بررسینینتندو سوییچ

نقد و بررسی Mulaka

«Mulaka» جز موج اول بازی‌‌هایی است که تحت تاثیر شاهکار تکرار نشدنی نینتندو، «Breath of the Wild» ساخته شده است. یک عنوان اکشن ماجرایی با تم افسانه‌‌های شمالی مکزیک که با ترکیب زلدا طور اکشن/ پلتفرمر با افکار و داستان‌‌های مردم بومی منطقه Tarahumara دنیای خاص خود را شکل می‌‌دهد.

در Mulaka جهان مادی با دنیای مرموز و عرفانی ارواح گره می‌‌خورد. قهرمان داستان یک Sukuruame تازه کار به نام Mulaka است. Sukuruame ها مانند شمن‌‌ها اشخاص مذهبی خاصی هستند که می‌‌توانند با دنیای ارواح ارتباط برقرار کرده و خود را به شکل توتم‌‌های حیوانی در آورند. وظیفه Mulaka مانند پدرش محافظت از هر دو جهان مادی و معنوی است. افسانه‌‌ها می‌‌گویند کاینات توسط زوج خدایان خورشید و ماه ساخته شده و نیمه خدایان اهریمنی قصد نابودی ثبات و نظم آفرینش را دارند. Mulaka که علاوه ‌‌بر قدرت‌‌های شمنی، مبارزی جنگ جو و کارکشته نیز محسوب می‌‌شود باید به سبک کریتوس با این نیمه خدایان بزرگ و اهریمنی مبارزه کرده و تعادل را به دنیای خدایان بازگرداند.

 width=810 height=457 />علاوه ‌‌بر داستان، دنیای Mulaka نیز برگرفته از منطقه Sierra Tarahumara است. سازندگان بازی در استدیو Leinzo بیشتر بخش‌‌های تاریخی و مهم شمال مکزیک را به شکل مدل‌‌های سه بعدی لو پولی و مینیمال بازآفرینی کرده‌‌اند، صحرای Samalayuca، آتشفشان Coper، منطقه شهری Paquime و بیشتر بخش‌‌های رشته کوه راکی. همه چیز برگرفته از واقعیت است اما با ظاهری بسیار ساده، رنگ‌‌های یکنواخت و در مجموع استایل به شدت هنری خاصی که از نظر تیم سازنده بخشی از شخصیت و زیبایی‌‌های بازی است اما در این انبوه خلاقیت‌‌ها من تنها می‌‌توانم یک پادشاه برهنه ببینم. محیط‌‌های زشت و بی‌‌جزییات که به سرعت ایجاز اولیه خود را از دست داده و مخاطب را خسته و دلزده می‌‌کند.</p><p style=مانند Journey بازی در یک صحرای بزرگ آغاز می‌‌شود، هرچقدر در Journey سادگی محیط و یکنواختی رنگ‌‌ها تاثیر عرفانی آن را بیشتر می‌‌کند در Mulaka کارکردی معکوس یافته و در تمام طول بازی ارتباطی با اکشن و چالش‌‌های پلتفرمر آن پیدا نمی‌‌کند. حرکت سریع و بسیار بد دوربین هم در بیشتر مواقع مزید بر علت شده و به لطف یکنواختی محیط باعث می‌‌شود موقعیت خود را در محیط گم کرده و مجبور شوید قدری اطراف را برانداز کرده و خود را پیدا کنید. گم شدن در بازی مساله‌‌ای جدی است، هدف اصلی در هر بخش پیدا کردن سه سنگ جادویی است که در نهایت منجر به باز شدن دروازه‌‌ای بزرگ شده و مولاکا می‌‌تواند با نیمه خدای عظیم پنهان در پشت آن مبارزه کند. هر ماموریت توسط NPC های بومی توضیح داده می‌‌شود، اما طراحی دیالوگ‌‌ها بسیار بد و بدون کارکرد است و عملا هیچ کمک خاصی به پلیر نمی‌‌کنند. بیشتر بومیان آدم‌‌های بی‌‌تحرک و ایستایی هستند که همیشه یک دیالوگ کوتاه را تکرار می‌‌کنند. صحبت با آن‌‌ها نه کمکی برای درک بهتر داستان است و نه می‌‌تواند جزییات گیم‌‌پلی را بیشتر تشریح کند. تنها نکته مثبت درباری NPC ها و کلا روایت بازی استفاده از زبان محلی بومیان مکزیکی است و بیشتر حس بودن در دشت‌‌های خشک مکزیک را تدایی می‌‌کند.

 width=810 height=457 />موسیقی نسبت به گرافیک وضعیت بهتری ندارد. استفاده از سازهای سنتی مکزیکی با فضای داستان بسیار هماهنگ است و سعی شده ترکیبی اتمسفریک داشته باشد اما نمی‌‌توان در برخی موارد منکر گوش خراش بودن آن شد. استفاده بیش از حد از سازهای کوبه‌‌ای که قالبا ریتم‌‌های یکنواخت را شکل می‌‌دهد برای دقایق اولیه جالب و جذاب است اما بعد از گذشت چند ساعت مانند مته به عمق اعصاب نفوذ کرده و خصوصا در مواردی که در این دنیای بی‌‌روح گم شده‌‌اید مثل یک کاتالیزور فرایند خورد شدن اعصاب را سرعت می‌‌بخشد.</p><p style=اگر بتوانید با این ایرادات کنار آمده و از آن‌‌ها بگذارید جذابیت Mulaka آغاز می‌‌شود. Mulaka در هسته مرکزی خود یک بازی بسیار هیجان انگیز است. مانند سری Zelda گیم‌‌پلی حول مبارزات و حل پازل‌‌ها می‌‌چرخد. ترکیبی صحیح از اکشن و پلتفرم که پلیرها را درون دنیای پر از مبارزات مختلف و منحصر به فرد، تله‌‌های جور واجور و پازل‌‌هایی قرار می‌‌دهد که برای غلبه بر آن‌‌ها باید از تمام مکانیک‌‌های بازی به طرز هوشمندانه‌‌ای استفاده کرد. دشمنان بازی طراحی و تنوع بسیار قابل قبولی داشته و از عنکبوت‌‌های کوچک صحرایی تا نیمه خدایان عظیم الجثه را شامل می‌‌شود. خبر خوب اینکه برای غلبه بر دشمنان تنها دکمه زنی‌‌های بی‌‌هدف و کورکورانه کفایت نمی‌‌کند و سازندگان با استفاده از فرمول خاص بازی‌‌های نینتندو، همه چیز را عهده بازیکنان می‌‌گذارند. در Mulaka باید صبور بود، مبارزات جای آدم‌‌های عجول و بی‌‌فکر نیست، می‌‌بایست ابتدا نقطه ضعف و سبک مبارزه تک تک دشمنان را دریافت و سپس روش غلبه بر آن‌‌ها را کشف کرد. اما هیچ چیز پیچیده و عجیب نیست. گاهی می‌‌بایست با تکیه بر ضربات سرعتی مبارزه کرد، گاهی سرعت خالی کافی نیست و خصوصا در مواجهه با دشمنان بزرگ، مثل یک جمجمه عنکبوتی، می‌‌بایست ابتدا با ضربات سنگین اما کند آن‌‌ها را از وضعیت دفاعی خارج کرده وقتی به پشت بر روی زمین افتادند به حسابشان رسید، در مواردی دیگر مبارزه از راه دور و پرت کردن نیزه انتخاب عاقلانه‌‌تری است. و اگر هیچ یک از این حیله‌‌های جنگی کارگر نباشد مولاکا تبدیل به حیوانات مختلف شده و از نیروی وحشی طبیعت برای کشتن اهریمنان استفاده می‌‌کند.

 width=810 height=456 />تبدیل شدن به حیوانات تنها یک مکانیک ظاهرگرایانه نیست و علاوه ‌‌بر این‌که برای حل بسیاری از پازل‌‌های بازی لازم و ضروری است به واقع سرعت و نوع اکشن را نیز تحت تاثیر قرار می‌‌دهد. تبدیل شدن به خرس مبارزات را به سمت اکشن بیشتر و سرعت کمتر سوق می‌‌دهد در حالی که تبدیل شدن به پرنده، عملکردی کاملا معکوس دارد. استفاده از قدرت‌‌های شمنی مولاکا محدود به نیروی‌‌های جادویی است و باید تصمیم گرفت به چه نحوی از جادو استفاده شود. پیدا کردن بسیاری از آیتم‌‌ها و حل پازل‌‌ها منوط به استفاده از جادو و ورود به دنیای ارواح است. مولاکا می‌‌تواند با تکیه بر قدرت شمنی خود چیزهایی را ببیند که از دید انسان‌‌های عادی پنهان است. حال پرواز یا دید نامحدود؟ انتخاب با شما است و بسته به نوع بازی کردنتان دارد. از میان قدرت‌‌های تغییر شکل، Mulaka تاکید بسیار زیادی بر روی قابلیت پرواز دارد. پرواز کردن روش بسیار خوبی برای حرکت در محیط، حل پازل‌‌ها و حتی مبارزه با غول‌‌های بزرگ است. مولاکا در آسمان هم دشمنان خود را دارد، منتیس‌‌های خطرناک پرنده اما در این بخش مبارزات طراحی چندان جالبی ندارند و بیشتر مجبور خواهید بود از روی زمین و با پرتاب نیزه آن‌‌ها را شکار کنید. پرتاب نیزه با گیم‌‌پد راحت و بی‌‌دغدغه است، با LT می‌‌توان هدف گرفت و به راحتی ضربه زد اما در نسخه سوییچ به دلیل حساسیت بسیار بالای آنالوگ، هدف گیری دقیق بسیار سخت بوده و قفل شدن بر روی دشمنان متحرک بیشتر به شانس محول می‌‌شود تا مهارت.</p><p style=در مجموع Mulaka برای علاقه‌‌مندان به بازی‌‌های اکشن ماجرایی، خصوصا سری Zelda انتخاب بسیار مناسب و سرگرم کننده‌‌ای است که می‌‌تواند با مبارزات متنوع و پازل‌‌های چالش برانگیز روحیه ماجراجوی‌‌شان را ارضا کند. اما گذشته از جذابیت و سرگرمی، Mulaka را می‌‌توان سفیر فرهنگی نیز دانست که در فرصتی ناب و شاید تکرار نشدنی مخاطبین را به درون بخشی از افسانه‌‌های بشر می‌‌کشاند که فرصت آشنایی با آن‌‌ها کمتر دست می‌‌دهد.

نویسنده: ماکان علیخانی

 نقد و بررسی بازی Mulaka بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وبسایت بازی‌سنتر نوشته شده است. 

مجموع امتیاز - 7

7

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
مبارزات متنوع و چالش برانگیز
پازل‌‌های سخت که حل آن‌‌ها نیاز به کشف و استفاده درست از مکانیک‌‌ها دارد
داستان و دنیای بازی خاص و منحصر به فرد است
قابلیت بی‌‌نظیر و بسیار هوشمندانه تبدیل شدن به حیوانات مختلف
نقاط ضعف:
عدم استفاده درست از قابلیت‌‌های سوییچ
گرافیک بازی بی‌‌روح و خسته کننده است
موسیقی در بخش‌‌های غیر اکشن، بد و روی اعصاب است
ایرادات دوربین که گاهی موجب سردرگمی شما می‌شود

User Rating: Be the first one !

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا