بررسیکامپیوتر

نقد و بررسی Minit

همان طور که می‌دانيد این روزها شرکت‌ «Devolver Digital» توانسته به یکی از قطب‌های حمایت از عناوین مستقل و یا به اصطلاح ایندی تبدیل شود و حسابی بازار این عناوین نسبت به گذشته، داغ شده است. در این روزها تقریبا به وفور می توانیم عناوینی را بیابیم که قصد زنده کردن خاطره های ما را دارند؛ هر چه نباشد عناوین قدیمی خاطره‌های شیرین ما را ساخته‌اند و بازی با خاطرات بدون شک ایده جالبی به نظر می رسد. امر واضح در این قضیه این است که هر چند قدیمی‌ترها از این عناوین لذت می‌برند و حس نوستالژیک نسبت به آنها دارند، در مقابل گیمرهای امروزی صنعت گیم هستند که تا حدودی توانایی ارتباط برقرار کردن با آن‌ها را ندارند؛ صد البته با وجود یک سری المان‌های خاص و نوآوری‌های جالب، می‌توان به نتیجه‌ی جالب توجه‌ای دست پیدا کرد که حتی نظر مخاطب امروزی را هم جلب کرد و عنوان مورد نظر از یک ادای دین صرف، فراتر رود. عنوان «Minit» که توسط چهار نفر ساخته شده است، جز دسته عناوینی است که ما را به روزگار گذشته می‌برد و ادای دینی به عناوین گذشته است؛ این عنوان سعی دارد تجربه لذت بخشی را ارائه کند، اما تا چه اندازه موفق بوده است؟ آیا این عنوان توانسته از یک ادای دین صرف عبور کند و لحظات سرگرم‌کننده‌ای رقم بزند یا در همان اندازه مانده و از آن فراتر نرفته است؟ با بازی سنتر همراه باشید تا از پاسخ این سوالات آگاه شوید.

 width=

از همان بدو ورود به عنوان Minit، با منوی آن روبرو می شوید؛ منویی ساده با فونت‌های پیکسلی که به شما یاد آور می‌شوند این عنوان قرار است خاطرات گذشته شما را زنده کند. بازی بدون هیچ مقدمه‌ای در خانه کوچکی آغاز می‌شود و کنترل موجود جالب و بامزه‌ای را به شما می‌سپارد. از همان آغاز به فکر این می‌افتید که آیا این عنوان قرار است داستان درگیر کننده‌ای را روایت کند؟ معمولا یکی از راه‌های شخصیت‌پردازی توجه به ویژگی خاص کاراکتر است که می‌تواند در رفتار و یا ظاهر کاراکتر بروز پیدا کند، متاسفانه بازی چندان در زمینه داستان درخشان نیست و اگر چه کاراکترهای جالب و عجیب و غریبی دارد، اما پتانسیل آن‌ها به صورت کامل استفاده نمی‌شود. کاراکتر اصلی بازی که از همان اول دوست داشتنی به نظر می‌رسد و طراحی خوبی دارد، چندان پرداخت مناسبی ندارد و نمی‌تواند احساسات خاصی را در شما برانگیزد؛ نه چندان از گذشته و ویژگی‌های آن خواهیم فهمید و نه برایتان مهم است که چه سرنوشتی داشته باشد! در بازی از طریق بقیه کاراکترها خواهیم فهمید که چه هدفی داریم و نکته مثبت در همین کاراکترهای بامزه و عجیب و غریب است؛ شاید سازندگان در بخش داستان خواسته‌اند شبیه به اکثر عناوین نسل‌های گذشته عمل نمایند که داستان در آن‌ها چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفت، اگر این موضوع در گذشته عیب چندان خاصی محسوب نمی‌شد، اما برای عنوانی که در سال 2018 منتشر می‌شود و وقتی که استانداردهای گیم نسبت به آن سال‌ها تغییر زیادی کرده‌اند، نمی‌توان از کنار این نکته به سادگی گذشت. دنیای عنوان Minit پتانسیل این را دارد که شخصیت پردازی بهتری داشته باشد و بتواند برای کاراکتر بامزه اصلی آن شخصیت پردازی بهتری تدارک ببیند؛ اما شاید این مورد تحت تاثیر کوتاهی مدت زمان گیم پلی بازی، قرار گرفته باشد.

 width=یکی از ویژگی‌های خوب بازی، همین کاراکترهای بامزه و عجیب و غریب است

بازی از همان ابتدا احساس ناشناخته‌ای نسبت به دنیای آن به شما ارائه می‌کند، اما رفته رفته وقتی که با مکانیزم‌های گیم پلی آشنا شدید، Minit شروع به نشان دادن ویژگی‌های مثبت خود می‌کند و شما را به درون چاله‌ نوستالژی می‌کشاند! این عنوان که یک ادونچر کوتاه محسوب می شود، از ابتدا با یک محدودیت 60 ثانیه‌ای عجیب شروع می شود که تا حدودی با داستان بازی ارتباط دارد؛ بدین صورت که با تمام شدن این مدت زمان، شما خواهید مرد و بازی از آخرین خانه‌اي که Minit در آن‌جا ذخیره شده، آغاز خواهد شد. این مکانیزم از همان ابتدا به دلیل آشنا نبودن شما با دنیای بازی، ممکن است پیمودن چند باره مسیر از خانه تا نقطه‌های مختلف را روبرو شما قرار می‌دهد (هر چند این مسیرها چندان طولانی نیستند)، ولی پس از مدتی وقت دادن به این مکانیزم، شما کم کم نقطه‌های چک پوینت را پیدا خواهید کرد و بازی هم قابلیت‌های تازه‌ای در اختیار شما قرار می‌دهد، مثل جابجایی سریع بین یک سری از چک پوینت‌ها و به مرور با این مکانیزم کنار خواهید آمد. این محدودیت 60 ثانیه‌ای، اگر چه در راستای جذابیت بخشیدن به گیم پلی و دقت بیشتر گیمر پیاده سازی شده است، اما تاثیر آن بر طولانی‌تر شدن گیم پلی بازی را نمی‌توان نادیده گرفت. با گذشت زمان و در صورت به دست آوردن یک سری قابلیت‌ها، به سرعت می‌توانید بین نقاط چک پوینت جابه‌جا شوید و هر چه جلوتر روید محدودیت را چندان نخواهید کرد. حرف از تجهیزات شد، در همان ابتدا با کمی جستجو، یک شمشیر که اسلحه اصلی بازی است را پیدا خواهید کرد. تا جایی که نگارنده به تجربه این عنوان پرداخت، تنها اسلحه همین شمشیر بوده که لزوما نکته منفی محسوب نمی‌شود؛ زیرا بازی آن‌قدر طولانی نیست که بخواهد استفاده از فقط یک اسلحه در آن تکراری به نظر بیاید، از طرفی در کنار مبارزه، یک سری معما هم وجود دارد که به حل آن‌ها می‌پردازید، هر چند معماها چالش خاصی را پيش‌ روی شما قرار نمی‌دهند و با توجه به گفته‌های دیگر کاراکترها، به راحتی می‌توان این معماها حل کرد. بازی برای این‌که بتواند تازگی خود را حفظ کند، بعد از مدتی قابلیت‌های جدیدی به شما می‌دهد که هم از نظر تعداد، در سطح خوبی قرار دارند و هم کارآمد طراحی شده‌اند؛ نکته جالب در این بخش، لول دیزاین پیوسته بازی است که با به دست آوردن قابلیت‌های جدید، می‌توان به نقاطی که قبلا نمی‌توانستید از آن‌ها عبور کنید برسید، یا مثلا از راه جدیدی به چک پوینت و نقاط دیگر، باز گردید. بازی در طول گیم پلی کوتاهی که دارد، تنوع خود را از طریق کاراکترهای متفاوت و کارهایی که از شما می‌خواهند انجام دهید، حفظ می‌کند. در Minit ماموریت‌های جانبی نیز وجود دارد که در ازای انجام آن‌ها، پاداش دریافت می‌کنید و این پاداش‌ها در روند اصلی بازی به شما کمک خواهند کرد. وقتی که بازی را به پایان رساندید، قابلیت New Game + به بازی اضافه می‌شود که می‌توانید بازی را دوباره با شرایط دشوارتر به پایان برسانید، هر چند در مجموع باید گفت بازی محتوای زیادی برای قانع کردن شما برای دوباره به اتمام رساندن، ارائه نمی‌کند.

 width=این هتل نقش مهمی در بازی ایفا می‌کند و صد البته مشتری‌های بامزه‌ای نیز دارد

تاثیر موسیقی بر عناوین گذشته و جدید را نمی‌توان نادیده گرفت، لحظه به لحظه حضور شما در عناوین مختلف و لذت بردن از آن‌ها، گره کوری با موسیقی خورده است. موسیقی در این عنوان یکی از بخش‌های خوب بازی را تشکیل می‌دهد، در لوکیشن‌های مختلف، موسیقی‌های متفاوتی می‌شنوید که از لحاظ کیفی خوب هستند که شاید یکی از جالب‌ترین محیط‌های بازی از نظر موسیقی، بخش ساحلی باشد؛ ترکیب صدای موج‌ها با یک موسیقی آرامش‌بخش و ضرب آهنگ آرام و صدای دلنشین پرندگان، معجونی گوش نواز در این محیط درست می‌کند. کاراکترهای متفاوت هم با این‌که دیالوگ‌های آن‌ها نوشتاری است، اما اصوات نامشخصی از آن‌ها شنیده می‌شود که بامزه بودن آن‌ها را بیشتر می‌کند.

 width=گرافیک بازی کاملا نوستالژیک است و مسلما از طراحی خوب محیط‌ها و کاراکترها نیز نباید غافل شد

در مبحث گرافیک بازی یک نوستالژی به تمام معناست! این سبک گرافیک سیاه و سفید شاید چندان نتواند مخاطب امروزی صنعت گیم را جلب کند، اما برای قدیمی‌ترها که یک خاطره بازی خیلی خوب محسوب می‌شود. این‌ مدل گرافیک سیاه و سفید معمولا در ذهن مخاطب به او یادآوری می‌کند که بعد از گذشت مدتی تجربه بصری بازی ملال‌آور خواهد ‌‌شد، در Minit خوشبختانه این گونه نیست و بازی هم از نظر طراحی‌های محیط‌ها متفاوت است و هم آن‌قدر طولانی نیست که بخواهد خسته‌کننده شود. طراحی کاراکترها در Minit جالب است و این کاراکترها عجیب و غریب و متفاوت هستند. در این عنوان اگر چه مدل‌ها به صورت پیکسلی هستند، اما انیمیشن‌های استفاده‌شده برای آن‌ها از لحاظ کیفی در سطح خوبی قرار دارند.

در نهایت باید گفت در اولین برخورد با Minit، بلافاصله به یاد عناوین قدیمی خواهید افتاد و بخش‌های مختلف این بازی یادآور عناوین سال‌های گذشته هستند که صد البته این عنوان ویژگی‌های مخصوص خود را نیز دارد. هر چند Minit بازی بی نقصی نیست و ممکن است گیمرهای امروزی چندان نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، اما در زنده کردن خاطرات گذشته گیمرهای قدیمی، وظیفه خود را خوب انجام می‌دهد.

نقد و بررسی بازی Minit بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وبسایت بازی‌سنتر نوشته شده است.

مجموع امتیاز - 6

6

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
تجربه این بازی یادآور عناوین گذشته است
کاراکترهای متفاوت و عجیب و غریب
موسیقی و صداگذاری خوب و گرافیک نوستالژیک
نقاط ضعف:
مدت زمان کوتاه گیم پلی و ارزش تکرار کم
داستان و شخصیت پردازی نه چندان قوی

User Rating: Be the first one !

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا