ایکس باکس وانبررسی

بررسی بازی No Man’s Sky | نسخه Xbox

دو سال قبل بود که عنوانی در سبک «Action-adventure Survival» و با المان‌های «Sci-Fi» برای کنسول PS4 و کامپیوترهای شخصی توسط استودیوی مستقل «Hello Games» منتشر شد. این بازی که «No Man’s Sky» نام داشت، با وجود تمام کاستی‌ها و حاشیه‌هایی که داشت، به سرعت مورد اقبال طیف وسیعی از مخاطبان قرار گرفت. حال و پس از عرضه چندین آپدیت بزرگ و اضافه شدن چند خط داستانی تازه به نسخه اولیه، سازندگان ضمن انتشار جدیدترین آپدیت بازی که تغییرات عظیمی را در قسمت‌های مختلف در بر دارد،‌ نسخه مخصوص Xbox One را نیز به همراه تمامی آپدیت‌های قبلی و همچنین جدیدترین ورژن این عنوان، یعنی «NEXT» را برای دارندگان این کنسول عرضه کرده‌اند. در ادامه و به دنبال انتشار نسخه Xbox One، در این مقاله به بررسی این آپدیت بزرگ، تغییرات اعمال شده و البته نحوه اجرای آن بر روی کنسول مایکروسافت خواهیم پرداخت.

فضانوردی تنها، روی یکی از میلیاردها سیاره‌ای که در جهانِ No Man’s Sky وجود دارند و با منابعی که به زودی رو به پایان است، خود را میان این بی‌شمار منظومه‌های هستیِ پهناور می‌یابد و تنها سفینه فضایی خراب شده اوست که امید به خارج شدن از این سیاره را در دلش زنده نگاه داشته است…

 width=

خط داستانی فوق، بخش اصلی آپدیت «Atlas Rises» است که پیش‌تر برای NMS عرضه شده بود و حالا از ابتدای کار در نسخه اکس‌باکس وان قابل بازی است. به طور کلی می‌توان خط داستانی «Atlas» یا همان «Artemis Path» را تنها بخشی دانست که NMS را از حالت «Open World» بودنِ صرف در می‌آورد. ماموریت‌های روتین و بعضاً چند هدفه، اهدافی هستند که برای پیش بردن این خط داستانی باید آن‌ها را انجام داد. در این میان ارتباط شخصیت اصلی با موجودات فضایی، تعامل با آن‌ها و انجام کارهایی مانند یادگیری زبانشان از دیگر بخش‌های تشکیل دهنده‌ داستان هستند. به طور کلی با تمامی موقعیت‌های نه چندان متنوعی که در این خط داستانی حضور دارند،‌ در نهایت محتوای این بخش چیزی در حدود ۲۰ تا ۳۰ ساعت از وقت مخاطبان را خواهد گرفت.

و اما مهم‌ترین رکن موجود در NMS و فلسفه وجودی چنین عنوانی به بخش اکتشافات، جستجو برای بقا و ارتقا اختصاص می‌یابد. محیط نامتناهی NMS، فضایی نامحدود را برایمان به ارمغان آورده و تجربه روبرو شدن با منطقه و اکوسیستمی تازه در هرکدام از سیاره‌هایی که به آن‌ها سفر می‌کنیم، جذابیت این ماجراجویی را دوچندان کرده است. در این بین مهم‌ترین نکته توجه به منابع است و با توجه به شرایط اقلیمی سیاره‌ها باید حواستان به جمع‌ آوری موارد ضروری در وقت مناسب باشد. برای مثال نیاز به اکسیژن برای منبع حیاتی، دی هیدروژن برای تولید سوخت فضاپیما و یا کربن و اکسید آهن برای شارژ کردن ابزار مورد استفاده نظیر لیزر و… از جمله مواردی هستند که باعث می‌شوند تا لازم باشد همیشه از این دست منابع را همراه خود یا در سفینه فضایی داشته باشید. در عین حال گاهی اوقات ممکن است یادتان برود منابع لازم برای توربوی موتور سفینه فضایی خود را جمع آوری کرده باشید که در این صورت به اجبار باید مسافت بسیار طولانی میان سیاره‌ها یا مقرهای فضایی را با موتور عادی خود و با صرف مدت زمان بسیار زیادی طی کنید!

 width=

بخش عمده‌‌ای از بازی به سیستم «Crafting» و امکانات آن معطوف می‌شود. لیست تقریباً بلند بالایی از انواع و اقسام مواردی که برای ساختشان به مواد و منابع ساده‌تر احتیاج خواهید داشت وجود دارد و همین باعث می‌شود تا زنجیره‌ای شکل گیرد تا برای مثال دستگاه «Refiner» (که در آپدیت NEXT به بازی اضافه شده است) به‌وسیله مواد مختلفی ساخته شود. به دلیل همین موضوع، برای ساخت ابزاری که برای یک بخش خاص نیازتان می‌شود، بعضاً باید چیزی در حدود یک ساعت را به گشت و گذار در محیط و اسکن کردن منابع طبیعی و گیاهی موجود در بازی بگذرانید که می‌تواند برای بسیاری از مخاطبان حوصله‌ سر بر و فاقد جذابیت خاصی باشد. گرچه برای کسانی که به گشت و گذار و اکتشافات علاقه‌دارند، حتی این بخش‌هایی که از نظر نگارنده تا حدودی طاقت‌فرسا بودند نیز می‌توانند قابل توجه باشند. البته پس از چندین به روز رسانی مختلف و تغییرات زیادی که در نوع به کارگیری این سیستم روی بازی پیاده شده است، به نظر نمی‌رسد هنوز هم اعضای Hello Games توانسته باشند به سیستم Crafting دلچسب و راحتی رسیده باشند. در کنار سیاره‌هایی که با پوشش‌های گیاهی مختلفی همراه هستند، سیاره‌هایی نیز حضور دارند که گونه‌های مختلفی از موجودات در آن‌ها هستند. البته نمی‌توان آن‌ها را به دید منابع مصرفی نگاه کرد اما به هر روی به خوبی می‌توانند در نقش گونه‌های متنوع موجود در NMS به ایفای نقش بپردازند. همچنین هرکدام از سیاره‌ها، علاوه بر وجود انواع حیات بر رویشان، دارای شرایط جوی متفاوتی نیز می‌شوند. برخی دارای گازهای سمی هستند و نمی‌توان مدت زیادی روی آن‌ها گشت و گذار کرد و برخی‌ها نیز شرایط متغیری مانند احتمال بروز انواع طوفان‌های مختلف در حین چرخش زمانی روی آن سیاره خاص دارند.دمحیط‌هایی که می‌توانید در آن‌ها به جستجو و اکتشاف بپردازید به غیر از سطح روی سیاره‌ها، شامل اعماق زیرین سیاره‌ها و داخل اقیانوس‌های متعددشان نیز می‌شود. این تنوع به حدی بالاست که حتی می‌توان به لایه‌های زیرین رفت، تونل‌های عمیقی را حفر کرد و تجهیزات مقر فضایی مورد نظر را در همان‌جا ساخت. این مقرها به عنوان پایگاه‌هایی شامل وسایل لازم برای اکتشافات بعدی و همچنین جایگاهی برای نگه‌داری تله‌پورت‌ برای دسترسی آسان و سریع میان سیاره‌های مختلف، قابل استفاده هستند.

 width=

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اضافه شده در آپدیت NEXT، وجود دوربین سوم شخص چه برای حالت گشت و گذار با پای پیاده و چه در استفاده از انواع وسایل نقلیه است. ویژگی که برای شخص نگارنده مهم‌ترین تغییر مثبت به حساب می‌آید. چرا که علاقه شخصی به بازی‌های سوم شخص و در عین حال دوری کردن از عناوینی که دارای دوربین اول شخص هستند خود به تنهایی کافی بود تا نبود چنین موردی به تجربه بازی ضربه بزند. البته برای کسانی که همچنان اعتقاد دارند حالت کلاسیک انتخاب درست‌تری برای این بازی است، می‌توانند از منوی تنظیمات سریع به راحتی حالت سوم شخص را با اول شخص تعویض کنند. برای پیشبرد روند NMS، قطعاً به پول موجود درون بازی احتیاج خواهید داشت. برای این کار می‌توان به مقرهای فضایی رفت و ضمن برقراری ارتباط با موجودات فضایی، در ازای کارهای مختلف از آن‌ها منابع، پول یا خدمات دیگر را دریافت کنید. البته سیستم خرید و فروش بزرگ‌تری نیز موجود است که کلیه منابع مورد استفاده در بازی قابل خرید و فروش هستند. همچنین می‌توان ماموریت‌های مختلفی را از قسمت تعیین شده در این پایگاه‌ها قبول کرد که با انجام برخی از آن‌ها، مقدار بسیار زیادی از واحد پولی را بدست خواهید آورد. برخی از این ماموریت‌ها چند هدف گوناگون را همزمان دنبال می‌کنند و به نسبت طولانی‌تر هستند، البته باید توجه داشت که برای اینکه پول بیشتری به جیب بزنید باید وقت و انرژی بیشتری را نیز هزینه کنید!

بخش دیگری از گیم‌پلی نیز به مبارزه پرداخته شده است. گرچه که در ابتدا برای مبارزه از همان لیزر حفاری استفاده می‌شود و در ادامه اسلحه‌های دیگر نیز قابل ساخت و استفاده است، اما حقیقتاً No Man’s Sky برای مبارزات تفنگی ساخته نشده است. چه در بخش‌هایی که با پای پیاده هستیم و چه در نبردهای فضایی و با فضاپیما، مبارزات بخش ضعیفی از بازی را به تصویر می‌کشند. و البته نباید از ضعف بزرگ دوربین سوم شخص در این حالت به راحتی گذشت و باید اعتراف کرد دوربین اول شخص برای انجام چنین ماموریت‌هایی مناسب‌تر است. در این بین گزینه‌ای برای حمله‌های از راه نزدیک یا Melee نیز گنجانده شده که حقیقتاً کاربری در طول بازی ندارد! بزرگ‌ترین ویژگی اضافه شده به No Man’s Sky در روند گیم‌پلی، اضافه شدن بخش چند نفره آنلاین به بازی است. در هنگام شروع بازی می‌توانید همانند نسخه قدیمی به تنهایی به جستجو و اکتشاف بپردازید یا به همراه دوستان خود یا افراد دیگر وارد بخش آنلاین شده و تجربه‌ای چند نفره را آغاز کنید. در حالی که تجربه آنلاین NMS به همراه دوستان (که تا چهار نفر به صورت همزمان قابل اجرا است) و انجام ماموریت‌های گوناگون و گشت و گذار در سیاره‌ها به صورت گروهی لذت بخش و جذاب است، اما اضافه شدن به صورت رندوم به بقیه بازی‌کنندگان عذاب‌آور و ناراحت‌کننده‌ است. چرا که به دلیل ضعف سرورهای بازی، اغلب پس از مدتی از بازی به بیرون پرت می‌شوید و به دلیل نبود سیستم ذخیره در میان مراحل و ماموریت‌ها، احتمالاً مجبور خواهید شد بسیاری از کارها را دوباره از نو انجام دهید.

 width=

شاید مهم‌ترین تغییر NMS در آپدیت جدید و البته نسخه عرضه شده برای اکس‌باکس وان در مقایسه با بازی منتشر شده در ۲ سال گذشته را باید جلوه‌های بصری دانست. تغییرات در این قسمت به قدری وسیع است که می‌توان آن را نه به چشم یک به روز رسانی عظیم، که به عنوان نسخه جدیدی از بازی نگاه کرد. قسمتی برای شخصی‌سازی کاراکتر در بازی گنجانده شده که تا حد خوبی می‌توان از آن برای تغییر ظاهر شخصیت‌ها استفاده کرد، سیستم انیمیشن‌های بازی به کلی تغییر یافته و حتی NPCها دارای انیمیشن‌های تازه‌ای هستند، بافت‌ها و مدل‌ها از نو بازسازی شده‌اند و به هیچ‌وجه با نسخه عرضه شده در سال ۲۰۱۶ قابل قیاس نیستند و البته در هنگام بازی کردن، گرافیک هنری بی‌نظیری خصوصاً روی سیاره‌های مختلف شکل می‌گیرد. احتمالاً در طول گشت و گذار در سیاره‌های NMS، بارها به Photo Mode خواهید رفت تا صحنه‌های زیبایی که در حال رقم خوردن هستند را ثبت کنید. در عین زیبایی بخش هنری اما، گرافیک تکنیکی همچنان ضعیف است، تکسچرها بسیار دیرلود می‌شوند و متاسفانه نرخ فریم در موارد متعددی به شدت پایین می‌آید. به این موارد باگ‌های ریز و درشت گرافیکی را نیز اضافه کنید تا قسمت تکنیکی بیش از پیش ضعف‌های خود را نشان دهد. در حالی که NMS صداگذاری خاصی ندارد و جوِ اتمسفریک آن ایجاب می‌کند تا در محیط‌های فضایی آرامش حکم‌فرما باشد، موسیقی‌های استفاده شده در موقعیت‌های مختلفی که مخاطبان با آن‌ها روبرو می‌شوند معرکه است. موسیقی درست و به جا باعث می‌شود تا تجربه جستجو و اکتشاف روی سیاره‌ها امری لذت‌بخش باشد و البته حال و هوای Sci-Fi خوبی را نیز به بازی‌کنندگان القا کند.

با وجود گذشت دو سال از عرضه اولیه No Man’s Sky، اضافه شدن محتوای بسیار زیاد همچون آپدیت‌هایی برای بخش آنلاین با قابلیت شخصی‌سازی‌ بسیار زیاد، ویژگی‌های متنوع‌تر برای قسمت‌های Crafting و البته ماموریت‌های تازه و جالب، همگی سبب می‌شوند تا علی‌رغم وجود ضعف‌های کوچک و بزرگ در قسمت‌های مختلف، NMS را به دید عنوانی با ارزش بازی بسیار بالا بیابیم که محیط بسیار بزرگ آن، به راحتی بتواند ده‌ها ساعت از وقتمان را به گشت و گذار در سیاره‌ها و کهکشان‌های موجود در آن اختصاص دهد.

نقد و بررسی بازی No Man’s Sky بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وبسایت بازی‌سنتر نوشته شده است.

مجموع امتیاز - 7.5

7.5

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
اضافه شدن دوربین سوم شخص
بخش آنلاین چند نفره
گرافیک هنری عالی
نقاط ضعف:
بخش مبارزات کم عمق
سرورهای آنلاین ضعیف هستند
مشکلات تکنیکی گرافیکی

User Rating: 4.8 ( 2 votes)

فرنود

عضو هیئت تحریریه بازی‌سنتر از سال ۸۹

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا