بهترین‌های E3 2018

نمایشگاه E3 2018، پس از برگزاری کنفرانس‌های متوالی و نمایش عناوین جدید یا معرفی شده، به پایان رسید. شاید E3 امسال از نظر معرفی بازی‌های جدید چندان درخشان نبود ولی پخش گیم‌پلی یا تریلر داستانی از بازی‌های معرفی شده در بالاترین سطح خود قرار داشت. به رسم سال‌های اخیر، امسال نیز بهترین‌‌‌های E3 از نگاه بازی‌سنتر را انتخاب کرده‌ایم. در ابتدا نظر اعضای تحریریه در مورد کلیت E3 امسال رو خواهید دید و در ادامه، ده نمایش یا معرفی برتر را بدون ترتیب مشاهده خواهید کرد.

احسان محمدی:

نمایشگاه E3 امسال هم مثل همیشه توی خرداد و گرمای آخرای بهار برگزار شد و مثل همیشه پر بود از کنفرانس ها و بازی های متنوع و رنگارنگ. تنوعی که هم از لحاظ شرکت های مختلف شرکت کننده و هم بازی هایی که با خودشون آورده بودن، بی نظیر بود. از هر سبکی و برای هر سلیقه ای، بازی ای پیدا می‌شد. محیط نمایشگاه پر از مردم و هر گوشه اش مصاحبه ای در حال انجام بود. امسال حرکت خوبی که خود برگزار کنندگان کرده بودند، برگزاری پنل هایی بود که در آن با افراد مشهور صنعت، بخ گفت و گو می‌پرداختند، از جاناتان نولان که در باره تاثیر بازی هها روی سریال West World صحبت کرد تا هیدئو کوجیما و دیگران. ولی قلب تپنده هر ساله نمایشگاه، کنفرانس هایی هست که شرکت های بزرگ با زرق و برق هر چه بیشتر، هر سال برگزار می‌کنن.

 شرکت هایی مثل «اسکوئر انیکس» و «نینتندو» به کنفرانس ویدئویی از پیش ضبط شده بسنده کرده بودن و «EA» هم بر اساس رسمی که سه سال هست در حال انجام است، زود تر از بقیه و خارج از سالن های مخصوص نمایشگاه، کنفرانس خودش را برگزار کرد. متاسفانه هر سال هم شاهد افت کیفی و کمی بازی های نمایش داده شده از EA هستیم، حتی بازی ای به بزرگی «بتلفیلد» هیچ تریلری که حداقل قسمت مولتی‌پلیر را معرفی کند، پخش نکرد و صرفا به معرفی چند قابلیت اصلی بازی پرداخت. برگ برنده نمایش اما «Anthem» بود که به خوبی مکانیک های بازی را با آوردن «کیسی هادسون» به نمایش گذاشت و بالاخره بعد از عرضه نا امید کننده «اندرومدا» می‌شود دوباره به «بایوور» امیدوار بود.

 بعد از EA، نوبت به «مایکروسافت» رسید و با توجه به انتظار بسیار زیادی که ازش می‌رفت، کنفرانس بسیار خوبی را برگزار کرد. از خبر خریدن پنج استودیو مخصوصا «نینجا تئوری» و «پلی‌گراند» تا معرفی بازی های فرست پارتی نظیر «هیلو» ، «Gears 5» و «Forza Horizon 4 » و نمایش تعدا زیادی  بازی  ترد پارتی مورد انتظاری مثل بازی جدید «From Software» و «5Devil May Cry» با حضور ایتسونو تا نمایش جالب سایبرپانک 2077. امسال را می‌توان یک نقطه مهم در تاریخ Xbox قلمداد کرد و به نظرم توانست امید را به طرفداران آن ها بازگرداند.

بعد از مایکروسافت، نوبت به «بتسدا» رسید. کمپانی که هم اکنون خود را سردمدار بازی های تکنفره می‌داند، بیشتر تمرکز خود را بر معرفی عنوان «Fallout 76» گذاشه بود و معرفی نسبتا کاملی را از بازی نشان دادو در کنار این بازی، تریلر هایی هم از «Rage 2 » و نسخه جدید Doom پخش شد. معرفی جنجالی امسال ولی به پخش تیزری از دو بازی به شدت مورد انتظار شرکت بود، یعنی «الدر اسکرول 6» و «استارفیلد». امیدوارم در سال آینده نحوه بهتری برای برگزاری نمایش پیدا کنند، چون پر بود از لحظاتی که در مقایسه با سال های گدشته اصلا جذاب نبود و تا اواسط کنفرانس خسته کننده.

کنفرانس امسال یوبی سافت پر بود از لحظات رنگارنگ و سرگرم کننده. نکته ای که خیلی توجهم را جلب کرد، نحوه اجرا بود، به صورتی که ابندا یک CG از بازی پخش می‌شد و سپس سازنده به روی سن می‌آمد و به تشریح بازی همراه با گیم پلی می‌پرداخت؛ به نظرم این نوع اجرا خیلی به درک بازی ها کمک کرد، مخصوصا برای بازی هایی مثل «Beyond Good and Evil 2 » و «Assassin’s Creed odyssey».

آخرین کنفرانس هم مانند هر سال برای سونی بود که از قبل نمایشگاه گفته بود که بیشتر تمرکزش بر نمایش عناوین معرفی شده است؛ «The Last Of Us 2» ، «Death Stranding» ، «Ghost Of Tsushima » و «Spider-Man». انصافا هم برای هر چهار عنوان سنگ تمام گذاشته بود، حتی برای معرفی The Last Of Us محیطی را شبیه یکی از سکانس های بازی درست کرده بودند و با دعوت از آهنگ ساز مشهور نسخه اول یعنی گوستاوو سانتائولایا. در میان این معرفی ها، بازی هایی مثل «Control» جدید ترین ساخته استودیو Remedy و نسخه بازسازی شده Resident Evil 2 و همچنین Nioh 2  هم معرفی شد.

در انتها، مانند هر سال بازی هایی هم بوند که مشتاق معرفی بودند ولی خبری ازشان نبود و باعث دلسردی طرفداران شد، اما در کل برای 4 روز پشت سر هم دیدن کنفرانس و بازی های مختلف، می‌توانم با قاطعیت بگویم هیچ بازه زمانی ای مثل این چند روز نمی‌تواند شور و شوق را در روح و روان طرفداران صنعت بازی تزریق کند.

امیر عالی زاده:

E3 2018 شاید به آن اندازه که قبل از برگزاری کنفرانس‌ها پیش بینی میشد، بزرگ و قوی نبود اما باز هم شاهد نمایش‌هایی عالی از عناوین آینده‌ی صنعت بازی بودیم.

با وجود نکات منفیی همچون ادامه‌ی روند ضعیف کنفرانس‌های «EA»، نبود «IP» جدید انحصاری در کنفرانس «Xbox»، اجرای ضعیف کنفرانس «Bethesda»، مشخص بودن تقریبی محتوای کنفرانس‌ «Ubisoft» پیش از اجرای نمایش و در نهایت اجرای نه چندان جالب و عدم نمایش برخی عناوین انحصاری پیشتر معرفی شده در کنفرانس «Playstation»، باز هم این «E3» به لطف کنفرانس خوب «Xbox»، نمایش خوب عناوین پیشتر معرفی شده‌ی «Playstation» و معرفی عناوین عالی از طرف سایر سازنده‌ها توانست در حد خوبی ظاهر بشود. کمپانی مایکروسافت پس از چند سال با یک کنفرانس خوب که شامل نمایش بازی‌های خوب انحصاری و ثردپارتی و همچنین خرید استدیوهای جدید بود، پیامی با مضمون یافتن مسیر درست برای برند «Xbox» را رساند. سونی در کنار معرفی چند عنوان ثردپارتی جالب، باز هم نشان داد در ادامه‌ی نسل نیاز به هیچگونه نگرانیی بابت کیفیت عناوبن انحصاری کنسول «PS4» نخواهد بود.

از مهمترین نکات کنفرانس بثزدا شاید بتوان حضور «Fallout 76» به عنوان بازیی تماما آنلاین و همچنین نمایش تیزرهای عناوینی چون «Starfield» و «The Elder Scrolls VI» که مشخص نیست چه زمان بتوانیم شاهد نمایش کامل آن‌ها باشیم، اشاره کرد. یوبیسافت همچنان با عناوین متنوع خود، سعی در جذب جامعه‌ای متشکل از مخاطبین متفاوت دارد و در این راه ابایی از دور کردن یکی از معروف‌ترین سری‌‌های خود «Assassin’s Creed»، از ریشه‌های آن ندارد. کنفرانس ضعیف «EA» که شاید مهمترین نکته‌ی آن حضور «Anthem» به عنوان آخرین امید استدیوی «BioWare» برای احیا در این نسل باشد و کنفرانس نینتندو که با نمایش دو عنوان «.Super Smash Bros» و «Fire Emblem: Three Houses» عملکرد قابل قبولی داشته اما در عین حال طرفدار‌های خود را چشم انتظار عناوینی مانند «Bayonetta 3» و «Metroid Prime 4» نگاه داشت.

در نهایت اشاره به این موضوع بد نیست که شاید الزامی به اجرای نمایش کمپانی «Square Enix» نبوده و این کمپانی میتوانست با پخش معدود عناوین معرفی‌ نشده‌ی خود مانند «The Quiet Man» و «Babylon’s Fall» در کنفرانس کمپانی سونی، در غیاب پروژه‌ی «Avengers» و عنوان «Final Fantasy VII Remake» از نمایشی ۳۰ دقیقه‌ای با محتوای محدود، اجتناب کند.

علی جلیلی:

از نظر من مایکروسافت امسال خیلی قدرتمند وارد صحنه شد و با نمایش انتهایی و لحظه آخری سایبرپانک، کل نمایش های ضعیف طی سال های اخیر رو جبران کنه! از دیدگاه من اینکه هر تایمی که امسال پای هر کنفرانس هدر دادیم به حق بوده و میتونم بگم که نمایش های E3 2018 یکی از عالی ترین نمایش های تاریخ این همایش بین المللیه! هرچند کنفرانس نه چندان جالب یوبیسافت بر خلاف سال های گذشته و کتفرانس ضعیف EA نمک شور و شوق گیمرها رو حروم کرد اما به هر حال باز هم نمیشه نقاط ضعف همایش امسال رو روی این دو شرکت بذاریم. در واقع با اینکه میدونستم سونی قرار نیست چیز خاصی تو کنفرانسش برامون رو کنه اما امسال نسبت به سال های پیش اولین سالی بود که با شور و شوق فراوون منتظر کنفرانس مایکروسافت بودم و این ایکس باکس و مایکروسافت بودند که با نمایش لحظه ای و معرفی دایینگ لایت 2 منو به وجد آوردن. حدس اینکه قراره دایینگ لایت جدید اونشب معرفی بشه رو زده بودم اما نه اون لحظه و وسط کنفرانس مایکروسافت. انقدر وسعت و خلاقیت تو طراحی نسخه جدید دایینگ لایت موج میزد که کم کم داشتم به سبک RPG علاقه مند میشدم!

یوبیسافت امسال نمایش خاصی نداشت و همونطور که گفتم همه امیدا رو نا امید کرد از جمله معرفی نسخه جدید اسپلینترسل یا شاهزاده ایرانی یا حتی واچ داگز 3. طی برنامه ریزی یوبیسافت قرار بود یه سال درمیون اساسین کرید جدید و واچ داگز جدید عرضه بشه که باز متاسفانه داره روند قبلی خودشو طی میکنه یوبی! هرچند از دموی دیویژن 2 نمیتونیم بگذریم با اینکه قطعا مثل اولین گیم پلی دیویژن 1 مزاح توش زیاد داشت ولی خب…

کنفرانس سونی هم با اون جو همیشگیش و طراحی اختصاصی سالن برای نمایش لست آف آس 2 خیلی جالب بود برام. هرچند گیم پلی عالی داشت لست اما قطعا برخی آپشن های بازی تو نسخه نهایی حذف میشه. مثل چیزی که تو اولین گیم پلی لست 1 تو سال 2012 دیدیدم که جوئل حتی میتونست رو حالت نشسته، بدوـه! بر هر حال آش دهن پرکنی بود برامون و حداقل از گیم پلی دث استرندینگ جالب تر بود. اما مگه میشه مکمل این کنفرانس یعنی مارول اسپایدرمن نمایش جذابی نداشته باشه! تو لول خودش واقعا بی نظیر بود. همینطور «ساکر پانچ» که بعد از یه بازی خوب ( اینفیمس) رفت سراغ گوست آف سوشیما که علاوه بر گرافیک گیم پلی واقعا خفنی داشت که با فیلم های شرقی اصلا مو نمیزد مخصوص موقع کشتن دشمن ها! به هر حال برای من که همه چیز عالی بود و این همایش نوید یه سال توپ و عالی هم 2018 و هم 2019 رو به ما میده!!

 

علی رضا زاده:

یه سوال خیلی خیلی به خصوص وجود دارد که برای سال هاست بیشتر گیمرها آرزو رسیدن به جواب آن را دارند، آیا شرکت Valve طلسم عدد 3 را در مراسم E3 امسال خواهد شکست؟ مثل این که باید گفت امسال هم این اتفاق نمی‌افتد، هر چند که شاید اصلا عنوانی همانند Half Life 3 وجود خارجی نداشته باشد! به هر حال انتظار برای این عنوان مدت طولانی است که به عضو ثابت پیش بینی‌های E3 تبدیل شده. مراسم E3 2018 هر چند شاهد حضور این عنوان نبود؛ اما عناوین معرفی شدند -که نه به اندازه HF3- سال‌ها از انتشار آخرین نسخه آن‌ها می‌گذرد، مدیون هستید اگر فکر کنید دارم درباره Devil May Cry 5 و The Elder Scrolls 6 صحبت می کنم! همین دو عنوان را در نظر بگیرید و به آن عناوین فوق العاده دیگری که در کنفرانس‌ شرکت‌های مختلف نشان داده شد را اضافه کنید که مراسم امسال به راحتی تبدیل به یکی از بهترین E3 سال‌های اخیر شود. مراسم E3 2018 با کنفرانس بی رمق شرکت EA آغاز شد که مشکلاتش را هم خودتان بهتر می دانید. روزهای بعدی و رسیدن به دو کنفرانس مایکروسافت و سونی اوج این مراسم بود؛ از طرفی مایکروسافت این اواخر در بخش عناوین انحصاری نسبت به سونی ضعیف‌تر عمل کرده بود و همه‌ی ما انتظار داشتیم که متوجه برنامه بلند مدت آن‌ها شویم و از طرفی سونی با تایید نمایش چهار عنوان به شدت مورد انتظار خود در کنفرانس‌اش، برگ برنده خود را رو کرده بود. ساده می‌گویم کنفرانس مایکروسافت من را شگفت زده کرد، بدون شک یکی از بهترین کنفرانس‌های اخیر این شرکت بود؛ کنفرانسی که عناوین مختلف ترد پارتی و فرست پارتی در آن نمایش داشتند. از همان آغاز با دیدن تریلری از عنوان جدید مجموعه Halo و پایان رساندن تریلر با نشان دادن مستر چیف کبیر، مشخص بود که با یک کنفرانس معمولی طرف نیستیم، ریتم کنفرانس به همین شکل حفظ شد و در ادامه عناوین مختلفی رونمایی شدند و در نهایت به پایان مراسم رسیدیم؛ نقطه ای که آن را به شخصه بهترین بخش کنفرانس می دانم. در پایان مراسم و در حین حرف‌های پایانی فیل اسپنسر، به صورت غافلگیر کننده و غیر منتظره‌ای تریلر جدید عنوان Cyberpunk 2077 بعد از چندین سال، نمایش داده شد؛ محتوای نمایش داده شده را به شخصه نه تنها یکی از بهترین تریلرها این مراسم می دانم، بلکه نحوه نمایش آن نیز به چنین صورت غافلگیر کننده‌ای یکی از بهترین سوپرایزهای E3 2018 بود. همچنین بهترین خبر E3 2018 به نظرم این بود که بالاخره مایکروسافت با برنامه ریزی درست و خریدن استودیوهای جدید برای خود، قصد دارد تغییرات اساسی در بخش عناوین فرست پارتی خود دهد و این کمبود را بر طرف کند که همه این‌ها موجب کم شدن فاصله سونی و مایکروسافت می شود و در نهایت طرف برنده در این بین، گیمر هستند که با شدیدتر شدن رقابت، از هر لحاظ چه از نظر سرویس های دریافتی و چه از نظر عناوین منتشر شده می‌توانند تجربه بهتری به دست آورند. امسال بیش از هر چیز منتظر معرفی نسخه جدید Splinter Cell یا Prince of Persia بودم که همانند سال گذشته در کنفرانس Ubisoft باز هم خبری از این دو عنوان نبود، شاید سال آینده بالاخره خبری درباره یکی از این دو عنوان شنیدیم. جلوتر که برویم می رسیم به کنفرانس سونی که با وجود این که عناوین زیادی در آن نمایش داده نشد؛ اما نمایش‌ها و سوپرایزهایی را شاهد بودیم که از نظر محتوایی در یک کلام فوق العاده بود. آقا از قدیم سخن داریم که میگن هر چه از دوست رسد نیکوست! اولین نمایش کنفرانس که معلوم بود سونی حسابی روی آن حساب باز کرده، تا جایی که مکان اولیه کنفرانس شباهت‌هایی به محلی که در اوایل تریلر این عنوان مشاهده می شد، داشت. نمایش The Last of Us 2 آن قدر جزئیات گوناگون در بخش‌های مختف آن به کار رفته بود که به معنای واقعی شگفت انگیز بود. نمایش‌های بعدی خصوصا Ghost of Tsushima و Death Stranding که به شخصه خیلی منتظرشان بودم، حقیقتا آن ها را به هر فرد غیر گیمری نیز نشان دهید، حتما تحسین آن‌ها را در پی دارد؛ تریلر جدید بازی استاد کوجیما و تیم‌اش که هنوز آن در هم تنیدگی و پیچیدگی را حفظ کرده بود و از طرفی Ghost of Tsushima که توانمندی و استعداد استودیو کار بلد ساکر پانچ را نشان می داد. به هر حال در E3 2018 اگر چه دو کنفرانس EA و Square Enix آنچنان عملکرد خیلی خوبی نداشتند، اما باز هم معرفی عناوین جدید در این کنفرانس‌ها به نحوی آن‌ها را هیجان انگیز می‌کرد و در نهایت باید گفت که 22 فوریه تاریخ عجیب ست نه؟

فرنود:

شاید دیگه بیش از ۱۰ سال شده باشه (با توجه به سرعت اینترنت در ایران) که هرسال همین موقع‌های سال پای کنفرانس‌های زنده بزرگ‌ترین ناشرین و تولیدکنندگان بازی‌های کامپیوتری نشستم. بازم ساعتا رو کوک کردم و دوباره آخر شب بیدار موندن و صبح زود بیدار شدن رو تجربه کردم تا لحظه به لحظه با هیجان‌انگیز‌ترین رویداد گیمینگ سال همراه باشم. E3 2018 هم با همه نمایشایی که داشت تا حد خوبی من رو راضی کرد. به عنوان کسی که از همه کنسول‌های نسل حاضر استفاده می‌کنه و به هیچ وجه هم طرفدار هیچ کدوم از پلتفرم‌ها نیست، اصلی‌ترین چیزی که می‌خواستم این بود که همه ناشرین بهتریناشون رو برای هر پلتفرم آماده کرده باشن.

خیلی از عناوینی که دوستشون داشتم و منتظرشون بودم نمایش داده شدن. اگه بخوام از بین بازی‌هایی که توی کنفرانس‌ها حضور داشتن اونایی رو انتخاب کنم که بیشتر دوست داشتم، به هیچ وجه کار آسونی نیست. نمایش‌های موفق توی E3 امسال کم نبودن. نمایش خارق‌العاده The Last of Us Part II یه چیزی ورای تصورم بود. هیچ‌جوره نمی‌تونم درک کنم که چطور ممکنه با وجود تمام حالت‌های موجود، انقدر تنوع توی کارگردانی و لول دیزاین هر مرحله وجود داشته باشه. گرچه Naughty Dog قبل‌تر از این هم امتحان خودش رو پس داده، ولی اگه واقعاً چنین چیزی رو بتونه به همین شکل عرضه کنه، مطمئناً استانداردهای جدیدی رو هم تعریف خواهد کرد.

در ادامه یکی از عناویتی که منتظر تجربه کردنش هستم اسپایدرمن ساخته شده توسط Insomniac ـه. از گیم‌پلی نمایش داده شده در E3 هم راضی بودم خصوصاً ورژن طولانی‌ترش که در ادامه پخش شد. از صراحت صحبت سازنده‌ها هم خوشم اومد که گفتن اگه مبارزات شبیه مبارزات سری بتمن آرکهامه، برای اینه که اون سری بازی‌های بسیار خوبی بودن ولی سعی کردن تا المان‌های Insomniacـی رو به مکانیزم گیم‌پلی اضافه کرده باشن. به نظرم تا اینجا که توی نمایش‌هایشون خیلی موفق عمل کردن. تا ببینیم خود بازی چی از آب در میاد. از نمایش عالی Ghost of Tsushima هم نباید غافل شد. گرافیک هنری بسیار چشم‌نوازی داشت و حال و هوای بازی رو هم خیلی خوب در آورده بودن. البته باز هم باید بیشتر در مورد خود گیم‌پلی ببینم و تجربه کنم ولی تا اینجا که نظر من رو تونست به خوبی جلب کنه.

بازیای خوب فقط به کنفرانس سونی برای من ختم نشدن، برگشتن Master Chief به اکس‌باکس خبر بسیار خوبی بود. با همه حرف و حدیث‌ها هم باز خیلی منتظر Gears 5 هستم و مهم‌تر از همه، بین بازی‌های نمایش داده شده توسط مایکروسافت، Forza Horizon 4 بود که من رو بدجوری هایپ کرده. می‌دونید بهترین قسمتش واسه من چیه؟ اینه که اکثر بازی‌های جدید مایکروسافت مثل Gears و Forza و Crackdown برای گیم‌پس هم میان که واقعاً فوق‌العادست. توی کنفرانس مایکروسافت یکی از رو اعصاب‌ترین و خاطره‌انگیز‌ترین بازی‌هایی که توی NES تجربه کرده بودم هم یه تیزر کوتاه داشت. منظورم Battletoads ـه. نمی‌دونم قراره چطوری باشه ولی اومدن اسمش روی صفحه برای من کافی بود که دو متر بپرم هوا! با اون آهنگ قشنگش که کاملاً حس نوستالژیکی بهم داد!

کاوه اسکندری:

نمایشگاه سالانه E3 این بار نیز با زرق‌وبرق همیشگی، ولی با هیجان کمتر و تمرکز بیشتر سازندگان بر روی عناوین موجود و قابل پیشبینی برگزار شد. کمپانی‌های EA و Square Enix با نمایشی بسیار روتین بر روی صحنه آمده بودند و به جز چند اثر با مخاطب خاص، سورپرایز دیگری نداشته و به بسط آثار سالانه و سرویس‌های خود بسنده کردند. البته بازی Sea of Solitude و نسخه پرمیوم Origin Access از معرفی‌های خوشایند شرکت آمریکایی بودند و به همین دلیل نیز می‌توان در مقام مقایسه، دست بالا‌تر را به آن‌ها داد. سونی و یوبیسافت نیز لیست بلندی از معرفی‌های جدید در اختیار نداشتند و عمده تمرکز خود را بر روی نمایش‌های عالی از عناوین از پیش معرفی شده گذاشتند، به طوری که Division 2 و Assassin’s Creed : Odyssey مورد ارائه توسط یوبیسافت تبدیل به چندی از بهترین‌های کل نمایشگاه شدند. این ویزگی به‌خصوص در نسخه جدید Assassin’s Creed بسیار مشهود بود و تبدیل آن به یک نقش‌آفرینی تمام‌عیار در کنار سیستم مبارزات عالی، سورپرایز بسیار دلپذیری را رقم زد. سونی نیز همانند فرانسوی‌ها تمرکز خود را نه بر روی غافلگیری، و بلکه عنوان‌های مورد انتظار خود قرار داده بود. آغاز نمایش شماره دوم The Last of Us در کلیسایی که به طور خاص برای این منظور سرهم شده بود را شاید بتوان یکی از به‌یاد‌ماندنی ترین لحظات E3 نامید. و ادامه آن با نمایش فوق‌العاده و بی‌نظیر گیم‌پلی، حجت را نه‌تنها برای طرفداران، و بلکه برای کل گیمر‌ها تمام کرد. اما بهترین بخش کنفرانس امسال سونی و شاید بهترین قسمت کل نمایشگاه، نمایش اثر جدید استودیو Sucker Punch، یعنی Ghost of Tshushima بود. نمایشی که با آماده‌سازی و اتمسفر بازی قبل از خود آغاز نشد، اما به سرعت بینندگان را با یکی از زیبا‌ترین آثار دیجیتالی ساخته شده از روی ژاپن مواجه کرد. سقوط چشم‌نواز برگ‌های درختان در پس مبارزات بسیار دقیق و عین حال خونین بازی و قول ارائه تمامی این موارد در محیطی کاملاً جهان‌باز، علاقه وافر ما برای تجربه هر‌چه سریع‌تر بازی را دو‌چندان کرد. نمایش‌های بعدی سونی که همراه با معرفی شماره دوم Nioh نیز بود هم دارای کیفیت بسیار خوبی بودند اما هیچکدام از نظر زیبایی و دقت در جزئیات پا‌به‌پای دو اثر آغازین نداشتند.

Microsoft و Bethesda رویه‌ای برخلاف دیگر شرکت‌ها اتخاد کرده و در کنفرانس‌های خود، آثار جدید پر‌تعداد و مورد انتظاری معرفی کردند. مایکروسافت در همان لحظات آغازین، اقدام به معرفی نسخه جدیدی از فرنچایز پر‌طرفدار Halo کرد و به همین روال در طول کنفرانس نسبتاً طولانی خود، چندی از با‌سابقه‌ترین آثار خود را به زندگی بازگرداند، به طوری که تنها بری سری Gears of War سه نسخه مختلف معرفی شدند که دو‌تا از آن‌ها دارای کیفیت کنسولی هستند. نمایش گیمپلی شماره پنجم این عنوان نیز با این‌که کوتاه، اما بسیار هیجان‌انگیز و خونین بود و طرفداران را تشنه اطلاعات جدید از این بازی قرار داد. فرزند رادیواکتیو روسی‌های، یعنی عنوان فوق‌العاده مورد انتظار Metro : Exodus نیز با نمایشی عالی در کنفرانس مایکروسافت ظاهر شد و به جو‌سازی و گرافیک محصر‌به‌فرد خود، دیدگان مخاطبان را خیره کرد. گیمپلی جهان‌باز و امکانات شخصی‌سازی بسیار موجود در داستان جدید آرتیم بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسند و این عنوان را به یکی از مورد انتظار‌ترین انتشارات آینده بدل می‌کنند. Bethesda نیز در رویکردی مشابه، کنفرانس خود را با نمایشی طولانی و بسیار زیبا از Rage 2 آغاز کرد. ساخته جدید استودیو Avalanche که با کمک id، استادان سبک اول‌شخص انجام می‌پذیرد بسیار سرگرم کننده و افسار‌گسیخته به‌نظر می‌رسد و همانند ترکیبی عالی از Doom و آثار استودیو سوئدی است. اما نمایش‌های جدید Bethesda پس از Rage و با معرفی مورد انتظار Doom 2 آغاز شدند و با نسخه جدیدی از ولفنشتاین و بسته الحاقی Prey ادامه یافتند. البته متأسفانه تعداد زیادی از آن‌ها به طور کامل نشان داده نشده و تنها در حد معرفی باقی مانند و به همین دلیل نیز برای دریافت اطلاعات بیشتر باید منتظر نمایشگاه اختصاصی Quakecon بود. اما مهم‌ترین بخش کنفرانس، ارائه اطلاعات جدید از اثر Fallout76 توسط شخص Godd Howard بود. گرافیک بهتر، جهان بزرگ‌تر و امکانات بیشتر قول‌هایی بودند که وی برای این نسخه از این سری محبوب به طرفداران داد و با توجه به نمایش‌های ارائه شده، در واقعیت نیز باید انتظار اثری فوق‌العاده داشت و همین دلیل نیز صبر برای عرضه آن در آبان امسال بسیار سخت است. اما بزرگ‌ترین و مهم‌ترین معرفی کل نمایشگاه در پایان کنفرانس Bethesda و با معرفی‌های پشت‌سر‌هم The Elder Scrolls و Starfield رخ داد. آثار مورد اشاره به حدی بزرگ هستند که نیازی به توضیح درباره اهمیت آن‌ها نیست. تنها آن‌که متأسفانه نمایش آن‌ها بسیار مختصر بود و بعید به نظر می‌رسد که در تاریخی نزدیک منتشر شوند و همین دلیل نیز از همین الان وارد لیست آرزو‌های طولانی مدت بسیاری از گیمر‌های سراسر جهان شده‌اند.

میلاد طاهرنژاد:

مدت‌ها قبل زمزمه‌هایی در رابطه با رسیدن به آخرین روزهای نسل فعلی کنسول‌های خانگی به گوش می‌رسید. تیترهایی در صدر اخبار مدیا که خبر از تحویل کیت‌های توسعه‌ی پلی استیشن ۵ به سازنده‌های مورد اعتماد سونی می‌دادند و شایعاتی که در رابطه با تحویل دموی تکنیکال سی‌دی پراجکت به سامورایی‌ها برای تست سخت‌افرازی نسل بعدی کنسول شرقی مطرح می‌شدند. شاید با وجود سخت‌افرازهای بین نسلی پرو و ایکس، تصور این‌که در زمانی زودتر از ۲۰۲۰ درباره‌ی نسل آتی کنسول‌های خانگی بشنویم، کمی دشوار بود. این حواشی توجه اهالی صنعت مخصوصا مخاطبان را در بعد مشتری به نمایشگاه E3  امسال جلب کرده بود. در حالی که نمایش امسال را می‌توان نقطه عطف نسل هشت معرفی و به نوعی با لاین‌اپ قدرتمند صنعت در سال ۲۰۱۱ مقایسه کرد، اما تفاوت بزرگی با نمایشگاه مذکور وجود داشت. کمپانی‌های بزرگ در E3  امسال خیلی زود سخن از نسل بعدی کنسول‌های خانگی به میان آوردند. مصداق این سخن را می‌توان در لحظات پایانی کنفرانس بتزدا جست‌وجو کرد. سونی که پیش‌تر اعلام کرده بود به فاز نهایی عمر پلی۴ نزدیک شده‌ایم و مایکروسافت نیز از اسم رمز پلتفرم بعدی در خانواده اکس‌باکس پرده برداری کرد. نمی‌دانم باید این زمزمه‌های زود هنگام را خوب قلمداد کنیم یا از آینده‌ی نزدیک ناراحت باشیم، اما ظاهرا کنسول‌های بعدی زودتر از زمانی که تصور می‌کنیم -بخوانید دوست داشتیم- معرفی و در ادامه عرضه خواهند شد. شاید همین امر در کنار شلوغی تبلیغات و معرفی متعدد محصولات در مهم‌ترین مکان و زمان بازاریابی صنعت، مزید بر علت شد تا برخی استودیوها محافظه کارتر عمل کنند. دلیلی که شاید موجب شد تا خبری از پروژه‌ی مرموز راک‌استدی، اسپلینترسل بعدی، بردرلندز ۳ و… در E3  امسال نباشد. جالب‌تر آنجا که تعدادی بازی بزرگ برای نسل بعد معرفی شدند و تعداد قابل توجهی از آثار به نمایش در آمده هم یقینا کراس‌جن خواهند بود. اگر نگرانی‌های خودمان با توجه به وضعیت فعلی و احتمالا آینده‌ی پیچیده‌تر برای تهیه کنسول‌های نسل بعد را کنار بگذاریم، شاید پاییز ۲۰۱۹ هم زمان چندان عجیبی برای لانچ بزرگ سخت‌افزاری سونی و مایکروسافت نباشد، هرچند که ۲۰۲۰ عقلانی‌ و صد البته عادلانه‌تر است.

محمد زمانی:

ایام برگزاری E3 همیشه یکی از هیجان‌انگیزترین و جذاب‌ترین روزهای سال برای یک بازیباز است. E3 امسال هم از این قاعده مستثنی نبود. هرچند قبل از برگزاری نمایشگاه امسال لیک‌های زیادی از بازی‌های امسال منتشر شد و کمی هیجان‌ها سورپرایزها را کمتر کرد، اما همه‌ این‌ها مانع نشد که نمایشگاه امسال یکی از بهترین E3 های چند سال اخیر از نظر تعداد بازی‌ها و نمایش‌های خوب باشد. مایکروسافت برخلاف چند سال گذشته، امسال بهترین کنفرانس را اجرا کرد. کنفرانسی که پر از بازی‌های خوب ثرد پارتی و همینطور چند انحصاری مهم‌ بود. مایکروسافت در نمایشگاه امسال هم در اجرا موفق بود و هم در نمایش بازی‌ها. سونی، در نحوه‌ی اجرای کنفرانس عملکرد بسیار بدی داشت اما می‌توان گفت بهترین نمایش‌های E3 امسال از کنفرانس سونی بود. البته، همین موضوع باعث می‌شود که اجرای کنفرانس سونی بیش‌تر زیر سوال رود. نینتندو نتوانست همچون چند سال گذشته ظاهر شود، یوبی‌سافت بازی‌های خوبی داشت اما بدون سورپرایز بود و بتسدا هم علی‌رغم چند بازی خوب و دو سورپرایز آخر کنفرانس؛ اجرای ضعیفی در نیمه‌ اول کنفرانس داشت.

در کنفرانس مایکروسافت، بین انحصاری‌ها نمایش FH4 شگفت‌انگیز بود. اما نمایش بازی‌های ثرد پارتی هم بسیار عالی بود. اگر گرافیک ضعیف Sekiro را نادیده بگیریم، نمایشش بسیار هیجان‌انگیز بود و نوید یک بازی سامورایی خاص و فوق‌العاده را می‌داد. یک بازی سامورایی با دستپخت ویژه میازاکی می‌تواند خیلی‌ها را شگفت‌زده کند. DMC V یکی از موردانتظارترین بازی‌هایم قبل از E3‌ بود. وقتی اولین بار نمایش DMC V را دیدم، به خاطر چهره‌ی نیرو و دانته و همینطور غربی‌تر شدن طراحی‌ها به شدت توی ذوقم خورد و کمی ناامید شدم. با این حال، کمی که آرام‌تر شدم و تریلر را چندین بار دیگر دیدم، پی بردم که بازی همان ویژ‌گی‌های همیشگی DMC را دارد، کمبوهای سرعتی و متنوع، شخصیت‌های شوخ‌طبع و … . همه‌ی این‌ها در کنار حضور ایتسونو کافی بود تا دوباره نمایش بازی یکی از بهترین‌ها شود و انتظار برای عرضه بازی سخت. Cyberpunk هم در همان تریلر کوتاهش عظمت و بزرگی خود را به رخ کشید و فکر نمی‌کنم، نیاز به سخن زیادی در رابطه با آن باشد. ای‌کاش نمایش‌های بیش‌تر بازی را هم می‌دیدیم.

سونی امسال نمایشش را جمع‌وجورتر برگزار کرد اما نمایش چهار بازی بزرگ انحصاری‌اش‌، از بهترین‌های نمایشگاه بودند. اسپایدرمن همچون سال‌های گذشته در نمایش‌های مختلفش در نمایشگاه بسیار قدرتمند ظاهر شد و خود را به عنوان یکی از بازی‌های بسیارعالی امسال نشان داد. Ghost of Tsushima حتی از انتظارات فراوانی هم که از آن داشتم، بسیار فراتر بود؛ یک سامورایی واقعی با گرافیک هنری و فنی فوق‌العاده. برخی از نماهای گیمپلی بازی به حدی زیبا بود که آرزو داشتم همان لحظه کنترل را در دست بگیرم و مشغول به بازی شوم. با این حال، فکر می‌کنم نمایش The Last of Us Part II خارق‌العاده و بهترین نمایش امسال بود. نمایشی که باید در ذهن خود حلاجی می‌کردیم که آیا واقعی است یا خیر که البته واقعی بود. المان‌های جدید گیم‌پلی همچون جاخالی دادن جذاب است و انیمیشن‌های بازی به حدی پیشرفته و سینمایی است که می‌توان گفت مسیر جدیدی را در صنعت باز کرده است. نمایش TLoU زنده بود، هم زندگی و هم مرگ را می‌توانستیم در آن مشاهده کنیم.

صفحه بعد: ده معرفی یا نمایش برتر E3 2018

ده معرفی یا نمایش برتر E3 2018

Metro Exodus

فرنود: چقدر اتمسفر خوب و جالبی داشت. نمایشش برای من یکی از بهترین‌ها بود. آهنگی که برای معرفی تریلر هم استفاده کرده بودن بسیار اتمسفریک و قشنگ بود. با اینکه خودم زیاد این سبک بازی‌ها رو انجام نمیدم ولی Metro Exodus عجیب من رو گرفت.

علی جلیلی: خب مترو بازی جالب و سرگرم کننده آیه و از اونجایی که لست لایت آخرین نسخه بازی رو تجربه کردم میتونم بگم همیشه سبک بقا رو به خوبی تونسته با گرافیکی عالی به نمایش دربیاره! مشخصا آینده خوبی برای این بازی هست چرا که تم و گیم پلی بخصوص که این بازی داره، متمایز شده نسبت به بازی های دیگه!

علی رضا زاده: اگر بگوییم که مجموعه Metro یکی از متفاوت‌ترین شوتر‌های تاریخ است، بدون شک بیراه نگفته‌ایم. این عنوان برای من و بسیاری از گیمرها یکی از متفاوت‌ترین عناوینی محسوب می‌شود که هم از نظر محیطی که بازی در آن جریان دارد و هم از نظر المان‌های گیم‌پلی که در بازی شاهد هستیم، تفاوت‌هایی زیادی دارد. شاید یکی از جالب‌ترین نکات این مجموعه آن فضای به خصوص بیرونی‌اش باشند که برخی اوقات مجبورید ماسک خود را به صورت بگذارید و در عین حال که در محیط پیش روی می‌کنید، هم‌زمان حواس‌تان به تمام شدن اکسیژن باشد و همین محیط باعث می‌شود که به گیم پلی جهت داده شود و شما صرفا دغدغه کشتن دشمنان و عبور مراحل را نداشته باشید و در نهایت یک لایه جدید به گیم پلی اضافه می‌شود. به نظرم برای تاریخ 22 فوریه سال 2019 باید یک اسم به خصوص انتخاب کرد که نشان دهد در این روز چه غوغایی است!

بهرام بی غرض: بعد از دیدن نمایش‌های بازی خیالم راحت شد که سازندگان همچنان راه شماره قبلو در پیش گرفتن و با یک شوتر ناب دیگه طرفیم.

میلاد طاهرنژاد: بازگشت یه سری کالت از تونل‌های زیرزمینی مسکو… اتمسفریک‌ترین نمایش E3 امسال.

Forza Horizon 4

فرنود: دیگه عادتمون شده که هر بار که فوتزا (خصوصاً از نوع هورایزنش!) نمایش داشته باشه، باید انتظاراتمون خیلی بالا باشه. این دفعه هم فکر می‌کنم Forza Horizon 4 انقدر خوب و چشم‌نواز بود که برای تجربه کردنش لحظه شماری کنم. یکی از بهترین چیزهایی هم که می‌تونست وجود داشته باشه عرضه بازی روی سرویس Game Pass بود که داره روز به روز به اعتبار و ارزش بالای این اشتراک اضافه می‌کنه.

علی جلیلی: خب سری فورزا چه موتواسپورت و چه هورایزن از جمله قوی ترین بازی ایکس باکس و پی سی هستش که طرفداران ریسینگ عاشق بازی کردنشن! حتی طرفداران پلیستیشن هم آروزی بازی کردن همچین بازیی هستن که به جور ریلیتی عناوین ریسینگ هست که دو نسله داره پادشاهی میکنه! سیستم اپن ورلد بودن فورزا هوریزون نسبت به فورزا موتواسپورت که اون بیشتر تم رقابتی_پیستی داره از نسل پیش بیشتر به چشم اومده بنابراین ترن ۱۰ بیشتر روی سری هورایزن تمرکز کرده و می‌خواد اوج قدرت در طراحی گیم پلی و سیستم ریالیتی بازی رو به رخ هوادارا بکشونه

علی رضا زاده: بر کسی پوشیده نیست که سری Forza در حال حاضر یکی بهترین مجموعه‌های رسینگ است که می‌توان در بازار پیدا کرد؛ هر چه قدر عناوین Motorsport سعی دارند تجربه واقعی و شبیه ساز از ماشین‌ها ارائه دهند، عناوین Horizon حالتی آرکیدتر دارند و این‌که ارتباط برقرار کردن عناوین Horizon با عموم مردم راحت‌تر است که این نیز دلایلی دارد؛ شاید یکی از این دلایل ماهیت آرکیدتر بودن این مجموعه و هم‌چنین فرایند یادگیری راحت‌تر و کنترل آسان‌تر ماشین باشد و این هرگز به این معنی نیست که عناوین Motorsport کیفیت چندانی ندارند و بر عکس، عناوین موتور اسپورت یکی بهترین مجموعه‌های ریسینگ محسوب می‌شوند. به هر حال رونمایی از FH4 با این‌که می‌دانستیم در کنفرانس مایکروسافت به وقوع می‌پیوندد، شامل موارد سوپرایز کننده‌ای بود که در بالاترین آن‌ها اضافه شدن چهار فصل کامل به بازی است؛ بنابراین با گذشت زمان و تغییر فصل‌ها شاهد محیط‌های متفاوت و همچنین گیم پلی متفاوتی خواهیم بود که همه این‌ها باعث به وجود آمدن تنوع خیره کننده‌ای در بازی می‌شود.

بهرام بی غرض: به قول معروف «کلمات از وصف گرافیک بازی عاجزند!» البته برای فورتزا نه گاد اف وار در این مورد.

میلاد طاهرنژاد: واقعا تصور این‌که هر سال چه طور مرزهای ریسینگ رو رالف فولتون و تیم‌اش توی پلی‌گراند گیمز جلوتر می‌برن، دشواره!

Cyberpunk 2077

فرنود: متاسفانه نتونستیم گیم‌پلی نمایش داده شده پشت درهای بسته‌ی E3 از این عنوان رو ببینیم. واقعا می‌خوام ببینم CD Project Red چه آشی برامون پختن! گرچه با توجه به سبک بازی، علی‌رغم تمِ بسیار جالب و هیجان‌انگیز بازی، فکر نمی‌کنم من خیلی درگیرش بشم در نهایت!

علی جلیلی: بازی هست که پشتش یه استودیو لهستانی قدرتمند به نام سی دی پراجکت رد خوابیده! استودیویی که بعد خلق ویچر ۲ خیلی خودشو تو دل مردم جا کرد و الان تصمیم گرفته با این بازی که تو سال ۲۰۷۷ رخ میده دنیای بازی های ساخته شدش رو دگرگون کنه و الان هم به بازی های اول شخص رو آورده! خلاصه هیچی ازش معلوم نیست و از دیدگاه من سایبرپانک یه بازی با آزادی عمل ویچر ولی در سبکی دیگه اما با همون موفقیت تو راهه!

علی رضا زاده: استودیو CD Projekt Red را به راحتی می‌توان به عنوان یکی از نماد‌هایی نام برد که تمام و کمال از هر نظر، به مخاطب خود احترام می‌گذارند و محتوایی که به مخاطب ارائه می‌دهند، واقعا شگفت انگیز است. منتظر ماندن برای انتشار پروژه جدید استودیویی که یکی از بهترین مجموعه‌های تاریخ را ساخته، شدیدا دشوار است. عنوان جدید این استودیو که فضای بسیار متفاوتی هم از عنوان قبلی این استودیو دارد، جزئیاتی در آن به کار رفته که به معنای واقعی دیوانه کننده است. با هر بار خواندن خبری از این عنوان، واقعا نمی‌دانم چگونه باید تا انتشارش صبر کرد. فقط می‌توانم بگویم که CD Projekt Red کاملا به تو اعتماد داریم و می‌دانیم که بازی بد نخواهی ساخت!

میلاد طاهرنژاد: شاید تیزر کوتاه برای من یه کمی شبیه آثار راک‌استار بود، اما اطلاعاتی که از نمایش ۵۰ دقیقه‌ای خصوصی منتشر شد خیلی جذاب به نظر می‌رسن؛ صبر کردن تا گیمزکام و دیدن گیم‌پلی واقعا مشکله.

The Last of Us Part II

فرنود: دیگه فوق‌العاده‌تر از این داریم؟ من هنوز هم نمی‌تونم باور کنم چی دیدم. چیزایی که توی گیم‌پلی پیش میومد از نسل هشتم بازی‌های کامپیوتری جداً فراتر بود. می‌دونم که بحث سر همین چیزا خیلی داغه، ولی با توجه به نمایش گیم‌پلی‌ای که The Last of Us Part II داشت، برای من بهترین بازی E3 امسال بود.

علی جلیلی: بله لست آف آس که سال پیش دقیقا همون E3 توقع گیم پلی تریلر ازش داشتم ولی خب بنابه دلایلی تا ای تری امسال تاخیرخورد! به هر حال گیم پلی عالی بود و خیلی چیزا عوض شده و خیلی بهتر میشه اگه همینطوری سبک سینماییش رو حفظ کنه! گرچه قطعا مثل لست ۱ یه سری چیزا مثل دویدن رو حالته نشسته حذف میشه اما خب باید به تغییر نکردن استخوان بندی گیم پلی هم امیدوار بود! ( با اینکه بعضی صحنه ها به صورت واضح موشن شده بود و قطعا تو بازی نیست)

بهرام بی غرض: مثل همیشه عالی و یک قدم جلوتر از کل نمایش‌های E3 امسال بود. امیدوارم زودتر تاریخ عرضه بازی مشخص بشه.

میلاد طاهرنژاد: باز هم با اسم ناتی‌داگ حواشی زیادی همراه شد اما نمایش اون قدری خوب بود که این حواشی رو نادیده بگیریم…

 

Gears 5

فرنود: با اینکه شاید بعضی‌ها زیاد هم از نمایش Gears 5 راضی نبودن، برای من تجربه دوباره اون فضای جالب (که بعد از Epic خیلی هم خوب درنیومد) انقدری هست که بخوام یه بار دیگه بهشون فرصت بدم. مخصوصاً گیم‌پلی‌ کوتاهی هم که توی تریلر بود به نظر خیلی خوب بود. لازم به ذکره که عرضه Gears برای Game Pass هم بسیار تصمیم فوق‌العاده و خوبی بود! من که استقبال می‌کنم!

علی جلیلی: گیرز پنجم هم بالاخره معرفی شد! سری ای که اون اوایل بیشتر مردم فکر میکردن برای مقابله با کاد آف وار ساخته شده و بعدا حکم گاد آف وار رو برای کنسول ایکس باکس پیدا کرد! با اینکه بعد از نسخه سوم دیگه موفق به تجربه بازی نشدم اما مطمئنم که پشت پرده با یه داستان درامتیک خشن توپ طرفیم که بار دیگه مارکوس نقشه اصلی این داستان رو اجرا میکنه و بعضی جاها قدرت حضورش و حرفاش میتونه سبک بازی رو عوض کنه! منتظر والکتروی بازی هستم بشدت تا ببینم داستان از چه قراره!

بهرام بی غرض: معرفی بازی غیر منتظره نبود، اما این که سازنده‌های بازی به فیدبک‌های طرفدار ها گوش کرده بودند کاملا غیر منتظره بود. گیرز ۵ یکی از بهترین نمایش‌های E3 امسال داشت و کاملا یادآور خاطرات خوش شماره دوم بود.

میلاد طاهرنژاد: با توجه به نمایش، گیرز تا به حال این‌قدر احساسی نبوده و ظاهرا فرانچایز به نقطه‌ی عطف داستانی خودش رسیده؛ به نظر ساختار محیط سندباکس شده و گیم‌پلی کلی تغییر داشته؛ این عالیه.

 

Spider-Man

فرنود: واقعاً چقدر با این بازی حال کردم. یاد دوران خوشی افتادم که روی Playstation 1 می‌نشستیم و اسپایدرمن بازی می‌کردیم. به نظر می‌رسه Insomniac خیلی خوب از نقاط قوت خودش و بازی‌های مشابه درس گرفته و تا اینجا که یه معجون خیلی خوشایند رو ساخته. بی‌صبرانه منتظر تار تنیدن توی خیابونای نیویورکم!

علی جلیلی: یه بازی فوق العاده و متفاوت تر از اونچیزی که تو دنیای امیزینگ ها دیدیم! تا اینجای کار برای من و خیلی های دیگه که سری اسپایدرمن رو دنبال میکنن بعد از نسخه دوم که روی پلیستیشن ۲ عرضه شده بود این نسخه میتونه یه نجات بخش کلی برای این سری باشه که با گیم پلی تیزش و دشمنای کلاسیکش، عطشی برامون نداشته تا تجربه کنیم این بازی رو!

علی رضا زاده: به جرات می‌توانم بگویم برای این‌که بعد از سال‌ها قرار است یک عنوان با کیفیت از مجموعه Spider Man ببینیم، بسیار خوش‌حال هستم. سال‌ها بود که عنوانی در خور و شایسته این کاراکتر محبوب وجود نداشت، وقتی که متوجه می‌شوید عنوان جدید از این مجموعه توسط استودیو با استعداد Insomniac Games در حال ساخت است، باید هم سر از پا نشناخت و برای انتشار آن لحظه شماری کرد. از زمانی که گیم پلی این عنوان را نشان داده‌اند، یکی از نکات که بسیار خود نمایی می‌کند، نرمی و روانی حرکات اسپایدرمن و تار زدن اوست که قبلا هم اینجور حرکاتی روانی را در Sunset Overdrive دیده بودیم. نکته بعدی این‌که مبارزات بازی نیز همین حالت نرم و جاری بودن را دارند که احساس خیلی خوشایندی را به همراه دارند و چیز دیگری که از تریلرها این عنوان بر می‌آید، توجه سازندگان به ارائه داستانی خوب در قالب این شخصیت دو وجهی است که نیمه از زندگی او را سوپر هیرو بودن تشکیل می‌دهد و نیمه دیگر او را یک شهروند عادی؛ حقیقتا نمی‌دانم که سازندگان تا چه حدی قصد دارند به نیمه دوم، شهروند عادی بودن، بپردازند، اما چیزی که واضح است که به کار Insomnia اعتماد داریم و می‌دانیم که قرار است با عنوان خوبی روبرو شویم. به هر حال تا ماه سپتامبر باید صبر کنیم تا بالاخره این انتظار به پایان برسد.

بهرام بی غرض: محیط بازی و سیستم مبارزات شباهت بسیار زیادی به بتمن ارجینز داشت و البته این نکته بعدی نیست و نوید یک بازی فوق‌العاده در حد اندازه اسپایدیو میده.

میلاد طاهرنژاد: اینسامنیک قراره یه بار دیگه با یه انحصاری با کیفیت به آغوش طرفدارهای پلی‌استیشن برگرده و احتمالا انحصار کیفیت خوب بازی‌های سوپرهیرویی رو از بتمن و راک‌استدی پس بگیره.

Ghost of Tsushima

فرنود: این بازی‌ هم یکی از برگ برنده‌های برنامه‌ی نه چندان جالب سونی بود. گرافیک هنری که حرف نداشت. از گیم‌پلی مبارزات هم خب به نسبت کم ندیدیم ولی من حس می‌کنم که هنوز با دیدن همین یدونه گیم‌پلی و تا زمانی که خودم تجربه نکرده باشمش (!) نمی‌تونم نظر درستی راجع بهش بدم. فعلاً که عنوان بسیار امیدوار کننده‌ای برای من محسوب میشه.

علی جلیلی: یه بازی خارق العاده که نمونه کمی ازش تابه حال ساخته شده که به این وسعت به تاریخ شرقی ها نگاه بندازه! اونم توسط استودیو ساکر پانچ که از دیدگاه من نسل هشتم رو با عرضه دو اینفیمیس ( پسر دوم، اولین چراغ) طوفانی شروع کرد! عناوینی که بیشتر به جای گیم پلی، گرافیک بازی به چشم میخورد و این اصل توی بازی گوست آف سوشیما اتفاق افتاده! فقط کافیه به ریکشن ها و بازخوردهای این بازی توی سایتای مختلف و یوتیوب نگاه کنید! علاوه بر گرافیک هم گیم پلی بازی با نمایشی که داشت جای تحسین داره چرا که نشون داد سازنده ها از فیلم های شرقی برای ساخت این عنوان هم کمک گرفتن.

بهرام بی غرض: هر چند گرافیک بازی بی‌نظیر بود، اما سیستم کامبت بازی به نظر یکم آسون و بدون چالش به نظر می‌رسید.

میلاد طاهرنژاد: مهم‌ترین نکته درباره بازی جدید ساکرپانچ رو باید انتخاب ستینگ اون دونست که بدیع‌ترین ستینگ واقع‌گرایانه توی بازی‌های ویدیویی چند سال اخیره! جزیره‌ی سوشیمای ژاپن و حمله مغول‌ها با یه تم شرقی اغراق شده و ترکیب خزان برگ‌های سرخ اقاقیا… نمایش بی‌نظیر بود.

 

Halo Infinite

فرنود: با وجود تیزر کوتاهی که Halo Infinite داشت، به نظر من هایپ کافی رو برای بالا بردن کنفرانس خوب مایکروسافت اضافه کرد. به هرحال چه از همون دوران بانجی، چه ۳۴۳، تجربه مستر چیف و داستاناش به اندازه کافی هیجان انگیز هست. اگه اینم رو گیم‌ پس میومد دیگه به شخصه واسه اکس باکسم غمی نداشتم :دی

علی جلیلی: سری بازی هیلو که یه سری اکشن خاص برای افراد خاصه، حرفای بزرگ‌تری برای گفتن داشته! هیلویی که یادمه با نسخه سوم از لحاظ گرافیک تقریبا جلوتر از نسل هفتم هم بود! خیلیا فکر میکردن مه با نسخه قبلی کار مسترچیف بزرگ تمومه اما اون به طور کلاسیک برگشته تا یه جایزه به عنوان لیگ ریتن رو‌ دریافت منه و هوادارارو تنها نذاره! طبق گفته سازنده هاش محیط بازی بهتر و بزرگتره پس باید با یه هیلو شاخ دیگه روبه‌رو بشیم!

بهرام بی غرض: خیلی بعید می‌دونم این نمایش برای کنسول‌ Xbox One X و Xbox One باشه و احتملا این گرافیک فوق‌العاده مربوط به نسل بعد هستش. حضور مسترچیف با آرمور کلاسیکش هم واقعا عالی بود.

میلاد طاهرنژاد: مسترچیف، ساندترک هیلو ۳، آرت استایل قدیمی و انجین جدید نسل بعدی و احتمالا محیط Semi Open World… این همه‌ی اون چیزی نیست که از هیلو جدید انتظار داریم؟

Devil May Cry 5

علی جلیلی: و بازیی که دانته پیر رو به میادین بازگردوند! بعد از ۱۰ سال تقریبا مبارزانی که ما با دانته داستیم و فراموش نشده بودن اینبار قرار به نسل هشتم بیان و با اسکیل های پیچیده تر دانته کهنسال شاید بتونم بگم احساسی ترین صحنه هارو به ما برگردونه! مثل چیزی که تقریبا تو بازی متال گیر: فانتوم پین با حضور اسنیک دیدیم! خلاصه این قول رو به تمامی شما به عنوان یه دی ام سی باز میدم که دی ام سی ۵ میتونه یکی از بهترینای نسل هشتم براتون بشه

بهرام بی غرض: معرفی بازی کاملا قابل پیش‌بینی بود، اما نه تو کنفرانس مایکروسافت و نه با قیافه جدید دانته. هر چند خیلی امیدوارم بودم اون ظاهر کلاسیک دانته ببینم، اما به نظر میرسه دانته با این قیافه جدید هم بتونه دوباره خاطرات خوب شماره سوم و چهارم تکرار کنه.

Sekiro: Shadows Die Twice

علی رضا زاده: از زمان نشان دادن تیزری در مراسم TGA 2017 که در نهایت به نوشته Shadow Die Twice ختم شد، به شخصه همانند بسیاری از گیمر‌ها و طرفداران منتظر رونمایی کامل از جدیدترین عنوان استودیو FromSoftware بودم. شاید کفه شایعات این اواخر به طرف یک عنوان از مجموعه Tenchu سنگینی می‌کرد؛ اما با رونمایی از یک ای پی جدید با نام Sekiro Shadow Die Twice در کنفرانس مایکروسافت غافلگیر شدیم. اگر تریلر را دیده باشید حتما متوجه سیستم جالب مبارزه بازی شده‌اید و این‌که بالاخره قرار است کمبود چنین عناوینی با این ستینگ، در صنعت گیم جبران شود. جالب‌تر این‌که سال‌های پیش رو بهشت طرفداران این عناوین سامورایی وار خواهد بود. خودتان که بهتر می‌دانید چرا بهشت این عناوین خواهد بود؟ یادتان هست که در کنفرانس E3 2018 مایکروسافت و سونی چه اتفاقی افتاد؟

میلاد طاهرنژاد: دیدن لوگوی اکتیویژن به عنوان ناشر جدید بازی فرام سافتور به شخصه برام خیلی عجیب بود، امیدوارم علاوه بر تحول ژانر RPG تغییر سیاست‌های پابلیشری مث اکتیویژن هم در تخصص میازاکی باشه!

خروج از نسخه موبایل