بخش گیمپلی به 3 بخش اصلی تقسیم میشود، بخش اول بخش ماجراجویی و مأموریتهاست که به مانند تمام بازیهای CRPG دوران Infinity Engine به این سو انجام میگیرد و شما با ورود به یک محیط خاص، به گشت و گذار در محیط، جمع آوری منابع و انجام مبارزات که به صورت همزمان با امکان متوقف کردن انجام میگیرد، میپردازید. بخش دوم، بخش نقشه اصلی بازیست که به واسطه آن از محیطی به محیط دیگر حرکت میکنید و به کشف محیطهای جدید میپردازید. در این بخش امکان برخورد تصادفی با دشمنان وجود دارد. در طول سفر از طریق نقشه بزرگ بازی شخصیتهای تحت کنترل شما خسته میشوند که این خستگی بر روی اکثر آمار و تواناییهای آنها تأثیر منفی میگذارد. برای از بین بردن این خستگی و آسیبهای دائمی که در طول مبارزه رخ میدهند یا باید در شهرهای امن استراحت کنید و یا در طول مسیر کمپ ایجاد کنید. برای کمپ زدن باید نگهبان، شکارچی، مسئول مخفی سازی و آشپز را از بین خود و همراهانتان انتخاب کنید تا بهترین نتیجه را از استراحت موقت خود در دل طبیعت وحشی بگیرید. در صورت انتخاب نامناسب هم منابع خود را از دست میدهید و هم ممکن است مورد حمله قرار گرفته و آسیبهای جدیدی را متحمل شوید. تا اینجای کار با یک بازی CRPG قابل انتظار طرف هستیم که مبارزات عمدتا نامتعادلی دارد و حرکت در نقشۀ بزرگ در ابتدا که راه را از چاه نمیدانیم بسیار وقت گیر است، این نکات منفی البته نتیجه تلاش سازندگان برای ساخت بازیایست که حس و حال بازیهای قلم و کاغذی را بهتر از هر بازی کامپیوتری دیگری منتقل کنند که به اعتقاد من ایده برای یک بازی کامپیوتری که قرار است 50 تا 100 به طول بینجامد و امکان تکرار چندباره را داشته باشد تصمیم طراحی درستی به نظر نمیآید چون جنبه تفریح و لذت بخشی بازی را بسیار کاهش داده است. بعد از پایان فصل اول، امکان دسترسی به بخش سوم بازی که سیستم حکومتداریست فراهم میشود. بخش حکومتداری به بخشهای تصمیمات در زمینه پروژهها و حوادث روزمره، انتخاب کابینه، فتح سرزمینهای جدید و ساخت و ساز در شهرها و روستاهای اصلی هر بخش از قلمرو شما تقسیم میشود. در بخش پروژهها و حوادث گاهی لازم است که به دربار رفته و مستقیماً با کسانی که پروژه و حادثه خاص را ایجاد میکنند رو به رو شوید و تصمیم بگیرید اما به طور معمول در قسمتهای پروژه، حوادث روزمره و فتح سرزمین جدید شما یکی از مشاورین خود را که مناسب رسیدگی به امر مورد نظر است انتخاب میکنید تا به ماجرا رسیدگی کند و گاهی خود شما هم باید در کنار آنها به رسیدگی به موردی خاص بپردازید که در این شرایط بازی به سرعت به زمان پایان انجام کار جهش میکند و شما چند روزی از زمان بازی را از دست میدهید که با توجه به محدودیت زمانیای که برای برخی از مأموریتهای اصلی وجود دارد، این مکانیک بازی کمی دردسرساز میشود. در بخش شهرسازی هم شما در شهر و روستاهای خود ساختمانهایی میسازید که آمار حکومتداری شما را افزایش میدهند و با ارتقا موقعیت شهرها، امکان ارتقا ساختمانها هم وجود دارد. متأسفانه امکان مشاهده ساختمانهای ساخته شده در بازی از نزدیک فراهم نیست که در عمل این مکانیک بازی را تا حدی ناقص میکند.
از بعد تکنیکی Pathfinder: Kingmaker فاجعه کم نظیریست. هر باگی که تصور کنید در بازی با آن رو به رو میشوید. از بین رفتن سیوها؟ بله، ظاهر شدن دشمنان نامیرا؟ بله، نوشتههای بعضی از منوها و دیالوگهای بازی به صورت کد برنامهنویسی؟ بله، لودینگهای طولانی و بی دلیل؟ بله و … . در روز ابتدای عرضه تعداد زیادی از کاربران از جمله خود من امکان وارد شدن به بازی از طریق سیستم خود Steam را نداشتیم و بازی در همان لودینگ قبل از منوی اصلی کرش میکرد! در پایان فصل اول بازی با اولین نبرد بزرگ و حماسی بازی رو به رو میشویم اما به جای لذت بردن از این نبرد بزرگ، باید با افت فریمهای شدید رو به رو شویم. بازی در عمده مواقع دوست دارد وقت شما را در صفحه لودینگ تلف کند. از شهر خارج شده و به نقشه اصلی میروید، یک لودینگ. با یک برخورد تصادفی رو به رو میشوید، یک لودینگ دیگر. از برخورد تصادفی با سربلندی خارج میشوید، یک لودینگ دیگر. قصد بررسی اتفاقی را که در منوی حکومتداری افتاده دارید؟ یک لودینگ دیگر و به همین ترتیب برای انجام سادهترین کارها با لودینگهایی رو به رو میشوید که معمولاً بیش از 30 ثانیه وقت شما را میگیرند. سیستم ماجراجویی و حکومتداری هم به درستی در کنار هم قرار نمیگیرند. در سیستم ماجراجویی بعضی مأموریتها محدودیت زمانی دارند و زمانی که در منوی حکومتداری شما قصد انجام اموری که به ناگاه زمان را به جلو میبرند دارید، امکان چک کردن زمان باقیمانده برای مأموریتها را ندارید و گاهی ممکن است چندین دقیقه از وقت شما برای سوئیچ کردن در بین این 2 مدل بازی تلف شود.
Pathfinder: Kingmaker در بخش گرافیک کمی از بازیهای اخیر ژانر CRPG عقبتر است و متأسفانه هیچ کدام از همراهان شباهت دقیقی به پرترهشان ندارند اما در برخی جزئیات مانند طوفان و رعد و برق نمایش خیره کنندهای داشته و هیجان رو به رو شدن با یک طوفان بزرگ در بازی دستکمی از یک مبارزه بزرگ ندارد. بخش موسیقی درخشانترین و کمنقصترین قسمت بازیست و از «Inon Zur» و کارنامه درخشان او انتظار دیگری هم نمیرفت هر چند با توجه به مدت زمان بازی اگر تعداد قطعات موسیقی کمی بیشتر بود کیفیت کار میتوانست کاملاً بینقص باشد. بازی در کمتر از 10 درصد مواقع از صداگذاری برای شخصیتها استفاده کرده است و همین صداگذاری انجام شده هم کیفیت قابل توجهی ندارد و فراتر از یک صداگذاری معمولی نیست. امکان انتخاب صدای نقش اصلی برای دیالوگهای کوچک حین گشت و گذار و مبارزه هم مانند بخش پرترهها محدودیت دارد و صدایی مناسب اکثر نژادها وجود ندارد.
Pathfinder: Kingmaker نامهای بزرگ بسیاری را در تیم ساخت خود جا داده بود اما استودیوی اصلی ساخت بازی ظاهراً تجربه و توانایی کافی برای ارائه مفرح و لذت بخش ایدههای مورد نظر را نداشته است. بازی پر از ایده هاییست که با کمی تلاش و وقت بیشتر میتوانستند یک بازی نو و پیشرو در ژانر CRPG باشند اما محصول نهایی حتی بدون در نظر گرفتن مشکلات فنی بسیار زیاد آن، در ساخت و پرداخت ایدههای خود نمره قبولی نمیگیرد.
مجموع امتیاز - 5.5
5.5
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: موسیقی عالیسیستم شخصیتسازی کامل و کم نظیرنقاط ضعف:باگ و اشکالات فنی فراوانبالانس نبودن مبارزات بازیپرداخت نامناسب شخصیتهای همراهدست و پاگیر بودن برخی از مکانیکهای بازیلودینگهای زیاد و طولانیکندی حرکت شخصیتها