ساخت دنباله برای بازیهایی که در اولین شمارهی خود به موفقیت بزرگ تجاری میرسند از دیدگاه سازندگان کاری منطقی و سودآور است و از دید بازیکنان خراب کردن سری بازی مورد علاقه شان! عناوینی نظیر Call of Duty یا Assassin’s Creed از جمله بازیهایی هستند که به دلیل موفقیت عظیم تجاری هر سال نسخهی جدیدی از آنها روانه بازار میشود و بازیکنان همواره از کیفیت پائین و عدم تنوع و نوآوری در نسخههای سالیانه گلایه میکنند. بازیهایی نظیر COD معمولا از یک استاندارد برای بخش تکنفرهی کوتاه خود و چند مود محبوب برای بخش چندنفره استفاده میکنند و تنها داستان و محیط بازی را تغییر میدهند. با این حال همیشه از مشکلاتی مانند تکراری شدن و کمبود ایدههای تازه رنج میبرند. حال تصور کنید ساخت یک بازی نقش آفرینی با محیطهای وسیع، بیش از 50 ساعت گیمپلی و ارزش تکرار بالا به صورت پیوسته چقدر دشوار است. البته در عنوانی مانند Dark Souls 3 و استودیوی ژاپنی From Software!
این استودیو در خارج از ژاپن بیشتر به خاطر عناوین Armored Core و سری Souls شناخته میشود. اما تا قبل از انتشار عنوان Demon’s Souls در سال 2009، From Software شهرت بینالمللی چندانی نداشت. پس از موفقیت Demon’s Souls که با تزریق المانهای جدید به سبک اکشن نقشآفرینی و به چالش کشیدن بازیکنان به دلیل درجه سختی فوقالعاده بالا خیلی زود به شهرت رسید، عنوان Dark Souls که یک دنبالهی معنوی برای آن به حساب میآمد منتشر شد و در ادامه Dark Souls II و حال Dark Souls 3 (که همگی از همان فرمول Demon’s Souls پیروی میکنند) به عنوان اختتامیهای برای سری Souls روانهی بازار شده است.
همانطور که پیشتر گفتیم سری بازیهای Souls به دلیل سختی بیش از حد خود شناخته میشوند و Dark Souls III هم از این قاعده مستثنی نیست. بازی در مقایسه با عناوین قبلی از این سری سرعت بیشتری گرفته و المانهای زیادی از بازی دیگر استودیو یعنی Bloodborne (که برخی آن را یک نسخه فرعی از سری Souls میدانند) را قرض گرفته است. این افزایش سرعت هم در ریتم کلی بازی دیده میشود هم در بخش مبارزات.
برخلاف نسخههای قبلی که ریتم آهستهتری داشتند، Dark Souls 3 در همان یکی دو ساعت اولیه بازیکن را کاملا به درون خود کشیده و در مقابل باسهای سرسخت قرار میدهد. همچنین ساخت کاراکتر (انتخاب کلاس و …) و آشنایی با سیستم ارتقاء سلاحهای موجود در بازی خیلی سریعتر از نسخههای قبلی پیش روی بازیکن قرار میگیرد.
یکی از نقاط قوت سری Souls مبارزات سخت و نفسگیر آن است و سیستم انتخاب و ترکیب سلاح بسیار عمیق و پیچیده آن استراتژیهای بسیاری را برای حمله و دفاع پیش روی بازیکن قرار میدهد. اما با وجود عمق زیاد، سیستم مبارزات کم کم به سوی تکراری شدن پیش میرفتند. اما From Software با یک راهکار هوشمندانه نه تنها جلوی تکراری شدن سیستم مبارزات در Dark Souls 3 را گرفته است حتی عمق بیشتری نیز به آن داده است!
,ویژگی جدیدی که برای بخش مبارزات بازی در نظر گرفته شده Focus Point است. FP که با یک نوار آبی رنگ مشخص شده است، به بازیکن اجازه میدهد تا از Special Abilityهای مختلفی برای سلاحهای بازی استفاده کند. این Special Ability ها که Battle Art نامیده میشوند ضرباتی بسیار قدرتمند و مرگبار هستند که با هر بار استفاده از آنها (یا استفاده از جادوها)، نوار FP خالی میشود. برای پر کردن نوار FP، باید مقداری از Estus Flask خود (که برای بازگردادن میزان سلامتی از آن استفاده میشود) را به این کار اختصاص دهید. به همین دلیل برای استفاده از Battle Artها باید منابع خود را به خوبی مدیریت کنید. نکتهی جالب در مورد Battle Artها این است که بازیکن برای از بین بردن دشمنان لزوماً نیازی به استفاده از آن ندارد و این بدان معناست که بازیکنانی که سیستم مبارزات عناوین قبلی را ترجیح میدهند، همچنان بتوانند به همان سبک گذشته بازی را انجام دهند. در عین حال بازیکنانی که سیستم قبلی برایشان تا حدودی تکراری شده میتوانند با استفاده از Battle Artها سبک جدیدی از مبارزات را در Dark Souls III تجربه کنند.
همانطور که گفتیم مبارزات بازی نسبت به نسخههای قبلی سریعتر شدهاند و میتوان گفت که عنوان Bloodborne تاثیر زیادی روی سیستم مبارزات Dark Souls 3 گذاشته است. در حالیکه در عناوین قبلی بهترین راه برای دفاع کردن استفاده از سپر بود، در Dark Souls 3 جاخالی دادن از ضربات دشمن معمولا نتیجه بهتری میدهد. البته این بدان معنا نیست که مبارزات بازی آسان شدهاند و با جاخالی دادن به راحتی میتوان در بازی پیشرفت کرد چرا که به همان نسبت دشمنان هم سریعتر حمله میکنند. شاید بهترین راه برای دفاع موثر در برابر دشمنان استفادهی متناوب و بهجا از سپر و جاخالی دادن باشد. اما به طور کلی تا حدودی از سنگینی بخش مبارزات بازی کاسته شده و این بخش (بدون ایجاد تغییرات زیاد در سیستم مبارزات سری Souls) شباهتهایی به عنوان Bloodborne پیدا کرده است.
محیط بازی کماکان بزرگ و پر از گوشه و کنارهای مخفی است که هرکدام داستانها و اسرار زیادی را در خود جای دادهاند. اما محیطهای Dark Souls 3 نسبت به 2 نسخهی قبلی به نظر کوچکتر و خطیتر میرسند. به طور کلی محیط بازی از چند محیط بزرگ و جداگانه تشکیل شده است که البته مانند سابق راههای ورودی و خروجی زیادی به هریک از این محیطها وجود دارد و گشت و گذار در این راههای مختلف علاوه بر ارضاء حس ماجراجویی بازیکن، بدون شک ویژگیهای مفید زیادی را به همراه دارد. مهمترین این ویژگیها در داستان بازی نهفته است. همانطور که گفتیم داستان بازی به صورت محیطی روایت میشود و این بدان معناست که هرچه بیشتر در محیط بازی جستجو کرده و با شخصیتهای بیشتری صحبت کنید، درک بهتری از جزئیات بازی خواهید داشت. اما علاوه بر این پیدا کردن آیتمهای فراوانی که در گوشه و کنار دنیای بازی قرار دارند نیز از مزیتهای جستجو در بازی هستند. اما در مجموع محیط بازی Dark Souls 3 خطیتر از نسخههای پیشین به نظر میرسد که البته دلیل آن میتواند این باشد که Dark Souls III احتمالا پایانی بر سری Dark Souls است و سازندگان مجبورند برای پاسخ دادن به سوالات زیاد مخاطبان در مورد دنیا و شخصیتهای بازی، تا حدودی بازیکن را محدود کنند.
Dark Souls 3 از نظر گرافیکی در سطح بسیار خوبی قرار دارد و به عنوان اولین نسخهی کاملا نسل هشتمی از سری Dark Souls، میتوان اختلاف و پیشرفت نسبت به نسخههای قبلی را به وضوح در آن مشاهده کرد. بازی با وجود گرافیک تکنیکی قدرتمند خود روی کنسولهای PS4 و Xbox One بدون مشکل افت فریم به راحتی اجرا میشود اما نسخهی PC بازی از مشکلات تکنیکی و باگهای متعددی رنج میبرد که تا حدود زیادی روی تجربهی گیمپلی بازی تاثیر منفی گذاشته اند. کرشهای متعدد و بی دلیل موجود در بازی باعث شدهاند تا تجربهی لذت بخش یک بازی فوقالعاده دشوار و چالش برانگیز به تجربهای همراه با اعصاب خوردی همراه شود. فقط تصور کنید که تنها چند ضربهی دیگر با کشتن یکی از باسهای دشوار بازی فاصله دارید و ناگهان بازی کرش میکند! امیدواریم که تیم سازنده با ارائه به روز رسانی هرچه سریعتر مشکلات تکنیکی نسخه PC بازی را برطرف کند.
اما گرافیک هنری بازی را در یک کلام میتوان فوقالعاده دانست. محیطهای بزرگ، تالابهای سمی، عمارتهای سر به فلک کشیده و قصرهای قدیمی بازی همه به بهترین شکل ممکن طراحی شدهاند و شما را در خود فرو برده و به خوبی حس یک دنیای فانتزی که در آستانه نابودی قرار دارد را به شما القاء میکنند.
Dark Souls 3 را میتوان یک پایان باشکوه برای سری Dark Souls دانست که با جمعآوری تمامی المانهای موفق بازیهای قبلی و ترکیب آنها با بعضی از عناصر موفق عنوان Bloodborne، به یک بازی اکشن نقش آفرینی کامل و بینقص تبدیل شده است. پس زره خود را به تن کرده، سپر خود را به دست بگیرید و شمشیرتان را از غلاف خارج کنید؛ چرا که دنیای بیرحم Dark Souls برای آخرین بار بازگشته است و منتظر است تا شما را به درون خود کشیده و نابود کند!
داستان Dark Souls 3 از جایی آغاز میشود که اربابان خاکستر تاج و تخت خود را ترک کردهاند و “نخستین شعله” که از زوال و نابودی انسانها جلوگیری میکند رو به خاموشیست و شما باید با بازگرداندن 5 ارباب خاکستر، از خاموشی شعله جلوگیری کرده و به نوعی دنیا را نجات دهید. مانند سایر بازیهای سری Souls، در Dark Souls 3 نیز داستان بازی به صورت محیطی و از زبان شخصیتهای مختلفی که در گوشه و کنار دنیای بازی حضور دارند روایت میشود و خط داستانی واضح و روشنی مانند چیزی که در اکثر بازیهای دیگر مشاهده میکنیم، در سری Souls و DS3 وجود ندارد. به همین دلیل هرچه بیشتر به ماجراجویی در محیط بازی بپردازید، زوایای بیشتری از داستان گنگ و رمزآلود بازی برایتان آشکار میشود.
مجموع امتیاز - 9
9
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: طراحی مراحل هنرمندانهسیستم مبارزات پیچیده و عمیقدرجه سختی چالش برانگیزطراحی هنری بینظیرنقاط ضعف:شاید سریعتر شدن مبارزات چندان باب میل طرفداران اصیل سری Souls نباشدباگهای زیاد در نسخهی PC