بررسی

بررسی بازی Ride 3

سال‌هاست که ناشر و سازنده ایتالیایی یعنی Milestone، تمرکز خود را به طور تمام و کمال بر روی ساخت عناوین Racing معطوف کرده است. این اصرار طولانی در ساخت چنین بازی‌هایی، به جایی رسیده که در سال میلادی جاری، ۵ عنوان در این سبک توسط این سازنده به بازار عرضه شده است. عناوینی نظیر Gravel، Monster Energy Supercross، MotoGP 18 و MXGP Pro. نگاهی به نقد و بررسی آن‌ها نشان می‌دهد که Milestone در خلق برخی از آن‌ها ناموفق بوده و بعضی‌ها را نیز چندان بد نساخته است. آخرین ساخته این سازنده اما Ride 3 است که دنباله‌ای برای شماره قبلی همین عنوان که در سال ۲۰۱۶ عرضه شد محسوب می‌شود. عنوانی در سبک موتورسواری مسابقه‌ای که در بازار چنین بازی‌هایی که منحصراً در اختیار همین سازنده و ناشر است، همچنان یکی از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌رود.

پس از ورود به بازی و انجام یکی-دو مسابقه، باید شخصیت مخصوص به خود را طراحی کنید. بعد از انجام کارهای ابتدایی و با شروع بخش اصلی Ride 3، احتمالاً بزرگی بازی بیش از هرچیزی برایتان جلب توجه خواهد کرد. Ride 3 پر است از موتورسیکلت‌ها و پیست‌های گوناگون. تا جایی که تعداد وسایل نقلیه بازی به بیش از ۲۳۰ نوع می‌رسند و پیست‌های مختلف آن نیز سرجمع ۳۰ محیط منحصر به فرد را شامل می‌شوند که تعداد زیادی از آن‌ها از جمله پیست‌های معروف جهان هستند. بخش داستانی Ride 3 شامل مراحل متعددی می‌شود که به پایان رساندن هرکدام از آن‌ها، مستلزم انجام مسابقه‌هایی خاص در کلاس‌های گوناگون است. در هر یک از این سطوح با چالش‌های متعددی رویارو خواهید شد و در پایان مسابقه نهایی آن بخش را به پایان برسانید.

گیم‌پلی Ride 3 واقعی‌تر از هر وقتی به نظر می‌رسد. پرداختن دقیق و تمام و کمال به جزئیات موتورسیکلت‌های طراحی شده در کنترل و استفاده از آن‌ها نیز به خوبی مشهود است و حس خوبی از تجربه آن را به مخاطبان القا می‌کند. وجود تنوع بالا درموتورها، گیم‌پلی منحصر به فردی برای هرکدام از آن‌ها را می‌طلبد که علی‌رغم پرداخت صحیح به شیوه کنترل موتورسیکلت‌ها، در مواردی از کلاس‌های موجود در بازی نارسایی‌هایی مشاهده می‌شود. برای مثال در کلاس Supermoto، عملکرد موتورها در سرپیچ‌ها فیزیکی غیرواقعی به خود می‌گیرند یا در کلاس Sport Bikes، در مواقعی روی پیست حس می‌کنید وزن وسیله نقلیه به شدت کم شده است و حتی در سرعت‌های پایین‌ نیز روی زمین سر می‌خورد.

Ride 3 را باید در زمینه شخصی‌سازی موتورها یکی از کامل‌ترین عناوین دانست به طوری که حتی کوچک‌ترین اجزای 18موتورسیکلت‌ها قابل ارتقا و جایگزینی هستند. با وجود تنوع بسیار زیاد وسایل نقلیه موجود در بازی، چنین ویژگی باعث می‌شود تا حالات پرشماری از موتورها قابل دسترسی و امتحان باشند. البته لازم به ذکر است گزینه‌هایی که برای شخصی‌سازی موتورسیکلت‌ها دیده می‌شوند، به جز تغییرات ظاهری، در عمل تنوع چندانی در گیم‌پلی بازی ایجاد نمی‌کنند و بیشتر جنبه نمایشی دارند.

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، کنترل موتورسیکلت‌ها در سطح خوبی قرار دارد اما نکته حائز اهمیت این است که Milestone تکلیف خود را با Ride 3 به طور دقیق مشخص نکرده است. در حالی که در مواردی توجه به ریزترین مسائل موثر در کنترل وسایل نقلیه به عنوان یک شبیه‌ساز به چشم می‌خورد، گاهی نیز Ride 3 بیشتر شبیه به یک عنوان آرکید به نظر می‌رسد. نبود مسیر مشخصی برای تعریف مکانیک‌های گیم‌پلی تا حد زیادی این دوگانگی را در بازی بوجود آورده است، تا جایی که شاید برای مخاطبان جدید این سری، تجربه Ride 3 در ابتدا تازه و لذت‌بخش باشد، اما در ادامه تنها دنبال کردن مسیر مشخص شده در روی پیست و به پایان رساندن پیست‌ها است که خودنمایی می‌کند. همین امر سبب شده تا به رغم تنوع بالای موتورها، پیست‌ها و شرایط آب و هوایی و محیطی، پس از گذشت مدتی از کمپین بازی، احساس خستگی و یک‌نواختی کنید و نکته تازه‌ای در روند بازی پیدا نکنید.

البته به جز حالت کمپین، چالش‌های هفتگی و حالت چند نفره آنلاین نیز از دیگر بخش‌های Ride 3 هستند. متاسفانه بخش مولتی‌پلیر آنلاین موجود در Ride 3 تنها مسابقات معمولی را شامل می‌شود و بی‌هیچ تنوعی، تقریباً هیچ جذابیتی را به مخاطبان عرضه نمی‌کند. نبود بخش قوی چند نفره در بازی‌های اخیر Milestone نشان می‌دهد که لازم است این ناشر پرکار، بیشتر از پرداختن به کمیت بالای عناوینی که در دست توسعه دارد، باید به بیشتر کردن ارزش تجربه دوباره عناوینش توسط مخاطبان توجه داشته باشد.

در بخش جلوه‌های بصری، طراحی پرجزئیات موتورسیکلت‌ها به بهترین شکل ممکن توجهتان را به خود جلب خواهد کرد. تمامی اجزای موتورها به زیبایی ساخته شده‌اند و تکسچرهای باکیفیت و رندرینگ خوب آن‌ها در موتور Unreal Engine 4 (که مدت‌هاست توسط این استدیو برای عناویش از آن استفاده می‌کند) در میان بازی چشم‌نواز هستند. البته به جز طراحی بسیار خوب وسایل نقلیه، گرافیک تکنیکی محیط به هیچ وجه راضی کننده نیست. کافی‌ست کمی به مدل‌های دور و اطراف پیست‌ها نگاه بیندازید تا کج‌سلیقگی سازندگان را در این امر شاهد باشید. همین موارد شاید سبب شده باشند تا گرافیک هنری Ride 3 نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. برای مثال علاوه‌ بر کیفیت پایین تکسچرهای محیط‌های بیرون پیست مسابقه، نورپردازی و سایه‌ها نیز در خیلی از مواقع، شکلی اشتباه به خود می‌گیرند. البته با وجود تمام این بحث‌ها، نمی‌توان از Photo Mode کامل و جذاب بازی گذشت. کیفیت تصاویر ایجاد شده در این بخش به شکل بسیار راضی‌کننده‌ای زیباست و می‌توانید مطمئن باشید که همیشه قابلیت درآوردن عکس‌های شیک و حرفه‌ای در این بخش وجود دارد.

از دیگر موارد خوب و لذت‌بخش بصری Ride 3 باید به گرافیک بازی در شب اشاره کرد. محیط‌های بازی، خصوصاً پیست‌های شهری در شب به شکل زیبایی طراحی شده‌اند و معایبی که در مورد بخش تکنیکی و هنری در سایر پیست‌ها دیده می‌شود، در این محیط‌ها تا حد خوبی کاسته شده‌اند. دلیل آن را نیز باید در نحوه به‌کار گیری موتور بازی‌سازی در این بخش‌ها جست. از گرافیک بازی که بگذریم، به بخش صداگذاری می‌رسیم که حقیقتاً با وجود بازی‌های تازه‌ای مانند Forza Horizon 4 دست‌یابی به استانداردهای تعریف شده در بازی‌های ریسینگ حال حاضر به سادگی ممکن نیست. با این حال اما Milestone نتوانسته‌ است حتی کوچک‌ترین تغییری در بازی جدید خود نسبت به ساخته‌‌های پیشینش ایجاد کند. متاسفانه بخش صداگذاری Ride 3، تنها بخشی است که نکته مثبتی را در برندارد؛ صدای موتورهایی که با تنوع بسیار بالایی قابلیت شخصی‌سازی دارند و در میان بیش از ۲۰۰ مدل موتورسیکلت مختلف قرار می‌گیرند تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و احساس منحصر به فردی را انتقال نمی‌دهند. به غیر از افکت‌های صوتی، بازی از کمبود ساندترک‌ خوب نیز رنج می‌برد. قطعاً وجود آهنگ‌های مناسب می‌توانست برای خیلی از پیست‌های بازی، هیجان تجربه آن را چند برابر کند.

با سیاستی که Milestone برای عرضه آی‌پی‌های خود که همگی در سبک ریسینگ هستند (و اکثریت نیز مربوط به موتور سیکلت‌ها می‌شوند) گرفته است، به نظر می‌رسد این سازنده با اتکا به کمیت بالای عناوین ساخته شده، دریچه تجربه‌های جدید را تا حد زیادی برای خود بسته است. در همین راستا اگرچه Ride 3 نسبت به عناوین قبلی Milestone در سطح خوبی قرار می‌گیرد اما همچنان با وجود مشکلات زیادی که دارد، قطعاً راه زیادی تا رسیدن به سطح بالای بازی‌های ریسینگ دارد.

مجموع امتیاز - 7

7

امتیاز بازی سنتر

نقاط قوت:
تعداد بسیار زیاد موتورها و پیست‌ها
پیاده‌سازی خوب کنترل موتورها
طراحی پرجزئیات و زیبای وسایل نقلیه
نقاط ضعف:
یکنواختی بخش کمپین
وجود نارسایی‌هایی در گیم‌پلی
طراحی محیط نه چندان خوب
بخش صداگذاری ضعیف

User Rating: 4.4 ( 1 votes)

فرنود

عضو هیئت تحریریه بازی‌سنتر از سال ۸۹

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا