بررسیپلی استیشن 4

نقد بازی WWE 2K19

خوب یا بد مسئله دقیقا کجاست؟ از سال‌های قبل که شرکت «THQ» ورشکست شد و تمام عناوین پر طرفدارش را به حراج گذاشت مشکل بزرگی برای بازی‌های رایانه‌ای و عناوین این شرکت به وجود آمد. از خرید سری بازی «Saints Row» توسط «Deep Silver» و پسرفت این سری با نسخه چهارم گرفته تا فروش حق ساخت سری بازی «WWE» به « ۲K Sports» که بسیاری از طرفداران را ناامید کرد. نسخه‌های ابتدایی ساخته شده توسط 2K نه تنها چیزی به این سری اضافه نکردند بلکه به وضوح نسبت به شماره‌های پیشین، ضعیف‌تر بودند. ولی با شروع نسل هشتم ورق برگشت و با مدیریت صحیح و تخصیص بودجه کافی، سری WWE دوباره به روزهای اوج خود بازگشت. کم کم با نسخه‌هایی که از بازی معرفی می‌شد این شرکت قابلیت‌هایی را به بازی اضافه می‌کرد که قبلا همه با هم در یک نسخه مثل « Smack Down VS RAW 2008» در بازی گنجانده شده بودند که فقط برای خروج از روند تکراری و ترغیب بازیکنان برای خرید بازی، دست به چنین اقدامی زد شد. نسخه پانزدهم، شانزدهم، هفدهم و هجدهم یکی یکی عرضه شدند و هر یک توانست بهتر از نسخه قبل از خود ظاهر شود. حال به جایی رسیده‌ایم که WWE 2K19 منتشر شده و تا به اینجای کار، سلطان سری بازی کشتی کج در نسل هشتم است که توانسته نسخه‌های قبلی برای این نسل را «ناک اوت» کرده و در ساده‌ترین حالت بازیکن متوجه این موضوع می‌شود که ۲K Sports برای آینده این سری، برنامه‌ریزی مناسبی انجام داده است.

 width=1920 height=1080 /></p><p style=بخش داستانی بازی یا «2K Showcase» از پایه‌‌ای ترین بخش‌های سری بازی WWE بعد از عرضه و تولید آن برای کنسول‌های نسل هشتمی بود. هدف اولیه ساخت این بخش درواقع رقابت با قسمت حیاتی و جذاب Road To WrestleMania بود که قبل از نسخه سیزدهم برای عناوین کشتی کج ساخته می‌شد که در آن روایت داستانی چندین اسطوره به شکل خیالی تعریف می‌شد. تمام صحنه‌ها موشن کپچر می‌شدند و تمام سوپر استاران و کادر WWE دربازی صدای واقعی خودشان را داشتند، اما ۲K Showcase با نقض این قوانین ساخته شد و در نسخه پانزدهم بازی، روایت داستانی در دو دوره زمانی مختلف جریان داشت. این بخش فقط تا نسخه شانزدهم وجود داشت ولی در این شماره، «شوکیس» دوباره به بازی برگشته و قرار است داستان شخصی را بیان کند که از یک آماتور به یک قهرمان ملی تبدیل می‌شود و حتی موزیک ورودی این شخص، ریمیکس آهنگ استقلال آمریکاست. «Daniel Brayan» همان کسی است امسال ۲K نگاهی به زندگی او انداخته و از موفقیت‌های او در بخش شوکیس، برایمان تعریف کرده است. بخش داستانی امسال باشکوه‌تر از نسخه‌های قبل بوده و اولین چیزی که به وضوح قابل مشاهده است، این بار به جای راوی گمنام و ناشناخته بخش Showcase، خود دنیل برایان، داستان زندگی‌اش را روایت می‌کند و برای آن دسته از کسانی که به فکر ورود به این کمپانی را در سر می‌پرورانند، حداقل گزینه خوبی است تا از زندگی این کشتی‌گیر مشهور آمریکایی سرمشق بگیرند.

 width=1920 height=1080></p><p style=سیستم گیم‌پلی بازی در این نسخه به کل تغییر کرده و اولین چیزی که به چشم بازیکن می‌آید، فیزیک بدنی افراد و اجسام در بازیست که به طور کل از الگوریتم‌های جدیدی برای آن‌ها استفاده شده است؛ به طوریکه در نسخه‌های قبلی زمانی که فردی را با مشت مورد ضرب و شتم قرار می‌دادید فیزیک خشک بدنی آن‌ها این اجازه را به شخصیت‌ها نمی‌داد که با یک مشت ساده همانند واقعیت به زمین بخورند و یا از شدت خستگی کاملا به روی زمین بیافتند ( به جز در مواردی خاص شامل برخی «تمام کننده‌ها»). ولی در این نسخه تمام این حرکات رباتیک رفع شده و این رفع مشکل بازهم بازی را یک قدم به سمت واقعیت نزدیک کرده است. یکی دیگر از آپشن‌های جدید که برای بار اول به بازی اضافه شده، سیستم PayBack است. سالیان سال است که بازیکنان از سادگی بازی حتی در درجه سختی «لجندری» به شرکت‌ سا زندهشکایت می‌کنند و یکی از عمده‌ترین دلایل افت کیفی بازی، سادگی بیش از حد گیم پلی است. به لطف این سیستم بازی حتی در درجه سختی «نرمال، نسبتا سخت به نظر می‌رسد و دیگر خبری از پیروزی بعد از دو تمام کننده نیست. این سیستم که با ترکیب دو کلید L1 و R1 فعال می‌شود، به بازیکن این اجازه را می‌دهد که اگر خود را در شرایط سخت می‌بینید و یا احتمال شکست در مسابقه وجود دارد، به وسیله PayBack ها می‌تواند خود را به بازی برگرداند. این «پی بک‌ها» شامل ۶ قابلیت دائمی و بی خطر و ۱۰ قابلیت خطرناک و حیاتی است که هرکدام تنوع و قابلیت خاص خود را دارد! قابلیت‌های دائمی کاملا در بازی استفاده می‌شود، اما هر از گاهی باید از استفاده آن‌ها دست بکشید تا قابلیت‌ها به صورت خودکار یا درصورت دریافت ضربه از حریف پر شوند؛ در مقابل نیز قابلیت‌های خطرناک اصولا یک‌بار مصرف در هر مسابقه است و برای استفاده از آن‌ها باید زمان بندی مناسبی داشته باشید.

از دیگر تغییرات گیم‌پلی می‌توان به قفس‌های موجود در بازی اشاره کرد. بسته به نوع انتخاب بازیکن بین Steel Cage و Hell In A Cell، قفس‌ها نیز تغییر می‌کند و برخلاف نسخه‌های قبل که فقط یک راه خروج از آن‌ها وجود داشت، اینبار راه‌های دیگری نیز به بازی اضافه شده است. به عنوان مثال در قفس Hell In A Cell دیگر مجبور نیستید برای اینکه از داخل قفس فرار کنید به حریف خود و در خارج از رینگ حرکت تمام‌کننده بزنید، بلکه دیواره‌های قفس به مرور زمان و با ضرباتی که کاراکتر‌ها به آن وارد می‌کنند کاملا قابل جدا شدن هستند. از طرف دیگر برای قفس Steel Cage نیز دو راه خروج جدید به بازی بازگشته که یکی از آن‌ها استفاده از OMGاست که چند سال پیش از این سری حذف شده بود. OMGها در این بازی به شکل گسترده‌تری وجود دارند و فقط برای حذف کردن یا خرد کردن میز گزارشگر‌ها استفاده نمی‌شود، بکله در تمام‌کننده‌های تیمی، فردی و جای جای استیج قابل استفاده هستند.

 width=1920 height=1080 /></p><p style=از دیگر مزیت‌های گیم‌پلی وجود Entrance یا ورودی‌های مخصوص با چمدان Money In The Bank است. به لطف گزینه Announce Cash_In چه در قسمت Univers و چه در قسمت معمولی بازی، بازیکن می‌تواند با سوپراستار مورد علاقه‌ خود در هر تایم و زمانی حتی اگر شخص قهرمان مسابقه نداشته باشد، چمدان خود را نقد کند و شانس مسابقه در برابر قهرمان را داشته باشد. علاوه بر این‌ها، در بخش Creations که بازیکن می‌تواند کمربند دلخواه خود را درست کند، استیج و شوی موردعلاقه خود را طراحی کند و کاراکتر موردنظرش را درست کند، می‌تواند چمدان‌های مذکور را با هر طرح و رنگی که دوست دارد چه برای بخش بانوان و چه برای بخش آقایان طراحی و از آن استفاده کند. متاسفانه بخش Univers هنوز هم ایرادات خاص خودش را دارد. از کمبود ایجاد مسابقه برای هر شو و هر Pay Per View تا ایجاد پروموهای مختلف که هنوز برای این بخش سازندگان تصمیم نگرفتند برای تمامی کاراکترها صداگذاری کنند و به زیرنویس‌ها بسنده کرده‌اند. انیمیشن‌های که برای بخش «یونیورس» طراحی شده‌اند بعضا مسخره و کاملا ابتدایی است و از نظر نگارنده وجود آن غیر ضروری بوده و پاک سازی آن هرچه سریع‌تر باید توسط تیم سازنده انجام شود یا اینکه این بخش به طور کل عوض گردد. در کنار این‌ها و در قسمت Promo هنوز باگ‌های اعصاب خردکنی وجود دارند که به سادگی و با یک نگاه می‌توان آن‌ها را دید اما چرا تسترهای بازی یا خود سازندگان به آن دقت نکرده‌اند، مشخص نیست. مثل برخورد دو کاراکتر باهم در حین صحنه‌های میان پرده و غیب شدن ناگهانی همه دیالوگ‌های بازی یا در طرف دیگر تعلق نگرفتن هیچ پوینتی در ازای مسابقات پنج ستاره، کاملا اعصاب خردکن و ناراحت کننده‌است چرا که با وجود این مشکلات، شیرینی بازی بعضا به تلخی یک شکلات یک سال مانده می‌ماند.

جدا از این بخش‌ها یک بخش دیگر به بازی اضافه شده است که The Million Dollar Challenge نام دارد. بازیکن باید در ساختمانی طبقه بندی شده و در درجه سختی‌های مختلف، حریفی که برای او مشخص شده را در یک مرحله و بدون باخت شکست داده و در بخش نهایی با سوپراستار AJ Styles طلایی مبارزه کند. در صورت برد شخص که باید حتما از کشورهای مورد تایید ۲K Sports باشد باید در ماه آوریل به صورت آنلاین ( برای کشورهای مشخص شده غیر از آمریکا) و به صورت حضوری ( فقط برای ساکنین آمریکا) با Aj Styles واقعی به مبارزه در بازی بپردازند و آنگاه در صورت برد مبلغ یک میلیون دلار از شرکت ۲K Sports دریافت خواهند کرد! از دیگر بخش‌های جذاب این شماره، وجود بخش Career Mode است. بخش «کرییر» امسال دقیقا همانند بخش شوکیس کاملا دگرگون شده و دیگر همانند قبل بازیکنان در مسابقات ورودی شوی NXT حاضر نخواهند شد و زحمتی که تیم سازنده برای این بخش کشیده است کاملا به وضوح قابل دیدن است. از خلق انیمیشن و کات سین‌های جدید گرفته تا صداگذاری تمامی شخصیت‌ها و روایت عالی داستان فردی که ما آن را خلق می‌کنیم، همه با کیفیت خوبی طراحی شده‌اند.

 width=1920 height=1080></p><p style=گرافیک بازی دقیقا همان گرافیک ارتقا یافته نسخه قبل بود که با کمی نورپردازی بهتر، هنوز زرق و برق‌دار است و طعم یک بازی واقع‌گرایانه می‌دهد. اما در طرف مقابل صداگذاری بازی نسبت به نسخه قبل پیشرفت‌های بزرگی کرده و یکی از نکات مثبت این نسخه است. از باز طراحی درست و دقیق صدای طرفداران برای تشویق و هو کردن سوپراستاران تا بخش My Career که برای سوپراستاران مشخص شده، صداگذاری شده است. به نظر می‌رسد در نسخه‌های بعدی کم کم شاهد صداگذاری تمام سوپراستاران باشیم که وقتی خارج از بخش داستانی چه در مسابقات و چه در Promo ها حرف و یا فریاد می‌زنند صرفا با ربات‌های بی صدای خشک طرف نباشیم.

در نهایت باید گفت WWE 2K19 تاج و تخت را از نسخه هجدهم بازی ربوده و با بازگرداندن بخش شوکیس با امکانات بیشتر  و بهبود در بخش‌های مختلف گیم‌پلی، بازیکنان مدت زمان بیشتری را برای این نسخه اختصاص می‌دهند. با این حال هنوز سری بازی WWE 2K از برخی نقص‌ها رنج می‌برد که با برطرف کردن آن‌ها می‌توان انتظار داشت این سری به یکی از بهترین عناوین ورزشی موجود در بازار تبدیل شود.

نقد و بررسی بازی WWE 2K19 بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وبسایت بازیسنتر نوشته شده است.

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
بازگشت بخش Showcase
روایت عالی بخش داستانی
سیستم ارتقا یافته چمدان
بازسازی فیزیک بدنی کاراکترها
نقاط ضعف:
نقص فنی و باگ‌های بیشمار
Univers مود تکراری و بدون تغییر
ریکاوری ضعیف کاراکترها

User Rating: 3.18 ( 5 votes)

علی جلیلی

عشق به نویسندگی تو سبک آزاد و بسیار خلاق... گهگداری فیلم و بازی چاشنی زندگیش میشه و موسیقی در کنار این‌ها زندگی رو براش شیرین می‌کنه. هدفش نوشتن مقالست و تنها کارش تو این زمینه نوشتن برای دیگرانه تا اونارو از همه چیز آگاه کنه. خیلی دوست داره مقالاتش رو به صورت آزاد بنویسه از هیچ انتقادی هم کوتاهی نمی‌کنه. بسیار جدی و گاهی هم سرشوخی رو یهو باز می‌کنه. تلاش می‌کنه که روزی یه آدم مهم توی این صنعت بشه تا بتونه به جامعه بازی‌های رایانه‌ای ایران کمک کنه. این بخشی کوچک از زندگی اونه...

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا