DMC به وجود آورد. علت را میتوان در اظهارات تهیهکننده این نسخه، Motohide Eshir جستجوکرد. بر طبق این اظهارات علت ریبوت شدن، فروش بیشتر و غربی شدن رنگ و لعاب بازی برای جذب طرفداران غربی است. کپکام برای جهانی شدن، همکاری خود را با کمپانی انگلیسی «Ninja Theory» آغاز کرد. کارگردان نینجا تئوری، « Tameem Antoniades» چهارچوب هالیودی به این نسخه بخشید و کارگردان هنری این عنوان، «Alessandro Taini»، دانته را به سبک قهرمانان غربی طراحی کرد و دانته تبدیل به فردی ولگرد که در باشگاهها به دنبال کتککاری میگشت تبدیل شد.
پس از ارائه اولین تریلر در نمایشگاه Tokyo Games Show in 2010 طرفداران مخالفت خود را با دانته جدید اعلام کردند. دانته دراین تریلر اختلالات روانی داشت؛ سیگار میکشید و بیشتر زندگی خود را درزندان سپری کرده بود. پس ازانتقادات شدید، سازندگان به اصلاح برخی ازمشکلات پرداختند. در انتهای داستان موهای دانته سفید شده و تقریبا همانند گذشته میشود. دانته به همراه ورجیل در مقابل موندوس (که شهر را کنترل میکرد) میایستند و به مبارزه میپردازند. منتقدان امتیازات خوبی برای گیمپلی روان، صداگذاری حرفهای و طراحی محیط درنظرگرفتند؛ اما این نسخه کمتر از یک میلیون فروش کرد و یک شکست بزرگ در این سری به شمار میآید.
پس ازده سال ازعرضه نسخه چهارم، اینباردر E3 2018، اولین تریلر از نسخه جدید به نمایش درآمد. در این نسخه نیرو در کنار دانته درمقابل شیاطین میایستند و خاطرات خوبی را برای بازیکنان زنده میکنند. برطبق اظهارات سازندگان، این عنوان برای طرفداران بازی ساخته شده و خواستههای آنان را برآورده میکند. در این تریلر بسیاری ازنکات کلیدی نمایش داده میشود و در این بخش قصد داریم به شرح و تفسیر آنان بپردازیم.
داستان Devil May Cry 5 در ادامه نسخه دوم و چهارم ساخته شده و برطبق گفته سازندگان، هفت سال پس از نسخه چهارم رخ میدهد. ظاهر دانته و نیرو به نسبت پیرتر و شکسته تر ازحالت عادی است. نیرو (شخصیت اصلی در این نسخه) با ظاهری متفاوت (موی کوتاه، دست مکانیکی و شمشیرمشهورش) طراحی شده است. داستان درشهرRed Grave رخ میدهد و نیرو به همراه دستیارش (شخصیت جدیدی که وظیفه به روزرسانی و ساخت سلاحها را بر عهده دارد) به مبارزه با شیاطین میپردازند و تحت نظر دانته فعالیت میکنند. دانته نیزدراین تریلر دیده میشود. موتورسیکلت دانته و مدل مو و ظاهر او گواهی بر این موضوع است که داستان نسخه پنجم بعد ازنسخه دوم اتفاق میافتد. برطبق اظهارات غیر رسمی و شواهد موجود، داستان بازی در حوالی دست شیطانی نیرو با نام Devil Bringer میچرخد. Devil Bringer در نسخه چهارم، قدرت بسیاری ازجمله کشیدن دشمنان به سمت خود، اجرای حرکات متفاوت برروی شیاطین را به نیرو میداد اما نیرو درابتدای بازی آن را مخفی نگاه میداشت. درابتدای تریلر، نیرو برخلاف سابق، با دست مکانیکی مشاهده میشود و دشمنان را میخکوب میکند. پس از مدتی از صحبت دستیار نیرو با یک سرباز متوجه میشویم که این دست مکانیکی ساخته او بوده و نیرو ازاین وسیله به جای دست از میان رفته خود استفاده میکند.
در انتهای تریلر نبردی ناواضح از مبارزه نیرو با شخصی با هویت نامعلوم (براساس حالت شنل که شباهت بسیاری با ورجیل در نسخه ویژه چهارم دارد؛ اورا ورجیل میدانند)، دیده میشود. اودست نیرو را قطع کرده و همرا خود میبرد. تشخیص هویت فرد رباینده دست و هدف او ازبرداشتن Devil Bringer یکی ازبخشهای داستانی حدس زده میشود و سوالات بسیاری در رابطه با زندگی نیرو و سرنوشت کایری (با توجه به تریلرو نقل قول «کایری فرارکن») مطرح میشود و امیدواریم پس ازعرضه بازی، این سوالات به خوبی جواب داده شود. این عنوان در بهار 2019 برروی پلتفرمهای PC، PS4 و Xbox one عرضه خواهد شد و امیدواریم دوباره بتواند این سری را به روزهای اوج خود بازگرداند.