بررسی

بررسی بازی Mutaunt Year Zero: Road to Eden

بازی X-COM روح تازه‌ای در عناوین «تاکتیکال» و «Turn Based» دمید. از «Mario + Rabbids Kingdom Battle» گرفته تا «گیرز» هر کدام با استفاده از همان هسته اصلی X-COM و با گیم‌پلی نسبتا مشابه و دنیایی متفاوت وارد این سبک شدند. یکی دیگر از این عناوین که تا حد زیادی از X-COM الگو گرفته، بازی «Mutaunt Year Zero: Road to Eden» است. حال ما در بازی‌سنتر با بررسی این عنوان قصد داریم نگاه مختصری به کلیت بازی Mutaunt Year Zero: Road to Eden بیندازیم.

آخرالزمان که این روزها بستر مناسبی را برای توسعه دهندگان بازی‌ها و فیلم‌ها به وجود آورده، در Mutaunt Year Zero هم تشکیل دهنده فضای کلی بازی است. بعد از جنگ هسته‌ای، بسیاری از حیوانات و انسان‌ها جهش یافته‌اند و حالا کمبود منابع مورد نیاز، مشکلات زیادی را برای آن‌ها به وجود آورده‌ است. در این بین، یک تیم «Stalker» که اعضا اصلی آن را یک اردک و خوک تشکیل داده‌اند، برای جمع‌آوری منابع به منطقه‌ای با نام «The Zone» اعزام می‌شوند تا با از بین بردن تهدیدات منطقه و پیشروی، منابع لازم برای بقا را به دست آورند و قصد لو دادن بیشتر آن را نداریم. بر خلاف عناوین مشابه در این سبک که معمولا داستان نقش چندان خاصی را ایفا نمی‌کند، سازندگان Mutaunt Year Zero سعی کرده‌اند تا بازگوکننده‌ی داستانی جذاب برای مخاطب باشند و در این امر هم تا حد زیادی موفق بوده‌اند. شاید فضای بازی کمی تکراری به نظر برسد، ولی حضور شخصیت‌های پرداخت شده و پیچش‌های داستانی به آن رنگ و بوی منحصر به فردی داده‌اند.

بخشی از گیم‌پلی Mutaunt بر پایه گشت و گذار در محیط بازی است و بخشی از داستان هم در همین حین و با گفت و گو بین شخصیت‌های جهش یافته بازی دنبال می‌شود. هرچند که گشت و گذار آن طور که باید و شاید در Mutaunt جواب نداده است. از دلایل آن هم می‌توان به فضای محدود نقشه اشاره کرد که محیط چندانی برای اکتشاف را در اختیارتان نمی‌گذارد و به جای گشتن چند باره‌ی آن و با توجه به سرعت کم حرکت کارکترها، همیشه استفاده از فست تراول در اولویت قرار دارد. در آخر هم بعید است که تعداد زیادی از کالکتبل‌های بازی را پیدا نکرده باشید! چون محیط کوچک باعث شده تقریبا همه‌ی پیداکردنی‌ها جلوی چشم باشند. بخشی از این کالکتبل‌ها ارزش داستانی دارند و بخشی را باید با خود به منطقه‌ی امن یعنی «Ark» برد. در آنجا با بررسی این وسایل که از انسان‌های پیشین به جا مانده، ارتقاهایی برای گروه انجام می‌شود. باقی ارتقاها با XP برای هر فرد گروه صورت می‌گیرد و توانایی‌های بیشتر را در اختیار هر کارکتر می‌گذارد.

Mutaunt از همان فرمولی که قبلا در X-COM جواب داده است برای هسته گیم‌پلی خود استفاده می‌کند. چینش یاران، استفاده از کاور‌های مختلف، استراتژی و انتخاب‌های مناسب تشکیل دهنده مبارزات بازی هستند. به همین دلیل گیم‌پلی تا حدود زیادی ما را به چالش می‌کشد و از این بابت کامل راضی کننده ظاهر شده است. البته مبارزات نوبتی بازی کانلا از X-COM کپی پیست نشده و المان‌های جدیدی برای ارائه دارد. بخشی از این المان‌های جدید همان توانایی‌های کارکترهاست که پیش‌تر به آن اشاره شد. با پیشروی در بازی توانایی‌های بیشتری را همانند بازی‌های RPG به دست خواهید آورد و از بین آن، برای هر کارکتر می‌توان سه توانایی ویژه را انتخاب کرد. توانایی‌هایی چون پرواز اردک که می‌تواند برگ برنده‌ی شما در هر دست بازی باشد.

المان خاص دیگر که Mutaunt را در گیم‌پلی Turn Based از X-COM جدا کرده، تخریب پذیری محیط است. شاید باورتان نشود که تخریب پذیری تا چه حد در چیدن استراتژی هر دست بازی موثر و کاربردی است. بعضی از نیروهای دشمن و برخی از نیروهای خودی با توجه به درشتی هیکل، اسلحه‌ی در دست و توانایی‌های خاص ممکن است بتوانند باعث تخریب بخشی از محیط شوند و همین المان به کلی ساختار مبارزات را زیر و رو کرده است. جالب‌تر آن که شاید سطوح بالاتر از سطح زمین امکان برتری بر دشمنان را فراهم کنند ولی شانس تخریب محیط هم وجود دارد که می‌تواند باعث سقوط و حتی مرگ یکی از نیروهایتان شود. یک مکانیک ریسک و پاداش بسیار جالب. هرچند که در مبارزات همیشه المان شانس هم دخیل است و خیلی زود فرمول درصد احتمال ضربه زدن به دشمن دستتان می‌آید، ولی در آخر باز هم ممکن است که شانس، نتیجه‌ی یک Turn را مشخص کند. شاید این موضوع کمی از بار پویای مبارزات کم کرده باشد ولی در سبک فعلی ناگزیر است و فعلا ابداعی برای رفع آن وجود ندارد.

هوش مصنوعی خوب دشمنان باعث شده تا آن‌ها با استراتژی مناسب و غیر قابل حدس در طول بازی به سراغ شما بیایند. هر چند در این بین بعضی از دشمنان هم دچار اشتباهاتی می‌شوند و به عنوان مثل «Pyro» که یکی از دشمنان شما در طول بازی است، ممکن است به اشتباه خود را به آتش بکشد. ولی به طور کلی یکی از چالش‌های اصلی در طول بازی هوش مصنوعی خواهد بود. دشمنان از قابلیت‌های خاص نیروهایشان چون کنترل ذهنی و فراخواندن نیروی پشتیبانی به خوبی استفاده می‌کنند و حتی در درجه سختی معمولی هم عملکردی شگفت‌انگیز دارند. حتی گاهی در یک محیط دو نیروی دشمن مخالف هم حضور پیدا می‌کنند که اگر کمی باهوش باشید، می‌توانید دشمنان را به جان هم بیندازید! از این موارد جالب توجه که عبور کنیم گیم‌پلی بازی تا حدود زیادی موفق شده است تا از همان فرمول X-COM استفاده کرده و با المان‌های خاص و هوش مصنوعی پیشرو مبارزات نابی را در طول تجربه چندین ساعته برای شما رقم بزند و از این حیث با یک عنوان استاندارد در سبک Turn Based همراه هستیم. همچنین Mutaunt Year Zero در بعضی موارد شما را تشویق می‌کند تا با مخفی‌کاری مراحل را پیش ببرید. هر چند در این زمینه بیشتر تمرکز بازی بر روی جایگیری دشمنان و ایجاد فضای مناسب برای مبارزات است، اما در کل باعث ایجاد تنوع کافی در گیم‌پلی بازی شده‌. مخفی کاری هم مانند گشت و گذار ویژگی‌های مناسب جدیدی را با Mutaunt همراه کرده اما انتظار نداشته باشید که در سطح مبارزات عمیق آن قرار بگیرد و بیشتر چاشنی پیش از مبارزه است.

از مشکلات فریم‌ریت و جایگیری نامناسب دوربین بازی در بعضی از صحنه‌ها که بگذریم، در زمینه بصری Mutaunt Year Zero عنوان زیبایی است. بافت‌های محیطی دارای جزیئات فراوانی هستند و از این حیث با عنوان چشم‌نوازی طرف هستیم. طراحی دشمنان و شخصیت‌های اصلی بازی به خوبی انجام داده و هر کدام از آن‌ها دارای نکات ریز و درشتی هستند. هر چند در نهایت Mutaunt Year Zero عنوان طراز اولی از لحاظ بصری نیست و چه بسا مشکلات تکنیکی بازی هم در بعضی از صحنه‌ها مشکل‌ساز می‌شوند، اما در کل نتیجه قابل قبول و در حد عناوین خوب عرضه شده در نسل هشتم کنسول‌ها است. در زمینه صداگذاری و موسیقی هم نقدی بر بازی وارد نیست و سازندگان بازی سعی کرده‌اند تا از قطعات مناسبی که با حس و حال و فضاسازی هم‌خوانی دارد، استفاده کنند.

به طور کلی Mutaunt Year Zero ساخته شده برای طرفداران و دوست‌داران Turn Based، استراتژی و تاکتیکال است و به این دست از بازیکنان به شدت توصیه می‌شود. عنوانی که نمونه‌های مشابه آن زیاد نیستند، اما به نظر می‌رسد به زودی سازندگان زیادی به ساخت بازی در این سبک و سیاق روی آورند. اگر شما هم یکی از طرفداران این دست از بازی‌ها هستید، به هیچ عنوان Mutaunt Year Zero را از دست ندید. بازی بر روی گیم‌پس کنسول «Xbox One» هم منتشر شده و از این لحاظ یک تجربه جذاب و به صرفه از لحاظ اقتصادی است.

بررسی بازی Mutaunt Year Zero: Road to Eden بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وبسایت بازی‌سنتر نوشته شده است.

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی سنتر

نقاط قوت:
عمق مناسب مبارزات Turn Based
شخصیت‌های جالب و داستان شنیدنی
گرافیک و صداگذاری خوب

نقاط ضعف:
محیط‌های اغلب بسته و محدود
برخی ضعف‌ها در هوش مصنوعی
بی فایده بودن مخفی‌کاری در اواخر بازی

User Rating: 5 ( 2 votes)

بهرام بی غرض

Journalist and Video game critic at @bazicenter and @bazinama | XBL gamertag: Bahram

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا