بررسیپلی استیشن 4

بررسی بازی F1 2018

«F1 2018» نسخه جدیدی از خانواده F1 است که این بار نیز به رسم هر ساله «Codemaster Inc» آن را ساخته  و روانه بازار کرده است. به عنوان یک بازیکن ریسینگ باز، دست کم ۸ سال با سابقه Codemaster در زمینه ساخت بازی‌های اتوموبیل رانی آشنا بودم، ولی بنا به دلایلی مانند بسیاری دیگر از بازیکنان ایرانی، کمتر به سمت تجربه این عنوان رفته‌ام. در روزگاری که عناوین مطرحی مانند «Gran Turismo» و «Forza Motorsport» در سبک شبیه‌ساز وجود دارند، بسیاری به گمان خسته‌کننده بودن سری فرمول یک، رغبت چندانی به خرید آن ندارند ولی با اولین تجربه بازی در خواهند یافت که با یکی از بهترین عناوین شبیه‌ساز موجود در بازار روبرو هستند که از نظر کیفی، اختلاف چندانی با دو عنوان ذکر شده ندارد.

F1 2018

اما فرمول یک 2018 چگونه است؟ همان‌طور که اشاره کردم یک بازی ریسینگ رقابتی است که اصولا از اینگونه بازی‌ها توقع تنوع ماشین و داشتن بخش داستانی خوب نیست، اما با این حال کدمستر خود را وارد یک چالش جدید کرده که بخش کرییر بازی با بخش داستانی ادغام شود. از دیدگاه من این ایده موفق بوده و کدمستر با سربلندی از این امتحان خارج شده است. وجود داستان جزئی به همراه میان پرده‌های واقع گرایانه و همچین وجود سیستم ساخت کاراکتر و وجود چالش‌های قبل از هر مسابقه باعث موفقیت این بازی در این زمینه شده است. البته در نگاه کلی بازی از لحاظ داستانی بسیار پیچده و درگیرکننده نیست و بیشتر به اصل موضوع یعنی گیم‌پلی در بخش کرییر توجه شده است، اما با این حال بعضی از مکالماتی که با خبرنگاران در سطح بازی انجام می‌دهید روند داستانی شما را عوض می‌کند، بدین صورت که با هر مصاحبه و درصد برد و باخت، احترام و محبوبیت شما در تیم‌های مقابل ( برای عوض کردن تیم رانندگی) و هم در تیمی که با آن کار می‌کنید تاثیرگذار است، به طوری‌که تمایل افراد برای همکاری با شما بیشتر یا کمتر خواهد شد. شما در بازی می‌توانید یک شخصیت یک دنده و لجبازی باشید که همه کارهای گروهی را به نفع خود تمام کنید، یا اینکه فردی منطقی باشید که همکاری هم‌تیمی هایتان را فراموش نکرده و در مصاحبه‌ها برای آن‌ها نیز احترام قائل شوید تا آن‌ها سریع‌تر کار خود را به پایان برسانند. همه دیالوگ‌ها با نحوه بازی کردن شما مرتبط هستند و اگر در بازی ضعیف عمل کنید بعضی از دیالوگ‌ها قفل خواهد شد و ممکن است احترام و جوایزی که بابت آن دیالوگ‌ها به دست می‌آوردید برای شما از بین برود. بخش داستانی بازی همین‌گونه تا آخر دنبال می‌شود یعنی تا جایی که بتوانید درصد «حرفه» خود را نگه دارید و بعد از آن هم شما بازنشسته خواهید شد.

اما بگذارید سریع‌تر برسیم به پوسته اصلی بازی یعنی جایی که رقابت شیرین و دلپذیر می‌شود. گیم‌پلی بازی از تنوع خوبی برخوردار بوده و از تشکیل رویدادهای آنلاین و آفلاین تا رقابت با ماشین های کلاسیک سال 1979 و 2010 و حتی اتوموبیل‌های مدرن که همه طبقه بندی شده و برای هر گروه پیست‌های مخصوص طراحی و شبیه‌سازی شده را شامل می‌شود. این ریزه کاری برای همچین عنوانی بسیار عالیست چرا که با یک تفکر منطقی می‌توان به این امر پی برد که اتوموبیل‌های کلاسیک دهه 80 میلادی کشش پیست‌های مدرن را ندارند و با بالاترین کیفیت هم، وسط مسابقه از رده خارج می‌شوند. حتی قبل از شروع مسابقه بازیکن می‌تواند به صورت واقعی  سه دور تمرینی در روزهای مختلف در پیستی که مسابقه برگزار می‌شود، تمرین کند و بعد از آن با یک مسابقه (برای رده بندی و جایگیری در روز نهایی مسابقات) خود را آماده کند.

F1 2018

در حالت عادی و آفلاین بازی دارای 4 نوع مود و حالت مختلف برای بازی کردن دارد، Grand Prix که  این بخش در دو مود مختلف به نام های Modern F1 Cars و Classic F1 Cars قابل بازی است و همانطور که قبل‌تر توضیح داده شد، اتوموبیل‌ها از برندهای مختلف و از دهه های مختلف دور هم گرد آوری شده‌اند تا یاد دوران کلاسیک مسابقات ریسینگ از یادها فراموش نشوند. در بخش Time Trial نیز بازیکن باید رکورد دنیا را بشکند. اگر به اینترنت متصل نباشید باید در حالت آفلاین رکورد شکنی کنید، اما در حالت آنلاین باید بروزترین رکورد دنیا را در کلاس‌های مختلف بشکنید. یکی دیگر از مودهای بازی Championship یا بخش قهرمانی است که یکی از بنیان‌های اصلی هر بازی ریسینگ بوده و در این عنوان نیز وجود دارد. این بخش به دو قسمت Championship  و Invitational Events تقسیم می‌شود که در بخش اول تلاش برای قهرمانی دنیاست و در بخش دوم باید رقابتی را به صورت رندوم با انواع و اقسام ماشین‌ها و پیست‌های مختلف انجام بدهید. ( چیزی شبیه به بخش Challenge در دیگر عناوین روز دنیا)، آخرین قسمت نیزCareer است که قبل‌تر به صورت مفصل در رابطه با آن صحبت کردیم.

جدا از مودهای قابل بازی، گیم‌پلی اصلی بازی از پایه خوبی برخوردار است به طوری که می‌توانید تقریبا تمام قسمت‌های مختلف ماشین مانند موتور، گیربکس، میزان سطح روغن، میزان مقاومت ماشین در برابر اجسام خارجی، میزان تنظیم بادهای لاستیک‌ها و… را شخصی سازی کنید. جالب‌ترین حالت بازی این است که اگر بازیکن مبتدی هستید تمام این شخصی‌سازی‌ها به صورت اتوماتیک انجام می‌شود، اما اگر فراتر از یک ریسینگ باز معمولی هستید، هر لحظه باید به فکر تمام اجزای ماشین باشید. از زمان جابه‌جایی لاستیک در هوای بارانی تا عوض کردن سیستم ترمز و… که حس یک راننده حرفه‌ای را به شما القا خواهد کرد. سیستم هندلینگ اتوموبیل‌ها هم بسیار عالی است و نحوه چرخش و رانندگی در لحظاتی که از پیست خارج می‌شوید، به صورت بسیار حرفه‌ای بازسازی شده است. در مجموع باید گفت نحوه رانندگی شما بستگی زیادی به میزان مهارت شما دارد. اگر شخصی حرفه‌ای باشید نه خبری از ترمز اتوماتیک در پیچ‌ها است و نه خبری از فلش‌های راهنما که شما را از موانع جلو آگاه سازد که این امر می‌تواند برای کسانی که به سبک شبیه‌ساز علاقه‌مند هستند، بسیار جذاب باشد. یکی از ایرادات بازی هوش‌مصنوعی رقباست که در برخی موارد مناسب عمل نکرده و ممکن است باعث بروز تصادفات ناخواسته شود که گاهی از لذت مسابقات می‌کاهد.

F1 2018

Codemaster INC از یک موتور گرافیکی اختصاصی بهره‌مند است که Ego Game Technology Engine نام دارد و به اختصار Ego نامیده می‌شود و نسخه اصلاح شده موتور گرافیکی NGE ( Neon Game Engine) است که پیش‌تر در بازی Colin McRea: Dirt استفاده شده بود. هسته متمرکز موتور Ego در واقع برای جزئیات تخریب و فیزیک اجسام در بازی‌های شرکت کدمستر استفاده می‌شود که عملکرد آن بسیار  تخصصی‌تر از موتورهای گرافیکی استودیوهای دیگر در این زمینه است و این بازی از نظر شبیه سازی تخریب و فیزیک، یکی از بهترین ریسینگ‌های ساخته شده در چند سال اخیر به شمار می‌آید، هر چند تخریب‌پذیری از نظر ظاهری خوب عمل نکرده و به همین دلیل ارزش کار سازنده در طراحی سیستم تخریب‌پذیری ممکن است چندان به چشم نیاید. گرافیک بصری بازی بسیار خوب بوده اما عالی و بدون ایراد نیست. کیفیت کم تکسچرها در بعضی از صحنه‌های «میان‌پرده» آزاردهنده است و نمی‌توان آن را هضم کرد، ولی در نگاه کلی گرافیک بازی در خور یک بازی نسل هشتمی است و بازیکن به راحتی می‌تواند علاوه بر گیم‌پلی، از گرافیک بازی لذت هم ببرد. در عوض صداگذاری بازی در تمام بخش‌ها بسیار خوب است. صدای موتورهای مختلف و افکت‌های خروجی کیفیت بالایی دارند و صداپیشگان شخصیت‌ها نیز کار خود را به خوبی انجام داده‌اند. یکی از ایرادات بخش تکنیکی، افت فریم‌ به خصوص در بخش آنلاین است که با وجود کم ‌تعداد بودن، می‌تواند بر تجربه مسابقات تاثیر منفی بگذارد.

F1 2018

در نهایت باید گفت بازی F1 2018 بسیار هوشمندانه عمل کرده و علاقه‌مندان به سبک ریسینگ کاملا از بازی کردن این عنوان لذت خواهند برد. برخی مشکلاتی جزئی در بازی وجود دارد که چندان بر روی عملکرد بازیکن تاثیر نخواهند گذاشت، هر چند هوش‌مصنوعی ممکن است گاهی برای شما مشکل آفرین شود. با این وجود اگر از طرفداران بازی‌های ریسینگ هستید به شدت این عنوان را برای شما پیشنهاد می‌کنیم.

نقد و بررسی بازی F1 2018 بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وبسایت بازیسنتر نوشته شده است.

مجموع امتیاز - 8.5

8.5

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
گرافیک بسیار خوب
گیم پلی روان
بخش داستانی مناسب
تنوع اتوموبیل و پیست
نقاط ضعف:
برخی ایرادات هوش مصنوعی
افت فریم جزئی در بخش آنلاین

User Rating: 5 ( 1 votes)

علی جلیلی

عشق به نویسندگی تو سبک آزاد و بسیار خلاق... گهگداری فیلم و بازی چاشنی زندگیش میشه و موسیقی در کنار این‌ها زندگی رو براش شیرین می‌کنه. هدفش نوشتن مقالست و تنها کارش تو این زمینه نوشتن برای دیگرانه تا اونارو از همه چیز آگاه کنه. خیلی دوست داره مقالاتش رو به صورت آزاد بنویسه از هیچ انتقادی هم کوتاهی نمی‌کنه. بسیار جدی و گاهی هم سرشوخی رو یهو باز می‌کنه. تلاش می‌کنه که روزی یه آدم مهم توی این صنعت بشه تا بتونه به جامعه بازی‌های رایانه‌ای ایران کمک کنه. این بخشی کوچک از زندگی اونه...

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا