ایکس باکس وانبررسی

نقد و بررسی Sea of Thieves

در یک شب طوفانی و تاریک، کشتی بزرگی را روبروی خود می‌بینید و به سمت آن می‌روید، یکی از افراد در حال پر کردن توپ‌هاست و دیگری بادبان را تنظیم می‌کند، از سویی دیگر باران به شدت می‌بارد و طوفان کشتی را در بر گرفته و آن را بر روی امواج به حرکت در می‌آورد. با شلیک اولین گلوله‌ها باید به سرعت به سمت طبقه پایین کشتی رفته تا از سوراخ شدن آن جلوگیری کنید، صدای غرش توپ‌ یک لحظه نیز قطع نشده و نمی‌دانید در آن بالا چه اتفاقی در حال وقوع است. ناگهان غریبه‌ای را پشت سر خود احساس می‌کنید، به سرعت روی خود را برگردانده و اسلحه‌تان را به سمت او می‌گیرید و ..! بگذارید کمی به عقب برگردیم، جایی که چند سال قبل، «Rare» پس از مدت‌ها اولین بازی غیر کینکتی خود را به نمایش در آورد. «Sea of Thieves»، عنوانی بود که در اولین نمایش نشان داد با دیگر بازی‌های Rare تفاوت بسیاری دارد، یک بازی آنلاین و تیم محور که قرار است شما را در نقش دزدان دریایی قرار داده تا به کمک دوستانتان، گنج‌ها را یافته و کشتی‌های دشمن را شکار کنید. حال این بازی چند سال پس از معرفی عرضه شده و باید دید تا چه حد توانسته ایده‌های خود را عملی کرده و انتظارات بازیکنان را برآورده نماید.

 width=

با وارد شدن به دنیای بازی، متوجه می‌شوید که در ابتدا هیچ راهنما یا هدفی وجود ندارد و ممکن است در دقایق اولیه حتی ندانید دقیقا چه کاری باید انجام دهید. البته SoT امکاناتی به شما می‌دهد که به کمک آن بتوانید راه و مسیر خود را پیدا کنید، ولی وظیفه لذت بردن از بازی به عهده خودتان است! بگذارید در همین ابتدا تکلیف خود با این عنوان را مشخص کنیم، اگر می‌خواهید به صورت تک‌نفره به انجام آن بپردازید توصیه می‌کنم دور آن را خط بکشید چون نه تنها لذتی نخواهید برد بلکه به دلایلی که به شرح آن‌ها خواهم پرداخت، انجام بازی به صورت تک‌نفره به کاری خسته کننده و عذاب آور تبدیل شده و حالت تک‌نفره فقط برای چند ساعت اول و یاد گرفتن مفاهیم اولیه بازی توصیه می‌شود. اساس بازی بر مبنای کار تیمی بوده و حداقل باید یک هم‌تیمی دیگر داشته باشید تا SoT جذابیت خود را به شما نشان دهد. هدف اصلی در بازی انجام ماموریت‌هایی بوده که توسط سه کمپانی مختلف قابل دریافت است و برای انجام آن‌ها باید به جزیره‌های خاصی رفته و پس از آن جهت تکمیل ماموریت، دوباره به مامور همان کمپانی مراجعه کنید تا پاداش خود را دریافت نمایید. در ابتدا یک نقشه گنج خریداری کرده و سوار بر کشتی به سمت جزیره گنج حرکت می‌کنیم. یک تیم چهار نفره با یک کشتی بزرگ که افراد آن به کمک هدست با یکدیگر در ارتباط هستند، ایده‌آل ترین حالت ممکن برای انجام SoT خواهد بود.

به لطف سرویس «Game Pass» و قابلیت انجام بازی با هزینه‌ای اندک، بخش عمده‌ای از ساعاتی که صرف این بازی نمودم را در کنار سه نفر از دوستان خود بوده و به همین دلیل هماهنگی و کار تیمی را در بهترین حالت تجربه کردم. مکانیزم حرکت کشتی یکی از بهترین‌ بخش‌های بازی است و هر عملی مانند بالا کشیدن لنگر، بالا و پایین کردن بادبان، تنظیم زاویه بادبان در جهت باد و پر کردن توپ به صورت جداگانه صورت پذیرفته و برای رسیدن به بالاترین سرعت ممکن و دادن مانور بر روی دریا، هر یک از افراد گروه باید وظیفه‌ای را بر عهده بگیرند و ارتباط برقرار کردن بین آن‌ها برای بهتر شدن شرایط بازی، ضروری است. البته سازنده سعی کرده برای اشخاصی که علاقه‌ای به صحبت کردن ندارند، به کمک متن‌های از پیش آماده شده مانند «لنگر را بکشید» یا «به سمت جنوب شرقی حرکت کنید»، این نقص را جبران کند که خوش‌بختانه این رویکرد تا حدی زیادی جوابگو بوده و به جز در موارد بسیار بحرانی مانند آن‌چه در اولین کلمات نقد به آن اشاره شد، متن جایگزین صحبت می‌شود، هر چند فقط از نظر تکنیکی کار خود را به خوبی انجام می‌دهد و از نظر فضاسازی و بیان احساسات، نمی‌تواند به اندازه صحبت کردن میان چند هم‌تیمی، جالب توجه عمل کند. همان‌گونه که متوجه شدید بازی داستان ندارد و وظیفه روایت داستان بر عهده خود بازیکن است! شاید این قضیه در ابتدا خنده‌دار به نظر بیاید ولی بعد از چند ساعت بازی کردن با دیگر دوستان خود، متوجه می‌شوید بازی به اندازه کافی ابزار لازم برای روایت داستان را تدارک دیده و این شما هستید که در نقش راوی داستان، باید بتوانید خود را سرگرم نمایید. هر چند ممکن است برخی بازیکنان به دلایل مختلف از جمله علاقه نداشتن به صحبت کردن یا شنیدن صحبت دیگران، نتوانند با این موضوع کنار آمده و این شیوه روایت را نمی‌توان به طور قطعی یه نکته مثبت یا ایده کارآمد به حساب آورد.

دریا بخشی بزرگی از محیط SoT را تشکیل می‌دهد که Rare در طراحی آن تمام هنر خود را به کار برده است. ظاهر آب و حرکت امواج به حدی زیباست که به راحتی می‌توان آن را بهترین دریایی دانست که تاکنون در یک بازی ویدئویی ساخته شده است. حرکت کشتی بر روی امواج در شرایط آب و هوایی مختلف عالی طراحی شده و با توجه به فیزیک بسیار خوب آب، کشتی با توجه به وضعیت دریا واکنش نشان داده و بر روی امواج به حرکت در می‌آید. حال ترکیب این موضوع با نورپردازی هنرمندانه، چنان صحنه‌های وصف ناپذیری را به وجود می‌آورد که گاهی بر روی کشتی ایستاده و از دیدن این مناظر لذت خواهید برد. پیش از این به مکانیزم حرکت کشتی اشاره شد، برای یافتن جزیره مورد نظر نیز باید از نقشه‌‌ای که در داخل کشتی قرار دارد استفاده کرده و به کمک جهت‌های قطب نما، شخصی که پشت سکان قرار دارد را از جهت مورد نظر مطلع سازید. در صورت برخورد به صخره‌ها یا شلیک توپ از سایر کشتی‌ها نیز باید به طبقه پایینی کشتی رفته و به کمک چوب، کشتی را تعمیر کرده و نیز آب جمع شده را تخلیه نمایید. این موارد از جمله نکاتی هستند که موجب می‌شود انجام بازی به صورت تک‌نفره بعد از مدتی بسیار سخت و خسته‌کننده دنبال شود. تصور کنید برای رفتن به یک جزیره مدام باید بین نقشه و سکان در حال حرکت باشید و در این حین در صورت آسیب دیدن کشتی، باید تعمیر آن را نیز در نظر بگیرید که تمام این‌ها در کنار هم، حرکت دادن کشتی که از جذاب‌ترین بخش‌های بازی است را به یکی از کسل‌کننده‌ترین قسمت‌ها تبدیل می‌کند.

 width=

در ابتدا ما ماموریتی جهت یافتن گنج دریافت کردیم و حال با یافتن جزیره مورد نظر به آن وارد می‌شویم. نقشه‌های گنج به دو دسته تقسیم می‌شوند، یک نمونه به وسیله‌ علامتی بر روی نقشه مشخص شده و نمونه دیگر نیز به کمک متن و معما، شما را به هدف می‌رساند. یافتن جواب این معماها از بخش‌های جالب بازی است و برخی از آن‌ها که در جزیره‌های بزرگ جریان دارد بسیار سخت بوده و حل کردنشان به زمان زیادی نیاز دارد. به جز یافتن گنج دو گونه دیگر ماموریت نیز وجود دارد، یکی مبارزه با دشمنان و به غنیمت گرفتن سر آن‌ها و دیگری یافتن نوعی خاص از حیوانات. هر چقدر ماموریت‌های یافتن گنج و مبارزات جذاب هستند، مراحل یافتن حیوانات از همان ابتدا خسته‌کننده به نظر می‌آید و به صورت کلی کمبود تنوع در ماموریت‌ها یکی از ایرادات اصلی این عنوان است و بعد از چندین ساعت روند آن تکراری خواهد شد. هر چند در بازی بخش‌های دیگری نیز به جز ماموریت‌ها برای سرگرم شدن در نظر گرفته شده ولی نمی‌توان نقص و کمبود تنوع در سیستم کلی ماموریت‌ها را نادیده گرفت، به خصوص با توجه به قیمت گذاری بازی که برای یک عنوان 60 دلاری انتظار داشتن محتوای بسیار بیشتری می‌رود.

جزیره‌ها عموما طراحی زیبایی دارند و خصوصا آن دسته از جزایر بزرگ‌تر کاملا هنرمندانه طراحی شده و پر هستند از جزییات و نقش و نگارهای خاص بر روی دیوارها و راه‌های مخفی و دالان‌های تنگ و تاریک، که حس و حال غریبی را در شما به وجود می‌آورند. طراحی جزایر یکی از مواردی است که به داستان سرایی بازی کمک می‌کند و ترکیب این قضیه به همراه موسیقی گوش‌نواز، در برخی موارد چنان اتمسفر گیرایی به وجود می‌آورد که اگر مبارزه با دشمنان به آن اضافه شود، لحظات فوق‌العاده نابی برایتان به ارمغان خواهد ‌آورد. دشمنان اصلی بازی اسکلت‌ها هستند که در نگاه اول شبیه به یکدیگر بوده ولی به صورت کلی در دسته‌های مختلفی قرار دارند، گروهی با سلاح گرم یا سرد به شما حمله می‌کنند و برخی نیز قابلیت‌های ویژه‌ای دارند که مبارزه با آن‌ها را سخت‌تر خواهد کرد. مثلا دسته‌ای از آن‌ها اگر در درون آب باشند یا باران بر سرشان ببارد، خط سلامتی‌شان پر شده و باید آن‌ها را آب دور نگه داشت، گونه‌ای دیگر در تاریکی صدمه نمی‌بینند و اگر در طول شب با آن‌ها روبرو شوید یکی از افراد گروه باید به کمک چراغ سپر دفاعی‌شان را از بین برده و دیگران به او صدمه بزنند. حتی برخی از اسکلت‌ها ممکن است پس از خوردن چند ضربه از دست شما فرار کنند و با یافتن موز، که جهت بهبود سلامتی کاربرد دارد، خود را درمان کرده و دوباره به مصاف شما بیایند! برای مبارزه با دشمنان شمشیر و چند نمونه اسلحه گرم وجود دارد که استفاده از سلاح گرم محدودیت داشته و پس از چند شلیک باید به دنبال گلوله برای آن بگردید که این امر مبارزات بازی را به امری نسبتا سخت تبدیل کرده و در سطح‌های بالاتر و مبارزه با کاپیتان‌ها، چالش بیشتری را تجربه خواهید کرد. یکی از نکات جالب بازی نداشتن نشانه هدف گیری برای سلاح گرم است که این قضیه در کنار محدودیت مهمات موجب می‌شود هر کدام از تیرهای خود را با نهایت دقت به سمت هدف روانه کنید.

 width=

انجام ماموریت‌ها و مبارزه با دشمنان کنترل شده با هوش مصنوعی تنها قسمت‌های SoT نیستند و بخشی دیگری از بازی با تعامل با دیگر بازیکنان واقعی می‌گذرد. از واژه تعامل استفاده کردم بدین سبب که هیچ اجباری به درگیری و جدال با دیگر کشتی‌ها ندارید و این‌که بخواهید چگونه با آن‌ها برخورد کنید بستگی به نحوه بازی کردن شما و افراد کشتی رقیب دارد. در دریا یا خشکی شما ممکن است با دیگر بازیکنان روبرو شوید، SoT برای مبارزات دریایی امکانات خوبی را تدارک دیده و نبرد دو کشتی بزرگ بر روی آب بسیار هیجان‌انگیز و تاکتیکی دنبال می‌شود. برای پیروزی در مبارزه، سرعت عمل بسیار حیاتی است و عموما تیمی می‌تواند کشتی رقیب را غرق سازد که توان بالایی در مانور دریایی و تعیین جهت صحیح برای چرخش کشتی به دور حریف داشته باشد. علاوه بر این شلیک توپ نیز مهم بوده و با توجه به قدرت بالای اثر توپ بر روی کشتی دشمن، شلیک صحیح آن جهت سوراخ نمودن کشتی و سپس ورود به آن برای جلوگیری از تعمیر، بهترین راه برای غرق کردن کشتی‌هاست. با توجه به روش‌های مختلفی که می‌توان برای مبارزات دریایی در نظر گرفت، این بخش از جذابیت بالایی برخوردار است و گاهی پیش می‌آید که هر دو کشتی پس از نبرد در اعماق دریا غرق شده‌اند! در مورد تعامل صحبت شد،

شما اجباری به مبارزه با دیگر بازیکنان نداشته و به کمک ارتباط با آن‌ها از طریق هدست یا رابطه غیر کلامی که Rare تدارک دیده، نه تنها لازم نیست با دیگران درگیر شوید بلکه حتی در برخی موارد قادرید به کمک آن‌ها ماموریت‌های سخت‌تر را پیش ببرید. برای مثال یکی از فعالیت‌های مهم در بازی، حمله به قلعه اسکلت‌ها و تصاحب گنج آن‌هاست. این بخش که به وسیله یک اسکلت بزرگ در تصویر مشخص می‌شود، به وسیله تمام کشتی‌های حاضر در محیط قابل مشاهده است و اولین کشتی که بتواند خود را به جزیره نمایش داده شده برساند، پس از سپری کردن نبردی طولانی با اسکلت‌ها، صاحب گنج قابل توجهی خواهد شد. اما این فقط بخش ساده ماجراست، با توجه به مشخص بودن محل جزیره و هنگام انتقال صندوق‌های گنج یا در حین مبارزه با هوش مصنوعی، گاهی ممکن است با چند کشتی و سایر بازیکنان روبرو شوید که سهم خود را از این غنیمت طلب می‌کنند! حال این‌که با یکدیگر درگیر می‌شوید یا این‌که برای تقسیم غنایم توافق می‌کنید، دیگر بستگی به شما و سایر بازیکنان دارد و از این دیدگاه SoT دست بازیکنان را برای نحوه پیشبرد بازی به دلخواه خود، باز گذاشته است.

 width=

سیستم پیشرفت بازی را می‌توان از ایرادهای اساسی آن دانست، با تحویل صندوق گنج یا سر کاپیتان‌ها، ماموریت شما به اتمام رسیده و علاوه بر دریافت پول، سطح شخصیت نیز بالاتر می‌رود. با پول می‌توانید از آیتم‌های تزیینی مانند لباس یا طرح‌های متفاوت برای اسلحه و بادبان کشتی بهره‌مند شوید که از نظر تنوع در سطح خوبی قرار دارند ولی از نظر قیمت بسیار گران هستند! شما باید ساعت‌ها بازی کنید تا تنها بتوانید یک یا دو لباس و طرح جالب را خریداری کنید که این امر واقعا ناامید کننده بوده و مجبورید مدت‌ها با یک ظاهر ثابت به انجام بازی بپردازید. از سوی دیگر بالاتر رفتن سطح نیز به گرفتن ماموریت‌های سخت‌تر منجر می‌شود و همین‌طور آزاد شدن آیتم‌های تزیینی که این میزان جایزه جهت رسیدن به یک سطح خاص، چندان جالب توجه به نظر نمی‌آید. این‌که سازنده تصمیم گرفته هر بازیکن با هر سطحی از اسلحه‌های یکسانی استفاده کند به نظر ایده صحیح و مناسبی است، خصوصا برای آن‌هایی که چند ماه بعد وارد بازی می‌شوند و شرایط یکسانی با سایر بازیکن‌ها تجربه می‌کنند. ولی در این بین بازیکن‌های قدیمی‌تر به قول معروف سرشان بدون کلاه می‌ماند!

نکته بعدی سیستم مچ میکینگ بازی است که به نظر می‌آید بازیکن‌ها را به صورت کاملا تصادفی در کنار هم قرار می‌دهد و به همین دلیل ممکن است گاهی در تیم‌هایی قرار گیرید که بعد از چند دقیقه بازی کردن با آن‌ها، ترجیح دهید از بازی خارج شده و به دنبال تیم دیگری بگردید. در مجموع طبق تجربه‌ای که داشتم، یافتن افراد مناسب برای بازی کاملا به شانس بستگی دارد و با توجه به این‌که قرار گرفتن در یک گروه مناسب از ارکان اصلی جهت لذت بردن بیشتر از SoT است، یا باید با دوستان خود بازی کنید یا این‌که امیدوار باشید شانس خوبی نصیب‌تان گردد. این موضوع از مواردی است که سازنده باید به مرور نسبت به بهتر کردن شرایط آن اقدام کند زیرا ممکن است بسیاری از بازیکن‌ها نتوانند به هر دلیلی با دوستان خود به انجام بازی بپردازند.

 width=

در مورد زیبایی‌های این عنوان توضیحات کافی داده شد، ولی ذکر این نکته ضروری است که از نظر فنی بازی به نرمی اجرا شده و مشکل خاصی ندارد، هر چند وجود برخی باگ‌ها ممکن است بر روی تجربه شما تاثیر منفی بگذارد، البته در آخرین آپدیتی که قبل از نگارش این نقد منتشر شد، بیشتر باگ‌ها و مشکلات سرور بازی برطرف شده‌اند. صداگذاری و موسیقی را باید یکی از بهترین‌های این نسل دانست که تاثیر زیادی نیز بر روی فضاسازی محیط دارد. صدای برخورد کشتی با امواج، غرش توپ‌ها و نیز حیوانات موجود در محیط همگی با کیفیت بالایی طراحی شده و در کنار آن تم موسیقی که بسته به شرایط تغییر می‌کند، کمک زیادی به خلق یک تجربه منحصر به فرد خواهند کرد. تصور کنید در یک جزیره دور افتاده قرار دارید و موسیقی ملایمی نیز پخش می‌شود و شما نیز در کنار هم‌تیمی‌هایتان مشغول به نواختن آهنگ هستید، مطمئن باشید چنین لحظات دلپذیری را به وفور در حین بازی تجربه خواهید کرد.

Sea of Thieves را باید اثری نسبتا خاص و جدید دانست که نمونه آن را کمتر می‌توانید در بازار بیابید. هر چند محتوای کم و تکراری شدن روند بازی از ارزش‌های آن می‌کاهد، اما ‌تجربه این عنوان به صورت گروهی می‌تواند تا مدت‌ها در ذهن شما باقی مانده و وادارتان کند بارها به سراغش رفته و از انجام آن لذت ببرید.

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
مکانیزم فوق‌العاده کشتیرانی
طراحی عالی دریا و جزایر که فضاسازی کم‌نظیری را به ارمغان می‌آورد
تجربه انجام چند نفره بازی، فراموش نشدنی است
مراحل حمله به قلعه‌ها جذاب و هیجان‌انگیز هستند
صداگذاری و موسیقی در بالاترین سطح قرار دارند
نقاط ضعف:
تکراری شدن روند ماموریت‌ها
جالب نبودن سیستم پیشرفت و گران بودن آیتم‌ها
انجام بازی به صورت تک‌نفره سخت و کسل کننده خواهد بود

User Rating: 3.35 ( 1 votes)

محمد شکری

گیم، کتاب، فیلم، فوتبال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا